Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Ardan »

Hej, ik regelde op de Zaak een driedaags weekend 'ergens in maart' om wat leuks te kunnen doen. Dat werd zondag 26 t/m dinsdag 28 maart, en hoewel ik lang over Kopenhagen zat te denken viel de keuze uiteindelijk toch op Stockholm. Een vriend van me is er vaak geweest en vertelt de leukste verhalen. En ook onder jullie zijn er veel mensen die verliefd zijn op de stad. Het werd hoog tijd er zelf eens te gaan kijken!

En zo stapte ik zondagochtend in de ketterbak naar het noorden. En de weerman zei al dat het opvallend koud was in Scandinavië door een noordelijke aanvoer, maar sneeuw? Oeps.
Afbeelding
Op deze foto het Mälaren, het grote meer dat bij Stockholm via een scherenkust met duizenden eilandjes de Oostzee in stroomt.

Na een rit met de Pendeltåg werd eerst het hotel opgezocht en daarna was er tijd om de stad in te gaan. Maar wat was het koud!
Mijn hotel lag aan de Blå Linjen van de metro. Stockholm schijnt één van de mooiste metro's ter wereld te hebben, vooral de blauwe lijn is een waar kunstwerk met allerlei beschilderde grotstations.
Afbeelding
Afbeelding
T-Centralen bij het Centraal Station is het station waar alle drie de metrobundels samenkomen. De Tunnelbana is in 1933 begonnen als tramtunnel op het eiland Södermalm, waarna verschillende buiten-tramlijnen zijn omgebouwd om in 1950 een echte metro te vormen. Er zijn drie hoofdroutes (groen, rood, blauw) door de stad met elk twee of drie lijnen. Omdat men in Zweden tot 1967 links reed, is de Tunnelbana, ontstaan vanuit een tram dus, ook op links rijden gebouwd en dat is tot vandaag nog steeds zo.
T-Centralen ligt vlak bij Stockholm Centraal. Het Centraal Station heeft een fraaie, groen aangelichte stationshal. Het station heeft 220.000 reizigers per dag, vergelijkbaar met Amsterdam Centraal en het grootste van heel Scandinavië.
Afbeelding
Afbeelding

Tijd voor een klein en koud rondje stad, waar het Mälaren kolkend richting Oostzee stroomt.
Afbeelding

De volgende ochtend was het nog steeds koud en het sneeuwde. Geen gezellige dwarrelsneeuw, maar van die kouwe jagende korrelsneeuw. Niet bepaald een pretje! Gelukkig had ik goede schoenen, een winterjas, handschoenen en extra veel sokken meegenomen.
Op Solna stapte ik in de Pendeltåg richting centrum. De Pendeltåg is de S-Bahn van Stockholm, met een aantal lijnen die door de stad over één samenlooptraject lopen. Vroeger bovengronds via station Karlberg (ik heb zelfs twee stations zien liggen vanaf de Eriksbron, wat die andere dan is..?), sinds 2017 door de Citytunnel via Odenplan.
Afbeelding

Odenplan is één van de twee nieuwe ondergrondse stations van de Pendeltåg. Ik moet een beetje denken aan een Crossrail-light, een lijn dwars onder de binnenstad met heel grote stations met perrondeuren. Groot!
Afbeelding

Kungsträdgården, het oostelijke eindpunt van de Blauwe Lijn, is een bijzonder fraai vormgegeven grotstation met veel historische kunstuitingen.
Afbeelding

Vanaf hier wandelde ik naar de eilanden Skeppsholmen en Kastellholmen. Het was koud, het waaide hard en het sneeuwde. Het vergalt het plezier, maar ik heb er het beste van gemaakt. Een uitzicht naar Gamla Stan, de oude stad van Stockholm op een eilandje. We zien linksmidden de 96m hoge toren van de Tyska Kyrka (Duitse Kerk), rechtsmidden de Storkyrka (Grote Kerk), daarnaast het Koninklijk Paleis.
Afbeelding

Na een kijkje op de eilanden ging ik per veerboot naar Slussen. Je moet je op de kade via een knop aanmelden. Ondanks het slechte weer waren er nog genoeg reizigers die met me mee wilden de boot op. Rechts aan de overkant attractiepark Gröna Lund, dat er verlaten bijligt.
Afbeelding

Het Centraal Station bij daglicht. De zon probeert het wel, maar slaagt niet om door te breken. Het blijft nog de hele dag koud sneeuwen.
Afbeelding

In het centrum ligt één tramlijn, lijn 7, die tot een aantal jaar terug alleen met historische trams bereden werd, maar op een gegeven moment iets is verlengd en een normale tramlijn is geworden met moderne trams. Er waren nu alleen werkzaamheden (?), een historische tram reed echter wel. En daar kun je gewoon met je SL-chipkaart in? Iets voor de volgende keer.
Afbeelding

Een kijkje bij de Globen, de Avicii Arena. Een Vagn2000-metro ploegt zich door de sneeuw.
Afbeelding

Tram 12, Nockebybanan, op eindpunt Nockeby. Er zijn meerdere tramlijnen in Stockholm, die niet met elkaar verbonden zijn. Wie weet waar we deze trams nog meer van kennen, buiten dat ze me erg doen denken aan de K4000 van de KVB in Köln?
Afbeelding

Het blauwe concertgebouw op de Hötorget (Hooimarkt).
Afbeelding

Een nieuwe serie metro's is in dienst op de Rode Lijn. Vagn3000 uit mijn hoofd, als ik me niet vergis.
Afbeelding

In het noorden van de stad rijdt nog een andere soort S-Bahn, de Roslagsbanan op een bijzondere smalspoorbreedte van 891 mm. Er rijden drie lijnen een halfuursdienst met een samenloopdeel tot Djursholms Ösby, een vorkstation dat we hier zien. Het zijn wat oudere treinen maar nieuwe zijn besteld.
Afbeelding

De regenboog op metrostation Stadion is een vrij bekende op de Instagrams.
Afbeelding

Nog een kort kijkje in het midden van Gamla Stan in de avond. Een heel bijzonder centrum, met smalle straatjes en apart gekleurde huisjes in geel, oranje, rood en alles ertussen.
Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag, eindelijk hield de sneeuw langzaam maar zeker op. Ik wilde Gamla Stan nog bij daglicht en vooral fatsoenlijk wandelbare condities zien. Ik stapte uit op station Rådhuset.
Afbeelding

Rådhuset is het gerechtsgebouw. Het Stadshuset ligt niet ver en is het stadhuis, fraai gelegen op de oever.
Afbeelding

Stortorget (Grote Markt).
Afbeelding

Afbeelding

Ik reisde met de metro naar Ropsten om nog een andere tramlijn te bezoeken: de Lidingöbanan die hier begint en naar het eiland Lidingö loopt. Ropsten ligt aan de Stockholmse kant en de tramlijn steekt daarna direct het water over naar het eiland. Er rijden moderne CAF-trams in een 10-minutendienst over een deels enkelsporige lijn.
Afbeelding
Rechts zie je een stukje van de brug voor het wegverkeer. De tram gaat over een enkelsporige lagere brug die deels open kan, maar een nieuwe dubbelsporige en wat hogere brug ernaast is bijna klaar.

Lidingö is een mooi eiland met allemaal van die leuke gekleurde houten huisjes. Ik stapte uit op stationnetje Högberga.
Afbeelding

Het weer was opgeknapt, en dus kreeg ik zin in een wandeling. Ik wandelde via een fraai besneeuwd meertje..
Afbeelding

..naar Brevik. Sommige haltes hebben nog een echt oude abri.
Afbeelding

Nog wat laatste blikken in de stad..
Afbeelding

..een klein kijkje in de metro nog, waar ook nog wat oudgedienden hun laatste rondjes rijden..
Afbeelding

..en dan met de Pendeltåg naar het vliegveld. Op Stockholm City (ja, de stations voor de trein, de Pendeltåg en de metro hebben een iets andere naam omdat ze wel een stukje uit elkaar liggen) staat een handig scherm waar je kunt zien waar je trein is.
Afbeelding

En na me een weekend uitstekend vermaakt te hebben, werd het tijd om weer in de ketterbak naar huis te stappen. Ik heb een heel bijzondere stad leren kennen. Hej då Stockholm, ik vond het leuk, en tot snel weer ziens! En dan iets langer en vooral met wat beter (warmer) weer.
Afbeelding

Gekke gedachte dat ik gistermiddag nog een wandeling door centimeters dikke sneeuw maakte. Wat is het hier ineens comfortabel warm!

Wij danken U voor de aandacht en tot de volgende ronde :)
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Etienne »

Wauw *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk! :D
Tram 12, Nockebybanan, op eindpunt Nockeby. Er zijn meerdere tramlijnen in Stockholm, die niet met elkaar verbonden zijn. Wie weet waar we deze trams nog meer van kennen, buiten dat ze me erg doen denken aan de K4000 van de KVB in Köln?
Gouda-Alphen. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Ardan »

De koelkast is voor u :p
Ik doe ook maar wat
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Tom024 »

Tof. *O*
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Milco »

Mooi verslag! En ik kan mij vergissen, maar volgens mij herken ik het Koninklijk Paleis van de Ghost Rider die daar toen een dikke burnout maakte _O_
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door AppleMoose »

Leuk weekendje *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Daniel »

Leuk :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Ardan »

Milco schreef: do 30 mar 2023, 18:37 Mooi verslag! En ik kan mij vergissen, maar volgens mij herken ik het Koninklijk Paleis van de Ghost Rider die daar toen een dikke burnout maakte _O_
De wie en de wat? :D
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door waldo79 »

Top hoor :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door umbusko »

Bekende plaatjes, leuke reportage! *O* Ik ben er persoonlijk alleen twee keer in de zomer geweest, maar ik zie dat jij wel geboft hebt met het echte Scandinavische weer 8-)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Milco »

@Ardan: de Ghostrider is een nog niet geïdentificeerde motorrijder die stunt uithaalt (of uithaalde want het is alweer jaren geleden dat ie video’s opnam) met z’n motor. Op z’n achterwiel met hoge snelheden tussen het verkeer door. Zo maakte hij ook een dikke burn-out met z’n motor voor het koninkrijk paleis in Stockholm:
https://m.youtube.com/watch?v=cvp_mRC5vKE
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door Meltrain »

'Wat een idioot. :roll:

Maar het is een erg leuk verslag, Ardan. :D Ik moet ook echt nog eens naar Stockholm gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door ODRAIL »

Lijn 45 schreef: do 30 mar 2023, 11:19
Tram 12, Nockebybanan, op eindpunt Nockeby. Er zijn meerdere tramlijnen in Stockholm, die niet met elkaar verbonden zijn. Wie weet waar we deze trams nog meer van kennen, buiten dat ze me erg doen denken aan de K4000 van de KVB in Köln?
Gouda-Alphen.
Met die trams heb ik vaak gereisd tussen Gouda en Waddinxveen. Jammer dat het project voortijdig gestopt is.

@Ardan: Een leuk verslag ;) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]

Bericht door ZO6176 »

Prachtig verslag. Toch maakt de sneeuw het wel extra bijzonder.
891 mm op smalspoor is in Zweden niet gek. 891 mm is 3 Zweedse voet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten