Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Chrysa »

Tallinn is slechts 0.3% van Estland, aldus de veerhaven. In dit deel van het verslag zullen we een stukje van de andere 99.7% bekijken, hoewel het helaas vrij beperkt is gebleven. In de dienstregeling 2022 reed de trein tussen Litouwen en Polen slechts twee keer per week, dus daar hing onze hele planning van af. Die hele planning hebben we pas in Galliväre gemaakt, redelijk op het laatste moment, dus het valt me alleszins mee hoeveel van de Baltische Staten we nog hebben kunnen bekijken.

Enfin, dit deel begint in Tallinn. We reizen vanaf ons hotel direct door, maar daarvoor moeten we eerst nog bij het station zien te komen. Daarvoor nemen we eerst een bus welke ons ongeveer halverwege brengt.

Afbeelding

De bus brengt ons maar halverwege tot het station, dus we moeten overstappen op de tram. Waar de bussen hier mooi aan de rand van de weg stoppen, stopt de tram gewoon midden op een vierstrooksweg. Oversteken kan gelukkig vrij makkelijk, het lijkt alsof de trams de voetgangerslichten kunnen beinvloeden.

Afbeelding

Op station Tallinn nemen we de trein naar Narva, de derde grootste stad van Estland. Klinkt heel wat, maar Narva heeft slechts 50.000 inwoners en de trein rijdt vier keer per dag. Deze trein zit dan ook goed vol.

Vroeger reed hier oude Sovjetmeuk, maar sinds een 2015 is de volledige oude vloot vervangen door deze Flirtjes. Een flinke verbetering, zeker als ik het vergelijk met wat we later in Letland aantreffen. Wel zitten alle treinen bomvol, wat met deze lage frequenties niet heel verrassend is.

Afbeelding

In de treinen hangt een lijnennetkaart. Het hele spoornet van Estland is enorm op Tallinn gericht, Frankrijk is er niets bij. Er bestaat 1 tangentiale lijn die Tallinn niet aandoet, tussen Piusa en Valga. Hier rijden echter geen reizigerstreinen meer sinds 2001.

Afbeelding

Het landschap is vrij plat hier, wel staat er opvallend veel grote industrie hier.

Afbeelding

Geheel op tijd komen we aan in Narva. De trein rijdt maar vier keer per dag en we willen nog op tijd in Tartu aankomen, dus we hebben maar een uur hier.

Afbeelding

Narva is een belangrijk grensstation, maar het gebouw is niet al te groot. Omdat dit een EU-buitengrens is zit de linkerhelft vol met douanespul zoals bagagescanners. Deze zomer ligt het vooral stof te verzamelen.

Afbeelding

Kerk. Ik vind het opvallend hoeveel gebouwen hier een metalen dak hebben, zelfs dit soort monumenten.

Afbeelding

Het bekendste in Narva zijn deze twee forten. Het enorme fort rechts ligt in Rusland, links ligt het Estse fort. De brug ertussen is nog altijd de belangrijkste grensovergang tussen de twee landen, en zelfs nu de grens dicht zit is het nog altijd vrij druk.

Afbeelding

Afbeelding

Grenspaal.

Afbeelding

Op de brug zijn flinke hekken neergezet, een grens zo zwaar bewaakt als deze zie je in Europa niet veel meer.

Afbeelding

Recht naast de grensovergang staat nog een verborgen Leninbeeld in een tuin. Veel Sovjetmonumenten zijn gesneuveld, maar deze is onderdeel van een museum.

Afbeelding

Verder is de stad zelf niet heel bijzonder. Opvallend zijn vooral de reclameposters in deze stad met voornamelijk armere Russen. Het zijn vooral fundraisers voor Oekraïne en een campagne om je in te laten enten tegen Hepatitis. Dit komt door de grote drugsproblemen in deze regio.

Afbeelding

Iets verderop staat deze Zweedse Leeuw. Estland is een Zweedse kolonie geweest, en dit monument herinnert aan een veldslag tussen Zweden en Rusland.

Terug op het station komt er nog een stadsbus voorbij, een opvallend modern ding.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Narva nemen we de trein naar Tapa waar we overstappen op de trein van Tallinn maar Tartu. De conductrice staat direct na het instappen al naast ons, terwijl wij onze reis nog handmatig in moeten vullen, want de interrailapp kent geen treinen in dit land. Gelukkig kent ze het probleem.

En ja, je moet je reis voor het instappen invullen, maar ik heb al zo vaak reizen moeten verwijderen en aanpassen door DB dat ik daar mee gestopt ben.

Afbeelding

In Tartu rijden deze geinige gasbussen.

Afbeelding

Het station van Tartu is een schattig houten gebouwtje.

Afbeelding

Afbeelding

Fiets aan de hand!

Afbeelding

Tartu heeft een grote universiteit (Hoi Gebruikersnaam), waar een grote botanische tuin bij hoort. We eten hier een broodje.

Afbeelding

Afbeelding

We gaan even langs de supermarkt, koken een hele matige spaghetti bolognese in onze hotelkamer en gaan naar bed.
De volgende ochtend gaan we weer verder. We komen op tijd aan op het station van Tartu om nog een stadsbusje te zien vertrekken, maar wij nemen de trein naar Valga/Valka.

Afbeelding

Tussen Estland en Letland is een spoorverbinding en er rijden treinen vanuit beide landen naar Valga/Valka, maar de aansluiting is vrij beroerd. We hebben in dit dorp maar liefst 3,5 uur te doden tot we verder kunnen richting Riga. Ondanks de hitte en de zware rugzakken toch maar even een rondje lopen dus.

Het stationsgebouw van Valga ligt in Estland. Met Schengen geen probleem, maar deze plaats is al meerdere keren in tweeën gespleten en weer samengevoegd in de loop der tijd. Voor het Schengenverdrag was er een dichte grens, daarvoor was de grens weer open tijdens de USSR, daarvoor waren ze weer dicht…

Afbeelding

Zoals in veel plaatsen hier staat er een stoomlocomotief tentoongesteld op het stationsterrein.

Afbeelding

Qua highlights kom ik niet veel verder dan dit standbeeld van deze vrolijke rakker, gebaseerd op de hoofdpersoon van een Ests boek, welke de Estse taal het woord Nipernaadi gegeven geeft: Een avontuurlijke reiziger die iets anders wil zien dan de standaard toeristenplekken. De Baltische staten voelen wel zo aan, maar Valga is zo'n spoorbottleneck dat je hier genoeg interrailers ziet die allemaal dezelfde lange overstap hebben.

Afbeelding

Er staan ook leuke houten gebouwtjes, zoals dit VVV-kantoor.

Afbeelding

Afbeelding

Ruim voor vertrek is de Letse trein aangekomen, welke ik met moeite op de foto krijg vanaf de voetgangersbrug naast het station. Het asfalt op de brug is overigens zo heet dat mijn beide schoenzolen hier vastsmelten aan de brug. :')

Afbeelding

Voor het station is een raar rond busje verschenen.

Afbeelding

De Letse trein is vergeleken met de Flirt in Estland oude zooi, maar ook dit Sovjetding heeft wifi, en iets wat nieuwe treinen zelden hebben: de ramen kunnen open! *O*

Afbeelding

In de trein raak ik aan de praat met Owen, een Belgische jongen die de dag hiervoor zijn bagage vergeten was in een locker hier en dus weer terug moest om het op te halen. Hij gaat vanuit de Baltische staten direct door richting Istanbul, en ik dacht dat ik een flinke reis maakte… vlak voor aankomst in Riga voegen we elkaar toe op social media, waarbij we erachter komen dat we een gemeenschappelijke vriend hebben. Wat een klein wereldje is het toch ook.

Onderweg komt de conductrice nog langs, welke me na het scannen van mijn interrailpas een kaartje van 0 euro geeft. Nutteloos, maar op de achterkant staat wel een lijnennetkaart van Letland gedrukt.

Afbeelding

We komen op tijd aan in Riga, waar vlak na ons deze moderner uitziende trein binnen komt rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Riga voelt wat grootser aan dan Tallinn, met enorme gebouwen zoals deze kerk.

Afbeelding

Maar ook hier staan in het nieuwe centrum deze schattige houten gebouwtjes.

Afbeelding

Riga heeft iets minder de wauw-factor die Tallinn wel heeft, maar in het centrum hangt een erg prettige sfeer. Op veel plekken is live muziek en de terrassen zitten goed vol.

Afbeelding

Afbeelding

Tram.

Afbeelding

Afbeelding

In het centrum staat deze enorme toeter die Vilnius feliciteert met het 700-jarig bestaan in 2022.

Afbeelding

Geen idee waarom deze hier staat, maar wat een schattig ding!

Afbeelding

Afbeelding

Number plate… flauw. :')

Afbeelding

Afbeelding

In deze ex-sovjetstaten is het anti-Rusland/pro-Oekraine sentiment erg sterk. Zo staat in Riga opeens een tentoonstelling over wat de Nato hier bereikt heeft.

Ook is er een gebouw met daarop het wapen van elke stad in Letland. Mij zeggen de meeste plaatsen niks, maar het is leuk om zo'n verzameling te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Er rijden ook moderne trams in Riga, zoals deze van Skoda.

Afbeelding

Ook dit gekke elektrische busje staat vlakbij het station geparkeerd.

Afbeelding

Waar je tussen Estland en Letland met een beetje gedoe nog wel per trein kan reizen, rijden er tussen Letland en Litouwen door de pandemie geen treinen meer. Daarom beginnen we de volgende dag op het busstation van Riga.

Afbeelding

Op het busstation staan bussen klaar naar allerlei verre oorden, zoals deze bus naar Oekraïne. Wij nemen de bus er net achter, de Lux Express naar Litouwen.

Afbeelding

De bus valt niet tegen. Comfortabele stoelen, schermpjes waar je films op kan kijken of een livekaart kan bekijken, of Angry Birds spelen. Het is dat touringcars niks aan zijn, want stiekem is het comfortabeler dan de treinen hier.

Bij het instappen zie ik opeens een groep mensen met Jumbo-tasjes de bus in komen. Zelfs hier. :') Ik praat een beetje met een van hun, maar hij is eigenlijk te gaar om veel nuttigs te zeggen. Hij is al half Scandinavië en de Baltische staten doorgesleept door zijn vrienden, en verlangt nu vooral naar zijn eigen bed.

Onderweg rijden we grotendeels binnendoor over B-wegen naar Litouwen, waarna we de snelweg opdraaien naar Vilnius.

Afbeelding

Het noorden van Vilnius staat vol met de meest afschuwelijke commieblocks die er maar zijn, maar ze worden in een redelijke tempo opgeknapt. Ik heb een paar maanden eerder in zo'n flat geslapen, van binnen zijn ze eigenlijk best goed.

Afbeelding

Trolleybus.

Afbeelding

Een Litouws gerecht dat je geprobeerd moet hebben is Šaltibarščiai, een koude bietensoep met room. Geserveerd met gebakken aardappeltjes en flink wat dille. Heerlijk.
Ik was een maand eerder ook al in dit restaurant, toen was ik met mijn ouders per auto hier aan het touren. Toen ik nu weer binnenkwam herkende de eigenaresse me, en vroeg of ik hier woonde. "Waarom zou je hier ooit twee keer komen?" Waarom niet! :D

Afbeelding

Het centrum van Vilnius is een stuk mooier dan de buitenwijken.

Afbeelding

Een aanrader is de Gediminas-toren. Vanaf de heuvel waar deze op staat heb je een prachtig uitzicht over de hele stad. Deze zomer zijn er werkzaamheden waardoor je alleen met de funiculaire naar boven kunt, maar met €2 voor een retourtje is de prijs nog te overzien.

Afbeelding

En dan de toren zelf.

Afbeelding

Afbeelding

We lopen door naar de wijk Uzupis, een kunstenaarswijk aan de oostkant van het centrum die zich als eigen republiek uit heeft geroepen. Aan de rivier zit het vol mensen die de koelte opzoeken, en verder vind je allerlei kunst in de wijk.

Afbeelding

Afbeelding

Terug in het centrum komt er nog zo'n gratis toeristenshuttleding voorbij voor het stadhuis. Ook is hier een expositie. De tekst op de poster links lijkt me duidelijk genoeg.

Afbeelding

Iets verder bergop zijn er allerlei leuke poortjes en kerken, zoals deze:

Afbeelding

En ook hier rijden trolleybussen. Solaris lijkt in deze landen een populair merk, je komt ze in elke stad tegen.

Afbeelding

Ei.

Afbeelding

Het stadskantoor van Vilnius heeft deze slogan bovenop. De burgemeester van de stad heeft dezelfde tekst ook hoogstpersoonlijk voor de Russische ambassade neergeverft. Held. Het is fijn om te zien dat ze hier totaal niet flauw doen en Oekraïne flink steunen.

Afbeelding

Afbeelding

Naast de nieuwe Solarissen rijden er ook nog deze oude trolleybussen rond. Leuk om te zien, misschien wat minder leuk om in te zitten.

Afbeelding

Vandaag gaan we eerst naar de grootste toeristische trekpleister van Litouwen: Trakai. In dit dorp probeert iedereen je geld af te troggelen met souvenirs en tours en dergelijke, en elk huis rondom het kasteel heeft hun tuin omgetoverd tot parkeerplaats voor de toeristen. Ondanks dat alles zijn de prijzen er redelijk.

We beginnen op het centrale station van Vilnius, wat niet heel groot maar wel heel hoog is.

Afbeelding

Net als Polen heeft Litouwen een systeem met perrons en sporen, welke niet hetzelfde zijn. De Romeinse cijfers helpen tegen de chaos, maar de keuze om ook aankomende treinen weer te geven maakt het weer vrij rommelig.

Afbeelding

De trein naar Trakai is deze tweebaks dubbeldekker, welke tien minuten voor vertrek al helemaal vol zit en staat. ondanks de drukte wurmt de conductrice zich er een weg doorheen en controleert iedereens kaartje. Klasse. Ook hier krijgen we na het tonen van onze interrail weer een bonnetje met een kaartje van €0.

Afbeelding

Trakai staat bekend om dit kasteel midden in een meer. Een grote tourist trap, maar wel mooi. Het complex is enorm en het is goed vertoeven aan het water.

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg halen we wat eten bij de supermarkt, wat we bij het station opeten. Omdat de trein op de heenweg zo druk was wilden we op tijd zijn voor de terugtrein, zodat wij in elk geval weer kunnen zitten. Die trein komt een half uurtje voor vertrek uit Vilnius aangereden.

Afbeelding

In Vilnius stappen we meteen over op een trein naar Kaunas, de tweede stad van het land.

Afbeelding

Kaunas is de Litouwse halte van het Rail Balticaproject. Sinds 2015 ligt er hier een normaalsporige lijn naar Polen, waar in 2022 maar liefst twee passagierstreinen per week over rijden. Sinds afgelopen december rijdt er een trein per dag, maar is het overstappunt wel verplaatst van Kaunas naar Mockava, een dorpje aan de grens met Polen.

Afbeelding

Voordat we die lijn nemen blijven we eerst een nachtje in Kaunas, we hebben een goedkoop hotel recht tegenover het station, waar de volgende ochtend de tweede en laatste trein van de week zal vertrekken naar Polen. We lopen vanaf datzelfde hotel richting het centrum, langs deze brede weg.

Afbeelding

Afbeelding

Kaunas heeft ook een kasteel dat qua bouwstijl wel lijkt op het exemplaar in Trakai, hoewel deze een stuk kleiner is. We lopen er een rondje omheen en gaan dan weer terug naar ons hotel, ondanks de zon is het al vrij laat.


Afbeelding

Vlak voor het station komt deze trolleybus voorbij. Voor sommigen misschien een bekend gezicht, dit is namelijk een tweedehands Arnhemse trolleybus.

Afbeelding

De volgende ochtend is het dan tijd voor de trein naar Polen. Dit ding was alleen in de Poolse reisplanner te vinden, maar gelukkig heeft The Man in Seat61 er ook over geschreven, anders had ik nooit geweten dat deze trein bestond. Ondanks dat hij moeilijk te vinden is zaten we toch met een man of veertig in de trein, waarvan een groot deel met interrail.


Afbeelding

Dit treintje is een Pools exemplaar van vervoerder Polregio. Niks vergeleken met de hogesnelheidstreinen die op Rail Baltica zouden moeten gaan rijden, maar een stuk leuker dan een bus.

Afbeelding

Grenspaal. Hier rijden we Polen in.

Afbeelding

Een wat korter verslag deze keer, maar zo kon ik de laatste 140 fotos mooi opsplitsen. In het volgende deel gaan we van Polen weer naar huis. Dat is echter nog niet het laatste deel, dit was pas maand een van de drie maanden interrail.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Tom024 »

*O* *O* Mooi verslag weer, benieuwd naar de rest.

De aansluitingen in Valga zijn inderdaad erg slecht, maar kunnen wel een lidmaatschap van het roodjassengilde op dit forum tot gevolg hebben. ;)
De sfeer in Riga heb ik destijds ook als heel anders ervaren dan in Talinn. Riga is wat groter, stadser, Talinn voelde toch vooral als een groot dorp. Tegelijkertijd is de Russische invloed in Riga ook veel duidelijker merkbaar.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag! Ben wel jaloers dat het gelukt is om grensoverschrijdend te treinen in het Balticum :') In 2014 heb ik het geprobeerd, toen was er nog wel een goede overstap in Valga. Helaas reed er toen van Valga tot ergens in Letland SEV, dus geen trein helaas. In 2011 is het wel gelukt om met de trein van Warszawa naar Vilnius te reizen, destijds moest er in Šeštokai overgestapt worden. Was wel een heerlijke reis, behalve ik en m'n reisgenoot was er maar één andere persoon die meeging de grens over. Geen wonder dat de verbinding daarna is opgeheven... Mooi om te zien dat het terug is en hopelijk wordt het Rail Baltica project ooit nog wat. Berlin-Kaunas moet prima in één dag kunnen. Ironisch genoeg heeft er aan het begin van de coronapandemie ook daadwerkelijk een evacuatietrein gereden van Frankfurt(Oder) naar Kaunas, die zelfs op Vagonweb terug te vinden is (klik). Het kan dus wél :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Daniel »

Leuk verslag :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door waldo79 »

Lekker gereisd weer ;)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Chrysa »

Timon91 schreef: vr 06 jan 2023, 19:05 Mooi verslag! Ben wel jaloers dat het gelukt is om grensoverschrijdend te treinen in het Balticum :') In 2014 heb ik het geprobeerd, toen was er nog wel een goede overstap in Valga.
Dat roept alleen meer vragen op waarom die overstap zo om zeep geholpen is. Invloed van de lokale VVV? :p

En ach, ik ben jaloers op zowat alles wat je post hier, dus dat is leuk om te horen. :')
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Gebruikersnaam »

Chrysa schreef: vr 06 jan 2023, 09:56 Tartu heeft een grote universiteit (Hoi Gebruikersnaam), waar een grote botanische tuin bij hoort. We eten hier een broodje.
Hoi *O*
Leuk verslag, veel bekende locaties :mrgreen:
Chrysa schreef: vr 06 jan 2023, 09:56 Recht naast de grensovergang staat nog een verborgen Leninbeeld in een tuin. Veel Sovjetmonumenten zijn gesneuveld, maar deze is onderdeel van een museum.
Voor zolang het nog duurt...
Afbeelding

In elk geval bedankt voor de inspiratie voor mijn terugreis naar Nederland. Vilnius staat nog op de emmerlijst.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door umbusko »

Nu heb je me niet alleen jaloers gemaakt naar de Baltische Staten maar begin ik ook te verlangen naar de zomer. :') Leuk verslag weer! :D
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door ZO6176 »

Gaaf verslag. De Baltische Staten hebben me altijd al getrokken
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Chrysa schreef: vr 06 jan 2023, 09:56 Onderweg komt de conductrice nog langs, welke me na het scannen van mijn interrailpas een kaartje van 0 euro geeft. Nutteloos, maar op de achterkant staat wel een lijnennetkaart van Letland gedrukt.
Ik zie de lijn naar Valga niet. :s
Chrysa schreef: vr 06 jan 2023, 09:56 Een Litouws gerecht dat je geprobeerd moet hebben is Šaltibarščiai, een koude bietensoep met room.
Jij eet toch geen zuivelproducten?
Chrysa schreef: vr 06 jan 2023, 09:56 Afbeelding
Stond jullie trein nu wel of niet op dit bord?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #5 (75f)

Bericht door Chrysa »

De lijn naar Valga is de lijn naar Sigulda, die dus nog verder loopt. Geen idee waarom die er niet opstaat eigenlijk.
Meltrain schreef: za 14 jan 2023, 12:15 Jij eet toch geen zuivelproducten?
Alpro heeft ook Litouwen bereikt. *O*
Meltrain schreef: za 14 jan 2023, 12:15 Stond jullie trein nu wel of niet op dit bord?
Wel, we namen de trein naar Bialystok.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten