Daniel op reis: De bergen in (Bonusaflevering: Baseler busjes) [21F]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel op reis: De bergen in (Bonusaflevering: Baseler busjes) [21F]

Bericht door Daniel »

Na de heerlijke ervaring van een jaar geleden was ik er dit jaar toch een stuk sneller uit wat te doen in de zomervakantie. Zwitserland was uitstekend bevallen en ik had nog genoeg niet gezien. Een stukje ruimer van tevoren werd de boel dus maar eens geboekt, rekening houdend met wat afgelopen jaar niet haalbaar bleek.
In deze reeks neem ik jullie weer mee op een weekje interrailen naar en door Zwitserland, waar mooie lijntjes zich uitstekend lieten afwisselen met wat gehobby in eens een andere omgeving.

Dat gehobby levert jullie dit jaar nog een bonusverslagje op. In tegenstelling tot het afgelopen jaar had ik wat normaler weer namelijk een kwam het er dit keer dus wel van een dagje busjes te spotten. Van dit bonusdeel heb ik maar geen kaartje gemaakt, maar ter oriëntatie voor jullie wel een linkje naar de lijnennetkaart van Basel.

Vrijdag 21 juli
Na op m'n gemak ontbeten te hebben begon ik de vrijdagmorgen met het eens bestuderen van de lijnennetkaart om een soort van plannetje te bedenken om de dag goed te gebruiken. Dit jaar had ik namelijk wel een voordeel ten opzichte van een jaar eerder: veel Zwitserse steden bieden hotelgasten namelijk naast allerlei kortingen ook gratis OV aan. Zo ook mijn verblijf in Basel waar je dan de Baselcard ontvangt. Dat is overigens niet veel meer dan dit vodje papier...
Afbeelding

Maargoed, dat vodje geeft recht op onbeperkt reizen in de zones 10, 11, 13, 14 en 15 wat best een fors gebied betreft. Als eerste ging het vanuit het hotel maar eens de brug over om aan de overzijde op tram 8 te stappen. Ik herinnerde me van een jaar eerder namelijk wel een fotogeniek zijstraatje met busverkeer. In Kleinhüningen, net voor de Duitse grens, stapte ik uit om de bewuste zijstraat in te lopen. En aldaar snel een leuke treffer: het korte lijntje 46 wordt namelijk uitgevoerd door onderaannemer Margarethen Bus met allerlei ouder materieel...
Afbeelding
Margarethen Bus 29 - Basel, Hochbergerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

De busroutes verder volgend was het wel even een puzzeltje hoe ik als voetganger onder een groot knooppunt door kwam en in de buurt van de routes bleef. Wat daarbij wel aardig hielp was de BVB-app die, net als OVinfo in Nederland, de mogelijkheid biedt om de route op de kaart te tonen. Echter dan wel weer zonder je eigen positie op de kaart te tonen, maar daar helpen de straatnaambordjes weer bij.
In elk geval, ik kwam op de route van lijn 30 uit. En je hebt natuurlijk goeie en slechte stations...

Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 722 - Basel, Feldbergstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

...sorry, ik kon het woordgrapje bij de afkorting niet laten :mrgreen:
Richting dat Badischer Bahnhof wandelend trof ik bij een kruising nog een eCitaro op een MAT-rit van lijn 33...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 8107 - Basel, Riehenring by Daniël Bleumink, on Flickr

Naast een van de modernere Citaro G's op lijn 30...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 7015 - Basel, Feldbergstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Overigens maakte ik bovenstaande foto's van een straathoek naast een van de hallen van de Messe Basel, waar tot twee keer toe een gloednieuwe gelede eCitaro voor de BVB naar buiten kwam voor een proefrit. Echter beide keren stond ik net ongelukkig voor een foto.
Dan maar wat ouder spul, zoals deze op lijn 46 vlakbij het Badischer Bahnhof...
Afbeelding
Margarethen Bus 38 - Basel, Signalstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Via de verkeerstunnel onder het Badischer Bahnhof door, waarmee ik dus technisch gezien onder Duitsland door gelopen ben ;) , ging het naar de achterzijde van het station waar lijn 36 rijdt...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 709 - Basel, Fasanenstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Ondertussen was het zowat lunchtijd wat zich mooi liet combineren met de enige bui die die dag over Basel zou trekken. Per tram reisde ik zodoende weer richting Bahnhof SBB om daar gauw wat te eten te halen.
Nadat dat naar binnen gewerkt was werd het alweer droger en dus tijd om weer een trammetje op te zoeken. M'n zinnen had ik gezet op de halte Bottmingen Schloss wat een knooppuntje in het netwerk vormt. Hoewel dat nog best een flink tramritje was zat ik aldaar nog altijd in zone 10, wat daarmee best een forse zone is.
Het kanton Basel Stadt had ik inmiddels wel verlaten, want Bottmingen ligt in Basel Landschaft. En dat betekend dus gele bussen in plaats van groene...
Afbeelding
Baselland Transport 68 - Bottmingen, Bruderholzstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Hoewel geel... Ook de BVB heeft een uitloper die kant op...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 7005 - Bottmingen, Binningerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

...en andere lijntjes zijn dan weer wat kleinschaliger zoals lijn 59 naar Oberwil...
Afbeelding
Baselland Transport 24 - Bottmingen, Therwilerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Met een oud tramstel met aanhanger van de BLT ging het vervolgens weer terug richting Basel, helemaal tot het eindpunt M-parc i.v.m. werkzaamheden. Op het tramvervangend vervoer dienden reizigers het lijnnummer zelf uit te rekenen :lol:
Afbeelding
Baselland Transport 99 - Basel, Münchensteinerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Een apart lijntje daar is lijn 37 met beide eindpunten in de stad Basel zelf echter toch uitgevoerd door de BLT...
Afbeelding
Baselland Transport 1016 - Basel, Brüglingerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
Baselland Transport 1010 - Basel, Reinacherstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna werd het tijd om de directe omgeving van de binnenstad eens op te zoeken, want daar zie je pas echt in wat voor internationaal gebied Basel qua OV ligt. Op de keerlus bij Schifflände trof ik bijvoorbeeld de Franse lijn 603...
Afbeelding
Distribus DK 344 ZB - Basel, Blumenrain by Daniël Bleumink, on Flickr

...maar iets verderop werd het op één standpunt pas echt internationaal. Aldaar trof ik namelijk eerst de Franse lijn 604...
Afbeelding
Distribus FA 183 ZW - Basel, Spitalstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Lijn 38 vanuit het Duitse Wyhlen-Siedlung is een BVB-lijn, maar een deel van de ritten wordt dan weer door Südbadenbus uitgevoerd...
Afbeelding
Südbadenbus FR-JS 509 - Basel, Spitalstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

...en tot slot komt lijn 33 hier met de eCitaro's van de BVB zelf...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 8102 - Basel, Spitalstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna resteerde nog een laatste bustype wat ik miste maar toch wel in de serie foto's wilde hebben. Sinds eind vorig jaar rijden er in Basel namelijk ook dubbelgelede HESS LighTrams rond. Waar je die in andere Zwitserse steden vooral als trolleybus zit rijdt in Basel de LighTram 25 OPP, die dus gebruik maakt van opportunity charging.
Uitdaging was dat die lijn via de drukke ring om de binnenstad heen rijdt waar ook veel trams rijden, dus af en toe was het wel even geluk hebben dat het plaatje wilde lukken...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 9107 - Basel, Spalenring by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 9102 - Basel, Steinenring by Daniël Bleumink, on Flickr

De route over de ring wordt gedeeld met lijn 48...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 704 - Basel, Viaduktstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

...en tot slot nog een keertje lijn 50...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 9106 - Basel, Viaduktstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarna het richting de hotelkamer ging om even wat zaken weg te leggen en daarna per tram een restaurantje op te zoeken voor het avondeten. En na een heerlijke schnitzel nog even gerelaxt op het hotelterras alvorens de plannen voor de dag erna in elkaar te draaien. Maar het resultaat daarvan hebben jullie ondertussen al in deel 3 gelezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Bonusaflevering: Baseler busjes) [21F]

Bericht door Suus »

Ja, die Distribus-lijnen. Die worden in Frankrijk als lijn 603 etc gecommuniceerd. Die lijnen rijden hebben ook een speciale regeling voor feestdagen. Zo rijden lijn 603 en 608 alleen op Franse feestdagen die in Zwitserland geen feestdagen zijn, zoals 14 juli. Lijn 604 rijdt dan weer geen zondagsdienst op Franse feestdagen die in Zwitserland geen feestdagen zijn. Andersom is er dan weer geen regeling, wat ook wel weer de verhouding tussen St.Louis en Basel weergeeft. Past wel weer goed in mijn mega-obscure boek over Franse stadsdiensten wat ik ooit nog eens ga schrijven, want daar heeft elke dienst wel zijn zeer curieuze eigenaardigheden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: De bergen in (Bonusaflevering: Baseler busjes) [21F]

Bericht door Daniel »

Dat van die lijnnummers zie je ook terug op de netkaart trouwens. Kijk maar eens links in het midden van zone 10, daar zie je een lijntje gelabeld "608" met ernaast "> 8 nach Sierentz". Dat 60x doen ze ook weer alleen met lijnen die de grens over komen, want de intra-Franse lijnen heten bijvoorbeeld gewoon 1 (plaatje van vorig jaar).

Hardnekkig in Frankrijk is ook het "Masque recommande" op de filmbak, wat ik op die lijnen genoeg gezien heb maar niemand in de bus droeg er een. En in Basel is er een stukje waar alle Distribus-lijnen anders rijden dan op de netkaart staat, want volgens de route op de kaart moeten ze linksaf op een plek waar je niet linksaf mag
Ze zijn, na een geslaagde proef, trouwens nu wel in het TNW-tariefsysteem opgenomen waardoor je dus ook een kaartje naar Frankrijk uit de automaat kunt halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel op reis: De bergen in (Bonusaflevering: Baseler busjes) [21F]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag :pos: ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten