Mikos op Reis: Lissabon

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Mikos »

Mikos op Reis: Lissabon

Je wordt maar één keer 35 in je leven en wat is een mooiere manier om je verjaardag te ontlopen dan door die dag net op reis te gaan? Ondanks dat je ook maar één keer 34 wordt in het leven, 22 of 8, en het eigenlijk een grote smoes is, heb ik mezelf getrakteerd op een reisje naar Portugal. Niet te ver, niet te lang, maar wel verdient er op uit.

Nadat ik mezelf heb verwend met een heerlijke maaltijd op Schiphol (duur, smaakloos en Burger King...) vertrekt het vliegtuig naar Lissabon. Dat is niet mijn eindbestemming voor deze reis, maar het werd me door de luchtvaartmaatschappij aangeboden om een tussenstop van een aantal dagen te maken. Vaak (dus niet altijd) is dat een redelijk goedkope aanbieding, omdat de maatschappij hartstikke blij is dat je met hen vliegt en ze daarmee meteen hun thuishaven promoten. Hopelijk wil je er daarna nog een keer naartoe en vlieg je weer met hen. Zoek dus vooral naar de term "stop-over" op de site van de maatschappij.

Het vliegtuig is allesbehalve vol en dus heb ik twee stoelen voor mezelf in de mug die deze Embraer is. We landen aardig op tijd op het vliegveld van Lissabon en ik loop langs plekken die ik me herinner van mijn vorige tussenstop hier, die beperkt bleef tot het vliegveld zelf. Toen had ik dezelfde eindbestemming: de Azoren.

De metro brengt me vanaf het vliegveld naar hartje Lissabon, waar ik een hotel heb geboekt voor drie nachten. De receptioniste verwelkomt me, feliciteert me en deelt mee dat ze een fles wijn op mijn kamer hebben gezet. Joepie, ik drink geen alcohol! Mijn kamer ligt op de bovenste verdieping, het zevende, en geeft uitzicht over een deel van de stad. Mooi, hoor.

Ik plof neer op bed, want het is onderhand tien uur 's avonds. En er is een cadeautje uit België; de eerste aflevering van De Mol staat online. Na twintig minuten kijken op bed valt het kwartje; ik ben weer eens op reis buiten de Benelux sinds bijna een jaar en ik ben jarig. Ach, trek die fles wijn open, misschien is het nog wel te drinken ook! Niet dat ik me dat kan voorstellen, want anders geven ze hem niet gratis weg. Maar zover kom ik niet; de flesopener die ernaast ligt breekt halverwege het openen af, waarna ik helemaal niks meer met de fles kan. Zie je wel? Ik kan maar beter geen alcohol drinken. Maar ik heb wel hard gelachen.

Maandag
Op de maandag ben ik door het uur tijdverschil met Nederland ook een uur eerder wakker dan normaal. Rustig opstaan en daarna aanschuiven voor het ontbijt. Nadat ik de flesopener heb geruild bij de receptie kan mijn dag beginnen.

Om de hoek ligt metrostation Parque, waar ik eerst een dagkaart voor het OV haal. Vervolgens loop ik de berg af richting het centrum. Lissabon is gebouwd op een serie heuvels, die bij de rivier de Taag eindigen. Ik begon aan de wandeling in een T-shirt met mijn zomerjas aan, maar die gaat direct in de rugzak. Het is vandaag 20 graden en de zon schijnt volop, dus die jas is niet nodig. Langs een van de hoofdaders van het dichtgeslibde wegennetwerk wandel ik op mijn gemak de heuvel af, alles in me opnemend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal beneden tref ik de Taag. Er zijn heel wat toeristen op de been en ik mag graag de drukte ontwijken. En dus ga ik op mijn gevoel af; voor vandaag is er geen programma, behalve dat ik op mijn gemak rond wil kijken. Ik kom bij een gecombineerd station waar zowel de metro stopt als een van de veerverbindingen met de andere oever van de Taag. Daar haal ik voor de dag erna een Lisbon Card om wat bezienswaardigheden mee te kunnen bezoeken.
'Is het voor vandaag?' vraagt de dame achter de balie. Dat ontken ik. Ze legt uit wat ik al had uitgevonden; op maandag zijn de meeste musea gesloten en is de meerwaarde van de kaart uitermate klein. Ik steek hem in mijn zak voor later.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna wandel ik door en kom uit bij het treinstation Santa Apolonia terecht. Even kijken hoe het er hier aan toe gaat. Even bijkomen van de wandeltocht en bedenken wat ik vanaf hier wil gaan doen. Ik besluit de dagkaart voor het OV in te zetten voor het volgende gedeelte, want dat gaat strak de berg op. Een toeristenbus die ook door lokalen gebruikt wordt rijdt via wat slingerwegen een wijk in boven op de berg. Halverwege de route stap ik uit en loop ik naar een nabijgelegen uitkijkpunt, Miradouro da Senhora do Monte. Deze geeft mooi uitzicht over het lagere gedeelte van de stad dat aan de Taag ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wandel ik naar Castelo de São Jorge, een van de oudste overblijfselen van de stad, want de burcht dateert al uit de tiende eeuw. Ook hiervandaan mooi uitzicht, evenals op de verentooien van de rond paraderende pauwen. Ze gaan met plezier voor je op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wandel ik verder bergafwaarts, terug naar de Taag. Daar stap ik op de metro naar de ferry, want ik wil ook even aan de andere oever kijken. En dat mag met de dagkaart die ik heb gekocht. Een ferry vaart me in acht minuten naar de overkant, waar ik uitkom op een knus overstappunt van ferry op tram en bus. Wat Turkse taferelen met een bus die voorzien is van gordijnen aan de binnenkant verder, maak ik nog een ronde door dit uitgestorven deel van Cacilhas, een buurt aan de Taag gebouwd met hier en daar wat uitzicht op de stad. Het is dat ik weet dat hier mensen wonen, want er gebeurt vrijwel niks op straat. Tijd om de boot terug te nemen en met de metro naar het hotel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Direct naast het hotel zit een Aldi. En hoewel ik die tot in Australië ben tegengekomen, tref ik hier iets wat me elders nog niet is gelukt; dozen met opschrift "Gevulde koeken/Appelkoeken". Erg populair onder de Portugezen, want beide dozen zijn leeg.

In de buurt van het hotel zit een Indiaas restaurant waar ik weer een beetje op energie weet te komen met een lekker lamsgerecht. En hoewel ik nog vol goede wil zit om de stad nog wat verder te verkennen, moet ik toegeven aan mijn zelfkennis: ik kan nog de hele avond rondsjouwen, maar dan ben ik morgen op. En ik moet nog ruim een week, dus het blijft verder rustig.

Dinsdag
De dinsdag begint rustig, maar ik zit al vol plannen. Bij het ontbijt staat de televisie aan die hel en verdoemenis uitspreekt. Ik spreek een beetje Spaans en daarmee kan ik me in het Portugees best een stukje redden, maar de helft van het getoonde item ontgaat me. Ik spreek een jonge ober aan die uitlegt hoe het zit; het gaat ook hier financieel niet lekker. Mensen kunnen van hun loon de huur niet meer betalen en nu heeft de staat toegezegd er iets aan te gaan doen. Ik laat vallen dat ik me kan herinneren van een paar jaar geleden dat er nieuwsberichten rondgingen dat er in Portugal vrijwel geen geld zou zijn, dat het land onderaan de financiële lijsten bungelde. Maar nu is er schijnbaar toch geld om de financiële problemen op te lossen. Klinkt als Utopia.
'En de leraren protesteren, want ze krijgen te weinig geld. Die verdienen 2000 euro per maand, maar daarvan moeten ze de helft afstaan aan de regering. Dus houden ze 1000 euro over en daarvan betalen ze 800 euro per maand aan huur. En dan nog elektriciteit, gas, auto... En iedereen vergeet dat zij aan de basis staan van alles in dit land; doctoren, economen, ze hebben het allemaal op school geleerd!'
Het laat weer eens zien hoe de wereld er achter de schermen uitziet.

De dag begint bij het Parque das Nações dat werd aangelegd voor de Expo die hier in 1998 gehouden werd. Er is een stadion gebouwd voor sport- en muziekevenementen en een heuse kabelbaan die cabines verplaatst boven de aangelegde boulevard waar volop geflaneerd wordt op zomaar een dinsdagochtend. Verder valt er niet zoveel te beleven, buiten het enorme winkelcentrum dat er gebouwd is. Daar schijnen de inwoners van Lissabon gek op te zijn, wat de doodsteek is voor de kleine winkels in het centrum. En het is maar de vraag of iemand er überhaupt wat koopt, want ik kom voorbij aan een winkel met wat lederwaren waar een portemonnee in de etalage ligt met een prijskaartje van liefst 96 euro. Het gesprek van deze ochtend met de ober over schiet even door mijn hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Ertegenover ligt een van de stations van Lissabon: Oriente. Oftewel, Lissabon Oost. Het is een enorm gebouw dat doet denken aan Liège Guillemins. Maar er zijn maar 8 perronsporen en er staat toch een een beetje armoedig ogende overkapping uit lang vervlogen tijden. Aan punctualiteit doen ze ook weinig; een van de enkele hogesnelheidstreinen die tussen Lissabon en het noordelijk gelegen Porto rijden komt 4 minuten te laat binnenrijden en vertrekt op het gemak 10 minuten te laat. Tijd voor mij om mijn Lisbon Card te activeren, want ik heb een rondje voor ogen waarbij ik de Taag op een andere manier dan per boot oversteek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarvoor ga ik met een Suburban-trein naar een paar stations verder, waar ik overstap op een speciale trein die de Taag oversteekt via dezelfde op de Golden Gate lijkende Brug van 25 april. Die brug werd zo enorm veel gebruikt en er stond zoveel verkeer op vast, dat men besloot er een rijlaarzen én een spoorbrug onder te bouwen. En deze trein rijdt er dus overheen. Op het beginstation ben ik de enige in de coupé, bij het volgende station is alleen de stoel naast me nog leeg en na het laatste station voor de brug staan ook de balkons vol met mensen. De meerwaarde van deze spoorlijn lijkt me duidelijk. De rit over de brug gaat vrij snel voorbij en geeft mooi uitzicht over de Taag. En over het enorme standbeeld voor Cristo Rei. De eerste stop na de brug stap ik uit, en velen met mij. Ik zoek hier de tram op, om ermee naar het eindstation te reizen waar ik op maandag ben geweest. Met de ferry naar de overkant en ik ben terug in Lissabon centrum. Althans, dat was wat ik voor ogen had.

Afbeelding

Wanneer ik de tram instap en mijn Lisbon Card wil inchecken, krijg ik een foutmelding. Nou, het zal wel, ik heb een dagkaart. Maar terwijl we wegrijden, begin ik te twijfelen aan de geldigheid ervan. Het zal toch niet zo zijn dat je er wel mee de Taag over kunt per trein, maar dat je ook weer op dezelfde manier terug moet? Een snelle zoekactie in de digitale folder vermeldt inderdaad niks over deze tram. Laat staan de ferry die ik zo meteen moet nemen. Kort erna kom ik aan bij de ferryterminal, waar de beveiliger bij de poortjes mijn vermoeden bevestigt; die is hier niet geldig. Dus koop ik voor anderhalve euro een kaartje voor de overtocht. Het moet niet te gemakkelijk zijn, natuurlijk.

Wanneer ik weer aan de overkant van de Taag ben, loop ik met mijn Lisbon Card naar de poortjes van de voorstadtreinen van Comboios Portugal. Hier is de kaart sowieso geldig. Ik ga drie haltes mee en stap uit in Belem. Tegenover het stationnetje dat tussen twee drukke wegen in ligt, evenals het spoor, staat het enorme gebouw van Museum Nacional dos Coches, het koetsmuseum. Met de Lisbon Card mag ik hier gratis kijken naar de expositie over de geschiedenis van de koets. Er staan heel wat koetsen opgesteld, de een nog aparter dan de ander. Wanneer ik een medewerker aanspreek en mijn verwondering over de aparte verschijnsels deel, blijk ik met een echte liefhebber te maken.
'Alsof je een vlag op een Hummer plant,' begin ik.
'Ja, het zijn echte kunststukken.'
Aparte dingen, zeker. En dat het de gewoonte was om op die manier je welgesteldheid te delen is me ook duidelijk, maar sommige koetsen... ze zien eruit alsof ze met tapijt belegd zijn.
'Het is hout met zijde bekleed,' zegt de medewerker met gepaste trots.
'Maar als dat dan nat wordt...?'
'Ze zijn slechts voor eenmalig gebruik, bij zeer speciale gelegenheden.'
Aha. Dus enorm dure koetsen en dan gebruik je ze... één keer... Wat geld met mensen doet, he...

Afbeelding

Na mijn bezoek loop ik naar de tram die twee keer achter elkaar niet komt opdagen, waarna ik met de bus een stukje afsnijd. Ik steek de weg en het spoor per brug over en kom uit bij een van de bekendere objecten van Belem terechr: de Torre de Belem. Deze toren stamt uit 1521 en is gebouwd in manuelstijl. Ooit heeft hij dienstgedaan als gevangenis en ooit stond hij midden in de Taag (een beetje als Alcatraz, dat ook midden in het water is gebouwd), maar door zowel natuurlijke als kunstmatige veranderingen staat de toren nu tegen de oever aan. Het is een populaire bestemming, want het is er enorm druk met toeristen. En een vioolspeler die onder begeleiding van een CD een beetje sfeer probeert te krijgen in het geheel. En geld. Maar zijn vioolspel is allesbehalve mooi. Gelukkig lacht hij er wel enthousiast bij. Snel weg hier.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar honderd meter verderop hebben ze voor mij een monument gebouwd; Het Monument van de Ontdekkingen. Het is dat ik weinig nieuws meer kan ontdekken, maar ik kan het wel voor me zien hoe al deze lieden die in het monument zijn vereeuwigd van alles ontdekt hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik steek via een tunnel onder de weg en het spoor door en kom dan nog bij het prachtig ogende Jeronimoklooster. Ik houd het bij de buitenkant, want er staat een enorme rij met mensen om binnen te komen. Vervolgens wandel ik terug naar het station om daar in een van de drukste treinen die ik in tijden heb gezien één station terug te reizen richting Lissabon. Daar ontsnap ik snel aan de overvolle trein waar nog veel meer mensen op het perron op staan te wachten. Ik loop een eindje verder naar een idyllisch gebouwd station dat me wel wat aan station Zwolle in vervlogen tijden doet denken. Er is een stukje enkelspoor dat via een tunnel naar de andere kant van de berg doorsteekt, de zon schijnt en er staan wat bloemen. Wat een mooi station zo. En elk half uur een trein. Onvoorstelbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een overstap op de metro kom ik terug bij het hotel. Even bijkomen, want het was alweer een lange dag met veel zien en beleven. Ik eet bij de buren, die een vleesrestaurant hebben. Enorme stukken vlees worden door een van de chefs voor mijn ogen de keuken binnengebracht, stukken vlees worden opgesteld en hangen in droogkasten. Het wordt perfect bereid en het is enorm goed betaalbaar. Voor 25 euro heb ik voor-, hoofd- en nagerecht. De entrecote die geserveerd wordt is lekker. Wat wil ik nog meer?

Afbeelding

Nog even de naar binnen gewerkte calorieën een beetje verbranden door nog een rondje door de wijk te wandelen en de dag zit er wel op. Twee dagen Lissabon is natuurlijk veel te kort. Een stad als dit heeft enorm veel te bieden op cultureel vlak, op gastronomisch vlak en qua entertainment. Ik heb maar een fractie kunnen bekijken en heb keuzes moeten maken om mijn tijd mee te vullen. Ik ben niet eens met de rammelende -en steevast overvolle- tram 28 meegeweest, laat staan dat ik de wijk Baixa echt goed heb kunnen bekijken. Met een van de kabeltrams de heuvel op? Geen tijd. Wat dat betreft was het echt een stop-over; even proeven van wat de stad te bieden heeft en weer door. Misschien dat TAP, de Portugese luchtvaartmaatschappij waarmee ik vlieg, het wat dat betreft wel goed begrepen heeft; nu moet ik nog een keer terug om verder te bekijken wat Lissabon te bieden heeft. Dan misschien in een wat lager tempo en met wat meer vooropgezet plan.

Woensdag
Op woensdag vervolg ik mijn reis vanuit Lissabon naar mijn eindbestemming: De Azoren. Aangezien daar geen treinen rijden, zal ik jullie met de rest niet vermoeien, ik zal alleen wat plaatjes delen om een beeld te schetsen.

Terceira
Terceira is een van de negen eilanden die toebehoren aan de Azoren. Het werd als derde eiland ontdekt en kreeg daarom de toepasselijke naam ‘Derde’. Het eiland is niet groot; het is 15 bij 30 kilometer groot, met in het midden een vulkanisch gebergte. Sinds mijn eerste bezoek aan de Azoren heb ik een voorliefde ontwikkeld voor eilanden; er is een beperkt gebied dat je kunt ontdekken, maar het heeft vaak heel veel verschillende dingen te bieden. Zo ook Terceira; kust, bergen en stadjes. Voor ieder wat wils.

Afbeelding

Maar hoe enthousiast ik ook kan schrijven over de eilanden, er zit een keerzijde aan de medaille. Omdat de eilanden niet zo groot zijn, raken ze al snel overspoeld door toeristen. Nu in het prille voorjaar is dat niet zo’n probleem, maar een aantal gesprekken met inwoners heeft me er wel op gewezen dat het een probleem kan zijn. Zo kun je in april al niet meer reserveren voor een huurauto voor je zomervakantie in augustus, omdat ze simpelweg allemaal al verhuurd zijn. Ik zie daar een groot voordeel in: op die manier houd je het aantal toeristen dat op het eiland komt goed in de hand. Gelukkig draait de economie nog grotendeels op melk- en veehouderij en in mindere mate op toerisme, maar om het allemaal houdbaar te houden moeten er ook hier bewuste keuzes gemaakt gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn reisverslag zal ik dan ook afsluiten met: Kijk lekker naar de foto’s, droom erbij weg, maar ga er eigenlijk maar niet naartoe. En als je dat dan toch niet laten kunt, ga dan in het laagseizoen. Dat ga je zelf ook veel leuker vinden, door de algehele rust die er heerst. Lissabon is absoluut de moeite voor een citytrip; het heeft genoeg bezienswaardigheden en het is met het OV compact genoeg om er het meeste te zien in redelijk korte tijd. Alhoewel twee dagen wel echt te kort waren.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Polaroyd7 »

Mooie herkenning. Begin dit jaar was ik ook in Lissabon. Het is een prettige stad, prettig kalm in de winter, zachte temperaturen. Ik was er tot dan toe nooit, maar het is erg de moeite idd. Al moet je wel even negeren dat je overal gasten hebt die vragen of je interesse hebt in wat coke. Dat station Oriente is eigenlijk een beetje treurig. De koffie is er erg goedkoop, maar de toiletten zijn er ronduit goor en deels gesloopt. Een likje verf gaat dat enorme bouwwerk ook niet meer redden tegen de roest.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door waldo79 »

Lissabon in de winter was goed te doen. Leuk om wat plaatjes van de Azoren te zien, Mikos :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Mikos »

Danku. :)
Polaroyd7 schreef: za 01 apr 2023, 19:32 Al moet je wel even negeren dat je overal gasten hebt die vragen of je interesse hebt in wat coke.
Die waren kennelijk allemaal op vakantie, want ondanks dat die informatie mij ook bereikte, heeft niemand me iets gevraagd. En er zijn me ook geen Rolexen aangeboden tegen een wel zeer scherpe prijs. Het zal nog wel te vroeg in het seizoen geweest zijn.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door diederickx »

Mikos schreef: za 01 apr 2023, 14:37[...]
Dinsdag
[...] Brug van 25 april. Die brug werd zo enorm veel gebruikt en er stond zoveel verkeer op vast, dat men besloot er een rijlaarzen én een spoorbrug onder te bouwen. [...]
Een rijlaarzen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Ardan »

Het is een heerlijke stad. Ook nog maar eens naar terug...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Vinny »

Mooi reisverslag weer :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door VIRM »

Te veel toeristen op een eiland. De gemeente Texel is daar nu ook bezig met het reguleren van de toeristenstroom op het eiland...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Mikos »

diederickx schreef: ma 03 apr 2023, 14:27
Mikos schreef: za 01 apr 2023, 14:37[...]
Dinsdag
[...] Brug van 25 april. Die brug werd zo enorm veel gebruikt en er stond zoveel verkeer op vast, dat men besloot er een rijlaarzen én een spoorbrug onder te bouwen. [...]
Een rijlaarzen?
:Y Ken je dat niet, rijlaarzen onder een brug? Moet natuurlijk een rijbaan zijn, autocorrect. :mrgreen:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Etienne »

Leuk reisverslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door umbusko »

Wow _O_ Goed verhaal, mooie plaatjes, dank Mikos. :D *pakt verlanglijstje erbij*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag :pos: ;) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door ZO6176 »

Ik ben nog nooit in Portugal geweest. Staat hoog in mijn wensenlijstje. Een prachtig verslag, Wat me wel opvalt is dat de perrons enorm leeg zijn. Is dat gewoon een kwestie van wachten of gaat er gewoon niemand met de trein?
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Cas »


Ik ben momenteel in Lissabon, en ik kan je bevindingen zeker beamen: prachtstad met van alles te doen, maar langzaamaan wel overspoeld door toeristen.

Mikos schreef:Danku. :)
Polaroyd7 schreef: za 01 apr 2023, 19:32 Al moet je wel even negeren dat je overal gasten hebt die vragen of je interesse hebt in wat coke.
Die waren kennelijk allemaal op vakantie, want ondanks dat die informatie mij ook bereikte, heeft niemand me iets gevraagd. En er zijn me ook geen Rolexen aangeboden tegen een wel zeer scherpe prijs. Het zal nog wel te vroeg in het seizoen geweest zijn.
Een paar weken later zijn ze in groten getale aanwezig: ik ontwijk de populairste plekken grotendeels dankzij een lokale vriend die rondleidt, en toch heb ik al tien keer wat wit poeder aangeboden gekregen. Soms houden ze het bij wat marijuana, maar meestal gaan ze meteen voor het echte werk.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Mikos »

Aan de andere kant; ik heb ook de kop van een conducteur, die zullen ze vast niet zo snel iets aanbieden :mrgreen:
ZO6176 schreef: zo 09 apr 2023, 09:27 Is dat gewoon een kwestie van wachten of gaat er gewoon niemand met de trein?
Reizen op de juiste momenten; midden op de dag gebeurt er meestal niet zo heel veel. En ondanks dat het grote stations zijn, is er buiten de spitsuren sowieso weinig gebruik van (lange afstand)treinen. Oriente is een groot station, de reizigers die er waren vallen dan sowieso snel weg op de foto's. Maar dat wil niet zeggen dat er niemand in de treinen zit; de trein van Oriente naar Roma-Areeiro was goed gevuld en die dubbeldekker de Taag over was op het moment dat we de Taag over reden echt volledig zitvol met de nodige mensen die op de balkons bleven staan. Ook de metro's staan van voor naar achter vol in de spits. Om af te sluiten met de treinen van en naar Belém (en Cascais), die in beide richtingen vol waren, maar in de tegenspitsrichting naar Lissabon afgeladen vol. Misschien is de twintigminutendienst daar debet aan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door ArrivaBas »

Zeker in de hoogseizoenen qua toerisme zijn Cascais en Sintra populaire bezienswaardigheden die vanuit Lissabon goed te bereiken zijn met de voorstadstreinen. In combinatie met het gewone forenzenverkeer krijg je dan twee spitsrichtingen.

Maar het aantal toeristen zegt wat mij betreft ook genoeg over hoe schitterend de omgeving is. Lissabon en omstreken staan hoog op mijn bucketlist. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door Daantje »

Een aantal jaar geleden ben ik naar Lissabon, Sintra en Cascais geweest en dat was allemaal prima te doen met OV. Erg leuke rondreis ook.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Lissabon

Bericht door jjasloot »

Leuk verslag, Lissabon kan zeker op het verlanglijstje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten