Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Zo, allereerst het beste voor 2023! Na een dagje uitbrakken is het tijd om nog even een terugblik op het afgelopen jaar te posten. Laat ik ondanks mijn zeer beperkte bijdrage afgelopen jaar toch nog even een jaaroverzicht plaatsen. Ondanks een erg druk jaar (bestuur studievereniging, gewone studie, werken en roze papiertje) heb ik toch nog het nodige aantal foto’s gemaakt om een verslag mee te vullen. En voor de busliefhebbers, er staan maar liefst 2 bussen in dit verslag! *bus* Veel leesplezier (A)

Januari
1. Uiteraard kan een VIRM niet ontbreken voor een Edenaar. :mrgreen:
Afbeelding

2. Iets interessanter spul dan maar, op 30 januari ging ik op pad naar NRW, om de nodige Ersatzzügen vast te leggen. Wegens het faillissement van Abellio werd de RB40 gereden door een MRCE Taurus met n-Wagens van TRI. Allereerst de zwarte 182 514 ter hoogte van Wetter.
Afbeelding

3. De toko waar het allemaal om draaide, Abellio met 2 FLIRTS van de eerste generatie als RE16 naar Iserlohn/Siegen, kort voor Wetter.
Afbeelding

4. Ook DB passeerde even later. De nieuwe InterCities tussen Dortmund, Hagen en Siegen worden gereden door locomotieven uit de Baureihe 147 en Doppelstockwagen.
Afbeelding

5. Naast de RB40 was ook de RE11 één van de slachtoffers. Hier reden geen n-Wagens maar oude Interregio wagens. De zwarte MRCE Taurus was hetzelfde, dit keer 182 526 die met 4 rijtuigen ter hoogte van Unna-Mühlhausen passeert.
Afbeelding

6. Voor de RB40 waren twee composities nodig. De tweede compositie reed met de 182 560 op kop. Te Bochum Hbf kon deze met het laatste daglicht vastgelegd worden.
Afbeelding

7. Voor Sinterkerstenverjaardag had ik mijzelf een statief cadeau gedaan, zodat nachtopnames ook een keertje mogelijk waren. Daar maakte ik op deze dag dankbaar gebruik van om de DB Regio 111 100 vast te leggen met wederom een Ersatzzug te Bochum Hbf.
Afbeelding

Februari
8. Een paar weken later spendeerde ik een avondje op Emmerich om daar de nodige Ersatzzüge vast te leggen. Deze werden niet gereden door TRI of Centralbahn, maar door WFL. WFL heeft met name Oost-Duits materiaal. Twee van de drie treinen reden met Oost-Duitse locomotieven. Een daarvan was deze Baureihe 114, die weer teruggenummerd is naar het oorspronkelijke nummer 112 024.
Afbeelding

9. Voor de derde trein werd een DB loc gebruikt, de 111 111 die in de oude S-Bahn kleurstelling rondrijdt.
Afbeelding

10. Afgelopen jaar was het jaar van de verbouwing van Ede-Wageningen. De voorbereidende werkzaamheden waren duidelijk te zien. Op 12 februari was er iets loos waardoor de 7500 het gros van de dag keerde op spoor 4 in plaats van 1b. Dat leverde deze foto op.
Afbeelding

Maart
11. De eerste week van maart moest ik een aantal keer vroeg op locatie zijn voor een aantal excursies. Om op locatie te komen pakte ik de trein vanaf Veenendaal-De Klomp. Het was telkens rond zonsopkomst dat ik parallel aan de spoorlijn Ede – Utrecht fietste. 2 maart was echter de dag om m’n camera mee te nemen en even ietsje eerder op pad te gaan, want de Green City Trip kwam precies op dat moment door Ede. Allereerst een VIRM richting Utrecht.
Afbeelding

12. En dan het doel. De zon was al een stukje hoger komen te staan toen de smerige 186 537 de lange sleep voorttrok met ca 40 minuten vertraging. Aanvankelijk was loc 189 211 in VTG outfit gepland voor deze trein, maar dat deed onder deze omstandigheden de pret niet drukken. Later zou ik de trein tijdens m’n overstap in Utrecht nog zien.
Afbeelding

13. Het eerste weekend van maart werd er aan het spoor te Ede-Wageningen gewerkt. De Green City Trip moest hierdoor omgeleid worden over de Betuweroute. Wederom had de trein vertraging ( :') ), ditmaal 1½ uur, precies genoeg voor een niet compleet zwart neusje van de SBB 193 531.
Afbeelding

14. Het statief dat ik dus voor Sinterkerstenverjaardag had gehaald kon ik op 18 maart wederom goed gebruiken. Ede-Wageningen kreeg een echte nachttrein te zien namelijk! *O* Voor een Wageningse studentenverenging reed RailExperts een nachttrein naar Praag. Veel leuke verhalen gehoord… :X De 9901 bracht de al beschonken menigte naar Venlo, om aldaar met Duitse tractie verder te sporen.
Afbeelding

15. Nog een foto van Ede-Wageningen dan maar. Op 19 maart vertrok er overdag een Protos van spoor 4. Meestal gebeurde dat bij de eerste of laatste trein ten behoeve van het roestrijden van de wissels, maar nu dus overdag. Met hangen en wurgen lukte het om een foto over het hek te maken.
Afbeelding

16. Tot slot voor maart, de Dinner Train! In het weekend van 26 maart reed de trein een rondje Deventer – Arnhem – Utrecht – Amersfoort – Deventer. In het laatste licht van de dag passeert de 102001 (voormalig 1835) kort voor De Klomp.
Afbeelding

April
17. Tijdens het eerste weekend van april reden er een aantal omlopen met Koplopers langs Ede. Op dezelfde locatie als de vorige foto kon ik twee treinstellen vastleggen als InterCity naar Schiphol Airport.
Afbeelding

18. Een dag later lukte het mij ook nog om een paar plaatjes te maken voordat de o zo veel besproken systeemstoring begon. Allereerst een overzichtsfoto van de verbouwing van Ede-Wageningen.
Afbeelding

19. En tot slot als laatste trein van de dag, een foto van een vertrekkende ICMm bij de inmiddels opgeheven overweg Sysselt.
Afbeelding

20. Een weekend later zat ik weer op de fiets en was ik in Arnhem te vinden. Rond dezelfde tijd zou de Fairtrains 1315 als losse loc door Arnhem passeren. Bij de Hommelstraat lukte het om de locomotief op de foto te zetten.
Afbeelding

21. Weer een weekend later zat ik wederom op de fiets. Ditmaal was het doel de Betuwe. Een Arriva GTW passeert hier tussen Valburg en Zetten als stoptrein naar Tiel.
Afbeelding

22. En nog een weekend later was ik iets dichter bij huis, want de Hondekop passeerde. Het weekend daarvoor kon ik het treinstel al te Arnhem Goederen op de foto zetten, maar in actie blijft toch leuker/mooier om te zien. Ten behoeve van een afscheid maakte treinstel 766 een rondje in de buurt. Bij De Kade tussen De Klomp en Ede lukte het om deze foto te maken.
Afbeelding

Mei
Juni
Je kan je afvragen waar de maand mei is gebleven, maar behoudens wat goederentreinen heb ik niks op de foto kunnen zetten. Studie + ieder weekend alle dagen werken + een rijbewijs halen bleek iets te veel van het goede. :oops:
23. Het roze papiertje was in ieder geval wel gelukt *O* Dus na een ritje naar Bad Bentheim per automobiel konden de eerste foto’s gemaakt worden. Allereerst binnenkomst van trein 143 met de 1739 op kop.
Afbeelding

24. Klein stukje verder rijden en we komen uit bij Lingen. Twee Westfalenbahn FLIRTs konden als RE15 naar Münster Hbf vastgelegd worden naast de immer imposante koeltorens.
Afbeelding

25. Wederom een klein stukje verderop en na het opdoen van wat rijervaring kwamen we aan te Leschede. DB rijdt tegenwoordig ook ICE’s op de Emslandstrecke van en naar Norddeich Mole. Een ICE 1-treinstel kon bij Leschede vastgelegd worden.
Afbeelding

Juli
26. In afwachting van een goederentrein legde ik deze VIRM vast tussen Ede en De Klomp in een aangenaam avondzonnetje.
Afbeelding

27. Interrail vierde dit jaar zijn 50e verjaardag, en tijdens een impulsieve actie besloot ik een 2 maandenticket te kopen voor tweehonderd-zoveel euro. (Slechts een kleine week later stemde de Bundesrat in met het 9-Euro-Ticket, maar laten we dat maar even vergeten :') ) Van het Interrail ticket moest natuurlijk wel gebruik gemaakt van worden! Dus op 23 juli ging ik een dagje naar de omgeving van Köln. Een foto die ik graag wilde maken was eentje zoals deze. Een ICE 1-treinstel mocht het decor vullen.
Afbeelding

28. We zakken verder af langs de Rijn. Bij Linz stap ik uit, om niet veel later een Railbus komende uit Kalenborn vast te leggen.
Afbeelding

29. Iets ten noorden van Linz passeert deze Baureihe 425 als RB27 naar Koblenz Hbf. Rechts een deel van de collectie van de Eifelbahn Verkehrsgesellschaft.
Afbeelding

30. Omdat de dag al tegen z’n einde aan liep ging ik terug richting Bonn. Bij Bonn-Oberkassel kon de RB27 nog een keer gefotografeerd worden, dit keer alleen de andere kant op naar Mönchengladbach Hbf.
Afbeelding

31. Het laatste weekend van juli ging ik een weekendje weg naar Hamburg. Uiteraard kon een bezoekje aan Miniatur Wunderland niet ontbreken. Onderweg daarnaartoe kon deze foto van een duwende Metronom 146 gemaakt worden, die bijna de eindbestemming van de RE4 heeft bereikt.
Afbeelding

32. In Hamburg komen nog best wel wat internationale treinen. Bijvoorbeeld uit Tsjechië. Vectron 193 698 in dienst bij České dráhy nadert station Hamburg Hbf met een EuroCity uit Praag.
Afbeelding

33. Of DSB. Sinds afgelopen jaar rijden de Intercities naar Denemarken via Padborg. Zodoende konden twee botsneuzen te Hamburg Dammtor op de foto.
Afbeelding

34. Soort van internationaal omdat er een SBB logootje opstaat, maar dit ICE 1-treinstel gaat slechts tot Mannheim. Alsnog een flink eind vanaf Hamburg Dammtor.
Afbeelding

35. Uiteraard is er ook regionaal vervoer te vinden in Hamburg. Zoals deze nordbahn FLIRT. Ik vind het zelf een erg mooie kleurstelling overigens. Voor de busliefhebbers staat er ook nog een Hochbahn bus op de foto ;)
Afbeelding

Augustus
36. Op 3 augustus nam ik afscheid van station Ede-Wageningen. Waarom? Dat zal later wel blijken, het klinkt dramatischer dan dat het is. Wellicht dat ik nog een fotoverslag ga besteden aan dit station. Een VIRMm gaat de avondzon tegemoet, terwijl op spoor 1b een FLIRT wacht om terug te keren naar Arnhem. Tegenwoordig is de FLIRT verhuisd naar spoor 4, is het middelste spoor opgebroken en is de overkapping van het middenperron verdwenen.
Afbeelding

37. Toevalligerwijs werd het middenspoor nog gebruikt deze avond. Een (lege) DB kolentrein mocht maar liefst 40 minuten wachten totdat deze verder mocht. In de tussentijd kon onder andere de laatste 3100 nog voorlangs.
Afbeelding

38. Daarna begonnen de werkzaamheden aan Ede-Wageningen. Op 19 augustus hoorde ik een luide tyfoon mijn kant opkomen. Snel de fiets op gesprongen om te kijken of er een werktrein aankwam, en dat bleek niet voor niks. Een stopmachine van Volkerrail passeerde richting Amersfoort over de Kippenlijn. Weer eens wat anders dan een blauwe Protos of FLIRT ;)
Afbeelding

Zo, dat was het dan. We schakelen over naar OVinhetbuitenland.com :mrgreen: Op 21 augustus heb ik Nederland gedag gezegd voor de rest van het jaar en gebruikte ik m’n impulsaankoop om per trein naar een ander land te gaan. Waar? Dat zie je vanzelf (of kijk even rechts bij m’n profiel als je te nieuwsgierig bent). Binnenkort komt er nog een reisverslag van (hoop ik tenminste). Zie dit alvast als een sneak-peak :)
39. Eén van de tussenstops die ik maakte was in Berlijn. In 2019 was ik hier al een keertje geweest, maar het leek mij leuk om nog een keertje rond te neuzen in Berlijn. Zodoende belandde ik plus reisgenoot in Berlin-Neukölln. Een ongure wijk, maar je kan er wel een moderne S-Bahn met armsein op een foto zetten.
Afbeelding

40. Dezelfde avond was ik op Berlin Hbf om een foto te maken van de nachttrein naar Malmö. In Duitsland rijdt WFL deze trein, en aangezien zij rijden met de afdankertjes van DB, wilde ik daar wel een foto van maken. Loc 112 035 bij vertrek uit Berlin Hbf.
Afbeelding

41. De tweede tussenstop was in Riga. Riga wordt gescheiden door de Daugava, een brede rivier. Daaroverheen loopt een beste spoorbrug en daar maakte ik dus enkele foto’s. Een ER2-treinstel is bijna aan de andere kant van de rivier, maar moet nog een stukje tot eindbestemming Jelgava.
Afbeelding

42. ’s Avonds keerde ik weer terug naar de rivier. In het laatste licht steekt nog een ER2 treinstel de rivier over en nadert eindbestemming Riga.
Afbeelding

43. We gaan nog een stukje verder naar het noorden! In de Estisch-Letse grensplaats Valga kon een Lets DR1A-treinstel vastgelegd worden tijdens mijn overstap van 3½ uur :') Het was hetzelfde treinstel dat mij hierheen gebracht had vanuit Riga, maar nu dus weer op de terugweg naar Riga bij vertrek uit Valga.
Afbeelding

September
Oktober
44. De plek waar ik de rest van het jaar verbleef: Tartu! *O* De eerste maand van mijn verblijf hier heb ik vooral veel nieuwe mensen leren kennen, de Estische cultuur en de stad zelf. Aan OV-foto's kwam ik niet toe, dus door naar oktober, toen ik ook een aantal keer zelf op stap ben gegaan. Bussen fotografeer ik eigenlijk nooit, maar toen ik m’n camera toch al in de hand had… ;) Tartu heeft een uitgebreid lijnnetwerk waardoor er flink wat Scania en MAN bussen rondrijden. Tevens allemaal voorzien van twee vlaggetjes, een Estische en Oekraïense, de angst zit 'm hier diep :cry: Busnummertje 430 als lijn 3 naar Nõlvalku.
Afbeelding

45. Het station van Tartu heeft een leuk, opgeknapt maar ouderwets uitziend stationsgebouw. Het treinverkeer wordt gereden door de firma Elron, die oranje FLIRT-treinstellen inzet. Treinstel 2404 is één van de twintig diesel FLIRT-treinstellen.
Afbeelding

46. En treinstel 2318 is één van de andere twintig diesel FLIRTs. Hier bij binnenkomst van Tartu.
Afbeelding

November
47. Uiteraard ben ik ook een aantal keer op pad geweest. Onder andere naar, naja, de foto zegt het wel denk ik :Y
Afbeelding

48. In Tallinn rijden ook trams. Zoals deze Tatra KT4D als lijn 1 naar Kopli…
Afbeelding

49. …of deze Tatra KT6TM, als lijn 2 naar Suur-Paarla…
Afbeelding

50. …of deze Tatra KT4TM, als lijn 2 naar Kopli.
Afbeelding

Nog op de to do list voor 2023: een Tartra KT4TMR...

December
51. En in november gebeurde dan eindelijk datgene waar ik zo vurig op hoopte. Een flink pak sneeuw! *O* Aangezien de temperatuur een maand lang niet boven 0 kwam, kon ik in december dus naar hartenlust sneeuwfoto’s maken. Treinstellen 2238 en 2234 verlaten hier Tartu onderweg naar Valga.
Afbeelding

52. Op 11 december was het daadwerkelijk een witte wereld, de bomen kleurden nu ook mooi wit. Het was de stilte voor de storm, want de volgende dag werden we geteisterd door een sneeuwstorm, met verspreid over het land tussen de 20 en 45 centimeter sneeuw. Voordat het zover was snellen treinstellen 2234 en 2314 Tartu binnen, in een poging om nog iets van de uitzonderlijk hoge vertraging van 15 minuten goed te maken.
Afbeelding

53. Omdat het de volgende dag ’s ochtends nog niet zo hard stormde ging ik nog even naar buiten, alvorens mijzelf op te sluiten. Dit gekke apparaat was toen bezig met het sneeuwvrij maken van de sporen.
Afbeelding

54. Op kerstavond staat treinstel 2425 in het gedecoreerde station van Tartu gereed voor vertrek naar Tallinn.
Afbeelding

55. En op 2e Kerstdag ben ik ook nog maar even naar buiten gegaan. Treinstellen 2235 en 2314 rijden de zonsondergang tegemoet onderweg naar Valga.
Afbeelding

56. Een dag later legde ik dezelfde trein vast even verderop bij een onbewaakte spoorwegovergang. Op 27 december was het treinstel 2305 die de reis naar Valga maakte.
Afbeelding

57. Op 28 december zou het nog één keer zonnig worden. Dus wederom de deur uit ;) Allereerst treinstel 2404 bij binnenkomst te Tartu.
Afbeelding

58. En als allerlaatste plaat van dit jaar, wederom treinstel 2305 als Reis 332 naar Valga. Ditmaal op het station van Tartu.
Afbeelding

Dat was 'm dan! Hoewel het gros van de foto's in het buitenland zijn gemaakt, hoop ik dat dat de pret niet te veel drukt :) Met het aantal nieuwe mensen dat ik hier heb leren kennen vermoed ik dat er in 2023 ook de nodige buitenlandse plaatjes gemaakt worden, al zal het leven in Nederland ook weer doorgaan. In ieder geval tot aan begin februari zit ik nog in Estland, dus dat belooft hopelijk iets voor het volgende jaaroverzicht 8-) Voor nu, bedankt voor het lezen, (nogmaals) het beste voor 2023 en dat het een leuk jaar mag worden!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door waldo79 »

Leuke reportage Ruben. Veel plezier nog in Estland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door AppleMoose »

Inderdaad een leuke reportage met veel mooie foto's :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door Daniel »

Prachtige platen weer zeg :pos: Leuke reportage!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :D
Kun je volledig per trein naar Estland reizen? Ik dacht namelijk dat er geen internationale treinen in Litouwen zijn.

O ja, wat deed die railbus van foto 28 daar? Was dat een bijzondere rit?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door waldo79 »

Die railbus wordt door een particulier ingezet om op gezette tijden naar onder andere een brouwerij hogerop de heuvel te rijden. Men rijdt vanuit Linz am Rhein.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door Cookie »

Mooie foto's, veel variatie ook :pos: ! En geniet van je tijd in Estland!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door Karl »

Prachtige platen.
Het is een spectrum.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door ZO6176 »

De platen uit Estland zijn gaaf. Ook de 1315 in Arnhem op het viaduct is erg geslaagd.
Bedankt voor het plaatsen
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank jullie voor de leuke reacties! :) Ik geniet nog wel even van m'n tijd in Estland, ook al zakt de temperatuur komende dagen richting de -15 :')
Meltrain schreef: ma 02 jan 2023, 15:59 Mooie foto's. :D
Kun je volledig per trein naar Estland reizen? Ik dacht namelijk dat er geen internationale treinen in Litouwen zijn.

O ja, wat deed die railbus van foto 28 daar? Was dat een bijzondere rit?
Helaas, ik heb twee keer de bus genomen op mijn reis naar Estland. Eenmaal van Warschau naar Kaunas en andermaal van Vilnius naar Riga. Maarrrr, sinds eind vorig jaar bestaat er een verbinding Vilnius - Warschau - Krakow *O* Wel een keertje overstappen in Mockava. Wat leesvoer: klik. De internationale trein tussen Letland en Litouwen schijnt al sinds begin van de coronacrisis opgeschort te zijn.

Wat betreft de railbus, inderdaad wat waldo79 zegt. De ritten zijn ook te vinden via DB.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ruben op Reis #12: 2022 door de cameralens van Ruben [58f]

Bericht door umbusko »

Wat een prachtfoto's weer! *O* Veel plezier nog in Estland!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten