Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door Polaroyd7 »

Ik heb Québec en Ottawa verlaten en ik zou in principe nu geen Franstaligheid meer moeten tegenkomen in de rest van Ontario, toch? Mispoes! Frans is overal in Canada, maar gelukkig hoef je hier geen Frans meer te kunnen. In dit deel bezoek ik onder meer Toronto en de Niagara Falls.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
Deel 2 waarbij ik Québec Ville en Ottawa bezocht heb is hier te vinden.


Ik heb Québec en Ottawa verlaten en ik zou in principe nu geen Franstaligheid meer moeten tegenkomen in de rest van Ontario, toch? Mispoes! Frans is overal in Canada, maar gelukkig hoef je hier geen Frans meer te kunnen.

Een week in deze streek is wat lang en ik ben niet elke dag echt onderweg geweest. Om deze post dan op een iets andere manier structuur te geven, deel ik dit deel op in categorieën, om te voorkomen dat er een verhaallijn in komt. In dit deel komen 🇨🇦🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 Toronto en de Niagara Falls aan bod.


Met Go Transit naar Toronto


Deel 2 eindigde ik in Oshawa, een town die, samen met enkele andere kernen, in de 'regionale gemeente' Durham ligt. Durham ligt pal naast Toronto, maar het maakt wel deel uit van de Greater Toronto Area (de naam van de metropoolregio), waarbij het de grootste gemeente is. Ik zou er wel iets van gaan zien, maar eerlijk gezegd is het gewoon een grote hoop woonkernen die ver van elkaar vandaan liggen en ik wilde daar niet al te veel van zien tijdens mijn verblijf. Zelfs een fiets nemen voor een dag zou eigenlijk al ondoenlijk zijn gezien de afstanden en mijn beperkte conditie (ik kan wel met een vouwfiets de Afsluitdijk afrijden maar niet 120 kilometer in één dag afleggen op een gewone fiets).

Oshawa is het beginpunt van de Lakeshore East Line, die onderdeel is van het netwerk van GO Transit (de exo van Toronto, waarbij GO teleurstellenderwijs staat voor Government of Ontario), die op papier loopt tot Toronto Union Station. Ik zou in principe weer met de directe VIA Rail-trein naar Toronto kunnen reizen, maar zelfs voor het stuk Oshawa-Toronto ben je een klein vermogen kwijt, dus is GO Transit de aangewezen optie. Gelukkig rijden die treinen overdag ieder half uur en dat is helemaal niet verkeerd. In de toekomst zou deze lijn naar het oosten worden verlengd tot aan groeikern Bowmanville.


238. Laat ik beginnen op het station van Ajax. Dit station met de voor Nederlanders wat merkwaardige naam ligt twee haltes verderop ten opzichte van Oshawa.

Afbeelding


239. Ajax is een klein OV-knooppunt waar Pulse-bussen van Durham Region Transit vertrekken om wijken in de gemeente Ajax te ontsluiten. Hier hebben we zo’n bus, die zowaar eens er anders uitziet dan de eeuwige Novabus, deze Orion…

Afbeelding


240. Een kijkje naar wat er hier zoal vertrekt in de ochtend.

Afbeelding


241. Het betaalmiddel voor het OV in de metropoolregio Toronto heet Presto: een systeem dat vergelijkbaar is met de OV-Chipkaart in Nederland. Als je de trein neemt hier, neem je een Presto-card, check je in (Tap On) aan het begin van de reis en check je uit (Tap Off) aan het einde van je reis bij een paal als deze. Iedere keer zet je wat saldo op de kaart om je reis te kunnen betalen, dus wat dat betreft verschilt het niet met hoe wij dat thuis doen. Een belangrijk verschil is wel dat je enkel en alleen bij de trein hoeft uit te checken; voor de bus, tram en metro hoef je niet uit te checken omdat die aparte tarieven hanteren voor enkele reizen. Los van de Presto-card kun je ook reizen met een creditcard, als je bank dit tenminste accepteert.

Afbeelding


242. Hop, naar het perron. De perrons zijn verhoogd tot het niveau dat ze bijna een barrier-free toegang verschaffen tot de treinen. Deze lijn is exclusief voor treinen van GO Transit bedoeld. Links in beeld zie je nog twee sporen liggen: die zijn bestemd voor goederentreinen en treinen van VIA Rail, eigenlijk hetzelfde als hoe dat met exo in Montréal geregeld is.

Afbeelding


243. Het materieel dat op GO Transit op deze lijn rijdt is redelijk gelijkaardig: tien à twaalf rijtuigen aan dubbeldekkers (ik noem ze gekscherend doodskisten door hun vorm), in twee generaties (in principe hetzelfde, behalve dat de nieuwere niet meer van buiten is afgewerkt met klinknagels) en in twee kleurenschema's (niet-gemoderniseerd in medium-zeegroen met wit en gemoderniseerd met groen, wit en geelgroen). In ieder rijtuig kunnen een aantal fietsen aan boord, al bestaan er ook rijtuigen waarbij het onderste dek bestemd is voor fietsen.

Afbeelding


244. De locomotieven die deze kolonne trekken of duwen zijn bijzonder krachtig: met 4000 pk (vmax tegen de 150 km/u) zijn ze betwistbaar de sterkste diesellocomotieven ter wereld die ingezet worden voor passagierstreinen (een 218 en 75000 hebben beide minder dan 2800 pk). Ze zien er wel bruut uit. Typisch voor het Amerikaans continent is wel dat er maar aan één kant een stuurstand is. De drie linker locomotieven hebben de oude kleurstelling, de rechter heeft de nieuwe.

Afbeelding


XIII. Twee GO Transit treinen komen Ajax binnengereden.
Spoiler: show

245. Het interieur wisselt sterk: dit is het soort stoel wat je vinden kunt in de niet-gemoderniseerde rijtuigen.

Afbeelding


246. In gemoderniseerde rijtuigen vind je deze bekleding. Ongeacht de generatie en of deze gemoderniseerd zijn, hebben alle rijtuigen tussen de stoelen een plaat die reizigers zou moeten scheiden. Deze zijn een overblijfsel van de pandemie, maar het lijkt er niet op deze binnenkort verwijderd gaan worden…

Afbeelding


247. In de nieuwere generatie rijtuigen vind je stoelen met zo’n hoofdsteun die je ook in bijvoorbeeld de RE 19 hebt.

Afbeelding


248. Als er geen locomotief voorop zit, heb je een ‘platte’ stuurstand. Dit type rijtuigen vind je over heel Amerika, maar niet alle stuurstandrijtuigen zijn helemaal plat: enkele hebben een meer aerodynamische vorm en die zijn uniek in Noord-Amerika.

Afbeelding


249. We rijden een tijdje langs Lake Ontario.

Afbeelding


250. Om de deur te openen, druk je de knop in, maar welke? Gelukkig hebben we een ‘stopknopje’ die precies dat doet.

Afbeelding


XIV. Ondanks dat de locomotief 4000 pk heeft, rijden deze treinen nu niet echt snel over het traject. Dat zal vast wel iets te maken hebben met het aantal haltes, maar ja, als één locomotief twaalf rijtuigen moet trekken heeft die daar wel een redelijke kluif aan. Hier een fragment waarop de trein het Union Station nadert.
Spoiler: show
251. Na aankomst op het eindpunt Toronto Union Station gaat de Lakeshore East Line bijna naadloos over op de Lakeshore West Line richting Burlington, Hamilton of (een enkele keer) Niagara Falls. Merk op dat alle visuele informatie hier tweetalig is, terwijl de omroepen uitsluitend in het Engels zijn.

Afbeelding


252. Vergeet niet uit te checken…

Afbeelding


XV. Het in- en uitchecken heeft hetzelfde geluid, gek genoeg.
Spoiler: show

253. Vertrektijden van GO-treinen vanaf Union Station in de middag.

Afbeelding


254. De grote stationshal van Union Station.

Afbeelding


255. De sporen van GO Transit liggen pal naast die van VIA Rail (en Amtrak), maar je moet voor iedere vervoerder wel een aparte hal door.

Afbeelding


256. Naast GO Transit heb je ook nog een buitenbeentje: de UP Express (Union - Pearson), de toegewijde luchthaventrein met slechts twee tussenstops. Uiteraard met zijn eigen tarief en een eigen vertrekhal die niet bepaald naast de deur ligt van GO Transit en VIA Rail.

Afbeelding


257. En jawel: de treinen op de UP Express zijn diesels. Je moet goed zoeken in Canada om bovenleidingen te vinden.

Afbeelding


258. Een GO-trein verlaat Union Station.

Afbeelding


259. Hier komt er precies eentje binnen, met op de achtergrond de CN Tower, beeldbepalend bouwwerk van Toronto en een tijd lang de hoogste toren ter wereld geweest.

Afbeelding


CN Tower


260. Eenmaal buiten en je steekt de straat (voor onduidelijke redenen) over… het is moeilijk om ‘m niet te zien, de CN Tower.

Afbeelding


261. Uiteraard ga ik eens omhoog…

Afbeelding


XVI. In een flink tempo raak je boven op het Main Observation-gedeelte. Gek genoeg was ik de enige in deze lift.
Spoiler: show

262. Het uitzicht is eigenlijk dystopisch: een ogenschijnlijk plat landschap dat volgeramd is met toren van allerlei soorten en maten. Het heeft naar mijn beleving niet echt een ziel of zo. Het doet me niet zo veel. Ja, het is ontzettend hoog en je hebt er een best uitzicht op de omgeving, maar dat is het dan ook wel eigenlijk.

Afbeelding


263. Nu kunnen we de lengte van een GO-trein eens goed inschatten.

Afbeelding


264. Hier rijdt net een VIA Rail trein Union Station uit met twee Dome Cars. Dit zou misschien The Canadian kunnen zijn; de beroemdste trein van Canada die van Toronto naar Vancouver rijdt in vier dagen, maar zeker ben ik er niet van. Bovenop, op het viaduct, rijdt een Streetcar voorbij.

Afbeelding


265. Apart is dat vlak voor Toronto een eiland ligt waar een ‘regionaal’ vliegveld op gebouwd is (Billy Bishop). Het is ook veerboot te bereiken (de overtocht duurt slechts twee minuten), maar er is ook een voetgangerstunnel onder het water door…

Afbeelding


266, 267. Aan de voet van de CN Tower heb je het Roundhouse Park met daar een aantal relieken van oude rijtuigen en locomotieven. Prominent bij de ingang staat een oud enkeldeksrijtuig dat vroeger bij GO-trains werd ingezet

Afbeelding

Afbeelding


Overig OV


268. Een beetje meer aandacht aan het andere OV in Toronto. Hier hebben we een Streetcar, oftewel een tram. Deze rakkers hebben nog niet al te lang geleden PCC-trams vervangen die ook zo kenmerkend waren voor Toronto. Eigenlijk vind ik deze trams een beetje treurig omdat ze zo ontzettend traag gaan. Ze hebben een halte bij zowat ieder block en het verkeer is er altijd zo druk dat de tram gewoon moet wachten op de grote hoeveelheden verkeer dat je evengoed ernaast kunt gaan hardlopen en de tram zo nog bijna kunt bijhouden. Ik neem een keer de tram richting het plaatselijke Chinatown dat echt vol met Chinezen en Chinese opschriften staat, kom de vele tramkruispunten tegen met afstappen midden op de straat.

Afbeelding


269. Als de trams dan zo hopeloos langzaam gaan, wat dachten we dan van een metro? Wel, er is zeker een metro. Er zijn een paar lijnen, maar de prominentste is de gele lijn 1 die in een U-vorm door en om het centrum boemelt, want ja, ook de metro gaat niet bijster vlot door het grote aantal haltes. Ik heb denk ik zelden zo’n deprimerend OV-netwerk gezien als in Toronto. Kijk die tunnel dan. Het lijkt wel ruwbouw. Op hetzelfde ticket als met de tram (een enkele rit - lees: tussen eerste Tap On en de laatste mogelijkheid daartoe - is immers twee uur geldig hier) neem ik deze metro richting het noorden, tot iets buiten Downtown.

Afbeelding


270, 271. Hier hebben we OV-knooppunt St. Clair West. In dit enorm ruim opgezette donkere stuk onder een toren heb je de mogelijkheid om op de bus, tram en metro te stappen. Het is er zo ruim dat er een keerlus voor de tram in gebouwd is en dat je nog ruimte overhoudt voor enkele busplatforms. Natuurlijk moet het dak er weer uitzien alsof de nadruk gegeven moet worden dat het half afgewerkt is.

Afbeelding

Afbeelding


272. De metrohalte Museum, die je naar het Royal Ontario Museum brengt.

Afbeelding


273. Ergens niet echt OV, maar het is een bus: een gratis shuttle naar de luchthaven van Billy Bishop. Opvallend: deze bussen gaan de veerboot op richting het eiland.

Afbeelding


De rest van de stad


274. Dit schijnt wel een iconische plek te zijn in Downtown Toronto, met dat krappe gebouw op de hoek van die straat.

Afbeelding


275. Toronto City Hall. Hoewel de binnenstad redelijk kalm is zonder te veel herriemakers, is dat opeens heel anders in de buurt bij het stadhuis: hier liggen de junkies en daklozen, samen met de shady streetfood tentjes. Uiteraard niet op deze foto weergegeven.


Afbeelding


276. Negentig graden naar rechts gedraaid heb je het vroegere stadhuis van Toronto.

Afbeelding


277. Het gebouw dat het parlement van Ontario, de residentie van de premier van Ontario en kantoor van de zogeheten luitenant-gouverneur van Ontario (de vertegenwoordiging naar het staatshoofd toe, da’s de Britse koning voor de goede orde).

Afbeelding


278. Casa Loma, een kasteel waarvan je je afvraagt waarom dat precies op de plek staat waar het nu staat.

Afbeelding


279. Net als Montréal heeft Toronto een gigantisch ondergronds netwerk aan paden die toegang biedt tot kantoren, woningen, metrohaltes etc. etc. Het wordt hier the PATH genoemd. Je kunt een metrohalte in Toronto herkennen die rode logo’s met een gestileerde witte TTC er in, zoals hier weergegeven.

Afbeelding


280 - 282. Een beetje in de richting van de toeristische Saint Lawrence Market, in de buurt bij het Underpass Park, heb je dit bijzondere bouwwerk: een kubushuis! Ik heb lang gedacht dat die alleen in Nederland stonden, maar nee, Toronto heeft er ook eentje, van dezelfde architect. Het ligt wat verstopt tussen twee drukke wegen in en deze toren wordt bewoond. Het staat wel op de nominatie om gesloopt te worden, maar vooralsnog lijkt het er niet op dat dat binnenkort gaat gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Scarborough Bluffs


283, 284. Aan de kust van het meer van Ontario, op een moeilijk half uur van het Scarborough GO station, ligt het Scarborough Bluffs Park, waar een aantal interessante rotsformaties te vinden zijn.

Afbeelding

Afbeelding


285, 286. Het is moeilijk een goed uitzicht op de rotsformaties te krijgen omdat het afgesloten is (reden: ‘gevaarlijk’), maar ja, als er niemand in de buurt is en er geen camera’s hangen spring je gewoon over het hek en kijk je zelf wat beter uit.

Afbeelding

Afbeelding


Niagara Falls


Een hoogtepunt om te bezoeken in deze contreien is toch wel Niagara Falls. Het ligt op een uithoek van Ontario, tegen de grens van de Amerikaanse staat New York, waar drie watervallen te vinden zijn: de Horseshoe-watervallen (ligt deels in Canada, deels in de VS), de Bridal Veil-watervallen (in de VS) en de American Falls (in de VS). Alles bij elkaar opgeteld valt er héél veel water: tegen de 168.000 kubieke meter. Beide zijn te zien vanaf de Canadese kant en ergens is het uitzicht op beide ook het best aan de Canadese kant. Als je de andere kant wilt zien: je komt niet zomaar in het Amerikaanse deel. Je zult eerst een visum aan moeten vragen of een ESTA aan moeten vragen en dan moet je maar hopen dat de grenspolitie je overlaat. Ik was niet van plan om al het Amerikaanse deel te bezoeken, dus hoefde ik dat proces niet door.

Je kunt hier best komen met de trein, maar het aanbod is niet bijster ruim. Je hebt eens per dag de Amtrak-trein die rijdt tussen Toronto en New York, die een halte heeft in Niagara Falls (ON) en Niagara Falls (NY). Dat klopt: aan beide kanten van de rivier de Niagara, waar de landsgrens loopt, heb je een treinstation voor de watervallen. Als je die trein niet wilt nemen en (vooral in het weekend) wat geld wilt besparen, kun je ook de GO-trein nemen naar de Niagara Falls. De dienstregeling verschilt sterk per seizoen. In mei had je doordeweeks maar één trein die naar Niagara Falls toe reed vanuit Toronto Union Station, met een vertrektijd van tegen de 6:00 en die trein neem je niet voor je lol. In de zomer heb je drie treinen per dag, verspreid over de dag, waarbij de tijden doordeweeks verschillen met het weekend. Het treinstation van Niagara Falls ligt niet echt naast de deur, maar gelukkig rijden er frequente bussen naar het centrum. Als er geen treinen rijden, heb je nog langeafstandsbussen van GO, die je naar Burlington toe brengen, waar je weer op een trein kunt springen.

Ik ben hier niet gekomen met de trein, omdat ik de beschikking had tot een chauffeur die me vaak rond kon rijden in deze regio, waardoor ik heel wat mijlen gemaakt heb over de enorm brede snelwegen hier, die doordeweeks altijd vast komen te staan.


287 - 289. Een paar beelden van de ‘stadbussen’ die rondrijden in het Canadese Niagara Falls. Het zijn gelede Novabussen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


290, 291. Niagara Falls is een enorm toeristisch hellhole vol enorme borden, felle (dansende) verlichting, luide muziek enzovoort, wat je denk ik ook in Las Vegas zal vinden.

Afbeelding

Afbeelding


292. Je doet er niet toe als Burger King als je geen achtbaan op je dak hebt.

Afbeelding


293, 294. Ik hoor je al denken: waar zijn die watervallen dan? Wel, die zijn hier!

Afbeelding

Afbeelding


295. Je kunt zowel op het Canadese en Amerikaanse deel op een boot springen om in de buurt bij de watervallen te komen. Deze boot is een attractie op zich, omdat die boot zo dicht mogelijk bij de watervallen komt, waardoor iedereen aan boord gegarandeerd zeik- en zeiknat wordt. Al die rode figuren op het dek zijn reizigers met rode poncho’s aan, die worden uitgedeeld.

Afbeelding


296, 297. Schrijver dezes ging aan boord van zo’n boot.

Afbeelding

Afbeelding


XVII. Er zijn iets van bewegende beelden, met een sensor van de telefoon die het maar moeilijk had met die grote hoeveelheden water. Echt: what could possibly go wrong?
Spoiler: show

298. Er is ook de moeite om in een gangenstelsel te lopen onder de watervallen, waar je een kijkje hebt van binnenuit. Merk de grote hoeveelheid muntjes in het water op… Net als de boot, is de toegang tot deze tunnels niet bepaald gratis. Ze laten het ook niet goedkoop zijn, want het zijn toeristen en die moeten goed uitgeknepen worden, immers.

Afbeelding


299. Het uitzicht daar beneden is wel wat anders dan daarboven.

Afbeelding


XVIII. Het wordt intussen donker en hier nog wat ander bewegend beeld van de watervallen.
Spoiler: show

300. Ik ben hier toch wel bijna de hele dag geweest en met de auto heb ik ook nog iets anders in de buurt kunnen bekijken: de Whirlpool Aero Car, een kabelbaan die van de ene rots naar de andere gaat, met rechts in beeld alweer de Verenigde Staten, waar de kabelbaan uiteraard niet komt.

Afbeelding


301. Als het helemaal donker is, vindt er een kleurenspektakel plaats bij de watervallen: ze krijgen allerlei kleuren geprojecteerd.

Afbeelding


XIX. De kleuren veranderen de hele tijd.
Spoiler: show

302. Na een tijdje besef je je dat je dan nog eens twee uur terug moet gaan rijden. Om de terugrit te overleven is het tijd om een willekeurig tankstation te plunderen en jawel, daar vind je de oranje Fanta! Zo hoort Fanta te zijn, niet geel zoals bij ons. Het smaakt ook nog eens heel anders, maar ik vermoed dat deze Fanta hier een aantal ingrediënten bevat die in Europa al een tijdje verboden zijn.

Afbeelding


En dan… naar Chicago!


Na een weekje in Ontario is het dan tijd om Canada te gaan verlaten. Ik heb een vlucht gepland staan van Toronto Pearson International Airport naar Chicago O’Hare International Airport en vergeleken met de intercontinentale vlucht is dit eerder qua reisduur alsof het een bustochtje is.


303. Wat het iets minder een bustochtje maakt is dat je een landsgrens oversteekt en niet zomaar een: die van de VS. De VS hebben aparte procedures voor de grensovergang, namelijk dat ze een pre-board clearance willen hebben en dat resulteert erin dat deze luchthaven een aparte zone heeft waar de grensformaliteiten plaatsvinden.

Afbeelding


Dat zal wel extra strenge controle zijn zeker? Op het oog is het niet anders dan eender andere vlucht, maar het grote verschil zit hem erin dat een Amerikaanse grensambtenaar in Canada zit om je paspoort te controleren, nog voordat je het vliegtuig instapt. De vingerafdrukken moeten gescand worden, er worden wat vragen gesteld over wat uw redenen zijn om naar de Verenigde Staten van Amerika te komen meneer etc. maar in mijn geval ging het allemaal heel gemoedelijk en stond ik vrij vlot alweer in de ‘clearance’ zone.


304. Als mijn checked bagage dan toch eruit gepikt wordt om te controleren, voor welke reden dan ook, heb ik altijd een luchtvaartgrapje verborgen in de vorm van dit shirt dat ik bovenop heb liggen.

Afbeelding


Ik krijg het tijdens de wachttijd (van meer dan een uur) voor elkaar om bijna mijn vlucht te missen, omdat ik geen enkele omroep heb meegekregen voor boarding. Ik kreeg pas door dat ik had moeten boarden, toen omgeroepen werd dat ‘iedereen nu aan boord zou moeten zijn’. Ja, niet dus, lol. Dat, terwijl ik al die tijd vlak naast de gate zat. Ik ben sowieso niet iemand die meteen in de rij gaat staan als er iets omgeroepen wordt, omdat dat gewoon betekent dat je een kwartier voor niks in de rij staat te wachten. Ik zou dan pas gaan wanneer de rij een beetje aan het verdunnen is, maar dat hele proces heb ik dus over het hoofd gezien…


305, 306. Hoe dan ook: zonder gedoe raak ik aan boord en met deze Embraer (waar vier stoelen naast elkaar passen) steken we dan in iets langer dan een uur twee meren over: Lake Ontario en Lake Michigan. Voor mij een primeur: aan boord is er wifi!

Afbeelding

Afbeelding

Ik sluit dit deel hier af. In het volgende deel kom ik aan in Chicago en me daar allemaal overkomt zal je dan te zien krijgen. Leuk weetje: ik ben nu net over de helft van de foto’s die ik hiervoor op mijn Drive heb geüpload. Dat belooft nog wat, zeker?


Deel 4 waarin ik van Chicago via Indianapolis naar Washington DC ga is hier te vinden.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 10 nov 2023, 19:22, 8 keer totaal gewijzigd.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door Cas »

Wat een reclamegeweld, dat Niagara Falls, maar wat imponerend. Heb er weer van genoten!
Volgens mij zijn er wel nog een paar foto's waar de IMG-tag 'm niet pakt.
請勿靠近車門
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door Polaroyd7 »

Ik word leip van die img tags.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door waldo79 »

Wederom interessant :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door umbusko »

Het heeft even geduurd voordat ik aan dit deel toekwam, maar wederom veel nieuws gezien! Dank! :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door Ardan »

Mooi, leuk om weer eens te zien! In 2018 heb ik vrijwel precies hetzelfde gedaan, maar wel de Falls ook vanuit de VS bekeken. Waar het Canadese Niagara Falls één grote tourist trap is, is het deel in de VS juist een depressieve ghost town. Het is je vast ook opgevallen dat de mensen op de Canadese bootjes een rode poncho hebben en de Amerikanen een blauwe.
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door en-es »

Ik was halverwege jaren 90 in het Amerikaanse Niagara Falls en toen werd al gewaarschuwd dat de buurt rond het station niet veilig is in de avonduren. Overigens ligt het Canadese station ook in een nogal afgelegen plek en is het een behoorlijke wandeling naar de watervallen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door TffpaA »

Mag ik nou eens wat vragen? Je hebt het ongetwijfeld al uitgelegd en anders heeft iemand anders het vast al een keer gevraagd, maar ik ben extreem lui aangelegd, dus: wat is "Eh Fever"?
🗣
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door Polaroyd7 »

TffpaA schreef: do 07 sep 2023, 17:14 Mag ik nou eens wat vragen? Je hebt het ongetwijfeld al uitgelegd en anders heeft iemand anders het vast al een keer gevraagd, maar ik ben extreem lui aangelegd, dus: wat is "Eh Fever"?
Zeker. Het is een woordgrapje op 'hay fever' (Engels voor hooikoorts, waar ik altijd last van heb rond die tijd) en op het feit dat Canadezen bekend zijn dat ze in hun taalgebruik heel vaak zinnen afsluiten met 'eh' (bijv. "this is quite expensive, eh?" waarbij je 'eh' uitspreekt als 'eej')
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op do 07 sep 2023, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door TffpaA »

Excuus, mijn vorige respons was (veel) te snel. En dank - weer wat geleerd *O*
🗣
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door Polaroyd7 »

Nee zeker niet, maar het blogsysteem hier werkt wat apart, als: ik mag het laatst geplaatste bericht niet quoten, maar doordat ik zelf eerst een leeg bericht plaats is mijn bericht de laatste geworden en kan ik dat later bewerken om dat citaat er alsnog in te plakken en te antwoorden.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door Dionysusnu »

Binnen de tekstbewerker zie je onderaan de vorige berichten, en kan je ook de laatste als quote invoegen met de knop rechtsboven. Het is alleen vaak onnodig, tenzij je duidelijk wil maken dat je op een specifiek gedeelte reageert.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eh Fever - de Atlantische plas over naar Canada en de VS, deel 3: Toronto, Niagara Falls [68f]

Bericht door TffpaA »

Volgens mij is deze optie zelfs bewust uitgezet omdat Ardan anders, toen hij nog moddereter was, de hele dag posts met quotes van het voorgaande bericht aan het editen was.

Ergens onderweg heeft men dat Verbot laten varen, valt me trouwens op.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten