ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door ArrivaBas »

Servus allen!

Wat ik mij tijdens de coronajaren 2020 en 2021 toch wel realiseerde is dat ik mij ergens wat onvoldaan voelde in de jaren dat ik door het nu weer de kop op stekende virus geen buitenlandse tripjes heb ondernomen. In 2020 zou ik eigenlijk voor het eerst met alleen leeftijdsgenoten een internationale reis gaan maken, maar die is na meerdere malen uitstel uitgemond in afstel, omdat in 2022 de agenda's van het beoogde reisgezelschap te vol waren. Verleden jaar had ik al wel weer voor het eerst sinds 2019 overnacht in het buitenland, toen ik op vijfdaagse studiereis naar Sevilla ging met een klein deel van mijn HBO-opleiding. En ook in het najaar bood het curriculum van mijn laatste HBO-studiejaar de mogelijkheid (lees: verplichting) om twee dagtripjes te ondernemen naar het buitenland, respectievelijk het Belgische Gent en Essen in het Ruhrgebied.
Onverwacht leidde deze periode tot een nieuwe hechte vriendschap met een studiegenoot die een groot deel van de interesses met mij deelt. In Essen besloten wij dan ook om met zijn tweeën in de vrije tijd een retourtje naar Essen-Kettwig te doen, om zo kort wat meer bezienswaardigheden van de stad Essen te zien dan een bowlingcentrum waar de meute de WK-wedstrijd Nederland-Senegal ging kijken. Tot de bewuste 21 november had ik nooit gedacht dat ik verleden weekend met deze jongen een hele mooie reis zou gaan maken, met een nog langere trip in het verschiet.

Het idee om eens een reisje naar Duitsland te maken speelde al heel lang, maar mijn comfortzone is nogal introvert en beperkt ingesteld. Eigen initiatief nemen is wel een puntje waar ik nog hard aan werk om dat buiten het verkeer en werksituaties makkelijker te uiten. Toch heb ik, toen ik toevallig met deze nieuwe vriend aan het WhatsAppen was over de voortgang van onze afstudeerwerken, mij zelf zo ver gekregen dat ik mijn tot dan toe voor mijzelf gehouden plan om een weekendje naar Köln te gaan uitte richting hem. We waren tegen mijn verwachtingen in beiden ongekend enthousiast en zijn direct op zoek gegaan naar een geschikte datum. Dat werd uiteindelijk het weekend van 28-30 april.

Op vrijdag 28 april was het na veel voorpret eindelijk zover. Om 8:01 stap ik aan het einde van de straat waar ik woon in de Stadsbuzz om naar het station te gaan. Een redelijk rustige 6626 brengt mij naar de volgende overstap in Tilburg, terwijl onderweg mijn reisgenoot instapt op station Tilburg Reeshof. We hebben van tevoren wel wat schrik gehad voor de relatief krappe overstappen in Eindhoven en Venlo, alwaar we uiteraard een Duits kaartje nodig hebben. Tot aan Venlo gebruikten wij 'gewoon' onze OV-Studentenkaart, en om zorgvuldig ons kaartje te kunnen kopen zorgden wij voor een buffer van een half uur in het 'Stedje van Plezeer'. Tijdens de schaft kwam ook deze BR111 het grensstation binnenrijden:
AfbeeldingRailAdventure 111 222 - Venlo by Bas Folles, on Flickr

Ietsje later dan gepland kwam de RE13 met een behoorlijk goede bezetting aan in Venlo. Het kaartje was inmiddels al lang en breed bemachtigd, en we zochten een goed plekje uit in de vijfdelige FLIRT van de eerste generatie. Om stipt 11:05 kon mijn eerste grenspassage per trein dan aanvangen. Een kleine 100 minuten en een soepele overstap in het donkere hol van Mönchengladbach Hbf later stonden we dan met een kleine vertraging van vijf minuutjes op onze bestemming, Köln Hbf:
AfbeeldingDB Regio 425 099 - Köln Hbf by Bas Folles, on Flickr

We hebben van tevoren onbewust een ongeschreven, maar redelijk arbitraire taakverdeling vastgelegd. Mijn reisgenoot heeft het hotel geregeld en zoekt de plekjes om te dineren uit. Ik verzorgde de reisplannen op de momenten dat wij het OV wilden gebruiken. In voorbereiding op de gecancelde Interrail had ik immers nog de DB Navigator-app op mijn telefoon staan. Het hotel lag in een zijstraat aan de achterzijde van het Hauptbahnhof. Aan de naam Domblick was overigens geen woord gelogen. De straat ligt vrijwel direct achter de rug van uw verslaggever en de Dom was daarin altijd zichtbaar ;) :
AfbeeldingAchterzijde Köln Hbf by Bas Folles, on Flickr

Het hotel is een redelijk klein, maar daardoor wel persoonlijk hotel. Met een aankomst om 12:45 in Köln was het nog een ruimte twee uur te vroeg om de sleutel van onze kamer te krijgen, maar we mochten wel al gebruik maken van het gezamenlijke toilet en onze tassen droppen zonder extra kosten.
Daarna gingen we de stad in. Het idee was om zo min mogelijk van tevoren te plannen, en gewoon alles over ons heen te laten komen. We hebben immers zeker 48 uur in deze stad en omgeving te besteden ;) . Zo kwamen we na een rondje kuieren langs onder anderen de Dom uit bij de Alter Markt, alwaar we even lunchten:
AfbeeldingAlter Markt - Köln by Bas Folles, on Flickr

Bij de Alter Markt zitten ook een paar straatjes waar wat minder te merken is dat Köln in de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd is. Een groepje van vijf huisjes aan de Fischmarkt onder de Groß Sankt Martinkerk doet dat al helemaal niet vermoeden:
AfbeeldingFischmarkt - Köln by Bas Folles, on Flickr

Vanaf de Fischmarkt gingen we door voor een relaxed rondje wandelen rondom de Rhein. Daar hoorde een eerste oversteek van de Hohenzollernbrücke ook bij:
AfbeeldingHohenzollernbrücke - Köln by Bas Folles, on Flickr

Tijdens de wandeling vertelde mijn reisgenoot dat je naast de Dom nog een uitzichtpunt heb op de KölnTriangle. Dat werd dus een tussendoel van de wandeling. Op de 28e verdieping van het kantoorgebouw, zo'n honderd meter boven het maaiveld, is een uitzichtplatform. De vergezichten zijn ondanks het ietwat betrokken weer de vijf euro entree dubbel en dwars waard:
AfbeeldingAltstadt - KölnTriangle by Bas Folles, on Flickr

Ondanks de bewolking was het Siebengebirge, op ongeveer 30 kilometer ten zuidoosten van de toren, wel vaag zichtbaar (de golven aan de horizon links van het midden op de foto):
AfbeeldingKöln-Deutz - KölnTriangle by Bas Folles, on Flickr

De KölnTriangle staat bijna naast het spoor en station Köln Messe/Deutz. Gezien de Hohenzollernbrücke een van de drukste stukken spoor van Duitsland is, kwamen er veel treinen langs, en als je dan een ruime 90 meter boven het spoor staat, lijken de treinen net speelgoed. De bijzonderste vangst die ik tussen de treinfoto's van boven heb was een setje BR420. Ik had eerlijk gezegd nooit verwacht ooit een foto van een rijdend exemplaar van deze oude S-Bahntreinen te kunnen maken, zeker omdat hun inzet toch wel redelijk sporadisch begint te worden:
Afbeelding2x BR420 - Köln Messe/Deutz by Bas Folles, on Flickr

Via de rechteroever van de Rhein liepen we noordwaarts richting de kabelbaan. Dat gaf mij wel de mogelijkheid om een iets minder cliché plaatje van de combinatie 'Brug en Dom' te maken, hoewel het cliché elders in het verslag toch nog wel langs zal komen :') :
AfbeeldingHohenzollernbrücke - Köln by Bas Folles, on Flickr

De kabelbaan over de Rhein is op zich qua hoogte boven de grond niet bijzonderder dan die op de laatste Floriade, maar het uitzicht is wel een stuk mooier. Onderweg passeert het tracé naast de Rhein ook een verkeersbrug over de rivier:
AfbeeldingRheinseilbahn - Köln by Bas Folles, on Flickr

De enkele reis met de Rheinseilbahn gaf uiteindelijk indirect toegang tot de gratis toegankelijke Flora/Botanischer Garten van Köln. Het zonnetje brak onderwijl toch nog even door, waarmee deze dag qua weer enorm meeviel ten opzichte van de verwachtingen:
AfbeeldingFlora - Köln by Bas Folles, on Flickr

Na een kort rondje door de Flora liepen we langs de linkeroever van de Rijn terug naar het centrum, tijd om het inchecken af te maken en te settelen in onze hotelkamer. We maakten direct van de gelegenheid gebruik om even tot rust te komen van bijna vier uur (voor mij zelfs vierenhalf uur) treinen en zoeken een adresje om te eten. Dat vonden we uiteindelijk bij een vestiging van NENI op de achtste verdieping van het high-end 25 Hours Hotel. Dat werd, voor mijn doen, exclusief dineren op grote hoogte dus. Het bezoek werd nog wat exclusiever toen er op de naastgelegen bouwplaats commotie ontstond en iemand boven op de hijskraan een work-out ging doen zonder valbeveiliging. Dit leidde de gasten en het personeel gigantisch af, en toen besloot een serveerster om toch maar de politie op te roepen, die een minuut of tien later met twee man en een stagiair binnenstapten. Je zal maar het luxe restaurant binnenstappen en het eerste wat je ziet is de politie. :') Het uitzicht vanaf het dakterras was ondanks desbetreffende hijskraan niet verkeerd overigens:
AfbeeldingRooftops in Köln by Bas Folles, on Flickr

Al met al was het diner dus voor mij een interessante ervaring. Behalve het bezoek van de politie was het menu voor mij ook een verrijking. Nooit eerder had ik een dergelijke schotel met gegrild vlees en gegrilde groenten in hummus gegeten. De gulle hoeveelheid van dat laatste goedje maakte de maaltijd overigens wel behoorlijk voedzaam. :')
Onderweg terug naar het centrum waren we toch nog een beetje onder de indruk van deze eerste ervaringen met Köln. Het was echter wel lekker rustig bij de Dom, en zodoende namen we op ons gemak een kijkje binnen. Toen raakte ik toch wel behoorlijk onder de indruk van het totaalplaatje wat we daar aantroffen. In het koor was een besloten dienst gaande, waarbij ook orgelspel te horen was. De indrukken en ervaringen tot dan toe op deze vrijdag gaven mij toch wel een beetje kippenvel:
AfbeeldingInterieur - Kölner Dom by Bas Folles, on Flickr

Daarna besloten we om even te relaxen aan de Rhein. Het was er gezellig druk zo voor zonsondergang, en ik kreeg onderwijl het besef dat Duitsland in dat opzicht een heel gemoedelijk land is. Ik zou rond een uur of 21:00 toch niet graag relaxen aan het IJ of zo, maar in Köln heb ik mij geen seconde onprettig gevoeld op straat. De zonsondergang viel een beetje tegen door de bewolking, en zodoende gingen we rond half tien terug naar het hotel. Ik stuur nog wat foto's in een met dit verslag vergelijkbare schrijfstijl en wat leuke feitjes door naar het thuisfront en duik daarna lekker onder de wol.
Zaterdag 29 april werd volgens de weersvoorspellingen ook een tegenvallende dag. Desondanks staan we wel lekker vroeg op om het maximale uit de enige volle dag te halen. Zo staan we iets na negenen al in de kelder van de Dom klaar om de ruim 500 treden naar de top te beklimmen. Bjna acht jaar geleden was ik al een dagje in Köln met de middelbare school (hetgeen gezien de dubieuze kwaliteit van het verslag daarover nog een klein forumrelletje veroorzaakte), en toen beklommen we ook de Dom. Halverwege de stalen trap in de kooi strandde ik destijds vanwege hoogtevrees, omdat je niet tot nauwelijks kan zien waar je blijft. Sinds de zomer van 2022 ben ik klaarblijkelijk over mijn gedeeltelijke hoogtevrees met open trappen en niet zien waar je uitkomt heen, en zodoende kwam ik wel bij de top en maakte ik de volgende foto op ongeveer eenzelfde hoogte als vanaf de KölnTriangle, maar wel met minder ver zicht dan de dag ervoor:
AfbeeldingHohenzollernbrücke - Kölner Dom by Bas Folles, on Flickr

Het was nog heerlijk rustig boven. We waren er als een van de eersten van de dag, zo niet de allereerste. Op de weg terug naar beneden liepen we ook nog even langs het carillon van de Dom. Dat zit ongeveer halverwege de zuidelijke toren:
AfbeeldingCarillon - Kölner Dom by Bas Folles, on Flickr

Met het weer op het oog was het niet al te prettig om nog een uitgebreid rondje te wandelen. We bezoeken nog de, in vergelijking met de Dom zeer bescheiden, Groß Sankt Martinkerk en een doorkijkje van het Kolumbamuseum, en stappen daarna in de trein naar Bonn. Het doel was om dat met de RE5 te doen, maar die kwam door 'Notarzteinsatz' niet opdagen. We zijn uiteindelijk wel in Bonn gekomen, maar met de RB48, die met +20 reed. De eerste stop die we in Bonn maakten was het Haus der Geschichte. Dit is een heel interessant museum dat de geschiedenis van Duitsland tussen het einde van de Tweede Wereldoorlog en heden vertelt in een brede collectie aan bijvoorbeeld werkmateriaal, valuta en verkiezingsposters, maar ook met voertuigen:
AfbeeldingHaus der Geschichte - Bonn by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingVW Brilkever - Haus der Geschichte Bonn by Bas Folles, on Flickr

Het museum houdt zichzelf staande met donaties. De entree is gratis. Dat maakt het museum al redelijk bijzonder, maar extra bijzonder is dat het in verbinding staat met de ondergrondse tramhalte Heussallee/Museumsmeile. In de verbindingshal ertussenin staan de salonwagen en dienstauto van de voormalige Bondskanselier Konrad Adenauer. Naar verluidt sliep Adenauer bij zijn bezoeken altijd in de salonwagen. Hoewel het onderhouden van een heel wagenpark voor de kanselier al veel geld kost, spaarde zijn keuze uiteraard wel een deel van de benodigde hotelovernachtingen uit:
AfbeeldingSalonwagen der Bundeskanzler - Haus der Geschichte Bonn by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingAuto der Bundeskanzler - Haus der Geschichte Bonn by Bas Folles, on Flickr

Gezien het tramstation direct vanuit het museum bereikbaar is, gaan we ook met Stadtbahn 66 verder naar het centrum van Bonn. Die komt bij de halte Stadthalle bovengronds, wat een goede gelegenheid gaf om de oude B-Wagens op de foto te zetten:
AfbeeldingStadtwerke Bonn 8454 - Bonn, Berliner Platz by Bas Folles, on Flickr

De keuze om hier uit te stappen is bewust, omdat direct om de hoek een van de attracties van Bonn ligt. In het noorden van de Bonner Altstadt liggen een paar straten die in de lenteperiode bekend staan om de bloei van kersenbloesem. Het hoogtepunt van de bloei was helaas het voorgaande weekend al, maar het aantal toeristen dat de straatjes bezoekt was er niet minder om. Ook stonden de bomen er op zich nog redelijk bij, een week na het toppunt van het bloeiseizoen:
AfbeeldingKirschblüte - Bonn, Breite Straße by Bas Folles, on Flickr

Daarna kuierden we verder naar het grotere gedeelte van het centrum. Qua sfeer zijn Köln en Bonn redelijk vergelijkbaar, als is te merken dat Bonn wel een stukje kleiner is dan eerstgenoemde, vooral in de architectuur komt dat naar voren, en er is zowaar hier en daar nog wat vakwerk te vinden:
AfbeeldingFachwerkhaus - Altstadt Bonn by Bas Folles, on Flickr

Ook de Bonner Münster werd met een bezoekje vereerd:
AfbeeldingInterieur - Bonner Münster by Bas Folles, on Flickr
AfbeeldingInterieur - Bonner Münster by Bas Folles, on Flickr

Daarna zochten we wederom de Rhein op om eventjes te flaneren. Onderweg ernaartoe pakte ik de gelegenheid om even een bus te fotograferen:
AfbeeldingStadtwerke Bonn 1603 - Bonn, Am Boeselagerhof by Bas Folles, on Flickr

Ook op de brug van de Bundesstraße 56 over de Rhein konden drie bussen tegelijk op de chip gebrand worden:
AfbeeldingRheinbrücke B56 - Bonn by Bas Folles, on Flickr

Langs de Rhein komen we op het idee om na nog twee statige gebouwen waarom Bonn bekend staat te bezoeken weer terug te keren naar Köln. Onderweg naar de tramhalte kon ik weer een bus vastleggen, en dit keer was dat een MAN New Lion's City, dat toch wel een beetje mijn favoriete bus is op dit moment. Het stoere design kan me in ieder geval enorm bekoren:
AfbeeldingStadtwerke Bonn 2218 - Bonn, Berliner Freiheit by Bas Folles, on Flickr

Het eerste doel van de twee nog te bezoeken sites was Schloss Poppelsdorf. Vanaf het Hauptbahnhof is dat continu te zien, omdat het aan een groene boulevard van ongeveer een kilometer lang ligt:
AfbeeldingPoppelsdorfer Allee - Bonn by Bas Folles, on Flickr

Op de terugweg vanaf Schloss Poppelsdorf kon opnieuw een MAN New Lion's City op de foto:
AfbeeldingStadtwerke Bonn 2218 - Bonn, Kaiserplatz by Bas Folles, on Flickr

Daarbij kwam ook de Bonner Münster weer in beeld...:
AfbeeldingBonner Münster by Bas Folles, on Flickr

...en, niet te vergeten, het stationsgebouw van Bonn Hbf:
AfbeeldingBonn Hauptbahnhof by Bas Folles, on Flickr

Daar zochten we weer een trein richting Köln op, en wederom reden er weer treinen met vertraging rond. Onze RB26 was daar ook een van, en vertrok met +14 uit Bonn Hbf. De machinist haalde het maximale uit de twee Desiro's, en zodoende werd de 160 km/h nog regelmatig aangetikt. In een stoptrein voelde dat toch wel flink sneller dan wanneer de IC Direct 160 op de HSL haalt. Ondanks de racepartij was de aankomst in Köln West ook met +14:
AfbeeldingMittelrheinBahn 460 016 - Köln West by Bas Folles, on Flickr

Het avondeten was deze avond een curryworst bij de lokale Frittenwerk in het Belgisches Viertel. Terug naar het hotel gingen we ook nog even ondergronds voor twee van de mooiere stations van de ondergrondse tram in Köln. Het kopeindpunt van lijn 5 bij de Heumarkt is zo'n station:
AfbeeldingHeumarkt U-Bahnhof - Köln by Bas Folles, on Flickr

Langzamerhand klaarde het weer al een beetje op, wat voor ons de doorslag gaf om nog een tweede poging te doen om het centrum van Köln met een mooie zonsondergang te aanschouwen. Het avondrood werd al zichtbaar bij het oversteken van de Rhein:
AfbeeldingKölner Dom from Hohenzollernbrücke by Bas Folles, on Flickr

In tegenstelling tot de vrijdag, zochten we deze avond een restaurantje op. Hierbij komt het goed uit dat voor het Hyatt Regency hotel twee losse horecazaakjes gekomen zijn. Bij een daarvan was het terras al/nog open en zodoende dronken wij voor de eerste keer in deze korte vakantie thee met uitzicht:
AfbeeldingTea with a view - Köln by Bas Folles, on Flickr

Er was deze avond wederom genoeg te zien op de oostelijke promenade langs de Rhein. Behalve de drukte op de spoorbrug (er gaat bijna geen minuut voorbij dat er geen trein over de Hohenzollernbrücke rijdt), liep er een brigade van de Bundespolizei rond, die ook potentiële overlastgevers, zoals gebruikers van lachgas aansprak, en dat was toevallig precies voor onze neus. :')
Na dit schouwspel zette de schemering in en werden de attracties van dit gebied langzamerhand verlicht. Het beeld was beter dan gisteren. De hemel was helderder, en in tegenstelling tot de voorgaande zonsondergang ging ook de verlichting op de brug aan:
AfbeeldingKölner Dom & Hohenzollernbrücke by night by Bas Folles, on Flickr

Op de terugweg kon ik het niet laten om de Dom zelf in een Dracula-achtige setting vast te leggen ;) :
AfbeeldingKölner Dom by night by Bas Folles, on Flickr

Het was rond het moment van deze foto al bijna tien uur. We liepen dan ook door het station naar ons hotel en gingen snel naar bed.
Zondag 30 april zou in de weersverwachtingen de beste dag worden. Voor ons was dat een reden om een beetje de natuur in te gaan in de resterende uren die wij nog hadden tot de reis huiswaarts. En om er wederom het maximale uit te halen schoven we vroeg aan bij het ontbijt. Dat was een ietsje eerder dan je van tevoren kon aangeven, maar het immer vriendelijke personeel van Hotel Domblick liet ons desondanks gewoon toe in de ontbijtzaal, met de waarschuwing dat de vleeswaren dan nog niet klaar waren. Maar die hadden we stiekem ook helemaal niet nodig. ;)
Wat we wel nodig hadden is de RE8 die rond een uur of 9 richting Koblenz vertrok, en daarom checkten we vroeg uit en vragen wij of wij wederom de grote tassen nog even in het hotel kunnen stallen. Deze Coradia Continental van de serie BR1440.2 bracht ons naar Königswinter, en zodoende zijn we de Hohenzollernbrücke niet alleen te voet, maar ook per trein overgestoken:
AfbeeldingDB Regio 1440 234 - Köln Hbf by Bas Folles, on Flickr

In Königswinter stappen wij uit voor het eerste doel van de dag, de Drachenfels. Deze legendarische heuvel kun je te allen tijde te voet beklimmen in ongeveer drie kwartier, maar voor twaalf euro kun je ook vier keer zo snel boven staan met het tandradtreintje van de Drachenfelsbahn. Dit is de oudste in gebruik zijnde tandradbaan van Duitsland. Een vijftal schattige motorwagentjes die met hun enkele koplamp nogal op oude trams lijken maken de dienst uit:
AfbeeldingDrachenfelsbahn 2 - Drachenfels Bergstation by Bas Folles, on Flickr

De rots is een van de hogere toppen in het Siebengebirge, en biedt een fenomenaal uitzicht op de omgeving en het begin van het spectaculairste gedeelte van de Rhein in Duitsland. Omdat we met het eerste treintje van de dag omhoog zijn gegaan begon het bezoek ietwat heiig, maar de zon brak naarmate de minuten verstreken steeds verder door:
AfbeeldingSiebengebirge - Drachenfels by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingRheintal - Drachenfels by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingRheintal - Drachenfels by Bas Folles, on Flickr

In de verte kun je met ver inzoomen ook treinen op de linkeroever fotograferen. Zo rijdt hier een ICE-T de stadsgrenzen van Bonn uit in de richting van Remagen en Koblenz:
AfbeeldingRheintal - Drachenfels by Bas Folles, on Flickr

Een gebakje en een kopje thee verder besloten om een stukje naar beneden te gaan wandelen. Bij aanvang kon het paraat staande treintje nog op de foto. Deze dag reed de Drachenfels op volle sterkte. Bij dit soort drukke dagen rijdt het treintje elk kwartier met gekoppelde motorwagens, in plaats van de gebruikelijke dienstregeling van elk half uur een treintje. De versterking is wel afhankelijk van de beschikbaarheid van personeel. Net als in Nederland zijn er in Duitsland ook sectoren die met personeelstekorten kampen:
AfbeeldingDrachenfelsbahn 6 - Drachenfels Bergstation by Bas Folles, on Flickr

Het wandelpad zigzagt langs, over en onder het spoorlijntje, waardoor er veel leuke stekkies zijn om de treintjes buiten de stations om te fotograferen:
AfbeeldingDrachenfelsbahn - Drachenburg Mittelstation by Bas Folles, on Flickr

Bij het middelstation ligt net als op de top ook een kasteel. Deze is in de loop der jaren wel wat meer intact gebleven. Schloss Drachenburg is wel open, maar omwille van de tijd zijn we er niet binnen geweest:
AfbeeldingSchloss Drachenburg by Bas Folles, on Flickr

We gingen terug naar het middenstation en namen de eerstvolgende trein naar beneden:
AfbeeldingDrachenfelsbahn 6 - Drachenburg Mittelstation by Bas Folles, on Flickr

Interessant aan de treintjes van de Drachenfels is dat er naast de machinist een zitgroepje aanwezig is. Als je op een rustig moment nog de mogelijkheid hebt om daar te zitten zou ik die gelegenheid zeker pakken ;) . Vanuit dit zitje kon de drukke tegentrein omhoog nog op de foto:
AfbeeldingDrachenfelsbahn 2 - Drachenburg Mittelstation by Bas Folles, on Flickr

Beneden was het een drukte van jewelste, en stond de wachtrij tot onder het viaduct van de B42 dat boven op het dalstation ligt. Direct beseften wij dat wij er goed aan gedaan hadden om de allereerste trein te halen. Toen was het nog behoorlijk rustig op de top en kon je in alle rust genieten van de vergezichten en foto's schieten.
Vanaf het dalstation trokken we een sprintje naar het treinstation, alwaar we met wederom een RE8 doorreisden naar Linz am Rhein. Hiermee zijn we ook voor een paar uurtjes in de deelstaat Rheinland Pfalz geweest. Bij aankomst kon de Coradia Continental nog op de foto:
AfbeeldingDB Regio 1440 223 - Linz (Rhein) by Bas Folles, on Flickr

Bij Linz am Rhein begint de zogeheten Mittelrhein (Middenrijn). Het schattige stadje is behoorlijk goed gespaard gebleven voor oorlogsgeweld, en staat bomvol met vakwerk. Naast de voorliefde voor reizen gaat mijn hart sneller kloppen van dit soort oude stadjes:
AfbeeldingBurgplatz - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingMarktplatz - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

In Linz am Rhein gingen we nog één keer de hoogte in. Hoewel we het letterlijke hoogtepunt met 321 meter boven Normalnull al op de Drachenfels gehad hadden, mag de Kaiserberg bij Linz er ook zijn met de top op 180 meter boven de zeespiegel. Het uitzichtpunt biedt uitzicht over het oude stadje en Remagen op de linkeroever. Ook mondt hier de Ahr uit in de Rhein en is in de verte de Ahrtalbrücke, een van de grotere dalviaducten in de Bundesautobahn 61, te zien. Deze snelweg heb ik bij de Oostenrijkreisjes tussen 2016 en 2019 nogal eens volledig uitgereden als passagier:
AfbeeldingKaiserberg - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

Terug in het stadje liepen we nog een klein rondje door het oude stadscentrum op zoek naar lunch. Het kan zijn dat bepaalde plekken bij de jongeren onder ons bekend voorkomen van televisie. De gebroeders Van Toor zijn hier geweest in de Duitse aflevering van de serie 'Op reis door Europa' ;) .
AfbeeldingMittelstraße - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingMittelstraße - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingButtermarkt - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingBurg Linz - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

Het rondje eindigden wij voor de derde en laatste keer deze reis bij de Rhein. Vanaf de rivier kon het stadsgezicht nog op de foto:
AfbeeldingStadtansicht vom Rheinfähre - Linz am Rhein by Bas Folles, on Flickr

Daarna liepen we terug naar het stationnetje voor de trein naar Köln Hbf. In de tijd dat we op de trein wachten komen twee Railbussen van de Kasbachtalbahn het station binnen. Dit is een kort museumlijntje dat in het weekend in gebruik is voor toeristische doeleinden:
AfbeeldingKasbachtalbahn - Linz (Rhein) by Bas Folles, on Flickr

Iets daarna kwam ook de RE8 stipt op tijd binnenrollen en die bracht ons zonder grote moeilijkheden naar Köln Hbf. Hier halen wij de resterende bagage op in ons hotel en wachten op de RB27 naar Mönchengladbach. Op de drukte in de RE13 naar Venlo en een dito chaotische overstap op de Intercity naar Eindhoven na hebben wij geen grote moeilijkheden op de reis terug naar Tilburg en Dordrecht. Wel verruimen we de overstap in Eindhoven nog met een half uur om samen wat te eten. Zodoende was ik om 19:30, vijfenhalf uur na vertrek uit Linz am Rhein weer thuis van een ongekend leuke en leerzame reis met veel onvergetelijke herinneringen. :D
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op vr 05 mei 2023, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door Ardan »

Leuk verslag, je hebt je uitstekend vermaakt! Ik vind het wel eng toevallig dat je op de 28e vrijwel exact hetzelfde en in die volgorde hebt gedaan als ik precies een dag eerder (brug over, Triangle, Flora, Dom) :')

Dat museum in Bonn kende ik niet maar ziet er interessant uit. Iets om in het achterhoofd te houden, bedankt!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door Daniel »

Fraai verslag en leuk geschreven ook :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door waldo79 »

Fraai verslag. Vorige zomer heb ik de Drachenfels ook gecombineerd met Linz am Rhein zij het dat ik afgedaald ben naar Rhöndorf.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door Cookie »

Mooi verslag, leest ook lekker weg! En prachtige foto's vanaf de Drachenfels trouwens :pos:
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door baladid »

Gaaf bericht! Nu woon ik hier in de buurt, maar in het bericht was veel te zien wat ik nog niet gedaan heb. Ideeën genoeg voor de zomer dus.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door umbusko »

Leuke reis! *O* Ik vond Keulen altijd ongelooflijk tegenvallen, maar ik zie dat er nog wel wat plekjes zijn die ik niet bezocht heb, dus wellicht geef ik het nog eens een kans.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ArrivaBas doet een spontaan weekendje Duitsland: Het noorden van de Romantische Rhein in 59 foto's

Bericht door ArrivaBas »

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke reacties en veel plezier wensen met de nieuwe inspiratie die mijn verslag bij anderen heeft losgemaakt. *O*

Naar Köln ga je wat mij betreft vooral voor de sfeer en de bekendste attracties, en in de herfst ook voor de kerstmarkten. Een echte kneuterige Altstadt zoals in Linz am Rhein heeft het door de Tweede Wereldoorlog niet meer, maar die kun je in de omgeving wel bezoeken als je er, net als ons, voor kiest om bijvoorbeeld de grenzen van een NRW-Ticket op te zoeken en uit te melken. Als je net als ons een groot aantal interessante dingen schrapt om een beetje het budget in de gaten te houden (Ik ga over drie maanden met dezelfde reisgenoot nog anderhalve week op Interrail) blijft er ook niet veel over van Köln.
Hetzelfde geldt een beetje voor Bonn. Het grootste deel van het centrum is in dezelfde wederopbouwstijl, maar er zijn ook voldoende attracties in de stad die minder geld kosten of zelfs gratis zijn. Het gratis te bezoeken Haus der Geschichte is bijvoorbeeld een echte aanrader om ook zeker een paar uur te blijven als je geïnteresseerd bent in een (wat mij betreft) integer geschiedenisverhaal over Duitsland en daar alle ins en outs over wil weten.

In de Flora van Köln kun je overigens nog veel langer dan ons vertoeven als je nog een jaartje wacht. Een groot gedeelte was afgesloten omdat ze tot 2024 met een grote verbouwing aan en in de orangerie bezig zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten