Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Bericht door Z2N »

Dobrý den! In 2019 ging ik voor de eerste keer naar het oosten van de Europese Unie. Die reis is mij toen erg goed bevallen, met als enige minpuntje dat mijn fotocamera ergens in Hongarijë een nieuwe eigenaar heeft gekregen. Maar we zijn 2023, de coronabeperkingen zijn opgeheven, en afgezien van een oorlog vlakbij is er geen enkele reden om niet die kant op te gaan. En dus vertrok ik in juli voor een kleine week naar het oosten van Europa: ik had wel behoefte aan een paar dagen anders, als variatie op de afrondende fase van mijn Master. Dit deel is de voorloper op het tweede deel, in dit deel reis ik namelijk via Beieren naar Tsjechië, en aan het einde van dit deel stap ik op de trein verder naar de eindbestemming.

We beginnen op 13 juli, op mijn vaste bushalte Winkelcentrum Vollenhove. Het is niet vaak dat ik in de ochtendspits de 73 pak, of überhaupt voor acht uur de bus neem, maar het ritje naar Utrecht is er een uit duizenden. :)
Afbeelding

Op Utrecht Centraal is er overstap op de ICE 225. Normaal gesproken is dit trein 105, en die trein heeft theoretisch een goede overstap op een ICE naar München in Mannheim. Maar door de beroerde staat van de Baureihe 406 (die over 17 maanden buiten dienst gaat op de verbindingen naar Nederland) moet ik vandaag in Düsseldorf overstappen. Ik heb dan ook een plekje in het achterste treindeel, dat in Düsseldorf achterblijft.
Afbeelding

In Düsseldorf heb ik 20 minuten overstap op ICE 917 naar München. Deze rijdt met de Baureihe 408, de vervanger van de 406. Verderop staat het stel dat me naar Düsseldorf gebracht heeft, wat het perron deelt met twee treinstellen van de CFL.
Afbeelding

Nog voor ik goed en wel gesetteld ben (comfort-review: de eerste klas zit meer dan prima) volgt een omroep van de conducteur: we weten niet zeker of we München gaan halen vandaag. Kort na Keulen komt de bevestiging: door stormschade rijden we niet verder dan Stuttgart. Voor wie naar München wil volgt een duidelijke boodschap: reis via Würzburg, want het is niet duidelijk of je via Stuttgart vandaag wel München kan halen. _O-
Afbeelding

En dus mag ik na een uurtje alweer uitstappen, ik ben gestrand in Frankfurt (Main) Flughafen Fernbahnhof. Ik was hier al zeker 30 keer langsgekomen, maar dit is de eerste keer dat ik hier voet aan de grond zet. Het is ook het laatste station langs de route van trein 105 dat ik bezoek, is dat lijstje ook eens een keer af. :lol:
Afbeelding

De hal boven de perrons is een veel minder grote bunker dan de perrons zelf, een prima plek om een half uurtje te wachten op een aansluiting. :)
Afbeelding

Na een halfuur rolt de vervangende verbinding binnen: ICE 625 naar München via Würzburg en Nürnberg.
Afbeelding

De trein is duidelijk niet op deze drukte berekend, tot Würzburg heb ik een zitplek op de grond. -0-
Afbeelding

Onderweg moet ik even aan de slag voor de studie, en voor ik het weet is het 16:59 en ben ik in München. 1,5 uur later dan gepland, en met een volle DB-Bingokaart. Ik drop mijn tas in het hotel, en duik de stad in. :)
Afbeelding

Lang heb ik niet in München, ik ga morgen verder naar Praag. En dus begin ik mijn rondje op de Viktualienmarkt, een 'gewone' markt in hartje München met een aantal bijzondere producten. Wie ooit nog eens 's ochtends hier is en 's avonds in Nederland terug is: voor 17 euro ga je met verse truffel naar huis. :shock:
Afbeelding

De Rindermarkt is stervensdruk, en dus loop ik snel door. :|
Afbeelding

Even verderop speelt op de Marienplatz een band Joodse muziek. De sfeer is goed, het weer beduidend beter dan in Nederland, ik voel me al echt op vakantie. :D
Afbeelding

Nog enkele sfeerbeelden van München, op deze zomerse donderdag. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een uurtje moet ik weer verder, ik had een reservering staan bij Augustiner Keller, en die is niet meevertraagd. Dus reis ik via het mooiste station van München: Karlsplatz (Stachus). _O_
Afbeelding

Na een goede maaltijd en twee biertjes is het mooi geweest voor vandaag, en loop ik terug naar mijn bed. De stad bruist nog eventjes door. :)
Afbeelding

De ochtend erop is het tijd om naar Praag door te reizen, richting het deel van Europa wat eigenlijk op de planning stond. Ik kies voor de Alex van 10:43, mijn nachtrust was van mindere kwaliteit dan gehoopt en dus krijgt uitslapen de voorkeur boven de trein van 08:43. Aangezien ik geen reservering heb wil ik op tijd in de trein zijn, en dus ben ik rond 10:00 op het station.

Elders op het station komt de NJ uit Ancona en La Spezia binnen. Deze rijtuigen gaan op termijn verdwijnen op deze verbindingen, binnenkort komen de nieuwe NJ-rijtuigstammen hier te rijden. :)
Afbeelding

Rond kwart over tien rolt de Alex het perron binnen, en kan ik een plekje voor mijzelf gaan zoeken. :pos:
Afbeelding

Afbeelding

Om 10:43 rollen we stipt het station uit, maar onderweg lopen we steeds meer vertraging op. Maar ik klaag niet: de trein is comfortabel, en afgezien van de vrijgezellenfeesten (meervoud) verderop in het rijtuig is de reis erg aangenaam. Kort voor vertrek zat er een dringende mail in de inbox, dus is het prettig als ik door kan werken onderweg. :)
Afbeelding

Fürth in Wald, en plots ben ik alweer bijna in Tsjechië. :o
Afbeelding

Holýšov, en de perronchef komt op gepaste afstand een kijkje nemen. (A)
Afbeelding

Gedurende de reis gaan er steeds meer blikjes bier open in het rijtuig, en wordt de sfeer ook steeds losser. Ik ben dan ook blij dat de vertraging niet boven de 15 minuten komt, en we tegen 16:30 in Praag staan. Rust. :')
Afbeelding

Afbeelding

Nou ja, rust... Net als München is Praag in de zomer rete-toeristisch. Eventjes de toerist uithangen is met zoveel voetvolk toch minder aangenaam. (A)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de drukte te ontwijken duik ik een paar zijstraten in, en plots kom ik uit in de Joodse wijk. Ik ben er net op het juiste moment, op vrijdagavond en zaterdag zijn veel dingen hier dicht vanwege de Sjabbat. :p
Afbeelding

Afbeelding

In de paar uur erna doe ik verrassend veel, en het is eigenlijk niet goed chronologisch uit te leggen. Maar de noemenswaardige hoogtepunten zijn:
Dé foto der foto van het Praagse Hlavní Nádraží :)
Afbeelding

Trammetjes! *O*
Afbeelding

Afbeelding

Perla-koffie. Eigenlijk is Perla-koffie geen hoogtepunt, maar het feit dat de Albert zo'n grote winkel is hier in Tsjechië was mij de vorige keer niet opgevallen. (A)
Afbeelding

Treintjes! (En deze brute apparaten rijden hier gewoon de S-trein-dienst) 8-)
Afbeelding

Treintjes! :mrgreen:
Afbeelding

Fake-Eifeltoren! Het is ten slotte quatorze juillet vandaag... (A)
Afbeelding

En Lego, dat het Praagse centraal station mooier maakt dan eigenlijk het is. :X
Afbeelding

Na vijf uur ben ik weer terug op het station, want het reisdoel van deze reis was niet Tsjechië. Ik stap hier vanavond op de Regiojet-nachttrein verder naar het oosten.
Afbeelding

Afbeelding

Het centrale station in Praag is een betonnen bunker, dat in het bestaande historische station gepropt is. Een deel van het oude station is bewaard gebleven, maar dat ligt voor de meeste reizigers volledig buiten de route. :')
Afbeelding

Perron 3, voor de Regiojet naar Košice. :)
Afbeelding

En niet veel later rol ik Praag uit, verder naar het oosten. :D
Afbeelding

Dit deel is hiermee klaar, het vormde eigenlijk de aanloop naar het volgende deel. In dat volgende deel ben ik beduidend minder euro's kwijt, snap ik nog steeds weinig van de taal, en neem ik nog meer trams. Tot dan worden, zoals altijd, alle op- en aanmerkingen gewaardeerd!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Bericht door Daniel »

Mooi verslagje :pos: Wat korter dan verwacht, maar dat komt in de vervolgdelen vast goed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Bericht door Tom024 »

Benieuwd naar het volgende deel. *O* Ik weet even niet meer hoe dat restaurant heet waar je drankjes en eten per treintje komen, maar het is een kleine keten met o.a. ook een filiaal in Wenen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Bericht door Z2N »

Výtopna is dat, op Václavské náměstí. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag, benieuwd naar het vervolg!
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Bericht door waldo79 »

Leuk om te lezen :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2n reist naar het oosten (deel 1): Beieren en Tsjechië [43f]

Bericht door umbusko »

Ik zie dat je het met de Alex (en de reizigers ervan) getroffen hebt *O* Altijd wat met dat ding: onbeschofte Duitsers, onbeschofte douaniers, vrijgezellenfeesten, aftandse rijtuigen, ik krijg nog wel een bingokaart vol. :mrgreen:

En ik realiseer me nu dat ik nog nooit op die brug heb gestaan voor een foto der foto's van Praha hl.n. :shock: Dat moet ik een volgende keer maar eens rechtzetten.

Het café in de oude stationshal van Praha hl.n. is trouwens wel een leuke plek om iets te drinken als je wat tijd over hebt, maar de bediening is vaak erg druk en tegelijkertijd ontzettend onopmerkzaam en langzaam als je "buiten" (midden in die hal dus) gaat zitten. En de vorige keer dat ik daar was (minder dan 2 weken geleden (A) ) vond ik de omroep van het station er ook erg schallen maar dan weer niet goed hoorbaar; in mijn herinnering was dat eerder beter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten