{TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 3 (43 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Trainboy199
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

{TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 3 (43 foto's)

Bericht door Trainboy199 »

vervolg....

Vervolg Zondag 16 juli

AfbeeldingEr is een tijd van komen by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Na een rit van 2 en een half uur kwam dan onze volgende bestemming in beeld.
Een bestemming die bij mij al best een tijd op mijn bucket list stond qua bussen.
Namelijk, Galaţi.
Binnenkomst in deze stad was onder het bekende 1km lange viaduct naar de staalfabriek.

Na vanaf het station naar het hotel te zijn gegaan gingen wij naar het Piaţa Centrală. Het centrale bus-en tramstation in het centrum van Galaţi.
Waar ik na een kwartiertje een geluid hoorde wat ik van duizenden dingen kan onderscheiden.
En na om de tram heen te zijn gelopen te zijn werd deze Dordtenaar heel blij. :D

AfbeeldingPHW by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Voor mij begon de bushobby tijdens de laatste maanden van Arriva in eind 2018, sindsdien ben ik best geobsedeerd met dit tijdperk van het Dordtse OV.
In 2018 had ik al plannen om deze stad in Roemenië een bezoek te brengen en nu, 5 jaar later stond ik dan eindelijk oog in oog met dit stuk jeugdsentiment. De ex-Arriva 6244.

De komende week werd logisch denk ik, in deze stad doorgebracht, net zoals onze Lissabon trip vorig jaar, wouden wij hier wel alles gezien kunnen hebben. :lol:
En gelukkig bleef het niet bij deze ene Wright...

Maandag 17 juli
Na een goede nacht te hebben gehad gingen we dan op pad.
Deze 1ste dag was nog even uitzoeken hoe en waar we alles konden vinden.

Afbeelding1265 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Na eerst een kaartje uit één van de vele automaten gehaald te hebben werd weer een stukje gelopen naar het Piaţa Centrală.
Ook op het tramnetwerk van Galaţi is Nederlands spul, uit mijn regio, te vinden. Hier rijden namelijk vele Rotterdamse ZGT's.
Hier zien wij de ex-RET 844.

Na de ZGT werd ook de wens van mijn reisgenoot vervuld.
Mijn reisgenoot komt vanuit de regio Eindhoven, en is daar opgegroeid met BBA en Hermes.
En laat het nou dus zo zijn dat in de stad waar mijn jeugdsentiment rijd, ook zijn jeugdsentiment rijd.
Hier zien wij de ex-Novio, exex-Hermes 1706.
Afbeelding1706 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

AfbeeldingLJW by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Na het Piaţa Centrală werd er met de Trolleybuslijn naar het busstation Micro19 gereisd, aan de Zuid-Westkant van de stad.
Hier kwamen we er dus achter dat er tussen 10.00 en 12.30, er toch wel iets van een dalletje bestond waar er weinig qua Nederlanders rijd.
Maar op een aantal lijnen rijden ze de hele dag door.
Zo kwamen we hier op lijn 28 weer een Wright tegen, en wel de ex-6236.

Ook kwamen wij hier nog werknemersvervoer van de staalfabriek tegen met deze Citaro van Block Reisedienst.... :)
AfbeeldingGL 32 EVD by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Daarna gingen wij de hele trolleylijn weer af, naar de Noordrand van de stad, naar het busstation Bariera Traian.
Waar op lijn 39 2 ex-Hermes Jonckheeren reden. De voorste hier, de ex-1715.
Afbeelding1715 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Hierna werd er via het centrum, waar de spits ondertussen in volle gang was,
AfbeeldingLJU by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
ex-Arriva 6211

Naar het station gereisd. Waar het dan mogelijk werd om onze 2 jeugdsentimenten naast elkaar op de foto te krijgen.
De ex-Hermes 1716 naast de ex-Arriva 6275.
Afbeelding1716 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Dinsdag 18 juli
De volgende dag werd er vroeg opgestaan.
We wouden namelijk eens kijken naar de ochtendspits.
Dus werd er heel simpel, een plekje opgezocht bij het grote kruispunt voor ons hotel.

Hier hebben we o.a. de ex-Hermes 1716.
Afbeelding1716 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

En de ex-Arriva 6238, met een echte bestemming op het display, op de foto kunnen zetten.
AfbeeldingLKE by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Ook werd hier geprobeerd om een mooie foto te kunnen krijgen van 1 van de Trollino's. Maar dat ging toch elke keer net niet. :lol:
AfbeeldingGL1684 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Na het ontbijt werd er weer naar het Piaţa Centrală gelopen, doel van deze ochtend was namelijk een ochtendje langs de tramlijnen.
Maar voordat we vertrokken waren waren we getuigen van een ontmoeting tussen de ex-RET 838 en de ex-Arriva 6241, een ontmoeting die ook zo in Rotterdam had kunnen plaatsvinden. :)
Afbeelding1263 - LPR by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Hierna werd er dan toch echt ingestapt. Onderweg naar de 1ste fotoplek kon ik mezelf amuseren met "Gedicht aan de reiziger, 2004 nummer 3" :mrgreen:
AfbeeldingGedicht aan de reiziger by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding1255 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Naast gele ZGT's rijdt er ook 1 wit-groene ZGT rond. De ex-RET 846. Die hier bij de Sala Sporturilor, mooi opgaat in z'n omgeving.

Na een klein stukje door gelopen te hebben kwamen wij hier, op de Strada Frunzei weer de ex-844 tegen.
Afbeelding1265 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding1535 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Het lijkt erop dat ze hier in Galaţi nog wel een aantal jaartjes mogen door genieten van deze Rotterdammers, sinds kort is namelijk 1 van de ZGTtjes opgeknapt en voorzien van hun eigen blauwe kleurstelling. Met deze wagen werd ook naar de volgende fotostek gereisd.

Alhoewel dat deze aan de buitenkant helemaal netjes gedaan is is er niks gedaan aan het interieur.
En wordt er aankondigt dat er werkzaamheden zijn op de Goudsesingel tussen 16 mei en 1 oktober 2011. :pos: :lol:
AfbeeldingHandige reisinformatie by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Volgende plek werd opgezocht bij het viaduct naar de staalfabriek in afwachting van het fabrieksvervoer.
Helaas bleek op het fabrieksvervoer alleen maar nieuw materieel te zitten. Dus gingen we tevergeefs weer terug. Wel kwamen we hier de laatste kleurstelling tegen. 3 wagens dragen namelijk ook nog de grijze MRDH "Citaro" kleurstelling, zo ook deze ex-822.
Afbeelding1531 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

De dag werd weer geëindigd bij het station, waar bij het uitrijden dit keer geen rode auto in de weg stond. :)
Hier zien we weer de ex-Arriva 6275.
AfbeeldingPIX by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Woensdag 19 juli
De volgende dag werd even lekker rustig aan begonnen.
Er werd namelijk eens besloten om te gaan kijken bij de stalling.

Hiervoor werd eerst met de trolleybus naar het busstation Bariera Traian gereisd.
Waar zoals standaard weer een ex-Hermes Jonckheer op lijn 39 reed.
Deze keer was het de beurt aan de ex-1730, leuke aan deze wagen is, dat deze, net zoals de Jonckheeren in Feteşti ook in Den Haag, bij de HTM sneeuwdienst heeft gereden, onder het nummer 403.
Afbeelding403 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Hierna werd eerst, netjes gevraagd of we het terrein opmochten, helaas mocht dat niet, dus gingen we iets verderop bij 1 van de uitritten staan.
Hier kwam als 1ste de bovenleidings-montagewagen naar buiten gereden. Leuk feit is dat deze uit 1993 stammende DAF naast hier in Galaţi, ook de bovenleiding in Arnhem heeft onderhouden. :)
AfbeeldingBovenleidingswagen by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

AfbeeldingGL 13 PGL by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Ook kwam 1 van deze "dingen" naar buiten gereden, noem ik ze de "nep-Parkshuttle karretjes". :lol:

AfbeeldingLTN by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Na 1 1/2 uur wachten kwam dan eindelijk naar buiten waar we op stonden te wachten.
Transurb heeft ook nog 2 Haagse B96ten in dienst.
Tot eind 2019 reden deze nog in grote getalen in de reizigersdienst hier in Galaţi. Tegenwoordig dienen deze laatste 2 alleen nog maar als werkwagens. Deze worden dus door de technische dienst meegenomen als er ergens iets gefixed moet worden.

AfbeeldingLKJ by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Hierna begon de spits weer, dus kwamen er ook weer wat Nederlanders naar buiten zo deze ex-Arriva 6255.
Deze draagt reclame voor Damen Shipyards, waarvan er hier in Galaţi een vestiging zit. Leuk feit is dat de hoofdvestiging van Damen in Gorinchem zit. Dus in het voormalig inzetgebied van deze bus. Dus dit had zomaar een reclame geweest kunnen zijn die hij in Nederland gehad had kunnen hebben. :lol:

In achtervolging kwam deze ex-GVB Jonckheer, de ex-257.
De enige nog overgebleven ex-GVB Jonckheer in Galaţi. Hiervan hadden ze er eerst ook meer rijden.
AfbeeldingEKO by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding1722 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Hierna liepen wij weer terug naar Bariera Traian. Waar de ex-Hermes 1722 klaarstond voor een rit op lijn 35. Boven de chauffeursruit is op deze wagen vrij duidelijk het IO van het NOVIO logo nog zichtbaar.

Eigenlijk wouden wij net zoals de vorige dagen onze dag eindigen bij het station. Maar terwijl wij op het busstation stonden zagen wij een Wright op lijn 39 zitten, iets wat we nog niet gezien hadden de keren dat wij lijn 39 hebben gezien.
Maar wacht eens even. Vele van de ZGT's gisteren reden ook op lijn 39, hoe zit dat?

AfbeeldingKaart lijn 39 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Afgelopen paar jaar is in Galaţi het tramnetwerk vernieuwd.
Maar het bovenste stukje van lijn 39 tussen "Comat" en "Cimitir Istraelit". Is niet meegenomen in deze vernieuwingen.
Op dit stuk rijd er nu dus busvervoer, onder hetzelfde lijnnummer.

Eigenlijk had ik dit plekje dus opgezocht voor de tram, maar ook de ex-6238 staat hier fantastisch.
We zien deze wagen bij het eindpunt bij de Cimitir Istraelit.
AfbeeldingLKE by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Deze dag werd weer geëindigd op het Piaţa Centrală.
Waar we geluk hadden om de ex-GVB 257 op de foto te krijgen langs de ex-Hermes 1717, één van de twee Jonckheeren met reclame voor de supermarktketen Auchan.
En natuurlijk voor onze Nederlanders, de 3 bedrijven die Jonckheeren in hun wagenpark hebben gehad naast elkaar.
AfbeeldingEKO-YMM by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Donderdag 20 juli
En zo was de helft van de week alweer voorbij en kwamen we alweer in de afrondende fase terecht.
Zo ontbrak nogsteeds een interieurfoto van de Jonckheeren.
Dus werd er op deze ochtend eerst weer afgereisd naar lijn 39, de buslijn 39. :X
Hier kwamen we ook weer een nieuwe wagen tegen, de ex-1710. Die om een of andere reden voorzien is van gespoten velgen.
Maar dat maakt deze wagen zeer fraai uitziend. :D
Afbeelding1710 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Nadat het interieurplaatje geslaagd was werd iets verder de straat doorgelopen naar Piața Micro 39, waar wat plaatjes werden gemaakt van de trams.
Waaronder deze ex-RET 824.
Afbeelding1258 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Één van de plekken waar ik nog heen wou op deze dag was bij de vestiging van Damen.
Hier hebben buslijnen 10 en 24 op een parkeerterrein hun eindpunten.
Toevallig kregen wij op onze rit hiernaartoe de ex-Hermes 1709 mee. Gehuld in reclame voor een apotheek.
Na gevraagd te hebben aan de chauffeur of we foto's mochten maken kwam hij met de reactie dat ie dat goed vond, maar dat hij er ook zelf op wou. Nou, oké dan. :lol:
Ook leuk is dat de onderste chauffeursruit op deze wagen blijkbaar gesneuveld is en dat deze vervangen is met een stuk Arriva Wright. :mrgreen:
AfbeeldingYNC by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding04 - 92 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
In afwachting of er nog een Wright zou komen werden ook deze 2 nieuwe Solarissen op de foto gezet.

Na 1 uurtje hoorde ik dan weer het bekende geluid aankomen, dus liep ik snel iets verder de hoofdweg af, waar we hier alweer de ex-6236 zien langskomen. Met rechts de kranen van de vestiging van Damen.
AfbeeldingLJW-2 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

AfbeeldingLJW by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Hierna werd zoals altijd de afgelopen paar dagen gegeten in het grote Shopping City winkelcentrum. In de foodcourt aldaar.
Leuke is dat hier, de buslijnen hun weg banen over de parkeerplaatsen naar de bushalte.

Vrijdag 21 juli
Dit was dan alweer de laatste hele dag in Galaţi.
Op deze dag werden dan ook de laatste nog niet gedane stekjes afgerond.

Begonnen werd langs tramlijn 7 en 44. Op het Piaţa Smaranda Brăescu.
Waar we hier de ex-RET 842 zien, de enige ZGT die wij gezien hebben met reclame.
Afbeelding1264 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Afbeelding802 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Ook werden we hier verrast door het langskomen van deze witte werknemersvervoer Citaro. De ex-BBA 802. :D

Hierna werd nog voor 1 keer naar Bariera Traian gereisd. Waar we ook nog verrast werden.
Hier zat namelijk op lijn 40, een Jonckheer, een lijn die wij tot dan toe altijd met nep-Parkshuttles hadden zien rijden.
Dus werd er snel een plekje opgezocht langs deze lijn. Maar goed ook, want na deze foto werd hij ook uitgewisseld met een nep-Parkshuttle.
Hier zien we dus de ex-Hermes 1713, maar ook ex-Veolia 1713, deze heeft ook nog tijdelijk in Apeldoorn gereden namelijk. :D
AfbeeldingYMT by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

AfbeeldingLPT by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Hierna werd nog de ex-6280 op de foto gezet....

Waarna er door werd gereisd naar het laatste stekje.
Nabij het station ligt namelijk een uitkijkpunt, waar je een mooi zicht heb naar het oosten.
Waar we met deze 2 Nederlanders ons verblijf in Galaţi eindigden.
De ex-Arriva 6220.
AfbeeldingPIE by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

En de ex-Hermes 1716.
Afbeelding1716 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Zaterdag 22 juli
Na 5 dagen was het dan weer tijd om huiswaarts te gaan keren.
Het verlaten van Galaţi deden wij weer op dezelfde manier als de aankomst.
Met de R-trein (stoptrein) naar Buzău. Maar dit keer bestaand uit maar liefst 2 dubbeldekkers. :lol:
Afbeeldingen een tijd van gaan by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Maar naar huis gaan werd niet op de snelste manier gedaan. Maar in etappes.

Wordt weer vervolgd....
Dordtenaar
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 3 (43 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 3 (43 foto's)

Bericht door waldo79 »

Het verre Oosten associeer ik met het Oosten van Azië :Y
Trainboy199
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 3 (43 foto's)

Bericht door Trainboy199 »

waldo79 schreef: zo 17 sep 2023, 22:47 Het verre Oosten associeer ik met het Oosten van Azië :Y
Voor iemand die hiervoor nog nooit verder oostelijk is gekomen dan Wuppertal is dit wel het verre Oosten. :lol:
Dordtenaar
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: {TB199} Interrail 2023: Met de trein naar het verre oosten Deel 3 (43 foto's)

Bericht door erjeebee »

Trainboy199 schreef: zo 17 sep 2023, 17:10 Binnenkomst in deze stad was onder het bekende 1km lange viaduct naar de staalfabriek.
Dat is inderdaad een heel bekend viaduct.
En een heel bekende stad.
:)
Waar ik tussen 2013 en 2016 maar liefst 33 keer ben geweest. Om precies te zijn: in de bovengenoemde staalfabriek alwaar mijn bedrijf een automatiseringsproject deed.
Leuk om al die fotoos te zien. Dank!
Kennelijk hebben ze de oude HTM bussen (Alliances meen ik me te herinneren) opgedoekt/vervangen door de Arriva exemplaren die we op de fotoos zien.

Edit: ik had over het stuk heen gelezen dat over die Haagse bussen ging.. ze hebben er dus nog 2 als "werkwagen" (whatever that may be :) ) rondrijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten