Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door Milco »

De afgelopen dagen hebben we toch wel weer een aantal mooie dagen gehad gezien het weer. Aangezien ik niets heb met de drukte op Koningsdag, maar ik de woensdag daarvoor ook vrij was, besloot ik er een tweedaagse reis van te maken door Nederland en België. :)

Al vroeg stond ik op om met de intercity naar Schiphol te gaan om aldaar over te stappen op de trein naar Mechelen, alwaar ik halverwege de ochtend arriveerde. Na vliegensvlug in de app een Dagticket te hebben gekocht omdat de automaat er geen zin in had, kon ik nog wat bussen fotograferen die bij het station arriveerden, zoals een kleine Van Hool op stadslijn 3:
AfbeeldingIMG_7844 by Milco Oudeboon, on Flickr

Lijn 686 die afkomstig is van luchthaven Zaventem reed dan weer met een vrij nieuwe hybride MAN:
AfbeeldingIMG_7877 by Milco Oudeboon, on Flickr

Na het hier wel gezien te hebben reisde ik verder per bus naar Leuven, alwaar ik niet bij het station uitstapte, maar enkele haltes eerder middenin het centrum. Aldaar kon ik een van de lokale stadsbussen mooi op de foto zetten voor de Sint-Pieterskerk:
AfbeeldingIMG_7916 by Milco Oudeboon, on Flickr

Een stukje verderop, op het Margarethaplein, trof ik deze gelede Citaro op lijn 380 wat geen overbodige luxe was zoals ik later merkte:
AfbeeldingIMG_7997 by Milco Oudeboon, on Flickr

En waar in Nederland op veel plaatsen de bussen uit het centrum worden geweerd, is dat hier in Leuven nog niet het geval met lijn 2 die vrolijk tussen de mensen door over de Grote Markt rijdt:
AfbeeldingIMG_8035 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met de eerder genoemde lijn 380 reisde ik naar Tienen en dat gebeurde met een Nederlands product: een Ebusco 2.2, die de mensenmassa die meewilde amper aankon. Daarbovenop kwamen nog diverse wegwerkzaamheden, waardoor de vertraging in Tienen was opgelopen tot een goede +20. Gelukkig had ik een ruime planning en had, naar later bleek, de volgende bus die ik zou nemen een net zo grote vertraging, dus ik had in Tienen nog wel wat tijd om wat plaatjes te maken. Zo kon ik op de Leuvensebaan een foto maken van snelbus 420:
AfbeeldingIMG_8046 by Milco Oudeboon, on Flickr

Naast de buslijnen van De Lijn rijdt ook de TEC met lijn 339 naar deze plaats toe. Hierdoor kon ik, weliswaar bij het station, een leuke foto maken van de twee (MIVB uitgesloten) busbedrijven van België naast elkaar, met bij beide bedrijven een pachter:
AfbeeldingIMG_8127 by Milco Oudeboon, on Flickr

Op lijn 390 naar Aarschot trof ik dan weer een Nederlands product aan in de vorm van deze Ebusco 2.2:
AfbeeldingIMG_8175 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met de +20 vertraagde lijn 313 reisde ik vervolgens door naar Sint-Truiden, alwaar we met +30 arriveerden. Ook daar had ik het gelukkig ruim gepland en aldaar kon ik op de Tiensesteenweg nog een Nederlands product op de foto zetten, ditmaal een VDL Citea op lijn 21A:
AfbeeldingIMG_8213 by Milco Oudeboon, on Flickr

Even voor de duidelijkheid: moet ik nu een aanloopje nemen om naar het station te gaan of zo? :mrgreen:
AfbeeldingIMG_8239 by Milco Oudeboon, on Flickr

Op de brug over het spoor even verderop trof ik dan even later deze MAN die als lijn 23 onderweg is:
AfbeeldingIMG_8248 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met lijn 23A reisde ik vervolgens door en wel naar Tongeren. Aldaar lukte het mij om op de Stationslaan een vrij nieuwe elektrische MAN op de foto te zetten die hier onderweg is als lijn 61:
AfbeeldingIMG_8287 by Milco Oudeboon, on Flickr

Op de Elderseweg aan de achterzijde van het station trof ik even later dan weer deze oudere MAN Lion’s City met toch wel een van de vele leuke bestemmingen van De Lijn als je het mij vraagt:
AfbeeldingIMG_8298 by Milco Oudeboon, on Flickr

Waarom wordt België eigenlijk wel eens vergeleken met een derdewereldland? Géén idee, dit is toch een keurig busstation? :X
AfbeeldingIMG_8307 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met lijn 10 reisde ik vervolgens naar Genk om daar even later een heuse buspolonaise te kunnen fotograferen, met daarin onder andere deze Van Hool:
AfbeeldingIMG_8375 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met lijn 45 reisde ik vervolgens naar Maastricht, waarbij het altijd grappig blijft dat de bussen bij het ziekenhuis van Genk letterlijk via de slagboom het parkeerterrein op rijden om daar de halte te bedienen. België… :mrgreen:

Na een hotelovernachting in Maastricht reisde ik de volgende dag, op Koningsdag, weer naar huis via een leuke toeristische route. Met lijn 45 reisde ik terug om nog nét in Maastricht uit te stappen op de Bosscherweg. Aldaar kon ik aan de Nederlandse zijde van de grens deze Van Hool AG300 op de foto zetten:
AfbeeldingIMG_8475 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hoe makkelijk wil je het hebben? Bus 4545 op lijn 45 :mrgreen:
AfbeeldingIMG_8505 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna liep ik de grens over en kon ik in het verderop gelegen Smeermaas deze Iveco op de foto zetten die hier op de Maastrichterweg rijdt en onderweg is naar Maastricht:
AfbeeldingIMG_8525 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met lijn 45 reisde ik weer door en wel naar Hasselt, om daar uit te stappen bij het Dusartplein aan de rand van het centrum. Aldaar kon ik een van de vele stadslijnen, beginnend met de H van Hasselt, op de foto zetten:
AfbeeldingIMG_8534 by Milco Oudeboon, on Flickr

Op de iets verderop gelegen Elfde-Liniestraat kon ik dan weer deze vrij moderne MAN op de foto zetten op snelbuslijn 180 vanuit Lommel:
AfbeeldingIMG_8579 by Milco Oudeboon, on Flickr

Lijn 52 mocht het daarentegen dan weer met een Jonckheere Transit doen:
AfbeeldingIMG_8623 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met lijn 18a reisde ik vervolgens naar Neerpelt. Aldaar kon ik nog een foto maken van lijn 8 die dan weer naar Overpelt rijdt:
AfbeeldingIMG_8667 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna was het nog even wachten op de licht vertraagde lijn 84 die me naar Hamont bracht. Aldaar heb ik geen foto’s gemaakt en ben ik doorgelopen naar Budel-Schoot, alwaar ik de bus die mij naar Eindhoven zou brengen nog op de foto kon zetten met bijna een halfuur vertraging:
AfbeeldingIMG_8712 by Milco Oudeboon, on Flickr

Eenmaal in Eindhoven maakte ik nog enkele plaatjes, waaronder van deze MAN die voor zover ik vanuit ga toch echt aan zijn laatste periode is begonnen:
AfbeeldingIMG_8733 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna reisde ik met lijn 305, met een gelede Citaro, en lijn 99 naar Nijmegen om daarvandaan de trein te pakken naar Arnhem. Daarna reisde ik achtereenvolgens met de lijnen 105, 205, 144, 160 en M2 naar huis na twee leuke dagen reizen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door Daniel »

Zitten weer leuke plaatjes tussen :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door ICE11 »

Milco schreef: vr 05 mei 2023, 22:45
Na een hotelovernachting in Maastricht reisde ik de volgende dag, op Koningsdag, weer naar huis via een leuke toeristische route. Met lijn 45 reisde ik terug om nog nét in Maastricht uit te stappen op de Bosscherweg. Aldaar kon ik aan de Nederlandse zijde van de grens deze Van Hool AG300 op de foto zetten:
AfbeeldingIMG_8475 by Milco Oudeboon, on Flickr
Staat daar in het achtergrond echt "Vlaanderen" op het bord.... Dat kende ik tot nu toe ook alleen met "Belgie". :Y
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door PatrickM »

Dat is ondertussen alweer enkele jaren zo op alle Vlaamse grensovergangen (dus ook met Wallonië en Brussel), gezien de maxiumsnelheid in Vlaanderen verschillend is van die in Wallonië (in VL 70 km/h buiten bebouwde kom, in WL 90 km/h). In Brussel hebben ze tegenwoordig ook borden bij elke grensovergang staan vanwege de daar geldende maximumsnelheid van 30 km/h. De Walen doen het tegenwoordig ook met de nieuwe borden, die geven geen 'Belgique' meer aan, maar 'Wallonie': klik voor Street View.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door jjasloot »

België zit toch vol met contrasten, nieuwe bussen, oude bussen, lelijke busstations, nog lelijkere busstations. Mooi inzichtje
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door henrivanderweijden »

>>
Met lijn 45 reisde ik vervolgens naar Maastricht, waarbij het altijd grappig blijft dat de bussen bij het ziekenhuis van Genk letterlijk via de slagboom het parkeerterrein op rijden om daar de halte te bedienen. België… <<

Dat gebeurd in Ede bij het Gelderse Vallei Ziekenhuis ook, geen België voor zover ik weet 😉
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door Frank93 »

Buurtbus 416 rijdt in Purmerend ook het afgesloten parkeerterrein op bij het Dijlander Ziekenhuis.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door PatrickM »

Verschil is wel dat het bij het ZOL in Genk eigenlijk niet past, het is zelfs zodanig dat andere voertuigen tegen gehouden moeten worden als er een bus aankomt die van de parking af wil. Daarnaast werkt de kentekenherkenning ook niet altijd even soepel.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ik heb getwijfeld over... België (24 foto's)

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje! En bonuspunten voor het bezoek aan Maastricht. (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten