{TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Trainboy199
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

{TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Bericht door Trainboy199 »

vervolg....

Vervolg Maandag 10 juli

Na nog een dagje gebusspot te hebben in Boedapest was het dan alweer tijd om deze stad te verlaten en te vertrekken naar het hoofdland van de reis, namelijk Roemenië! :D
Na ruim 45 minuten voor vertrek aangekomen te zijn op het Keleti zagen wij dat onze trein om zoals gepland om 19.10, van spoor 1 zou gaan vertrekken. Dus werd besloten om eventjes ergens in de buurt van dat spoor te gaan zitten op een bankje.

Een 20 minuten voor vertrek liepen wij dan in de richting van spoor 1. Waar ik voor de leuk, dacht ik, even een fotootje maakte van de CTA.
AfbeeldingHint by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
In het Hongaars scrolde er allerlei rode teksten overheen en tot onze verbazing stond er nog een andere trein op ons perron.
Eerst dachten wij hier weinig van, die zal wel na ons vertrekken dan ofzo.
Maar nadat ik zag dat er steeds meer backpackers e.d. instapte besloot ik naar de conductrice te lopen en toen kregen we iets te horen wat je niet 10 min voordat je denkt een slaaprijtuig in te stappen wilt horen:"There's been inchident, go on thies train."
Ohnee.

AfbeeldingGeen nachttrein by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Snel werd er dus instapt en toevallig zaten wij dus in een speciaal MAV-Railtours rijtuig, de rest van de trein bestond uit 2e klas coupeetjesrijtuigen.

Even na vertrek kwam dezelfde conductrice weer langs en kregen wij een Engels en soms niet helemaal te lezen reisplan te lezen.
Na wat gepuzzel bleek de 1e bestemming, en dus de bestemming van deze vervangende trein Szolnok te wezen.
Afbeelding
Briefje by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Net voor Szolnok werd er door een vrijwillig Engelse vertalende reiziger medegedeeld dat we in Szolnok een krappe overstap zouden hebben op onze volgende trein en dat we ook nog door een tunnel moesten. Jeeee :Y
Wij kwamen aan op het perron twee minuten nadat de aansluitende trein weg had moeten wezen.
Gelukkig stond deze nog aangegeven en kwam deze gelukkig daadwerkelijk nog opdagen.
Afbeelding2de trein by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

AfbeeldingIrisbus by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Deze bracht ons naar het station van Törökszentmiklós, waar wij over mochten stappen op een Irisbus van Volansbusz. Deze bracht ons naar het station van Mezőtúr, een kleine 30 min rijden.

AfbeeldingCFR trein by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Eindelijk kwamen we hier dan in Roemeense rijtuigen terecht, maar dat was weer een zorg erbij, alleen zitrijtuigen, geen slaaprijtuigen.
Na een kleine 2 uur rijden kwamen we dan aan bij de grens. Eerst de Hongaarse controle in Lőkösháza en daarna door een stukje niemandsland naar Curtici. Waar we ook zonder opmerkingen door de Roemeense controle kwamen.
Maar, dat zou betekenen dat we nog een reis van sws 10 uur voor de boeg zouden hebben.

Maar gelukkig, op het eerstvolgende station, van Arad, mochten we dan eindelijk overstappen op de orginele stam, met slaaprijtuigen.
Om 1.15 liepen we dan eindelijk in een slaaprijtuig. Waarna snel het bed werd opgezocht.
AfbeeldingSlaapwagon by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Dinsdag 11 juli

AfbeeldingWakker worden by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Van nachtrust kwam het helaas weinig, ben volgens mij maar in totaal 1 tot 2 uur even weg geweest.
Misschien door de adrenaline, misschien door het rammelen van het rijtuig over de Roemeense sporen.

Uiteindelijk, na een lange reis door het Roemeense landschap, kwamen we dan 1 uur later dan gepland rond 12.00 in Boekarest aan.
En hoe toevallig was het ook dat we binnenkwamen op een spoor waar op het spoor ernaast een oude Wadloper stond. :D
AfbeeldingAankomst Boekarest by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Nadat het dagkaartje voor het bovengrondse OV gehaald was werd er met de bus naar het hotel afgereisd.

Hoe gek het ook was konden we het toch niet laten om nog even te gaan kijken bij waarvoor Boekarest in de planning was gekomen. Namelijk het Ambassador paradijs van Serviciul Transport Voluntari.
Hiervoor werd even het eindpunt van de redelijk frequent rijdende lijn 467 opgezocht.
Waar wij hier een van de ex-Syntus Veluwe Ambassadors samen met de ex-Qbuzz U-OV 4455 zien.
(Helaas blijft het nummer van de Syntus wagen mij helaas onbekend, net zoals vele van de Syntus wagens bij de STV)
Afbeelding8249 - 8217 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Woensdag 12 juli
Nadat ik 's avonds snel in slaap gevallen was, werd er de dag erna weer fris en fruitig opgestaan voor een dagje Boekarest.
Voor deze dag werd gekozen tot een gebied, met veel frequente lijnen om zoveel als mogelijk te zien.
Om daar te komen besloten we om de tram te nemen. Heel snel ging dat ook weer niet want de infrastructuur is nou niet echt bepaald in topconditie. Met op bepaalde punten dat je opeens een goeie +- 5 cm omlaag zakt met je tram.
Afbeelding
Tramspoor by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding8291 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Na op het eindpunt van de tram een plekje opgezocht te hebben gingen we daarheen.
Maar aldaar aangekomen bleek dit zo'n drukke weg, dat we dit na 1 plaatje alweer opgaven en weer terug gingen naar het eindpunt van die tram.
Maar ook daar waren mooie plaatjes te maken.

Afbeelding8206 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
ex-Qbuzz 4454, exex-Connexxion 3219

Afbeelding8290 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
ex-Syntus 4048

Afbeelding8101 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
exexex-Connexxion 4198, exex-Tourquaise 4198, ex-Syntus Utrecht 1165

Alhoewel het lijkt dat dit een modern businessdistrict is, laat ook hier de staat van de tramsporen de wensen over.
Zo zien we op het rechterspoor ter hoogte van het 1ste bovenleidingsportaal een punt waar de tram letterlijk tegen het beton aanslaat. :lol:
Afbeelding211 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Hierna werd nog eventjes teruggegaan naar het eindpunt van de 467. In de hoop daar nog 1 van de Televisie Connexxion Twents 8900 Ambassadors daar te treffen. Maar helaas hebben we deze niet gezien.
Wat we nog wel gezien hebben is deze ex-Connexxion 4247.
Afbeelding8076 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Donderdag 13 juli
De dag erna was het wel weer mooi geweest in Boekarest en gingen wij onszelf verhuizen naar de volgende stad.
Maar ook deze dag werd er ex-Nederlands spul opgezocht, maar niet op de weg, maar op het spoor.
Er was een planning gemaakt om een ritje te gaan doen met een Wadloper op het zijlijntje van Ploieşti Sud naar Slănic.

AfbeeldingNaar Slănic by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Na in Ploieşti Sud ingestapt te zijn in onze snikhete Wadloper (goh met 35 tot 40 graden buiten :lol: ) werd er over door takken begroeide, hobbelige sporen, door zonnebloemvelden, met 1 bijna aanrijding op een met 1 knipperlicht beveiligde overweg, naar Slănic gereisd.

Waar dit plaatje werd gemaakt in de 10 minuten keertijd. Met een onweersbui aan de andere kant van de berg.
Afbeelding3210-2 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Tevens hadden wij met deze Wadloper ook het geluk dat dit 1 van de weinige nog is waar de oude NS bekleding nog inzat.
Dit ging natuurlijk ook op de foto.
AfbeeldingInterieur 3210 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Hierna werd er een tussenstop gehouden op het lokale stationnetje Mălăeşti hc. , naja station? Meer een halte waar je, als je bij de verkeerde deur staat, je op de overweg uitstapt. En anders op een paar betonnen blokken.
AfbeeldingMalaiesti hc by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Waar we ook geluk mee hadden was dat die onweersbui net niet over ons heentrok hier.
Anders had dit plaatje niet gelukt.
Afbeelding3224 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Hierna werd (na 1,5 uur) weer verder gereisd met dezelfde Wadloper terug naar Ploieşti Sud. Waar we na het analyseren wat de 60 achter de vertrektijd van onze trein naar de volgende stad betekende, erachter kwamen dat dat 60 minuten vertraging betekende.
Gelukkig zorgde dit voor geen problemen later op de avond, sterker nog, in deze trein zijn we, terwijl we even een balkonsessie hielden in een heel leuk gesprek beland met een jonge Roemeen toen we onverwachts even stilstonden op een van de tussenstations.

Vrijdag 14 juli
Afbeelding3976 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Na weer een goede nachtrust te hebben gehad werd ik de dag daarna wakker door het geronk van Citaro's.
De volgende stad was namelijk Buzău.
Het spotrondje van de dag werd hier begonnen vrij makkelijk naast het hotel. Waar we deze BZ 09 UMG, de ex-Connexxion 3976 zien langskomen.
Sinds het afgelopen jaar zijn ze in Buzău bezig met het blauw maken van het materieel, het plakken van eigen stickers en in sommige wagens de bekleding vervangen. En rijd er niks meer in de Nederlandse kleuren helaas.

Na dit plaatje werd gelopen naar een ochtend stekje. Hier hebben we diverse bussen op de foto gezet.
Je zou het aan het display niet zeggen, maar ook dit is een ex-Schiphol Sternet Citaro, en wel de 3996.
Afbeelding3996 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding5124 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Ook de ex-Veolia Ambassadors rijden nogsteeds, en ook deze zijn blauw geworden. Hier zien we de ex-Veolia 5124.

Na hier lang genoeg gestaan te hebben werd een plekje op Lijn 5 opgezocht, en met de bus daarheen gegaan. Lijn 5 rijd aan de rand van de stad namelijk onder het spoor door met 2 kleine viaductjes. Hier zien we de BZ 09 UMO, de ex-Connexxion 3974.
Afbeelding3974 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding5724 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Onderweg naar de volgende stek kamen wij ook nog een Volvo 8700 RLE tegen. Hier heeft Transbus er 15 van rijden. En ook dit zijn Nederlanders, deze, de ex-Connexxion 5724.

Bij de volgende stek kregen we dan ook eindelijk, nadat ze me de hele dag al ontlopen (ont-reden? :) ) hadden eindelijk op de foto waarom ik naar Buzău wou.
In Buzău rijden namelijk ook een 10 tal Volvo Hybrides uit Dordt! Zo ook deze "ex-Qbuzz" (heeft nooit bij Qbuzz gereden), exex-Arriva 5412.
Afbeelding5412 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding4645 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Ook kwamen we hier 2 van de Van Hools tegen. Zo ook deze BZ 09 NGT, de ex-Connexxion 4645, exex-GVU 4645/645.

Hierna werd er even een ritje meegereden met een Volvo RLE naar het station, om vanaf daar met een andere Dordtse Hybride naar het busstationnetje in de Micro14 te reizen.
Hier werden naast nog wat Hybrides en Citaro's ook een aantal niet Nederlanders op de foto gezet.
Zo worden namelijk de Dordtse Hybrides vergezeld door een 9 tal ex-Göteborg, Zweedse Volvo's.
AfbeeldingBZ 10 SUH by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

En ook een 14 tal Finse Citea's.
AfbeeldingBZ 11 HSS by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Zaterdag 15 juli
De zaterdag zou alweer de laatste dag zijn in Buzău, maar deze werd vrij laat nog in de planning vervangen.
Dit betekende dat we al vroeg op het station stonden. Om met de TFC in de richting van Constanţa te reizen.
Het vervoer was met deze oude BR 614 uit Duitsland, waar ook binnen, nog niks aan gedaan was.
AfbeeldingBR 614 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding406 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Deze late toevoeger was namelijk, Feteşti.
Hier rijd vervoerder Transbus Feteşti namelijk met een 8 tal Jonckheeren op 1 lijn van het station naar een buitenwijk.
Als eerste kwamen wij hier deze ex-GVB Schiphol Sternet 234 tegen, deze heeft later bij de HTM op de sneeuwdienst gereden met het nummer wat we nogsteeds op deze wagen zien staan. De 406.

Afbeelding258 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Ook hebben we hier de, denk ik, ex-GVB 258 gezien.
Gelukkig rijden de bussen hier, i.p.v. zoals in Buzău gewoon nog in de oude kleuren, anders zou je echt totaal geen idee hebben waar deze bussen eerder gereden hebben.... ;) :lol:

Niet lang hierna werden deze 2 bussen uitgewisseld samen met de chauffeurs. En zo kwamen ook nog de ex-416 en 417, ex-GVB 238 en 240 nog op de foto.
Waarvan wij de laatste hier zien bij het station.
Afbeelding417 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Na dit waren we dan klaar in Feteşti, dus gingen we via Boekarest weer terug naar Buzău.

Zondag 16 juli

Na even lekker uitgeslapen te hebben gingen we weer weg in Buzău.
Nadat een Veolia Ambassador ons naar het station had gebracht, en er even wat dag inkopen gedaan waren plonkte wij onszelf neer in de uit 1 dubbeldeks-rijtuig bestaande R-trein (de Stoptrein, en dat is in Roemenië heel vaak stoppen :lol: ) naar onze volgende bestemming, en de hoofdbestemming en langste stop van de trip...
AfbeeldingEn door by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Wordt weer vervolgd... :)
Dordtenaar
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Bericht door Lijn 45 »

Leuk om die Nederlandse voertuigen in het buitenland te zien. :)
8291 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Dit is de ex Syntus 4014, mocht je deze nog niet hebben gevonden.
Trainboy199
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Bericht door Trainboy199 »

Daniel schreef: za 09 sep 2023, 12:46 Leuke plaatjes weer :pos:
Bedankt weer 8-)
Dordtenaar
Trainboy199
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Bericht door Trainboy199 »

Lijn 45 schreef: za 09 sep 2023, 19:30
8291 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Dit is de ex Syntus 4014, mocht je deze nog niet hebben gevonden.
Oh, bedankt voor het doorgeven! :)
Dordtenaar
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Bericht door Mikos »

Mikos waardeert deze post.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 2 (36 foto's)

Bericht door erka »

Mooi verslag! Ooit op interrail van Boekarest naar Istanbul gereist. De toenmalige rechtstreekse trein van Boekarest naar Istanbul had +18. Wij dachten met onze Nederlandse referentie dat het minuten waren. Maar het waren uren :mrgreen: Hij kwam uiteindelijk wel, was "volgeboekt" maar met flinke Balkanomkoping konden we toch nog mee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten