Het is 13 december 2022, 2 dagen na de concessiewissel in IJssel-Vecht en Veluwe-Zuid, en de 1e dag na de concessiewissel waarop ik tijd heb. Echter moet ik eerst naar Den Haag HS voor een mondeling examen Frans van 10 minuten. Dat ga ik dus eerst doen. Vanuit mijn woonplaats Oudewater ga ik via Woerden en Gouda naar Den Haag HS. Onderweg heb ik een paar foto’s genomen van het prachtige winterse landschap en van de bus.
1 & 2. Winters landschap net buiten Oudewater


3. De bus die mij naar Woerden bracht, die na Woerden verder gaat naar Mijdrecht en Uithoorn

4. Winters station Woerden terwijl er een Koploper doorraast.

Na op Woerden gewacht te hebben, ga ik met treinserie 4000 naar Gouda. Ik kan natuurlijk ook voor de 6900 gaan, maar de 4000 geeft mij een ruimere overstap op de intercity, dus die pak ik liever.
In Gouda was bijna alles vertraagd, gelukkig heb ik op Den Haag Centraal een best ruime overstap op de 1100 naar HS. Ik moest alleen wel voorzichtig kijken of de sprinter of intercity eerst ging. Meestal gaat de intercity wel eerst, maar je weet maar nooit.
5. Vertrekstaat van Gouda op de NS app, met erg veel vertraging.

Uiteindelijk is de intercity als eerst gegaan, gelukkig, want met de sprinter zou ik iets te laat aankomen. De intercity was best druk, maar ik kon nog een klapstoeltje bemachtigen.
Na aankomst op Den Haag Centraal met zo'n +5, moest ik nog naar HS. De 5035 stond er nog, op de borden staat +10, maar volgens mijn ervaring vertrekt een trein zelden van Den Haag Centraal als er vertraging op de borden staat, en hij werd later ook opgeheven. Er stonden twee conducteurs een van de deuren te repareren, dus dat zal wel de boosdoener zijn.
De 1100, de trein die ik altijd neem als ik uit de 1700/11700 kom, vertrok met +2, maar dat is geen ramp. Kwam wel nog een bedelaar langs vlak voor vertrek. Hiervan heb ik een melding gemaakt bij de meldkamer. Dit was mijn eerste ervaring met de meldkamer maar het ging relatief goed. Op HS was het ook erg druk door een aanrijding bij Leiden.
Na mijn Frans examen mondeling van 10 minuten begint het echte deel van de dag, bussen in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht. Mijn eerste stop is Barneveld Centrum, dus dat is nog een aardige reis. Eerst moest ik terug naar Den Haag Centraal. Ik had de sprinter van :22 naar Centraal net gemist en de volgende had +10, dus ik nam maar de tram.
6. In Den Haag Centraal vertrok de sprinter naar Tiel van spoor 1, ook uniek.

De omroep op Den Haag Centraal draait overuren, en de lijst van aankomsttijden op de app ziet er niet heel punctueel uit.
Na een rit van zo'n 55 minuten ben ik op tijd aangekomen in Amersfoort Centraal. Nu overstappen op de Valleilijn. Het is altijd spannend of je hier een FLIRT of een Protos krijgt, maar ik kreeg een Protos. Wel leuk, want dat is een best unieke trein, maar die had ik de vorige keer dat ik op de valleilijn ging ook al.
7. De protos trein waarmee ik in Barneveld ben gekomen

Aangekomen in Barneveld. Na het zoeken van de OVC-paaltjes ben ik naar de bushalte gegaan. Hier is het ongeveer een kwartier wachten op mijn eerste bus, de 105 naar Arnhem.
8. De bushokjes hier zijn opvallend genoeg van hetzelfde design als die van R-net.

9. Terwijl ik het hokje fotografeerde kwam de 105 in de andere richting langs, die ik nog net op de foto kon zetten. Ik dacht (en hoopte, Ambassadors zijn cool) dat dat ook mijn bus werd, maar was vergeten dat er nu met de concessie wissel de 105 op de 110 keert in Barneveld.

10. Mijn bus wordt een VDL Citea van Connexxion, met een Veolia interieur. Niet de bus die hier hoort, maar prima. Nu neem ik deze rit voor 50 minuten naar Arnhem.

De omroep in deze bus is zo zacht dat hij vaak niet boven de motor uitkomt.
11 t/m 18. Onderweg nam ik nog een paar foto's, helaas zat ik aan de kant van de zon.







Ben nu in Arnhem aangekomen. Daar wat gegeten (brood van thuis, lekker goedkoop

19. Het busstation van Arnhem, mijn bus staat er niet op.

Er zitten USB-poorten in deze bus maar ze zitten hoog en mijn kabel is best kort, dus mijn telefoon opladen ging niet. Verder is deze Crossway erg comfortabel. Aan het interieur lijkt het dat dit een ex-R-net bus is.
21 t/m 23. Uitzicht vanaf de A50



Goed, ik ben nu in Apeldoorn. De laatste bus voor vandaag wordt de 201 naar Zwolle, althans, dat was het plan. Op de schermen op Apeldoorn stonden geen via bestemmingen en de reisinfo in de bus deed het niet, dus ik zat zonder het te weten in de 210. Als ik met de 210 naar Zwolle ga ben ik veel later dan gepland thuis, waar ik eigenlijk niet veel zin in had. Om het nog erger te maken is mijn poging tot een foto van de bus gigantisch mislukt. Toen ik er achter kwam dat ik in de verkeerde bus zat, ben ik er bij bushalte Aidastraat uitgegaan. Ik kon nog overstappen op de 201, maar heb dat maar niet gedaan. Ik heb besloten om maar terug te gaan naar het station. Op de terugweg naar Apeldoorn zat ik in een bus zonder realtime info waarvan de schermen, lijnfilm, en OV-chipkaart lezers uitstonden. Het gaat dus heel goed met EBS in IJssel-Vecht.
Ik ga naar Apeldoorn weer de snelste route naar huis, daar verwacht ik niet veel over te schrijven. Was een leuke dag, maar het einde met EBS was wat minder.