Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]
Geplaatst: za 16 dec 2023, 21:43
Afgelopen juni heb ik een aantal reisjes gemaakt met het Deutschlandticket. Dit abonnement had ik afgesloten bij de ASEAG in chipkaartvorm. Oorspronkelijk was het idee om het Deutschlandticket te gebruiken voor vakantiedoeleinden, maar uiteindelijk zijn het losse dagen weg geworden. Onderstaand een verslagje van twee van de gemaakte trips, waarbij ook de benenwagen werd gebruikt:
Zaterdag 17 juni: Teutoschleife Dörenther Klippen
Op 17 juni reis ik met de RB 61 naar station Ibbenbüren. Aldaar stap ik over voor een klein stukje bus naar de halte Dörenther Berg, om daarvandaan te gaan wandelen bij de Dörenther Klippen. Deze zandsteenrotsformatie ligt in het Tecklenburger Land en is onderdeel van het Teutoburger Wald.
Trein na aankomst op station Ibbenbüren
Trein bij vertrek uit station Ibbenbüren, links is het Stellwerk te zien
Ik volg op deze zomerse dag de Teutoschleife Dörenther Klippen, een heerlijk gevarieerde wandeling van ruim 9 kilometer. De route komt langs mooie uitzichtspunten en ook de Dörenther Klippen mogen er zijn. Best bijzonder eigenlijk, zo dicht bij Nederland. Helaas blijkt de Almhütte onderweg afgehuurd door een gezelschap, dus een drankje daar zit er niet in. Gelukkig is het op de Dörenther Klippen ook goed vertoeven!
Uitzicht onderweg I, ter hoogte van het uitzichtspunt Bocketalblick
Uitzicht onderweg II, links is het stilgelegde Kraftwerk Ibbenbüren te zien
Dörenther Klippen I
Dörenther Klippen II
Op de terugreis maak ik, voordat ik de grens oversteek, nog een tussenstop in Bad Bentheim. Daar overweeg ik voor het avondeten de Hofbräugarten in het Schlosspark, maar na het zien van de prijzen ben ik vertrokken. Bij de Burg Grill, een vertrouwd adres hier, eet ik vervolgens voor minder dan 10 euro een Currywurst mit Pommes und Bier. En dat smaakt na de wandeling uitstekend! Na een flitsbezoek aan de supermarkt, ga ik terug naar Nederland.
Trein richting Bad Bentheim op station Ibbenbüren
Trein naar Hengelo op station Bad Bentheim
Zondag 25 juni: BaldeneySteig (zuidelijke deel)
Het weekend erop voert de reis naar Essen. Een tijd geleden had ik op de WDR een reportage over de Baldeneysee gezien, het grootste stuwmeer in de Ruhr. In de uitzending kwam onder andere de BaldeneySteig voorbij. Deze wandelroute om de Baldeneysee is 26,7 kilometer lang en vandaag ga ik het zuidelijke deel daarvan lopen. Het is niet om de hoek, maar wat rondtoeren door NRW staat ook alweer een tijdje op mijn lijstje. Al moet ik zeggen dat ik tevens een andere Teutoschleife heb overwogen. Echter, vanwege werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück is dat nu niet praktisch.
Deze keer ga ik de grens over bij Enschede. In Gronau staat de trein volgens dienstregeling 7 minuten stil, tijd genoeg dus om even koffie te halen bij de kiosk. Die bevindt zich even buiten het station en voor € 1,80 krijg ik daar een bak filterkoffie mee.
Trein richting Coesfeld (Westf) op station Gronau (Westf)
Het plan is om via Dülmen naar Essen te reizen, maar in Coesfeld moet iedereen overstappen op een andere trein. Volgens de DB Navigator zou de RB 20 minuten vertraging oplopen, wat de overstap in Dülmen uiteraard negatief beïnvloedt. Daarom ga ik nu in Coesfeld de RE 14 naar Essen Hbf nemen, waarmee ik echter wel langer onderweg ben. Ik heb door deze overstap wel tijd om wat proviand bij de bakkerij op het station te halen. Achteraf gezien zou de RB richting Dülmen helemaal niet met +20 vertrekken, maar het is prima zo.
De trein naar Essen Hbf wordt gereden door de RheinRuhrBahn en wederom zit ik in een Talent. Gelukkig zijn de stoelen hier een stuk comfortabeler dan die van de DB. Bovendien staat een aanzienlijk deel in coachopstelling, in plaats van vis-à-vis. Op station Reken moet er gekruist worden, waardoor de trein daar volgens dienstregeling 6 minuten stilstaat. Een mooi fotomomentje dus . In Dorsten combineert de trein dan met het deel uit Borken.
Trein naar Essen Hbf op station Reken
Na aankomst op Essen Hbf moet ik nog een klein stukje doorreizen richting de Baldeneysee. Normaal gesproken zou ik de tram of S-Bahn nemen om bij mijn startpunt te komen, maar beiden rijden vandaag niet die kant op. Helaas valt de geplande vervangende bus richting de halte Frankenstraße zonder bericht uit en de volgende is vertraagd. Maar goed, uiteindelijk kom ik aan op mijn beginpunt.
Ook deze afwisselende wandeling is zeker de moeite waard, de omgeving en vergezichten zijn prachtig. Je zou het niet denken, maar ik bevind me toch echt in het Ruhrgebied. Onderweg maak ik kennis met een heuse vislift, die zich in de stuwdam van de Baldeneysee bevindt. Tevens tref ik het spoor van de Hespertalbahn, een korte museumspoorlijn. En hoewel het vandaag een tropische dag is, merk ik daar weinig van.
Uitzicht op de Baldeneysee en de stuwdam in de Ruhr
Uitzicht richting Essen-Werden
Baldeneysee, gezien vanaf de stuwdam
Vislift
Uitzicht vanaf de Fischlaker Höhen
Baldeneysee bij Haus Scheppen
Uitzicht nadat ik een stukje verkeerd ben gelopen, maar dat is hier geen enkel probleem...
Wel moet gezegd worden dat het laatste deel helaas niet het eerdere niveau kon vasthouden. Desondanks eindig ik mijn tocht voldaan bij een Biergarten am See. Naast Weizen hebben ze ook nog eens Reibekuchen, helemaal top! Overigens ligt hier vlakbij een voormalige spoorbrug, de Eisenbahnbrücke Kupferdreh. Deze doet tegenwoordig dienst als oeververbinding voor fietsers en voetgangers. In het verleden was het bouwwerk onderdeel van de Ruhrtalbahn, maar werd met de sluiting van omliggende mijnen overbodig.
Eisenbahnbrücke Kupferdreh
De Biergarten bevindt zich op loopafstand van het S-Bahnstation Essen-Kupferdreh, waar ik de terugreis aanvang. Bij aankomst daar komt de trein al binnenrijden, goede timing dus. Op Essen Hbf stap ik vervolgens over op de RE richting Duisburg.
Trein na aankomst op Essen Hbf
Een trein naar Hamm (Westf) Hbf op Essen Hbf
Trein richting Duisburg Hbf op Essen Hbf
Trein na aankomst op Duisburg Hbf
Op Duisburg Hbf stap ik nogmaals over, nu op de RE 19. Deze wordt omgeleid en stopt daardoor niet op Oberhausen Hbf. Bovendien rijdt de trein in omgekeerde volgorde, want het voorste treinstel gaat naar Bocholt in plaats van Arnhem. Gelukkig wordt dit duidelijk omgeroepen en ook het binnendisplay toont hier Bocholt als eindbestemming. Om uit te komen in Nederland, stap ik in Wesel over op het achterste treinstel. Helaas blijkt dat ik daarbij in de buurt ben gaan zitten van een type dat liever de luidspreker van zijn mobiel gebruikt dan oordopjes. Maar karma is a bitch: bij station Haldern (Rheinland) vraagt hij of dit de trein is naar Bocholt. Nou, nee dus .
In Arnhem heb ik jammer genoeg een overstap van bijna een half uur (een IC eerder kan je uitzwaaien vanuit de trein). Deze tijd gebruik ik om een milkshake bij de Mac te halen. Vervolgens brengen NS en Arriva me weer terug naar mijn beginstation.
Zaterdag 17 juni: Teutoschleife Dörenther Klippen
Op 17 juni reis ik met de RB 61 naar station Ibbenbüren. Aldaar stap ik over voor een klein stukje bus naar de halte Dörenther Berg, om daarvandaan te gaan wandelen bij de Dörenther Klippen. Deze zandsteenrotsformatie ligt in het Tecklenburger Land en is onderdeel van het Teutoburger Wald.
Trein na aankomst op station Ibbenbüren
Trein bij vertrek uit station Ibbenbüren, links is het Stellwerk te zien
Ik volg op deze zomerse dag de Teutoschleife Dörenther Klippen, een heerlijk gevarieerde wandeling van ruim 9 kilometer. De route komt langs mooie uitzichtspunten en ook de Dörenther Klippen mogen er zijn. Best bijzonder eigenlijk, zo dicht bij Nederland. Helaas blijkt de Almhütte onderweg afgehuurd door een gezelschap, dus een drankje daar zit er niet in. Gelukkig is het op de Dörenther Klippen ook goed vertoeven!
Uitzicht onderweg I, ter hoogte van het uitzichtspunt Bocketalblick
Uitzicht onderweg II, links is het stilgelegde Kraftwerk Ibbenbüren te zien
Dörenther Klippen I
Dörenther Klippen II
Op de terugreis maak ik, voordat ik de grens oversteek, nog een tussenstop in Bad Bentheim. Daar overweeg ik voor het avondeten de Hofbräugarten in het Schlosspark, maar na het zien van de prijzen ben ik vertrokken. Bij de Burg Grill, een vertrouwd adres hier, eet ik vervolgens voor minder dan 10 euro een Currywurst mit Pommes und Bier. En dat smaakt na de wandeling uitstekend! Na een flitsbezoek aan de supermarkt, ga ik terug naar Nederland.
Trein richting Bad Bentheim op station Ibbenbüren
Trein naar Hengelo op station Bad Bentheim
Zondag 25 juni: BaldeneySteig (zuidelijke deel)
Het weekend erop voert de reis naar Essen. Een tijd geleden had ik op de WDR een reportage over de Baldeneysee gezien, het grootste stuwmeer in de Ruhr. In de uitzending kwam onder andere de BaldeneySteig voorbij. Deze wandelroute om de Baldeneysee is 26,7 kilometer lang en vandaag ga ik het zuidelijke deel daarvan lopen. Het is niet om de hoek, maar wat rondtoeren door NRW staat ook alweer een tijdje op mijn lijstje. Al moet ik zeggen dat ik tevens een andere Teutoschleife heb overwogen. Echter, vanwege werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück is dat nu niet praktisch.
Deze keer ga ik de grens over bij Enschede. In Gronau staat de trein volgens dienstregeling 7 minuten stil, tijd genoeg dus om even koffie te halen bij de kiosk. Die bevindt zich even buiten het station en voor € 1,80 krijg ik daar een bak filterkoffie mee.
Trein richting Coesfeld (Westf) op station Gronau (Westf)
Het plan is om via Dülmen naar Essen te reizen, maar in Coesfeld moet iedereen overstappen op een andere trein. Volgens de DB Navigator zou de RB 20 minuten vertraging oplopen, wat de overstap in Dülmen uiteraard negatief beïnvloedt. Daarom ga ik nu in Coesfeld de RE 14 naar Essen Hbf nemen, waarmee ik echter wel langer onderweg ben. Ik heb door deze overstap wel tijd om wat proviand bij de bakkerij op het station te halen. Achteraf gezien zou de RB richting Dülmen helemaal niet met +20 vertrekken, maar het is prima zo.
De trein naar Essen Hbf wordt gereden door de RheinRuhrBahn en wederom zit ik in een Talent. Gelukkig zijn de stoelen hier een stuk comfortabeler dan die van de DB. Bovendien staat een aanzienlijk deel in coachopstelling, in plaats van vis-à-vis. Op station Reken moet er gekruist worden, waardoor de trein daar volgens dienstregeling 6 minuten stilstaat. Een mooi fotomomentje dus . In Dorsten combineert de trein dan met het deel uit Borken.
Trein naar Essen Hbf op station Reken
Na aankomst op Essen Hbf moet ik nog een klein stukje doorreizen richting de Baldeneysee. Normaal gesproken zou ik de tram of S-Bahn nemen om bij mijn startpunt te komen, maar beiden rijden vandaag niet die kant op. Helaas valt de geplande vervangende bus richting de halte Frankenstraße zonder bericht uit en de volgende is vertraagd. Maar goed, uiteindelijk kom ik aan op mijn beginpunt.
Ook deze afwisselende wandeling is zeker de moeite waard, de omgeving en vergezichten zijn prachtig. Je zou het niet denken, maar ik bevind me toch echt in het Ruhrgebied. Onderweg maak ik kennis met een heuse vislift, die zich in de stuwdam van de Baldeneysee bevindt. Tevens tref ik het spoor van de Hespertalbahn, een korte museumspoorlijn. En hoewel het vandaag een tropische dag is, merk ik daar weinig van.
Uitzicht op de Baldeneysee en de stuwdam in de Ruhr
Uitzicht richting Essen-Werden
Baldeneysee, gezien vanaf de stuwdam
Vislift
Uitzicht vanaf de Fischlaker Höhen
Baldeneysee bij Haus Scheppen
Uitzicht nadat ik een stukje verkeerd ben gelopen, maar dat is hier geen enkel probleem...
Wel moet gezegd worden dat het laatste deel helaas niet het eerdere niveau kon vasthouden. Desondanks eindig ik mijn tocht voldaan bij een Biergarten am See. Naast Weizen hebben ze ook nog eens Reibekuchen, helemaal top! Overigens ligt hier vlakbij een voormalige spoorbrug, de Eisenbahnbrücke Kupferdreh. Deze doet tegenwoordig dienst als oeververbinding voor fietsers en voetgangers. In het verleden was het bouwwerk onderdeel van de Ruhrtalbahn, maar werd met de sluiting van omliggende mijnen overbodig.
Eisenbahnbrücke Kupferdreh
De Biergarten bevindt zich op loopafstand van het S-Bahnstation Essen-Kupferdreh, waar ik de terugreis aanvang. Bij aankomst daar komt de trein al binnenrijden, goede timing dus. Op Essen Hbf stap ik vervolgens over op de RE richting Duisburg.
Trein na aankomst op Essen Hbf
Een trein naar Hamm (Westf) Hbf op Essen Hbf
Trein richting Duisburg Hbf op Essen Hbf
Trein na aankomst op Duisburg Hbf
Op Duisburg Hbf stap ik nogmaals over, nu op de RE 19. Deze wordt omgeleid en stopt daardoor niet op Oberhausen Hbf. Bovendien rijdt de trein in omgekeerde volgorde, want het voorste treinstel gaat naar Bocholt in plaats van Arnhem. Gelukkig wordt dit duidelijk omgeroepen en ook het binnendisplay toont hier Bocholt als eindbestemming. Om uit te komen in Nederland, stap ik in Wesel over op het achterste treinstel. Helaas blijkt dat ik daarbij in de buurt ben gaan zitten van een type dat liever de luidspreker van zijn mobiel gebruikt dan oordopjes. Maar karma is a bitch: bij station Haldern (Rheinland) vraagt hij of dit de trein is naar Bocholt. Nou, nee dus .
In Arnhem heb ik jammer genoeg een overstap van bijna een half uur (een IC eerder kan je uitzwaaien vanuit de trein). Deze tijd gebruik ik om een milkshake bij de Mac te halen. Vervolgens brengen NS en Arriva me weer terug naar mijn beginstation.