Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Daniel »

Na de heerlijke ervaring van een jaar geleden was ik er dit jaar toch een stuk sneller uit wat te doen in de zomervakantie. Zwitserland was uitstekend bevallen en ik had nog genoeg niet gezien. Een stukje ruimer van tevoren werd de boel dus maar eens geboekt, rekening houdend met wat afgelopen jaar niet haalbaar bleek.
In deze reeks neem ik jullie weer mee op een weekje interrailen naar en door Zwitserland, waar mooie lijntjes zich uitstekend lieten afwisselen met wat gehobby in eens een andere omgeving.

In dit derdde deel neem ik jullie mee op de vierde rondreisdag en de terugreis, die ik ook weer beide op een kaartje gezet heb: dag 4 en de terugreis.

Zaterdag 22 juli
Na een dagje te hebben overgeslagen (de vrijdag spendeerde ik het busvervoer in Basel vastleggend) had ik dit jaar op de zaterdag ook nog een lekker rondreisdagje. Een dagje dat vooral gespendeerd werd aan fraaie bergbaantjes met nog fraaiere uitzichten.
In het betreffende weekend vonden er werkzaamheden aan het spoor plaats tussen Basel en Zürich en die kon ik mooi omzeilen door een ommetje via Duitsland te maken. Zodoende werden 's ochtends vroeg de kopspoortjes van Basel SBB opgezocht...
Afbeelding
IMG_20230722_081834112 by Daniël Bleumink, on Flickr

Aldaar vertrok ik nog met de SBB en wel met de S-bahnlijn die welgeteld één Zwitsers station aandoet (namelijk Basel SBB). Het volgende station stapte ik alweer uit om, hoewel ik nog in Basel was, technisch gezien in Duitsland te zijn. Vanaf Basel Bad Bf ging het namelijk met de IRE3 verder langs de noordelijke oever van de Rijn. Een lekker stukje dieselen...
Afbeelding
IMG_20230722_084142693 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het reisinfoscherm in deze trein was nou niet heel informatief en in de buurt van de Donau zou ik al helemaal niet komen. Maargoed, wat me nog het meest opviel aan het plaatje was de plek van de gele 1e klasse-streep... ik zat toch echt aan de andere kant van de ingangsdeur in een piepklein afdelinkje met 8 stoelen tussen balkon en 2e klasse in.
Afbeelding
IMG_20230722_092940600 by Daniël Bleumink, on Flickr

Na een rustige rit met zo af en toe fraaie uitzichten was ik weer terug op Zwitsers grondgebied. In Schaffhausen had ik een ruime overstap en kijk nou wat ik tijdens het wachten trof. Een mooi contrast met de gloednieuwe Stadler dubbeldekker op de achtergrond...
Afbeelding
IMG_20230722_100807680 by Daniël Bleumink, on Flickr

Met de S-bahn ging het verder naar Winterthur, waarbij dit keer niet bij de Rheinfall uitgestapt werd...
Afbeelding
IMG_20230722_102535707 by Daniël Bleumink, on Flickr

Wat volgde was een stukje met meerdere overstappen: eerst de IR naar Weinfelden en daarvandaan verder per S-bahn uitkijkend over het lieflijke landschap...
Afbeelding
IMG_20230722_112209379 by Daniël Bleumink, on Flickr

Na het kopmaken met de S-bahn in Romanshorn vervolgde deze zijn weg langs de Bodensee en bracht me uiteindelijk in Rorschach. De uitzichten zouden echter nog fraaier worden als ze daar al waren...
Afbeelding
IMG_20230722_120208764 by Daniël Bleumink, on Flickr

...want dit apparaat zou me de berg op gaan duwen richting Heiden...
Afbeelding
IMG_20230722_120606573 by Daniël Bleumink, on Flickr

Vrij snel gaat dat de hoogte in, met steeds mooiere uitzichten...
Afbeelding
IMG_20230722_121548795 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_121611264 by Daniël Bleumink, on Flickr

Bovenaan uitgekomen in Heiden verruilde ik vervolgens het treinstel voor de open wagens erachter voor de weg terug omlaag...
Afbeelding
IMG_20230722_122716994 by Daniël Bleumink, on Flickr

In Heiden stond nog dit stukje antiek...
Afbeelding
IMG_20230722_123132524 by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarna het weer bergafwaarts ging...
Afbeelding]
IMG_20230722_123658461~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_124101501 by Daniël Bleumink, on Flickr

Weer aangekomen op Bodenseeniveau ging het een klein stukje per S-bahn uitgevoerd door de SOB verder. En wat een 1e klasse had dat GTWtje zeg...
Afbeelding
IMG_20230722_125833243 by Daniël Bleumink, on Flickr

Op station Rheineck stapte ik uit en was het even spannend door een kleine vertraging en een cryptisch vertrekspoor "RHW" in de SBB-app voor m'n volgende treintje. Maar de machinist stond nog buiten op overstappers te wachten dus het kwam allemaal goed. In een best wel volle trein ging het omhoog, maar op de terugweg was er meer te fotograferen.
Vertrek vanuit Walzenhausen was trouwens ook wel komisch: de machinist stelde even wat zaken in, haalde de rem eraf en nam vervolgens met de armen over elkaar plaats op een van de zitplaatsen. Tja, omlaag gaat vanzelf hier. Want Rheineck-Walzenhausen is nogal een steil lijntje...
Afbeelding
IMG_20230722_131614054 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_131807836 by Daniël Bleumink, on Flickr

Als het dal weer bereikt wordt is wel weer wat meer actie nodig om af te remmen voor de bocht naar het station. Aan het eind van het tandradstuk zie je ook het enige tussenstation liggen wat alleen op verzoek bediend wordt...
Afbeelding
IMG_20230722_132118220 by Daniël Bleumink, on Flickr

Terug in Rheineck halteert het treintje letterlijk op perron 1. De oplettende kijker valt nog wat op: het is geen meterspoor en geen normaalspoor, dit lijntje heeft een unieke spoorwijdte van 1200 mm...
Afbeelding
IMG_20230722_132513162 by Daniël Bleumink, on Flickr

Maar wat een schattig klein treintje is het toch...
Afbeelding
IMG_20230722_132824391 by Daniël Bleumink, on Flickr

Per S-bahn ging het weer verder langs de Oostenrijks-Zwitserse grens. Overigens is opmerkelijk aan deze regio dat je op werkelijk elk willekeurig emplacement wel nieuwe treinstellen van Stadler voor diverse bestemmingen aan kunt treffen. Zo ook op Sankt-Margrethen waar ik vanuit een SBB-trein een OeBB-trein naast een stel voor Merseyrail kon vastleggen...
Afbeelding
IMG_20230722_133709717 by Daniël Bleumink, on Flickr

De bestemming van het S-bahn ritje was Altstätten SG waar ik een uur de tijd had voor een stukje wandelen. M'n volgende trein zou namelijk van station Altstätten Stadt vertrekken. De loopafstand is echter een stuk korter dan dat uur, dus tijd zat voor wat plaatjes onderweg in het fraaie decor dat Altstätten te bieden heeft...
Afbeelding
Bus Sarganserland Werdenberg 335 - Altstätten, Churerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Het uur voldeed dan weer niet om het bedieningspatroon van lijn 301 te doorgronden, wat in de dienstregeling ook weer anders lijkt te zijn als op Google Maps en in de werkelijkheid. Hij lijkt beide stations in Altstätten om en om te bedienen, waarbij de ritten naar station Altstätten SG ook nog een korte rit naar Alstätten Stadt maken. Let ook op de boom achter de bus (boven het rode autotje) trouwens...
Afbeelding
Bus Sarganserland Werdenberg 341 - Altstätten, Bahnhofstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Uiteindelijk belandde ik dan ruim op tijd op Altstätten Stadt, waar ook een klein busstationnetje bij ligt...
Afbeelding
Rheintal Bus 78 - Altstätten, Gerbergasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Het stationnetje zelf ligt hier in een slingertje en ja, ook hier kon weer in de open lucht genoten worden van de uitzichten...
Afbeelding
IMG_20230722_145423940 by Daniël Bleumink, on Flickr

Vanwege de ouderdom van het gebruikte motorstel overigens wel een bedreigt lijntje dit om ooit verbust te worden...
Afbeelding
IMG_20230722_145624266 by Daniël Bleumink, on Flickr

Behoorlijk steil gaat het lijntje direct vanuit Altstätten de hoogte in...
Afbeelding
IMG_20230722_150355112 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_150425900 by Daniël Bleumink, on Flickr

Slingerend de bergen in...
Afbeelding
IMG_20230722_150448021 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_150543875 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_150700813 by Daniël Bleumink, on Flickr

...al met al fantastisch genieten deze lijn, zonde dat 'ie bedreigd wordt...
Afbeelding
IMG_20230722_150802401 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_150901623 by Daniël Bleumink, on Flickr

Schattige tussenstationnetjes ook...
Afbeelding
IMG_20230722_151352910 by Daniël Bleumink, on Flickr

Waarna uiteindelijk Gais in zicht kwam...
Afbeelding
IMG_20230722_151853429 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230722_152150418 by Daniël Bleumink, on Flickr

De foto is niet echt geweldig, maar daarvandaan ging het per "tram" weer terug omlaag naar Sankt Gallen...
Afbeelding
IMG_20230722_152251577 by Daniël Bleumink, on Flickr

...om na een rit naar Zürich met een omgeleide trein bestaande uit liefst zestien bakken ICN terug te keren naar Basel. De omleidingsroute was ook wel fotogeniek overigens...
Afbeelding
IMG_20230722_182325575~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

Zondag 23 juli
Op zondag was het dan alweer tijd voor de reis terug naar huis. Na het ontbijt was er alle tijd om op m'n gemak de koffer weer in te pakken, want ik zou pas in de middag weer terug reizen. Eerst maar eens lunch gehaald op het station alvorens het richting perron ging voor de lange maar fraaie rit stroomafwaarts langs de Rijn. Het omgedraaide rijtuig van vorig jaar op de heenreis moest natuurlijk even herkanst worden. Al was er wel een complicatie: de hele trein zat in de war en het rijtuig met m'n gereserveerde plek ontbrak...
AfbeeldingIMG_20230723_115759461 by Daniël Bleumink, on Flickr


Maargoed, gelukkig kende de trein nog voldoende niet-gereserveerde plaatsen en kon ik alsnog een plekje aan de juiste kant claimen voor het beste uitzicht...
Afbeelding
IMG_20230723_153955094 by Daniël Bleumink, on Flickr

...want het blijft toch een van de mooiste routes met Fernverkehr...
Afbeelding
IMG_20230723_154623966 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230723_154632286 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20230723_155051343 by Daniël Bleumink, on Flickr

Na een kleine opstopping bij Koblenz, waar maar één spoor beschikbaar was, ging het aan de andere kant van de Rijn verder...
Afbeelding
IMG_20230723_163926936 by Daniël Bleumink, on Flickr

Bij Köln Messe/Deutz stonden we alweer in de file omdat een trein voor ons het perron nog bezet hield, ja, DB deed weer z'n uiterste best om de reis in het honderd te laten lopen. Maar uiteindelijk was ik met +25 ofzo dan alsnog in Düsseldorf, dus van de 40 minuten overstap was zelfs nog een klein beetje tijd over...
Afbeelding

IMG_20230723_175719854 by Daniël Bleumink, on Flickr

In een kwartier het perron oversteken, dat moest immers wel lukken...
Afbeelding
IMG_20230723_175905244 by Daniël Bleumink, on Flickr

Op de ICE terug de grens over trof ik dan voor de zoveelste keer weer de 4651, al had 'ie dit keer een werkende bistro. Dus kon voorzien van currywurst de grens weer overgestoken worden...
Afbeelding
IMG_20230723_190048501 by Daniël Bleumink, on Flickr

...en dan ben je voor je het weet alweer in Utrecht alwaar de tube tandpasta met rode streep voor eentje met blauwe streep verruild werd...
Afbeelding
IMG_20230723_195549037 by Daniël Bleumink, on Flickr

...want op de IC naar Amersfoort die ik had reed een SLT de bewuste dag. Wat een prachtige week was dit weer, echt genieten wederom.
En vooral een goeie keus geweest vlak naast het station te verblijven, scheelde uiteindelijk een hoop tramritjes en dus ook een berg tijd.
Wat betreft de reservering voor de terugreis trouwens: die ging in een envelop retour naar DB Online Vertrieb in Karlsruhe met een restitutieformulier voor ongebruikte vervoerbewijzen erbij. En zonder enige vragen heb ik de € 5,90 inmiddels alweer retour ontvangen.

Binnenkort hebben jullie nog een bonusaflevering met Baseler busjes van me tegoed, die volgt vanzelf een keer in de komende dagen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door waldo79 »

Fraaie reportage :Y
henrivanderweijden
Berichten: 744
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door henrivanderweijden »

Een mooie reis weer !!!
Etienne
Donateur
Berichten: 7950
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Etienne »

Prachtige verslagen waren dit.
*zet Zwitserland op de bucketlist*.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Daniel »

Dank voor de leuke reacties (ook op de andere delen trouwens, om nou drie keer dit bericht te plaatsen).

Voor wie Zwitserland ook op de bucketlist wil zetten wel een tip: neem een grote emmer :mrgreen: Gewoon teveel moois daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door ArrivaBas »

Met deze drie verslagen kom ik tot de conclusie dat ik nog heel vaak naar Zwitserland moet gaan. Wat een adembenemend mooi land is het!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15357
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door ODRAIL »

Samen met de andere twee delen een mooi en herkenbaar verslag :pos: ;)
Nitein-Repart
Berichten: 3573
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Nitein-Repart »

ArrivaBas schreef: ma 14 aug 2023, 08:11 Met deze drie verslagen kom ik tot de conclusie dat ik nog heel vaak naar Zwitserland moet gaan. Wat een adembenemend mooi land is het!
Het is alleen zo achterlijk duur. Schnitzel met een drankje kost €35 in Zwitserland en hotels voor €100 per nacht met ontbijt vind je ook niet zo snel in Zwitserland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Suus »

Ik verbleef in mei voor € 85/nacht inclusief ontbijt in een hotel in Chur. Er was een streetfood-festival waar je een heel puik hoofdgerecht voor omgerekend € 12 had en een lekker dessert voor € 8 (ik had zelf cola gehaald in een supermarkt) *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Daniel »

Nitein-Repart schreef: wo 16 aug 2023, 12:28 Het is alleen zo achterlijk duur. Schnitzel met een drankje kost €35 in Zwitserland en hotels voor €100 per nacht met ontbijt vind je ook niet zo snel in Zwitserland.
Valt reuze mee, heb meerdere keren voor 30 CHF kunnen eten (wisselkoers is vrijwel 1 op 1). Kijk voor de grap ook wat je in Nederland betaald: ik had nog een etentje na m'n vakantie en als je de huidige Nederlandse restaurantprijzen ziet was Zwitserland nog voordelig.

Hotel zat dan wel op € 125 per nacht incl. ontbijt, maar daarvoor zat ik dan wel op 5 minuten lopen van Basel SBB in het hoogseizoen. Ik had nog gekeken naar het hotel waar ik vorig jaar verbleef (net over de grens in Weil am Rhein), maar het verschil was nog maar 5 euro per nacht. (Was vorig jaar nog 95 euro per nacht met ontbijt, dus flink gestegen in prijs)
Die 5 euro vond ik de moeite niet waard, gezien de tramritjes naar Basel SBB me al meer gekost zouden hebben. En nu was OV in Basel t.w.v. 9,90 per dag inbegrepen in de kamerprijs.

Stationswinkels in Zwitserland zijn dan weer goedkoop in vergelijking met Nederland, je betaald zo VIJFTIG procent minder voor een flesje water om iets willekeurigs te noemen. Eigenlijk dus zo ongeveer Nederlandse supermarktprijzen maar dan zonder dat je het station uit hoeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door ArrivaBas »

Nitein-Repart schreef: wo 16 aug 2023, 12:28
ArrivaBas schreef: ma 14 aug 2023, 08:11 Met deze drie verslagen kom ik tot de conclusie dat ik nog heel vaak naar Zwitserland moet gaan. Wat een adembenemend mooi land is het!
Het is alleen zo achterlijk duur. Schnitzel met een drankje kost €35 in Zwitserland en hotels voor €100 per nacht met ontbijt vind je ook niet zo snel in Zwitserland.
Ik heb het idee dat het in Zwitserland enorm uitmaakt waar je heen gaat qua prijzen. Voor mijn aanstaande Interrail hebben mijn reisgenoot en ik ook naar Zwitserland gekeken, waarbij het ons gigantisch opviel dat je in Basel voor een hotel in de buurt van het stadscentrum de helft minder kwijt bent dan in Bern of Zürich. Hetzelfde geldt voor de uitjes. Dat een hoogseizoenkaartje voor een retourtje Jungfraujoch vanaf Interlaken Ost zonder enige vorm van korting bijna 240 CHF (met de koers van 16 augustus 2023 €250) kost heeft uiteraard de grondslag dat het onnoemelijk populair is in de zomervakantie, en de treinen de berg op beperkte capaciteit hebben vergeleken met de twaalfbaks treinen die de BOB laat rijden in het dal. De simpele economische wet van vraag en aanbod doet hier eigenlijk prima zijn werk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: wo 16 aug 2023, 13:02 Stationswinkels in Zwitserland zijn dan weer goedkoop in vergelijking met Nederland, je betaald zo VIJFTIG procent minder voor een flesje water om iets willekeurigs te noemen. Eigenlijk dus zo ongeveer Nederlandse supermarktprijzen maar dan zonder dat je het station uit hoeft.
Stationswinkels in CH rekenen dezelfde prijzen als de normale supermarkten, ideaal. Alleen de budgethuismerken hebben ze daar wat minder. Uit eten kan wel prijzig zijn als je vlees eet, maar verder valt het ook best mee inderdaad. Ik vind Nederland ook altijd enorm schrikken als ik een tijdje in CH ben geweest, het scheelt vaak maar heel weinig, alleen voor brood betaal ik in CH meer.

Jungfraujoch is duur, maar in de herfst kan je voor 30 franc op de Gornergrat staan, vind ik best netjes.
Nitein-Repart
Berichten: 3573
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Nitein-Repart »

ArrivaBas schreef: wo 16 aug 2023, 13:04
Nitein-Repart schreef: wo 16 aug 2023, 12:28
ArrivaBas schreef: ma 14 aug 2023, 08:11 Met deze drie verslagen kom ik tot de conclusie dat ik nog heel vaak naar Zwitserland moet gaan. Wat een adembenemend mooi land is het!
Het is alleen zo achterlijk duur. Schnitzel met een drankje kost €35 in Zwitserland en hotels voor €100 per nacht met ontbijt vind je ook niet zo snel in Zwitserland.
Ik heb het idee dat het in Zwitserland enorm uitmaakt waar je heen gaat qua prijzen. Voor mijn aanstaande Interrail hebben mijn reisgenoot en ik ook naar Zwitserland gekeken, waarbij het ons gigantisch opviel dat je in Basel voor een hotel in de buurt van het stadscentrum de helft minder kwijt bent dan in Bern of Zürich. Hetzelfde geldt voor de uitjes. Dat een hoogseizoenkaartje voor een retourtje Jungfraujoch vanaf Interlaken Ost zonder enige vorm van korting bijna 240 CHF (met de koers van 16 augustus 2023 €250) kost heeft uiteraard de grondslag dat het onnoemelijk populair is in de zomervakantie, en de treinen de berg op beperkte capaciteit hebben vergeleken met de twaalfbaks treinen die de BOB laat rijden in het dal. De simpele economische wet van vraag en aanbod doet hier eigenlijk prima zijn werk.
Als je Bern, Zürich, Genève, Lausanne, Lugano, Locarno, Luzern, Davos, St. Moritz en Montrieux mijdt, dan zullen de hotels in andere plaatsen in Zwitserland toch wel iets goedkoper zijn? Ik wil vooral dicht bij de bergen zitten. Welke standplaats is het meest geschikt? Olten, Brig, Chur of Bellinzona? Of misschien een andere plaats met een redelijk groot station.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Chrysa »

Davos is juist opvallend goedkoop zolang je het WEF mijdt. Heb daar vorig jaar voor 65 euro een kamer gehad, vond ik best prima.

Lausanne slaap ik zelfs voor niks. *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door Daniel »

Ik zat dus juist in Basel omdat je daarvandaan redelijk makkelijk diverse kanten op kunt tegen een redelijke prijs, maar in Olten zit je dan vergelijkbaar als uitvalsbasis. Zijn alleen een stuk minder hotels daar zo te zien.
Bellinzona zit wel dicht op de bergen, maar is vrij beperkt met reisopties naar andere delen van Zwitserland. Sankt Gallen lijkt qua hotelprijzen ook nog wel mee te vallen en daarvandaan kan je ook nog wel verschillende kanten op. Waaronder de steile lijntjes uit dit deel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel op reis: De bergen in (Deel 3: Driemaal steil omhoog en stroomafwaarts terug) [40F]

Bericht door umbusko »

Ook het slot was weer de moeite waard, mooie lijntjes en mooie foto's uit die tandradbaan! :trein:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten