Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Arnhem-Leipzig-Deschka

We zijn net over de helft van de fietstocht richting het oosten van Polen. Ik bevind me bij de fietsbrug over de Neiße en heb zojuist de grens met Polen overgestoken nabij Deschka-Pieńsk. Vandaag heb ik er al bijna 100 km op zitten, maar het is pas net na enen en ik kan nog wel even. Zoals gezegd moet ik heel Polen nog door en ik weet niet echt wat ik ervan moet verwachten. Mijn fietservaring in Polen is beperkt tot de regio waar m'n schoonfamilie woont en daar is het prima te doen. Er zijn een aantal fietspaden in de bossen in de buurt en als je een beetje van de hoofdwegen wegblijft gaat het allemaal wel prima. Het hele land doorkruisen is echter een ander verhaal, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen. Ik heb de route op dezelfde manier gepland als in Duitsland, alleen is het aantal langeafstandsfietsroutes hier een stuk beperkter. Waar mogelijk maak ik er gebruik van, maar verder zal ik het gewoon met een uitgeschreven route moeten doen. OpenStreetMap (OSM) is hier een goede tool bij, omdat hier de meeste fietsroutes wel op staan en daarnaast aangegeven staat of een (hoofd)weg voorzien is van een fietspad of niet.

Een kaartje van dit deel staat hier, wederom een screenshot uit Maps.ME met daarin een pinnetje op elke plaats waar ik langsgekomen ben :) Dit deel bevat net als het eerste deel 65 foto's, wat dat betreft is het mooi in balans :D

1. We beginnen nog bij de brug over de Neiße. Zoals het een ware theocratie betaamt, kom je als eerste een groot kruis tegen zodra je Polen binnenfietst.

Afbeelding
Nysa/Neiße bridge near Deschka/Pieńsk by Timon91, on Flickr

Vanaf Pieńsk fiets ik via een hoofdweg naar Dłużyna Dolna, vanaf waar ik een parallelle dorpsweg kan gebruiken waar iets minder verkeer is. Hier schuil ik een klein uurtje voor een passerende bui, waarbij er op de achtergrond continu geschiet klinkt. Jagers? Legeroefening? De Russen? Geen idee, maar het hindert verder niet. Zodra het droog wordt fiets ik verder. Aan het eind van de weg volgt er een heel klein stukje over de DK94 (een beruchte weg bij eenieder die in het pre-A4 tijdperk naar het zuiden van Polen is gereden), die nog steeds hels druk is. Vanaf hier wil ik naar Lubań, want dat wordt mijn doel voor vandaag. Vanaf Strzelno kan ik danwel een stuk via de DK94 fietsen (zelfmoord), of door het dorp Bielawa Górna en dan 2 km over een ongedefinieerde weg door het bos vanaf Bielawa Górna naar Henryków Lubański. Ik kies voor de laatste optie en het wordt me meteen duidelijk dat een op de kaart "onverharde" weg in Polen toch wel iets anders betekent. Het is een steil karrespoor en ik ben blij dat ik na 2 km het bos weer uit ben en ik op het eerste oog geen fietsonderdelen ben verloren :')

2. Vanaf Henryków Lubański kan ik de ER-4 volgen (Euroregionalny Szlak Rowerowy 4). Deze blijkt soms heel goed aangegeven, maar soms ook niet. Het is heel goed opletten maar vrij frustrerend fietsen, al zijn de wegen over het algemeen fietsvriendelijk. Wel is het in deze contreien duidelijk heuvelachtiger, maar dat heb ik aan mezelf te danken door via vrienden in de buurt van Kłodzko te willen fietsen. Een noordelijker route was vlakker geweest.

Afbeelding
Approaching Lubań by bike by Timon91, on Flickr

3. In Lubań vind ik gemakkelijk een hotel in het centrum. Ik neem een broodnodige douche na 130 km fietsen, doe even boodschappen (zelfscankassa, werkende pinapparaten, vriendelijke mensen, wat een verademing!) en ga dan de stad in. Lubań blijkt een best aardig centrum te hebben en er valt meteen iets op: er is leven op straat. In de dorpen onderweg in Polen werd me dit ook al duidelijk: er is een dorpswinkel die open is, je ziet mensen van jonger dan 60 op straat en zelfs kinderen :shock: - iets wat ik de afgelopen dagen nauwelijks gezien heb :') Nu ik deze foto zie, zie ik dan weer totaal geen mensen, maar ik heb er een beetje omheen gefotografeerd ;)

Afbeelding
Rynek, Lubań by Timon91, on Flickr

4. Een kerk op de foto mag in Polen natuurlijk nooit ontbreken :')

Afbeelding
Parafia Świętej Trójcy, Lubań by Timon91, on Flickr

5. Niet alles ligt er even strak bij.

Afbeelding
Streetview in Lubań by Timon91, on Flickr

Op het hoofdplein, wat net als overal in Polen "Rynek" (Markt) heet, vind ik een tentje waar ze Georgisch eten serveren, uitgebaat door een paar Oekraïense dames. Zin in khachapuri heb ik echt niet, maar de bonenschotel smaakt heel prima en het is fijn zitten hier onder een parasol met een paar biertjes erbij. Bij de naastgelegen ijssalon is het druk en haal ik een ijsje, waarna ik het op het dakterras van het hotel/restaurant waar ik verblijf mooi kan afpilsen. 's Avonds regent het stevig, maar de nacht is prima. Na een werkelijk fantastisch ontbijt ga ik weer op stap.

6. De eerste ca. 50 km kan ik de ER-4 nog volgen, wat een wisselend succes zal blijken. In Radostów Średni tref ik deze bijzondere standbeelden aan.

Afbeelding
Shrek and Fiona, Radostów Średni by Timon91, on Flickr

7. Typisch dorpsgezicht: veel ooievaarsnesten, boerderijen en wegen die soms heel prima zijn, maar hier even niet. Dit soort wegen hebben meestal niet zoveel verkeer en hier kun je prima fietsen.

Afbeelding
Cycling in southwestern Poland by Timon91, on Flickr

8. Tot Złotoryja kan ik de ER-4 volgen, maar gezien de grillige kwaliteit van de bewegwijzering ben ik er niet rouwig om deze achter me te laten. Om wat van de hoofdweg af te blijven ga ik bij Rokitnica heuvelop, want andere alternatieven heb ik niet. De weg van Prusice naar Sichów is in ieder geval prettig fietsen.

Afbeelding
Cycling in southwestern Poland by Timon91, on Flickr

9. De volgende grote plaats is Jawor, wat een zeer aardig Rynek heeft.

Afbeelding
Rynek, Jawor by Timon91, on Flickr

10. Er zijn veel granietmijnen in de buurt, nabij Kostrza moet ik zelfs over een afvoerweg tussen twee mijnen door. Volgens Maps is deze wel open voor publiek, maar niet voor auto's. Ik waag het er maar op en kan erdoor, maar er staan wel waarschuwingsborden dat er op bepaalde tijden explosies zijn en je er niet moet komen. Het is zaterdag, dat scheelt :') Het uitzicht na Kostrza is best mooi.

Afbeelding
Viewpoint near Kostrza by Timon91, on Flickr

11. Het granieten hart van Polen staat in Strzegom, dat je het weet ;)

Afbeelding
Rynek, Strzegom by Timon91, on Flickr

12. De eerste spoorfoto uit Polen. Het is tegenwoordig verboden om in Polen spoorinfrastructuur te fotograferen, maar hoe streng men hier op is weet ik niet. Ik vermoed dat een sporadisch plaatje hier en daar langs het spoor of op een station niet zo'n punt zal zijn, maar dat een paar uur langs de spoorbaan staan met een statief een ander verhaal is. Op DSO heb ik wel verhalen gelezen van spotters die zijn aangehouden door de Poolse politie en even mee mochten naar het bureau. Ik heb ze niet gezien in ieder geval :') In de verte boemelt een stoptreintje verder in richting Świdnica.

Afbeelding
Railway to Świdnica near Międzyrzecze by Timon91, on Flickr

Na 127 km is het mooi geweest, ik heb goede dingen gehoord over Świdnica en blijf hier vanavond overnachten. Op het parkeerterrein van het hotel in Lubań trof ik een Duits/Pools stel - uit, jawel: Coesfeld! - en zij konden het van harte aanbevelen. Bij de toeristeninfo in het centrum scoor ik een stadskaartje waar een aantal hotels op staan om op zoek te gaan naar een slaapplaats. Volgens de niet heel vriendelijke dame die het kantoortje bemenst is Hotel Sportowy betaalbaar en best prima, dus ik ga daar maar beginnen. Binnen zit een dame van begin 60 achter de bar naar Youtube-filmpjes over paarden te kijken. Ze is heel vriendelijk, er is nog een kamer voor vanavond en mijn fiets kan in de feestzaal staan want die wordt vandaag toch niet gebruikt. Ze vraagt veel over m'n fietstocht door Duitsland en Polen en dat is al een heel stuk vriendelijkere ontvangst dan ik in Nebra heb gehad :') Verder is het vrij ouderwets, maar lijkt het heel koosjer.

13. Świdnica heeft uiteraard ook een Rynek.

Afbeelding
Rynek, Świdnica by Timon91, on Flickr

14. Ook de straten eromheen zijn best mooi en daarnaast bevindt zich hier ook de grootste vakwerkkerk van Europa, de Vredeskerk. Helaas is er een of ander Bach-festival gaande, dus ik kan niet naar binnen.

Afbeelding
Kościół pokoju, Świdnica by Timon91, on Flickr

15. Dan nog maar een plaatje van het Rynek.

Afbeelding
Rynek, Świdnica by Timon91, on Flickr

16. Świdnica heeft een heuse kathedraal. We bevinden ons tenslotte in één van de twee theocratieën van Europa (naast Vaticaanstad), dus aan kerken en religieuze bouwwerken geen gebrek.

Afbeelding
Katedra Świdnica by Timon91, on Flickr

De nacht is redelijk, ik ontbijt op m'n kamer. Bij het uitchecken zit dezelfde dame nog steeds achter de bar naar paardenfilmpjes te kijken. Andere gasten heb ik niet gezien, ik ben benieuwd of ze er de hele nacht gezeten heeft... Vandaag wordt het weer broeierig warm, dus ik vind het niet erg dat ik niet heel ver meer hoef. Ik ben bijna bij m'n tweede rustplek en hoef vandaag nog maar een kleine 60 km te fietsen. De heuvels van de afgelopen dagen voel ik ook wel in de benen, dus heel erg vind ik het niet.

17. Glooiend landschap net buiten Świdnica, de kathedraal is op de achtergrond nog te zien.

Afbeelding
Beautiful landscape near Świdnica by Timon91, on Flickr

18. Zicht op Srebrna Góra (Zilverberg), met links een overblijfsel van een Nederlandse (!) molen.

Afbeelding
View of Srebrna Góra by Timon91, on Flickr

Tegen twaalven kom ik na een laatste stevige klim aan bij de vrienden in Laskówka, ik ben drijfnat na 58 km fietsen. Douchen, kleren wassen, bijpraten, uitrusten en de dag is gauw voorbij. M'n tweede rustdag pak in net zo aan als de eerste: beetje uitslapen, route voor de komende dagen uitwerken, fiets wat oppoetsen en dan nog wat doen. Een collega is toevallig in de buurt op vakantie, hij pikt me in Laskówka op en samen gaan we naar Kamieniec Ząbkowicki, waar we een slot bezoeken wat in opdracht van een Nederlandse prinses is gebouwd. Deze Prinses Marianne, dochter van koning Willem I, heeft veel voor de streek betekend en is in deze contreien nog steeds een geliefd figuur.

19. Het slot heeft in de 2e helft van de 20e eeuw een zware tijd gehad en is flink verwaarloosd, pas de laatste jaren is men de waarde ervan gaan inzien en wordt het gerestaureerd. Dat is echter een gigantische klus, dus dat gaat heel langzaam. Ondertussen kun je wel rondleidingen krijgen, en met o.a. dat geld wordt de restauratie gefinancierd.

Afbeelding
Pałac Marianny Orańskiej, Kamieniec Ząbkowice by Timon91, on Flickr

20. Portret van Prinses Marianne met haar buitenechtelijke zoon en rechts een portret van haar minnaar, Johannes van Rossum. Door deze affaire en de scheiding van haar echtgenoot (en neef) Albert van Pruisen, werd ze "ongewenst" verklaard in Pruisen. Hierdoor werd ze verbannen en mocht ze niet langer dan 24 uur aaneengesloten in Pruisen verblijven. Ze liet daarop een huis bouwen in 8 km verderop gelegen Bílá Voda, wat nu Tsjechië is maar destijds in het Habsburgse Rijk lag. Zodoende kon ze toch bij haar kind zijn en haar werk verrichten. Al met al was Prinses Marianne een zeer moderne dame voor die tijd, al verdenk ik de huidige Poolse regering ervan graag weer te willen terugkeren naar de denkbeelden van die tijd :Y In het midden een kast die voorzien is van een Nederlandse tekst.

Afbeelding
Pałac Marianny Orańskiej, Kamieniec Ząbkowice by Timon91, on Flickr

21. Muurschildering in een ruimte die nog gerestaureerd moet worden. De gids vertelt dat elke keer als je hier als bezoeker terugkomt, de rondleiding anders is omdat ze continu bezig zijn. Ik geloof het graag, de rondleiding is vrij lang en ook heel afwisselend.

Afbeelding
Pałac Marianny Orańskiej, Kamieniec Ząbkowice by Timon91, on Flickr

22. Uitzicht vanaf het balkon. Men is nu bezig met het restaureren van de fontein en de terrassen. De belangstelling is overigens groot. In onze groep zitten ruim 40 mensen en er is elk half uur een rondleiding. De volgende groep is minstens net zo groot.

Afbeelding
Pałac Marianny Orańskiej, Kamieniec Ząbkowice by Timon91, on Flickr

Na dit stukje toch wel interessante Nederlandse geschiedenis eten we wat in het centrum, waarna ik weer terug naar Laskówka gebracht word. De avond is rustig, ik ga bijtijds pitten. Het is nu tijd om aan het laatste stuk te beginnen, ik moet naar schatting nog een ruime 600 km tot mijn eindbestemming. Ik hoop hier zes dagen voor nodig te hebben, net als voor het eerste stuk van Arnhem naar Leipzig.

23. Het weer is mooi en de route wordt langzaam wat vlakker, wat niet onprettig is. Pauze in een bushokje in Dziewiętlice, op slechts enkele honderden meters van de Tsjechische grens. Van buiten zie je het niet zo snel, maar in het hokje valt wel op dat het een zwaar leven is om hier op de bus te wachten ;) :')

Afbeelding
Tough times, Dziewiętlice by Timon91, on Flickr

24. Stuwmeer bij Nysa, de bergen op de grens met Tsjechië worden al wat kleiner. We hebben de eerste Poolse deelstaat, Dolnośląskie (Neder-Silezië), achter ons gelaten en fietsen nu door Opolskie.

Afbeelding
Lake Nysa near Nysa by Timon91, on Flickr

25. Station Kubice, aan de spoorlijn tussen Nysa en Opole.

Afbeelding
Kubice train station by Timon91, on Flickr

26. In Polen wonen altijd nog zo'n 150.000 Duitsers, waarvan het grootste deel in Silezië en een groot deel daarvan in Opolskie. In sommige gemeenten is het aandeel Duitsers zelfs ruim 40%. Tweetalige plaatsnaamborden kom je hier regelmatig tegen. Ik volg hier een uitgeschreven route, bij elk dorp wat ik verlaat kijk ik even wat het volgende dorp is en probeer dan te raden wat de Duitse naam wordt. Als ik "Pisarzowice" zie, denk ik: "pisarz" betekent "schrijver", maar dat is te voor de hand liggend. Maar jawel hoor, bij Pisarzowice aangekomen staat er keurig "Schreibersdorf" onder :') Andere namen zijn bijna hetzelfde, alleen anders geschreven.

Afbeelding
Bilingual sign, Pogórze by Timon91, on Flickr

In Łowkowice/Lobkowitz lunch ik en zie op de buienradar dat er een stevige bui aan het ontstaan is. Ik fiets verder, maar de regen haalt me in. Ik moet nog 14 km naar mijn eindbestemming voor vandaag en besluit maar om de poncho aan te trekken en gewoon te accepteren. Via booking boek ik iets in Gogolin om ter plekke niet te hoeven zoeken, vlak voor ik er ben bel ik even om zeker te zijn dat ik niet in de regen voor de deur hoef te wachten. Het is een prima kamer en ik ben blij dat ik vandaag weer 125 km heb kunnen fietsen, maar het fietsen in de poncho is wel tegengevallen. Ik douche, doe een handwas en relax wat. Om half 6 wordt het droog en ga op pad. Gogolin ligt aan de A4 en heeft daar nog wel wat bedrijvigheid van, maar het gros daarvan lijkt meer in het grotere Krapkowice/Krappitz uit te komen, wat aan de andere kant van de snelweg ligt en waar ik in de regen doorheen gefietst ben.

27. Poolse vinexwijken in Gogolin.

Afbeelding
New houses, Gogolin by Timon91, on Flickr

28. Gogolin is wereldberoemd in Polen door het liedje "Poszła Karolinka do Gogolina". In het stadje zijn er de nodige referenties te vinden.

Afbeelding
Monument to Karolinka, Gogolin by Timon91, on Flickr

29. Kantoor van het "Sozial-Kulturelle Gesellschaft der Deutschen im Oppolner Schlesien", met de nodige pamfletten om discriminatie tegen de Duitse minderheid aan te kaarten. Op de achtergrond een tunnel van het treinstation, Gogolin ligt namelijk aan de spoorlijn Opole-Gliwice. Hier wel wat politie, van het station heb ik geen foto durven maken.

Afbeelding
Office of Sozial-Kulturelle Gesellschaft der Deutschen im Oppolner Schlesien, Gogolin by Timon91, on Flickr

Honger, tijd om te eten. Ik kom terecht bij een pizzeria, die als één van de weinige eetgelegenheden hier open is. Ik raak aan de praat met twee broers die hier pizza besteld hebben. Eén woont hier, de andere woont in Leverkusen en is op bezoek. We praten veel over Polen, Duitsland en de toekomst hier. Men ziet het somber in. Ook de Silezische taal komt aan bod, wat thuis nog veel gesproken wordt. Het valt me op dat beide broers veel Duitse woorden gebruiken tussendoor, maar dat blijkt dus Silezisch te zijn :') De tijd vliegt om en we drinken wat biertjes samen, waarna de heren met hun (inmiddels vermoedelijk koude) pizza terug naar huis gaan. Ik vind het ook welletjes en ga terug naar m'n kamer, waar ik wat lees en dan naar bed ga.

De weersvoorspelling voor de volgende dag is ronduit slecht. 's Ochtends veel regen, een graad of 19 en wellicht pas 's middags droog. Ik heb ontbijt besteld voor half 8, omdat de meeste regen pas in de loop van de ochtend lijkt te komen. Het miezert echter al wat en ik maak de fout door al snel na het ontbijt op pad te gaan. Dat had ik niet moeten doen, want na 2 km moeten de regenbroek en poncho al aan. Het gaat steeds harder miezeren, ik word van binnen nat van het zweet en besluit om na 25 km in Strzelce Opolskie/Groß Strehlitz een koffietent op te zoeken. Het gaat steeds harder regenen en ik zit me binnen maar te vervelen. De tent is open, niet druk en ik kan een paar uur blijven zitten, maar zit mezelf op te vreten waarom ik niet gewoon lekker weer in bed ben gaan liggen en pas om 12 uur - uitchecktijd - op de fiets gestapt ben. Rond half 2 wordt het iets minder en ga ik op pad, maar een paar kilometer verder gaat het weer harder regenen. Het regengebied beweegt heel langzaam, dus ik fiets ook weer naar de bui toe. Na weer wat schuilen, fietsen in de regen, schuilen, fietsen in de regen, kijken op de radar, zien dat het droog zou moeten zijn maar het nog steeds regent en veel te vaak op m'n kilometerteller kijken om dan te zien dat ik maar een paar honderd meter ben opgeschoten ben ik het zat. In Wielowieś schuil ik kort in een bushokje en zoek ik een hotel op in het volgende stadje, bel ze op om te vragen of ze nog een kamer hebben en fiets de laatste 7 km er naartoe. Na 59 km vandaag voel ik me wat moedeloos, omdat ik me ook realiseer dat ik met meer van zulke dagen echt niet zo ver was gekomen als dat ik nu ben. Het hotel in Tworóg is gelukkig prima, gloednieuw en eigenlijk heel goedkoop. Voor een grote tweepersoonskamer met ontbijt betaal ik 120 złoty, omgerekend 26 euro. Gezien het immer stijgende prijspeil in Polen - met name de afgelopen twee jaar is het echt heel hard gegaan - is dat echt goedkoop gezien de kwaliteit van het hotel.

30. Tegen een uur of 6 wordt het dan echt droog en zet ik het hotel nog even op de foto. In het dorp doe ik boodschappen voor morgen, eet wat in het restaurant van het hotel en vind het dan wel welletjes. Het hotel is duidelijk gericht op doorreizigers, want het ligt aan een vrij drukke hoofdweg. Qua deelstaten ben ik nog wel iets opgeschoten vandaag, we zijn nu namelijk in Śląskie (Silezië).

Afbeelding
Hotel Barć Dębowa, Tworóg by Timon91, on Flickr

Ik ben vroeg gaan slapen en ben vroeg wakker. Ik kan al om half 7 ontbijten en doe dat ook. Om kwart over 7 zit ik al op de fiets, het lijkt een heel mooie dag te gaan worden en ben gemotiveerd om vandaag veel kilometers te gaan maken.

31. Na een paar kilometer drukke hoofdweg zonder fietspaden is er een onverharde fietsroute door het bos naar Kalety. Ik ben niet zeker of dit een goed idee is, zeker gezien de vele regen van gisteren. Het alternatief (nog 12 km zelfmoordweg) is ook niet bijster attractief en besluit het er maar op te wagen. Het valt gelukkig erg mee, de boswegen zijn vrij goed te fietsen en ik hoef niet door halve moerassen te tijgeren om verder te komen.

Afbeelding
Cycling through the forest near Kalety by Timon91, on Flickr

32. Vanaf Kalety volg ik een hoofdweg richting Woźniki, maar op OSM heb ik gezien dat er een fietspad is. En hoe, een prachtig mooi, stevig onverhard fietspad met dit soort pauzeplekken. Ik ben weer helemaal vrolijk :D

Afbeelding
Cycling path next to DW789 near Sośnica by Timon91, on Flickr

33. Vlak voor Woźniki kruis ik de A1, de belangrijkste noord-zuid verbinding in Polen. Omdat deze ongeveer halverwege het land loopt, voelt het in ieder geval als weer een mijlpaal - hemelsbreed ben ik nu dichter bij Oekraïne dan bij Duitsland.

Afbeelding
Crossing the A1 motorway near Woźniki by Timon91, on Flickr

34. Iets verderop zie ik opeens iets wat op een grenshokje lijkt en verhip, het is een monument op de plek waar vroeger de grens tussen Duitsland en Rusland liep. Voor de Eerste Wereldoorlog heeft Polen een tijdlang niet bestaan, iets wat in lijn is met het huidige wensbeeld van een zekere oorlogsmisdadiger uit een niet nader te noemen land :') Voor de geïnteresseerden is hier de exacte locatie.

Afbeelding
Former German-Russian border in Woźniki by Timon91, on Flickr

35. Een kilometer of 6 verder fiets ik dan het stadje Geitenkop (Koziegłowy) in, daarna ga ik via de noordrand van Geitenkopjes (Koziegłówki) naar Liefde. Of er in Miłość veel liefde is weet ik niet, maar het ligt wel lieflijk in het bos. Bijzondere namen hier, dat zeker.

Afbeelding
Village of Love, Miłość by Timon91, on Flickr

36. Nu volgt er een heel stuk door het bos, wat lekker beschut fietsen is. In Żarki pauzeer ik, vanaf hier loopt er een prachtig fietspad strak naar het oosten - dat moet ik hebben :D Wel iets heuvelachtiger hier, maar heel steil wordt het niet. Hier kijken we terug richting Żarki, je kunt duidelijk zien dat het laatste stuk tot Żarki lekker vlak was. We komen nu bij de Poolse Jura, een heuvelgebied tussen Kraków en Częstochowa.

Afbeelding
Cycling path from Żarki to Mirów by Timon91, on Flickr

37. Ik blijk nog langs heuse bezienswaardigheden te komen. Eerst volgt er een kasteelruïne bij Mirów...

Afbeelding
Zamek Mirów by Timon91, on Flickr

38. ...en slechts 5 minuten later volgt het kasteel van Bobolice, wat wel gerestaureerd is. Veel bussen en toeristen hier en dankzij de goede fietspaden zijn er ook de nodige fietsers te vinden :)

Afbeelding
Zamek Bobolice by Timon91, on Flickr

39. Na nog wat bos volgt een stukje onverhard langs de semi-hogesnelheidslijn (200 km/h) Katowice-Warszawa, die in Polen beter bekend staat als "CMK" (Centralna Magistrala Kolejowa).

Afbeelding
CMK branch to Katowice near Dzibice by Timon91, on Flickr

40. Bijna anderhalf uur later kruis ik de andere "poot" van deze spoorlijn, namelijk het stuk richting Kraków. Ongeveer 10 km ten noorden van waar ik mij nu bevind, komen de lijnen samen. Ik ben nu net voorbij het stadje Szczekociny, waar in 2012 één van de grootste spoorwegongelukken uit de geschiedenis van Polen heeft plaatsgevonden. Twee treinen zijn hier frontaal op elkaar gebotst, met 16 doden en 58 gewonden tot gevolg. Hier het Wikipedia-artikel over het ongeluk. Er staat hier een monument, maar omdat het dermate veel lijkt op de ontelbare andere kruizen die je in Polen ziet, heb ik het gemist.

Afbeelding
CMK branch to Kraków near Szczekociny by Timon91, on Flickr

41. Tijd voor de volgende deelstaat: Świętokrzyskie (Heilig Kruis). Er staan namelijk nog niet genoeg kruizen in Polen, dus hebben ze er ook maar een volledige deelstaat naar vernoemd. Mijn doel voor vandaag is Jędrzejów, vanaf Szczekociny makkelijk te bereiken over de drukke DK78. Op OSM zag ik dat er bijna het hele stuk een fietspad naast ligt en om dit te vieren vond ik toch dat ik hier dan maar gebruik van moest maken :mrgreen: Zo gezegd, zo gedaan. Het is een prima fietspad en in de dorpen onderweg zie je wel mensen fietsen. Tussen de dorpen kom ik echter niemand tegen, het fietst heerlijk zo.

Afbeelding
Cycling path next to DK78 between Szczekociny and Jędrzejów by Timon91, on Flickr

Bij Jaronowice, een kilometer of 20 voor Jędrzejów, rust ik even uit en kijk ik wat er in Jędrzejów aan overnachtingsmogelijkheden zijn. Niet heel veel, maar ik zie ca. 15 km voorbij Jędrzejów wel een heel tof hotel op de kaart, in een oud kasteel. Het is nog ver en ik heb al aardig wat gehad vandaag, maar het is ook nog vroeg en ik voel me goed. Ik bel het hotel, ze hebben een kamer voor vanavond en ik besluit het gewoon te doen.

42. Jędrzejów ziet er niet heel bijzonder uit, dus daar mis ik weinig aan. Het stuk erna is dat ook niet, maar door de dorpjes is het niet onprettig fietsen en er is weinig verkeer. Ook is het nog steeds wat glooiend, waardoor je af en toe een mooi uitzicht hebt. Nog 5 km naar mijn hotel, hier hebben we uitzicht richting Mokrsko Dolne. Daarachter ligt Sobków, waar ik vanavond ga overnachten.

Afbeelding
View over Mokrsko Dolne by Timon91, on Flickr

43. Na 155 km kom ik aan in het oude ridderkasteel. Heel sfeervol, hier de gang waar de kamers aan liggen. M'n kamerdeur is bijna 10 cm dik en de sleutel is groter dan m'n hand :')

Afbeelding
Hallway in Zamek Rycerski, Sobków by Timon91, on Flickr

44. De ruïne zelf.

Afbeelding
Zamek Rycerski, Sobków by Timon91, on Flickr

45. Het complex ligt aan de rivier de Nida, waar je goed kunt kajakken.

Afbeelding
Nida river near Sobków by Timon91, on Flickr

46. De eetzaal van het restaurant. Buiten zit je echter veel fijner, dus ik eet buiten. Er zijn aardig wat dagjesmensen, maar na 7 uur wordt het langzaam rustiger en blijven alleen de hotelgasten over. Er zijn een paar kamers bezet: er is een Poolse familie, een Letse familie, een Noors stel en ik. Zowaar een gemêleerd gezelschap in dit kleine dorpje.

Afbeelding
Zamek Rycerski dining hall, Sobków by Timon91, on Flickr

's Avonds doe ik nog boodschappen in het dorpje, praat nog een uurtje met het Noorse stel en geniet van de relaxte atmosfeer. Er zijn paarden en veel vogels hier. In een hoek van het complex staat een volière met twee papegaaien, fascinerende beesten. Eén van de twee gaat recht voor me zitten, draait z'n kop schuin en zegt dan "Dzień dobry, kurrrrrrrrrrrwa". Ik ga helemaal stuk :') Verder is er een kraai genaamd Ryszek, echt een groot beest en dol op alles wat ook maar een beetje glinstert. We worden gewaarschuwd om alles goed vast te houden, want het zou niet de eerste keer zijn dat hij iets van een gast afpakt en bovendien kan hij hard bijten. We praten fijn met elkaar terwijl we Ryszek goed in de gaten houden :')

De weersvoorspelling voor de volgende dag is een stuk minder. 's Ochtends regen, maar 's middags beter. Ik heb geleerd van eergisteren en doe lekker rustig aan. Ontbijt kan pas vanaf 9 uur, iedereen komt tegelijk. Ik ontbijt samen met de Noren en chill nog wat op de kamer. Ik hoef niet om 12 uur uit te checken maar mag nog een uurtje blijven. Iets na enen heb ik er vertrouwen in dat het droog genoeg blijft en ga ik op pad. Het eerste stuk is best heuvelachtig en flink doorwerken. Na het stadje Morawica fiets ik door Zwanendorp (Łabędziów) en na ca. 30 km bereik ik de Green Velo. Dit is een fietsroute van ruim 2000 km door heel oostelijk Polen. Hier staat een globaal kaartje van de route. Ik kan deze route voor ca. 170 km volgen en ben heel benieuwd hoe goed dat te doen is. Het begin is veelbelovend: meer dan genoeg bordjes, af en toe een afstandsbordje en alles goed te befietsen.

47. In het dorp Borków tref ik een "MOR" aan. Naast de snelwegen heb je rustplaatsen genaamd "MOP" - Miejsca Obsługi Podróżnych, vertaald "serviceplaats voor reizigers". "MOR" staat voor "Miejsca Obsługi Rowerzystów", ofwel "serviceplaats voor fietsers". Leuk idee, overal staat een overdekte picknicktafel, een infobord en een prullenbak. Ongeveer elke 10 km vind je er eentje :D

Afbeelding
Green Velo MOR near Borków by Timon91, on Flickr

48. Fietsroute door het bos. Het is bewolkt en klam, maar de zon komt er steeds meer door.

Afbeelding
Green Velo cycling route near Borków by Timon91, on Flickr

49. Hollanders? :mrgreen:

Afbeelding
Entering Holendry by Timon91, on Flickr

50. Ook hier heuvels met soms verrassende vergezichten. Hier ben ik net de dorpen Niedźwiedź - Beer :') - en Wierzbka door. Het is inmiddels 5 uur en het is vochtig warm. Er hangen onweersbuien in de lucht, dus ik moet langzaam op zoek naar een slaapplek voor vandaag. Onderweg haal ik twee Poolse dames in die samen in 5 verschillende vakanties de hele Green Velo willen fietsen. Per jaar doen ze één deelstaat. Geen gek idee :)

Afbeelding
Viewpoint near Wierzbka by Timon91, on Flickr

51. Na het stadje Iwaniska beginnen de onweersbuien zich echt te vormen.

Afbeelding
Thunder storms forming over Iwaniska by Timon91, on Flickr

52. Hier is een kasteelruïne die er best interessant uitziet, maar gezien de lucht erachter fiets ik maar door. Via Google heb ik iets verderop een wegrestaurant/hotel gevonden wat ik gebeld heb en die nog plek hebben. De dames hebben een bordje gemist en een stukje afgesneden via een hoofdweg, hier haal ik ze voor een tweede keer in. Ze willen nog 15 km doorfietsen naar Klimontów, maar voor de zekerheid noteren ze wel het nummer van het hotel waar ik ga verblijven.

Afbeelding
Ruiny Zamku Krzyżtopór in Ujazd by Timon91, on Flickr

Een paar minuten later bereik ik het hotel, wat een bijzondere bedoening is. De weg waar het hotel aan ligt is namelijk een paar maanden dicht vanwege wegwerkzaamheden, dus er is bijzonder weinig doorgaand verkeer om voor klandizie te zorgen. Sterker nog, ik blijk de enige gast te zijn :') De zeer vriendelijke eigenaresse/receptioniste/serveerster/uitbaatster/allesbehalvekokkin zegt er ook flink van te balen, maar het is niet anders. Ik wil nog wat eten, maar omdat de keuken om 7 uur sluit stelt ze voor dat ik eerst wat bestel en dan ga douchen, scheelt ook weer wachten straks :) Dat ik met vertrekken heb gewacht tot de regen echt voorbij was, voelt een stuk beter dan eergisteren. Ik heb vandaag nog 5 uur kunnen fietsen en gezien het naderende onweer heb ik met 93 km eigenlijk het maximale eruit gehaald.

53. Al gauw breekt de hel los, uiteindelijk blijft het de hele avond regenen/hozen. Ik eet in de verder lege eetzaal, hoor dat de fietsdames ook nog bellen maar uiteindelijk zijn ze niet meer geweest. Ik hoop dat ze nog enigszins droog ergens zijn aangekomen. De wegwerkzaamheden zijn ook duidelijk te zien.

Afbeelding
Rain in Ujazd by Timon91, on Flickr

Het regent dermate hard, dat het op een gegeven moment langs de muur van m'n kamer loopt :') Ik krijg een andere kamer - er is genoeg vrij - terwijl de eigenaresse hard loopt te vloeken op alle hoosbuien van de laatste weken. Ik slaap goed en ontbijt om half 8. Het is vanaf hier nog 170 km tot m'n eindbestemming en begin er langzaamaan wel genoeg van te krijgen. Mijn hoop is dat de omstandigheden vandaag net zo ideaal worden als eergisteren (niet te heet en wind mee) en het dan met één lange fietsdag af te maken, maar dat gaan we vanzelf zien.

54. De fietsbordjes van de Green Velo. Klein, maar wel goed zichtbaar. Ik ben nu vlak bij de Wisła en er zijn hier veel boomgaarden, het lijkt de Betuwe wel.

Afbeelding
Cycling Green Velo in eastern Poland by Timon91, on Flickr

55. De fietsroute loopt langs Sandomierz, maar niet door het centrum. Ik besluit om even de heuvel op te fietsen, het centrum is prachtig en best toeristisch. Er zijn ook de nodige tourgroepen en van wat ik gezien heb is dat niet onterecht. Wel kun je aan de bestrating zien dat het niet heel best fietsen is, dus ik gok dat we hier nog maar een keer naar terug moeten als dagtripje als we bij de schoonfamilie zijn :')

Afbeelding
Rynek, Sandomierz by Timon91, on Flickr

56. Volgende mijlpaal: de Wisła. Ook dit is een noord-zuid verbinding door Polen, maar de rivier maakt een behoorlijke slinger naar het oosten tussen Kraków en Warszawa.

Afbeelding
Crossing the Wisła river near Sandomierz by Timon91, on Flickr

57. De rivier zelf. De laatste jaren heeft Polen veel te maken gehad met droogte en was de rivier op sommige plekken zelfs doorwaadbaar. Dit jaar heeft het wel veel geregend en staat het water relatief hoog.

Afbeelding
Crossing the Wisła river near Sandomierz by Timon91, on Flickr

58. Zicht op het centrum van Sandomierz. Ooit kom ik hier nog wel terug :) Iets verderop bereiken we de deelstaat Podkarpackie (Subkarpaten).

Afbeelding
View of Sandomierz from the Wisła bridge by Timon91, on Flickr

De Green Velo is vandaag al iets minder fantastisch. Op enkele (cruciale) plekken missen bordjes, dus ik moet alsnog vaak de telefoon tevoorschijn toveren om te kijken of ik nog wel goed zit. Daarnaast is Polen - samen met België - Koning Lintdorp, op de route van Radomyśl nad Sanem naar het zuidoosten fiets ik voor m'n gevoel alleen maar door dorpen. Het ene dorp uit en meteen het andere in. Daarnaast is het heet en vochtig, rond een uur of 12 begint het al broeierig te worden. 170 km wordt te veel voor vandaag, dus ga het toch maar in twee stukken splitsen. Na 103 km vind ik een hotel in Ulanów, ongeveer op het punt waar ik de Green Velo ga verlaten. Het blijkt een soort familie-vakantiehotel te zijn en het is verschrikkelijk druk. Ik ben de enige die alleen is en dat voelt wel wat eenzaam tussen alle grote groepen. Daarnaast is het zaterdag en dat betekent "grote kans op bruiloften". Poolse bruiloften duren tot in de vroege ochtend, maar godzijdank blijkt er in mijn hotel alleen een 50-jarig huwelijksfeest te zijn wat rond een uur of 12 wel is afgelopen. In een ander hotel op hetzelfde complex is wel een bruiloft vanavond en dan kun je slapen echt vergeten :')

59. Ulanów ligt op het punt waar de Tanew in de San stroomt. De Tanew is voor mij geen onbekende rivier, ongeveer 60 km stroomopwaarts heb ik wel eens gekajakt en de rivier stroomt ook door het bos in de buurt van m'n schoonouders. Ook hier kun je kajakken, alle kajaktochten eindigen vlak voor deze kunstmatige waterval ;)

Afbeelding
Waterfall in the Tanew river, Ulanów by Timon91, on Flickr

Het restaurant van het hotel is matig, maar ze hebben plek en ik zit er wel prima. Het onweer dreigt, maar komt niet. De nacht is matig, de kamer is heet en er is veel reuring buiten. Daarnaast verduisteren de gordijnen nauwelijks - een algemeen probleem in Polen - en wordt het heel vroeg licht, dus ik ontbijt om 7 uur en ga maar weer vroeg op pad. Nog 70 km tot de eindbestemming!

60. In oktober zijn er parlementsverkiezingen in Polen, alleen is op het moment van reizen de exacte datum nog niet bekend. Zolang die datum niet is vastgesteld door de huidige regering (van de zoals bekend extreemrechtse PiS-partij), mag er nog geen campagne gevoerd worden. Ondanks dat de verkiezingen naderen, wordt er dus nog geen campagne gevoerd. Of ja, behalve voor PiS dan natuurlijk. Want regels gelden voor iedereen, behalve voor PiS. Dat is al vaker gebleken, maar het kan deze schijnheilige surrogaatautocraten echt geen ene ruk schelen.

Afbeelding
Illegal political campaign sign by Timon91, on Flickr

61. Bij Lipiny Dolne bereik ik Lubelskie, de laatste deelstaat van deze trip. Hier zie ik voor het eerst tabak. Tabak wordt in Polen maar in enkele regio's geteeld, waaronder de regio waar m'n schoonfamilie woont. Nog een teken dat ik er bijna ben :D

Afbeelding
Tobacco plants near Lipiny Dolne by Timon91, on Flickr

Het is verder een heerlijke fietsdag vandaag: koel, zonnig met enkele wolken, lichte bries vanuit het westen. De laatste 70 km vliegen bijna voorbij, om kwart over 10 passeer ik het mij goed bekende Tarnogród en vanaf daar is het echt de "home stretch". Om half 12 arriveer ik in Obsza en word ik feestelijk onthaald door m'n schoonfamilie. Ze hebben een mooie finishlijn over de weg gespannen met slingers en ballonnen :D Er is naar het schijnt zelfs een journalist van een regionale krant onderweg, alleen die komt niet opdagen :') Heel erg vind ik dat niet, geloof ik :')

62. 16 fietsdagen, 1698 km gefietst. Geen enkele lekke band, geen panne, niets. Hier heb ik wel geluk mee gehad. Slechts één keer is m'n ketting er af gevlogen, maar dat was m'n eigen schuld door onvoorzichtig schakelen. Dat de fiets het zo goed zou houden, had ik echt niet verwacht :D

Afbeelding
End of the trip by Timon91, on Flickr

Het zit erop, ik heb nu nog vier nachten hier. De drie bufferdagen zijn niet nodig geweest, nu is het tijd om even bij te komen. Als ik een dag of twee sneller was geweest, hadden m'n schoonvader en ik wellicht nog een poging gewaagd om naar L'viv/Львів te fietsen (enkele reis ca. 1 dag fietsen), maar dat wordt nu een beetje krap. Gek genoeg heb ik ook niet heel veel behoefte meer om veel te fietsen :mrgreen:

63. Kleine bonusfoto van de vakantie in juni: stiekem zijn we toen toch nog even in Oekraïne geweest, namelijk op het drielandenpunt Polen-Slowakije-Oekraïne. We hebben gewandeld in het uiterste zuidoostelijke puntje van het land, de Bieszczady, een prachtig mooi gebied. Het drielandenpunt is vrij toegankelijk, het wandelpad vanaf de Poolse kant loopt een stuk over de grens, tussen de grenspalen door.

Afbeelding
Krzemeniec - tri-point Poland-Slovakia-Ukraine by Timon91, on Flickr

Kleine zijstap: het viel me in dit gebied overigens op dat de locatiebepaling op m'n telefoon het nauwelijks deed. Je telefoon bepaalt z'n locatie op basis van drie zendmasten in de buurt en dat signaal wordt in Oekraïne schijnbaar verstoord om drone-aanvallen te bemoeilijken. Zelfs bij m'n schoonouders (ca. 30 km van de grens) had ik er op sommige plekken al last van. De TomTom in de auto gebruikt satellieten en die had dan weer nergens last van.

De eerste twee dagen is het lekker uitrusten, een paar watervallen in de buurt bezoeken, kajakken op de Tanew en de fiets nog een keer goed schoonmaken. Op de derde dag maak ik nog een tochtje met m'n schoonvader.

64. Vlakbij het dorpje Oseredek is een oude steengroeve met een uitzichtplatform. Het uitzicht mag er wezen en er zijn ook nog aardig wat fietsers hier.

Afbeelding
View from Kamieniołom w Nowinach by Timon91, on Flickr

65. De spoorlijn Zwierzyniec-Hrebenne en verder naar Horyniec-Zdrój en Jarosław. Deze wordt momenteel twee keer per dag bediend door een stoptreintje naar Bełżec. Iets verderop, op het stuk Horynieć-Zdrój - Jarosław, is eenzelfde bedieningspatroon. Alleen in de zomer en in het weekend rijdt er iets op het stuk tussen Bełżec en Horyniec-Zdrój. Naar ik begrepen heb zou er eind dit jaar een nieuwe trein Warszawa-L'viv moeten komen, die bij Hrebenne de grens over gaat. Deze trein zou dan weer uitsluitend voor internationaal vervoer zijn, dus daar heb je dan in de buurt niet enorm veel aan. Ik wil deze hele lijn nog steeds een keer doen, maar heel gemakkelijk is het helaas niet :')

Afbeelding
Railway line Zwierzyniec-Hrebenne by Timon91, on Flickr

Na vier nachten ben ik weer wat bijgekomen en is het tijd om de terugreis aan te vangen. Van de fiets neem ik voor nu afscheid, die blijft hier staan en wordt het volgende bezoek weer gebruikt. Ik ben blij dat ik het idee van "fietsen naar Polen" heb kunnen uitvoeren en dat het bovendien gelukt is om het hele stuk te fietsen :D Daar moet wel bij gezegd worden dat het weer over het algemeen echt heeft meegezeten: niet te heet, slechts één dag waarop het echt slecht was, onderweg geen buien waar je niet op kon wachten en misschien wel het belangrijkste: veel (noord/zuid)westenwind. Met bijvoorbeeld oostenwind heb je niet alleen wind tegen, maar is het waarschijnlijk ook nog een stuk warmer. Geen klachten dus wat dat betreft :D Ik heb veel nieuwe plekken in zowel Duitsland en Polen gezien waar ik anders nooit zou zijn gekomen, en waar ik waarschijnlijk nooit meer ga komen.

Nog een paar statistiekjes van de fietsreis:
- Totale afstand: 1698 km - ca. 75 km in Nederland, 800 km in Duitsland en 825 km in Polen. Niesky lag precies op de helft
- Netto fietstijd: 80 uur en 24 minuten (21,1 km/h gemiddeld)
- Aantal dagen: 16 fietsdagen + 2 rustdagen onderweg
- Langste fietsdag: dag 13, Tworóg-Sobków, 155 km
- Kortste fietsdag: dag 10, Świdnica-Laskówka, 58 km
- Snelste fietsdag: dag 16, Ulanów-Obsza, 22,8 km/h gemiddeld
- Langzaamste fietsdag: dag 3, Rietberg-Beverungen, 18,7 km/h gemiddeld
- Beste overnachtingen: Lind Hotel in Rietberg en Zamek Rycerski in Sobków
- Slechtste overnachting: zonder enige twijfel Zimmervermietung Angelika Emmaus in Königsbrück
- Beste ontbijt: Hotel Tęczowa in Lubań
- Slechtste ontbijt: Hotel Deutsches Haus in Leinefelde
- Jaren 70 award: Hotel Stadt Bremen in Beverungen
- Toeval award: Ferienwohnung Casa Mallorca in Coesfeld
- Verbetering in klantenservice mogelijk: Hotel Schloß Nebra in Nebra
- Zwaarste klim: Rehbergpass in Altenbeken, deels onverhard
- Lekkerste afdaling: van Elende naar Wipperdorf in Thüringen, 57 km/h gehaald en lekker uitrollen
- Fietsdagen met mooiste route: dag 4 (Beverungen-Leinefelde) en dag 13 (Tworóg-Sobków)
- Fijnste langeafstandsfietsroutes: Leine-Heide-Radweg (Duitsland), GreenVelo (Polen)
- Minst fijne langeafstandsfietsroutes: Salzstraße (Duitsland), ER-4 (Polen)
- Mooiste pauzebankje: het schattige schuilhutje bij Kalkreuth
- Langste plaatsnaam onderweg: Podolszynka Ordynacka (Podkarpackie, Polen)
- Kortste plaatsnaam onderweg: See (Sachsen, Duitsland)
- Leukste plaatsnamen: dat zijn er te veel om op te noemen, maar een kleine greep uit de collectie: Elende (Elend = ellende), Häslich (hässlich = lelijk), Heyda, Skassa, Kaltwasser, Międzyrzecze (tussen dingen), Potworów (monsters), Kwiatków (bloemen), Koziegłowy (geitenkop), Koziegłówki (geitenkopjes), Miłość (liefde), Browarek (brouwerijtje), Łabędziów (łabędzie = zwanen), Niedźwiedź (beer), Musików (muzikanten) - en dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten te noteren :mrgreen:
- Aantal kruizen langs de route: 1.629.322
- Aantal blaffende honden achter een hek: 847
- Aantal blaffende honden achter een kapot hek en daarna niet meer achter een hek: 20
- Aantal blaffende honden achter een kapot hek, daarna niet meer achter een hek, sneller rennend naar Timon91 op de fiets, bijtend naar zijn enkels en dat helaas bekopen hebbend met een trap: 1 :')
- Aantal boze toeterende automobilisten onderweg: 1 (ja, echt maar één - en hij had nog een punt ook want ik fietste op de weg terwijl er een fietspad was, dat was echter zo slecht en lag vol met glas zodat ik maar op de weg ben blijven rijden)
- Aantal MB aan buienradar verspijkerd: 1844
- Aantal overnachtingen met WiFi: 3/6 in Duitsland, 7/7 in Polen

Verder wil ik via deze weg graag nog even mijn fietsmaat drie dagen bedanken voor het meefietsen, de vrienden in Taucha en Laskówka voor de flexibiliteit en de gastvrijheid, mijn schoonfamilie voor de feestelijke ontvangst en natuurlijk mijn vriendin, die me heeft laten gaan :mrgreen: Uiteraard wil ik ook jullie bedanken voor het meelezen, het fietsgedeelte zit er nu op. In het volgende deel reizen we per trein weer terug naar huis. Ik hoop dat het jullie kon bekoren en hoor graag wat jullie ervan vonden! :D
Laatst gewijzigd door Timon91 op di 22 aug 2023, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door Milco »

Wederom een gaaf verslag en respect dat je zo'n afstand op de fiets hebt afgelegd! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door ArrivaBas »

Polen trekt mij behalve Gdańsk en de omgeving van Kraków niet zo, maar dit verslag laat die mening stiekem een beetje kantelen. Zeker het zuiden van het land ziet er landschappelijk mooi uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door Daniel »

Gaaf weer en vooral respect wederom dat je dat hele eind gefietst hebt :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door waldo79 »

Ik doe het je niet na _O_
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door Mikos »

Ik vond die 41 kilometer die ik gisteren gefietst heb al een hele prestatie, laat staan dat ik dat dan vandaag nóg een keer zou doen... :X
Het gaat steeds harder regenen en ik zit me binnen maar te vervelen. De tent is open, niet druk en ik kan een paar uur blijven zitten, maar zit mezelf op te vreten waarom ik niet gewoon lekker weer in bed ben gaan liggen en pas om 12 uur - uitchecktijd - op de fiets gestapt ben.
:mrgreen: Weet je wat het voordeel is van alleen op stap zijn? De keuzes die je maakt zijn altijd de juiste en er is niemand die je er op kan wijzen dat de andere keuze misschien toch beter was. Maar ik herken het wel. :mrgreen:
49. Hollanders? :mrgreen:
Holendrecht. :Y

Het valt me op dat de plaatsjes waar je foto's van laat zien er toch aardig aantrekkelijk uitzien. Fraaie Ryneks, fraaie gebouwen. Mijn interesse is gewekt. Van Polen heb ik nog weinig gezien, afgezien van de rit met de nachttrein van Berlijn naar Moskou. Oftewel: Van Polen heb ik nog zo goed als niets gezien. Gaat ook op de lange lijst. :pos: Zo gemakkelijk als de heenreis is verlopen, zo onmogelijk moet de terugreis dan zijn geweest. Ik ben benieuwd naar dat verslag! ;) Oh, enne:

Mikos waardeert deze post.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door Timon91 »

Dank voor de reacties! :D
ArrivaBas schreef: ma 21 aug 2023, 21:14 Polen trekt mij behalve Gdańsk en de omgeving van Kraków niet zo, maar dit verslag laat die mening stiekem een beetje kantelen. Zeker het zuiden van het land ziet er landschappelijk mooi uit.
Polen heeft stiekem best veel te bieden, ook qua mooie landschappen. Ik moet zeggen dat ik dat stuk ten noorden van de lijn Gliwice-Kraków-Rzeszów eigenlijk helemaal niet kende, maar dat het veel mooier was dan ik dacht.
Mikos schreef::mrgreen: Weet je wat het voordeel is van alleen op stap zijn? De keuzes die je maakt zijn altijd de juiste en er is niemand die je er op kan wijzen dat de andere keuze misschien toch beter was. Maar ik herken het wel. :mrgreen:
Zo had ik er nog niet naar gekeken :mrgreen: Maar ja, dan kun je alsnog zelf twijfelen of je niet beter iets anders had kunnen doen...
Mikos schreef:Holendrecht.
Kan ook, maar dan ziet Holendry er toch wel wat beter uit :')
Mijn Flickr account.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door erka »

Indrukwekkend verslag en ook van deel 1!
Ik was getriggerd door je lintdorp opmerking en ben eens in Maps gaan kijken naar die hoek van Polen. :shock: nooit geweten, maar dat is echt opvallend zeg. Alleen maar lintdorpen!
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door Cas »

Wat een tocht, wauw!
請勿靠近車門
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door Accelerat »

Prachtig vervolg weer Timon!
Να πάμε, върви, живей!
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alweer naar Polen (2): Op eigen kracht door Polen [65]

Bericht door umbusko »

Wow, respect dat het gelukt is! :D En veel interessante gebeurtenissen onderweg, klinkt als een geslaagde vakantie! :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten