Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door umbusko »

Nee, deze reportage gaat niet over oliebollen en champagne. (A)

Dit weekend was het 30 graden, ... en was er van alles te doen op OV-gebied in Berlijn. Nu heb ik me a) niet goed voorbereid, wilde ik b) na mijn recente reizen vooral bijslapen en ben ik c) geen spotter, maar een korte reportage leek me toch wel de moeite waard. Wel nog even de toevoeging dat de foto's dit keer met mijn telefoon gemaakt zijn.

Zaterdag: nieuw
Op zaterdag kreeg West-Berlijn eindelijk zijn nieuwe tramlijn. Nu is dat eigenlijk onzin, want het Hauptbahnhof wordt al jaren per tram bediend en dat ligt toch echt in het voormalige West-Berlijn. Maar nu is lijn M10 verlengd van het Hauptbahnhof tot metrostation Turmstraße, waarmee een veel groter deel van de wijk Moabit ook een tram heeft. Iets meer info op pagina 26 en 27 van dit magazine van de BVG. Wat je overigens gratis op metrostations en in voertuigen vindt.

De openingsrit vertrok om precies 12 uur 's middags van het Hauptbahnhof naar de Turmstraße. Vervolgens zou er rond 12:10 uur een speciale rit gaan rijden helemaal naar het Betriebshof in Köpenick (ca. 1,5 uur), waar een open dag was van 10 tot 17 uur. Door de recente omschakeling naar 750 V kon dat echter momenteel geen museummaterieel zijn en bovendien verwachtte ik massa's mensen, dus deze activiteit heb ik maar laten schieten. Om eerlijk te zijn heb ik heel Köpenick laten schieten. Ik vond het namelijk nogal ver weg, de 1:1 mockup van de nieuwe tram geloof ik wel, en voor de oude trams kom ik nog wel een andere keer.

Rond een uur of half zes dacht ik dan weer wel, laat ik even een ritje maken naar de Turmstraße. En zelfs toen was het er nog stervensdruk. :')
1. Tram M10 is net aangekomen op het eindpunt Turmstraße.
Afbeelding

2. Na aankomst keren de trams via "het grootste tramwissel in Berlijn" met een gewicht van 77,6 ton.
Afbeelding

3. En vervolgens gaat de tram weer terug.
Afbeelding

4. Twee kerende trams op de twee keersporen.
Afbeelding

Verder was er niet heel veel te doen, maar wel kreeg ik nog een stickervel, met daarop spreuken als "Hey Moabit!", "Hier lässt sich's kleben.", "Leiser geil." en "Willst du mit mir nahverkehren?". :') :') :')

5. Ik vond het een beetje suf om meteen rechtsomkeert te maken, en ben dus maar een hapje gaan eten in een nabijgelegen markthal. De fish & chips waren niet geweldig (de fish was beter dan de chips), maar er was ook een barretje waar ze tanks met Pilsner Urquell hadden hangen, dus dat was een mooie tweede stop. Wel nogal aan de prijs met €4,60, maar misschien moet ik maar niet naar Tsjechische kronen omrekenen. :X
Afbeelding

6. + 7. Vervolgens was het tijd voor de terugreis. Uiteraard was het meteen een puinhoop. Ondanks dat de trams in een 5-minutendienst hadden moeten rijden, was het keerspoor leeg en het eilandperron vol, en na een minuut of 20 kwamen er 4 trams binnen 5 minuten. De eerste liet iedereen uitstappen en ging naar het keerspoor, de tweede idem dito, de derde liet mensen uitstappen en moest vervolgens blijven wachten op een vrij spoor, en de vierde stond voor de halte te wachten om binnen te mogen komen. Typisch. Tram 1 heb ik dus maar laten schieten, want die zat ramvol, maar met tram 2 een minuutje later was de terugreis prima.
Afbeelding
Afbeelding

Zondag: oud
Een van de redenen dat ik op zaterdag niet al mijn energie op wilde maken, was dat er op zondag nog een evenement gepland stond en dat ik daar eigenlijk veel meer zin in had. Traditionsbus Berlin organiseerde namelijk een groot evenement met een hele hoop bussen tussen Ruhleben (eindpunt U2) en Spandau en tussen Spandau en Staaken. De info is nogal summier: in hetzelfde BVG-magazine (pagina 34) las ik namelijk slechts twee dagen van tevoren over het evenement, maar ook op internet was weinig meer te vinden dan: a) een hele hoop bussen tussen 10 en 19 uur, b) lijnen 31 en 80, 3) gewone kaartjes geldig. Toen ik eens op de lijnennetkaart keek, bleken die lijnen 31 en 80 ook voormalige lijnen te zijn (weet ik veel :')) en dus besloot ik aan het begin van de middag maar eens naar Spandau te trekken en maar te zien wat er gaande was.

8. En zo was ik rond half 3 op station Spandau, waar ik geen flauw idee had welke halte ik moest hebben maar gelukkig vrijwel onmiddellijk twee oude bussen zag rijden, zodat ik een idee kreeg.
Afbeelding

9. Daar dus!
Afbeelding

Met een klein sprintje (het stoplicht was al groen), kon ik mooi aansluiten bij de rij om de achterste bus in te stappen. Die vervolgens links uit beeld reed, daar keerde, en nog een keer stopte op de plek vanwaar ik deze foto maakte. :mrgreen:

10. Omdat ik van de achterkant was gekomen, had ik geen idee waar deze bus nou heenging, maar dat bleek al snel toen wij naar rechts afsloegen en de oude bus die naast ons stond naar links. Wij gingen richting Staaken. Rechtsonder staat dat inderdaad ook.
Afbeelding

11. Op een gegeven moment zette de chauffeur bij een kruispunt voor het afslaan naar rechts zijn bus stil om snel een foto te maken van de tegemoetkomende bus die uit diezelfde straat kwam. Prima, dan doe ik dat ook. :mrgreen:
Afbeelding

12. Eindpunt: Staaken, Heidebergplan.
Afbeelding

13. Op het midden van het plein stond een bus waar wat aan gesleuteld werd. Even later vertrok hij al pruttelend, maar ik heb hem de rest van de dag niet meer teruggezien.
Afbeelding

14. Op foto 10 zag je een A4'tje met reclame voor Rundfahrten door Staaken, o.a. om 15:00 uur. Dat is het eerste wat ik er ergens over las en toen ik een rij zag staan voor deze bus op het Heidebergplan (het was inmiddels bijna 15:00 uur), gokte ik dat dat dan wel die tour zou zijn.
Afbeelding

15. Verder stond hier ook nog deze prachtbus, waar je in kon maar die verder niet reed.
Afbeelding

16. Normaal staat hier blijkbaar geen rondrit, maar een bibliotheekbus.
Afbeelding

17. + 18. Drukte op het Heidebergplan: de rondrit, de bus waarmee ik aangekomen was en die weer terugging richting Spandau, en de pruttelende Persilbus.
Afbeelding
Afbeelding

19. Bij de rondrit vroeg ik maar eens hoe lang die zou gaan duren ("een minuut of 45-50") en ik dacht, ach waarom niet, en besloot mee te gaan. Voor €5 kreeg ik een mooi kaartje en kon ik plaatsnemen. De tour werd verzorgd door een man van rond de 70 die niet uit Staaken kwam maar er wel jarenlang als chauffeur had rondgereden, af en toe aangevuld door de man in het groene hemd die wel uit Staaken kwam. Hij had een microfoon bij zich en was daardoor relatief goed te verstaan, al kon ik niet alles volgen. Deels overstemde de herrie van de bus hem, deels was hij monotoon, deels kwam het door het Duits, en deels de cultuurbarrière vrees ik. :mrgreen:
Afbeelding

20. Dit is wel met afstand de meest Duitse activiteit die ik deze zomer heb meegemaakt, ik had het voor geen goud willen missen. "Ja, in dit huis woonden twee ingenieurs, dat mochten ze niet, maar hebben ze toch gedaan." "De naam Albrechtshof komt van een zekere Albrecht die hier landerijen had, verder is er weinig over bekend, maar dit hier is de laatste eik die nog zeker op dat landgoed stond." (een enorme boom trouwens, in een naargeestig terrein direct voor een Netto Marken-Discount, op kruipafstand van station Albrechtshof) "Hier was ooit de apotheek, volgens mij zit hier trouwens nog steeds een apotheek". Er ging wel even een voelbare golf van ongemak door de bus heen toen we langs wat seniorenwoningen reden en onze gids zei dat veel ouderen een andere plek zochten om te wonen omdat er ook mensen uit een andere cultuur waren komen wonen en dat soms wel lastig was. :X
Afbeelding

21. Er reden echt behoorlijk wat bussen rond, en dus ook vanuit de bus zie je een hoop oud spul rondrijden. Schitterend, en tijd voor een wat droevig intermezzo. Waarschijnlijk is dit voorlopig de laatste keer dat een dergelijke grootschalige actie georganiseerd kan worden, want de huur van de stalling in Haselhorst loopt af en dus moet de vereniging binnenkort waarschijnlijk naar Rathenow verhuizen, een stuk buiten Berlijn. Zoals een van de medewerkers al zei: we werken met veel vrijwilligers, ook voor het onderhoud, en daar kun je niet van verwachten dat ze hun weekenden in Rathenow gaan doorbrengen. :cry: Men hoopt nog altijd dat iemand kan ingrijpen, maar ziet het somber in.
Afbeelding

22. Na 50 minuten zijn we weer terug op het Heidebergplan, waar alweer twee bussen klaarstaan voor de terugrit naar Spandau. De voorste zal ik niet halen, want ik wil nog even een kijkje nemen in dat hele oude exemplaar, maar met de achterste bus zal ik straks mee terug reizen.
Afbeelding

23. t/m 25. Eerst dan maar eens het onderdek van dit oude geval.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

26. Dan naar boven, zonder te stoppen. :mrgreen:
Afbeelding

27. t/m 30. En dan nog maar eens boven rondkijken. Als je goed kijkt zie je dat inmiddels ook een moderne BVG-bus verschenen is; die zijn ook gewoon blijven rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

31. Die Duitsers toch :mrgreen:
Afbeelding

32. En daarmee komt de tour van de Chlorodontbus ten einde.
Afbeelding

33. Een laatste afscheid van de rondritbus ...
Afbeelding

34 + 35. ... en dan wordt het weer tijd om terug te keren richting Spandau. De eerste chauffeur deed nergens moeilijk over, maar de chauffeur van deze bus heeft iedereen op de uitstaphalte (drie meter achter de instaphalte) laten uitstappen :') dus er staat al een hele rij mensen klaar.
Afbeelding
Afbeelding

36. + 37. Dit keer ga ik bovenin zitten. De plaatsen voorin zijn uiteraard onmiddellijk bezet, dus neem ik plaats op de achterbank. Ook wel eens leuk.
Afbeelding
Afbeelding

38. De moderne Citaro van de BVG (die overigens precies dezelfde route volgt; wij rijden als "lijn 31" de route van lijn M32) komt leeg achter ons aan. :mrgreen:
Afbeelding

39. En voor de derde keer vandaag rijd ik het viaduct over bij station Berlin-Staaken. Normaal kom ik hier altijd met de ICE onderdoor; leuk om het ook eens van deze kant te zien.
Afbeelding

40. De hele dag is er een flinke belangstelling voor de bussen: ze zitten allemaal vol, maar niet overvol.
Afbeelding

41. t/m 44. Op weg naar Spandau (één lange, rechte weg), komen we weer het nodige aan oud spul tegen, en soms ook wat moderns. Terwijl we in de brandende zon staan te wachten op een rood licht, spreekt de chauffeur ons toe met wat info over de bus en een wens: "Geniet van het analoge leven, zonder smartphone, zonder QR-code, zonder ChatGPT, ... en zonder airco." :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

45. Mooi contrast zo, die nieuwe motor met die oude bus. Een motorrijder met korte broek en korte mouwen daarentegen, daar vind ik wel wat van. :X
Afbeelding

46. Vanaf station Spandau rijdt onze bus verder als "lijn 54E" naar Ruhleben (ook een oude lijn, verder heb ik alleen "lijn 80" gezien maar de route is identiek). En ik zie een plekje voorin vrijkomen, dus verhuis ik van de achterbank naar de voorbank. Waar ik dan weer even weg moet, omdat de conducteur het koersbord komt vervangen en dat recht voor mijn knieën moet.
Afbeelding

47. + 48. Uitzicht van de voorkant blijft natuurlijk het beste.
Afbeelding
Afbeelding

49. En ik heb ook nog een Belg iemand met een in Berlijn uitgegeven handelaarskenteken gespot in iets ouds; die misstaat zo niet tussen al die bussen. :D
Afbeelding

50. Hier nog even het interieur van deze bus. Het is slecht te zien, maar onder de spiegel zit een soort telescoopopening (afgesloten met een glaasje) zodat de chauffeur van beneden ook kan zien wat er boven gebeurt! Rechtsvoor overigens het luik waar het koersbord in moet. ;)
Afbeelding

51. + 52. Eindpunt Ruhleben.
Afbeelding
Afbeelding

53. + 54. Even later sta ik weer aan de andere kant van het metrostation om nog eens een andere bus uit te proberen richting Spandau. En dit geval is wel heel apart. Hier moet je juist achterin (= in het midden) instappen en mag je er bij de voorste deur alleen uit. Deze bus wordt bemand door een conducteur die eruitziet alsof hij minstens 80 is en alsof hij nooit gestopt is zijn beroep uit te oefenen. :mrgreen: Ook koop ik bij een andere medewerkster nog een brochure voor €6, met een hoop Duits geneuzel over lijnvoeringen waar ik waarschijnlijk nooit iets van zal begrijpen. Maar aangezien het hele evenement (in samenwerking met de BVG) "gratis" was, vind ik het wel aardig om de vereniging een klein beetje te sponsoren.
Afbeelding
Afbeelding

55. + 56. Eenmaal terug op Spandau, besluit ik de bus zonder mij verder te laten rijden naar Staaken en nog eens met een van de andere bussen naar Ruhleben te reizen. Ik hoef nog geen minuut te wachten.
Afbeelding
Afbeelding

57. Deze dubbeldekker is ook wel interessant, met de ingang alleen achterin en een zijpad bovenin langs banken voor vier.
Afbeelding

58. + 59. En terwijl wij naar Ruhleben gaan, halen we de bus van net in die naar Staaken rijdt.
Afbeelding
Afbeelding

Onderweg naar Ruhleben komen we trouwens langs een grote open dag van de politie, een van de redenen dat de oude bussen juist op deze route rijden. Het traject naar Staaken wordt minder vaak bediend dan dat tussen Ruhleben en Spandau, waar nog wat extra bussen rijden. Die open dag van de politie interesseert me echter niet zo erg en het is er stervensdruk van wat ik uit de bus kan zien, maar echt massaal druk, dus dat laat ik maar even zitten.

60. + 61. Opnieuw: eindpunt Ruhleben. Overstappen op de metro.
Afbeelding
Afbeelding

62. t/m 64. Ik bevestig wat ik een klein half uur geleden al meende te zien: hier op Ruhleben is geen drinken te verkrijgen. Dus neem ik wederom een andere bus naar Spandau met het idee om daar in ieder geval iets te drinken te halen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

65. Voor het eerst heb ik een bus getroffen die niet van of naar Staaken rijdt. In Spandau moeten we allemaal uitstappen. Dat doe ik natuurlijk als allerlaatste. (A)
Afbeelding

66. En met deze laatste foto sluit ik dit verslag af. Ik ben drie uur op pad geweest van Spandau via Staaken, rondrit, terug naar Spandau en 2 slagen op en neer naar Ruhleben. Het was 30 graden, geen airco, en ik ben wel een beetje op. Ik heb lang niet alle bussen bereisd die rondreden, maar toch wel een heel goed beeld gekregen en ben al met al erg tevreden over deze geslaagde dag. :D
Afbeelding

Ter conclusie, nog een paar afsluitende gedachten over deze dag. Ik vond het zeer geslaagd dat er zoveel reed dat je nergens over hoefde na te denken. Je kon de hele dag gewoon instappen en gaan. Tegelijkertijd zat geen enkele bus overvol, maar zaten ze wel allemaal vol. Dat is dus uitstekend afgestemd op het publiek. Het is jammer dat dit soort acties binnenkort niet meer mogelijk zullen zijn. Dat gewone kaartjes geldig zijn is natuurlijk super. Dat geeft een enorme vrijheid.
Qua organisatie vond ik het raar dat er nergens duidelijk iets stond over routes, tijden en welke bussen gingen rijden. Al heeft het zich vanzelf opgelost. Ook onderweg was er nergens een bord met informatie, behalve dan die paar oude haltebordjes en een A4'tje op de meeste haltes met een poster van de actie (maar ook, zonder meer info dan 10-19 uur). Dat je niet van tevoren een hele dienstregeling moet (of zelfs kunt) doorpluizen om je dagprogramma te bepalen geeft wel weer een enorme rust en omdat er zo vaak iets reed was dat ook helemaal niet nodig.

Voor wie geïnteresseerd is in de topfoto's van deze actie: ik denk dat er binnenkort heel veel op het internet te vinden zullen zijn, want in de middenbermen stonden toch regelmatig groepjes spotters. En van de opening van het tramtraject naar de Turmstraße zal ook wel uitgebreid verslag zijn gedaan. Van mijn kant is dit dan ook eerder een reisverslagje dan een fotoreportage; desondanks hoop ik dat jullie het hebben kunnen waarderen en zijn op- en aanmerkingen uiteraard zeer welkom. Viele Grüße aus Berlin! :trein: *bus*
Laatst gewijzigd door umbusko op wo 13 sep 2023, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje hoor, mooie sfeerimpressie :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door Mikos »

Mikos waardeert deze post.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door OV-Hobbyist »

De auto op foto 49 is geen Belg. Er zit een in Berlijn uitgegeven handelaars kenteken op.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door waldo79 »

Waldo79 waardeert deze post
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door Gebruikersnaam »

Gebruikersnaam waardeert deze post
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door umbusko »

Veel dank voor alle reacties! :D
OV-Hobbyist schreef: ma 11 sep 2023, 22:23 De auto op foto 49 is geen Belg. Er zit een in Berlijn uitgegeven handelaars kenteken op.
Haha, dank, dat had ik helemaal niet door. Maar nu ik goed kijk zie ik inderdaad een "D" staan. En de kleur lijkt net iets feller.

Bonusepisode
Voor wie ook eens een ritje met een oude BVG-bus wil maken: Traditionsbus Berlin rijdt in de normale dienst één omloop op lijn 218 (en daarmee 1x/2 uur) tussen Messe Nord/ICC, Wannsee en (de veerboot naar) het Pfaueninsel. Wat overigens zeker de moeite van het bezoeken waard is. De bootovertocht duurt maar een paar minuten en op het eiland lopen allerlei pauwen los rond. Er staat ook een zomerkasteeltje, maar dat wordt gerenoveerd en is daardoor helemaal ingepakt, en dat moet nog een aantal jaar gaan duren. :') Ik was er zelf eind mei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15357
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2853
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door ICE11 »

Misschien nog de aanvullende informatie (in het gelinkte BVG-Magazin staat het ook met een zin), dat dit helaas een soort "afscheid" van Traditionsbus Berlin was. Want de tot nu gebruikte remise in Spandau waar hun ruim 60 bussen staan moeten ze eind deze maand verlaten omdat deze wordt gesloopt voor woningbouw. Tot nu toe is er nog geen nieuwe onderdak in Berlin in zicht zodat de verhuizing waarschijnlijk naar Rathenow gaat en omdat het van daar naar Berlin een goed stuk rijden is (ruim 60 km naar Spandau, naar de binnenstad van Berlin nog verder dus), zullen er toekomstig niet meer zo veel events kunnen plaatsvinden.
https://www.berliner-woche.de/haselhors ... en_a390081
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Oud en nieuw: een weekend op pad met BVG en Traditionsbus Berlin (66 foto's)

Bericht door umbusko »

Dat benoem ik inderdaad ook bij de beschrijving van foto 21. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Overigens was er vrijwel niets van te merken: geen spandoeken, geen handtekeningenactie, niets. Terwijl je toch zou zeggen dat dit de uitgelezen kans was om het gewone publiek erbij te betrekken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten