Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8690
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Bericht door Milco »

2023 is bijna voorbij, 2024 is nabij.

Nog maar een paar dagen, dan is het gedaan. 2023 is dan voorbij en we bevinden ons dan in 2024. Voordat het zo ver is, ga ik nog een keer terugblikken op het jaar 2023.

In 2023 heb ik weer veel leuke dingen mogen beleven. Zo heb ik uiteraard veel gereisd. Zo heb ik niet alleen weer heel Nederland gezien, maar reisde ik ook vrij regelmatig de grens over. Zo kwam Duitsland met een OV-maandabonnement voor € 49,- voor vrijwel al het openbaar vervoer. Hiervan heb ik meermaals gebruik gemaakt en ben ik in juli zelfs twee weken lang door Duitsland wezen reizen, met kleine uitstapjes naar Polen en Frankrijk. Ook België heb ik bezocht in 2023, soms voor een dagje en soms voor meerdere dagen. Zo ben ik in oktober eindelijk weer naar Brussel geweest met als hoofddoel een bezoek aan Busworld. Ook vond er in 2023 weer een Rammelbakken Reis plaats, die ditmaal door Frankrijk en Spanje liep met als hoogtepunt de Bardenas Reales woestijn in Spanje!

Ook 2024 wordt een mooi jaar, ga ik vanuit. Zo heb ik nog tal van reisplannen klaarliggen in binnen- en buitenland. Zo ga ik zeker weer de grens over, al heb ik ook nog diverse plannetjes klaarliggen binnen onze eigen landgrenzen.

Ook in 2024 zullen er weer Rammelbakken Reizen plaatsvinden, waarbij mijn vader en ik waarschijnlijk mee gaan doen aan de editie die onder andere door Oostenrijk, Italië, Kroatië en Slovenië zal lopen. Wat 2024 mij verder gaat brengen weet ik nog niet, maar dat zie ik allemaal vanzelf.

Voordat we 2024 ingaan ga ik nog een keer terugblikken op de reizen die ik in het jaar 2023 heb gemaakt. Ik zou zeggen: ga er lekker voor zitten en veel leesplezier!

Januari
Op 8 januari maakte ik een klein rondje in de buurt door de nabijgelegen concessie van Transdev. De Ebusco’s waren nog niet geleverd en de 13,7 meter lange VDL’s reden nog volop hun rondjes op lijn 320 zoals hier bij het Tergooi Ziekenhuis, dat tegenwoordig volledig in Hilversum is gevestigd:
Afbeelding

Op 11 januari reisde ik door de regio West-Friesland en kwam ik onder meer in, of eigenlijk: in de buurt van, Abbekerk:
Afbeelding

Op 18 januari maakte ik dan weer een reisje door Drenthe en kwam ik onder meer in Emmer-Compascuum alwaar ik deze stads-VDL op de foto kon zetten. Van Zus of oom Tjedde ontbrak overigens ieder spoor:
Afbeelding

Drie dagen later reisde ik dan weer door de toen nog gescheiden concessiegebieden Zaanstreek en Waterland. Tussen Purmerend en Wormerveer reed toen nog lijn 121 die ik tussen Neck en Purmerend op de foto kon zetten met een inmiddels buiten dienst zijnde Mercedes-Benz Sprinter City:
Afbeelding

Februari
Door met februari! Op de vijfde dag van deze maand ging ik weer eens de grens over en wel naar onze zuiderburen! Zo kwam ik deze dag onder meer in Edegem, even ten zuiden van Antwerpen:
Afbeelding

Tien dagen later reisde ik wederom naar het zuiden, maar dan van Nederland oftewel Zuid-Limburg. Zo liep ik daarbij ook weer een grens over, maar dan naar Pannesheide in Duitsland:
Afbeelding

Weer tien dagen later, 25 februari dus, reisde ik dan weer door de Nederlandse provincies Overijssel, Friesland en Drenthe. Zo maakte ik voor het eerst foto’s in Norg:
Afbeelding

Maart
Door met maart! Gelijk op de eerste dag van deze maand ging ik weer op pad en ditmaal reisde ik door de provincie Utrecht. Zo kon ik in De Meern een van de toen nog rijdende VDL’s van U-OV op de foto zetten:
Afbeelding

Tien dagen later reisde ik dan weer door een besneeuwd Gelderland en Overijssel en kon ik in Harderwijk nog een foto maken van de toenmalige vervoerder OV Regio IJsselmond, die overigens gebruik maakte van het KvK-nummer van het vroegere Novio, met een Iveco die inmiddels bij Hermes rijdt en met lijn 147 die in maart nog zijn eindhalte had in Harderwijk:
Afbeelding

Tien dagen later maakte ik dan weer een klein rondje in de buurt en kon ik in Weesp een foto maken van de inmiddels buiten dienst zijnde Connexxion 5810, ex-Veolia, op een inmiddels verlaten route voor lijn 110:
Afbeelding

April
Een april slaan we maar over en dat is geen grap! Door met de tweede dag van deze maand, waarop ik onder andere door Gelderland reisde. Zo kon ik in Duiven een foto maken van lijn 62 die toen op zondagen nog bij het station zijn eindhalte had:
Afbeelding

Drie dagen later reisde ik dan weer door Zuid-Holland en kwam ik onder meer in Bleiswijk met een van de weinige R-netbuslijnen die niet in de 3xx of 4xx-nummering zitten:
Afbeelding

Weer vier dagen later was dan weer mijn geboorteplaats aan de beurt om door mij onveilig gemaakt te worden. Het doel was echter het fotograferen van de oude blauwe trams op museumtramlijn 20, zoals hier in de Roetersstraat waar in de reguliere dienst geen tramlijn rijdt:
Afbeelding

Zes dagen later op 15 april reisde ik dan weer rondom Amsterdam. Zo werd de Kerkbuurt in Assendelft in april nog bediend door Connexxion:
Afbeelding

Vier dagen later reisde ik dan weer door de vijand van Amsterdam en dat is natuurlijk Rotterdam! Zo reisde ik die dag onder meer met de vernieuwde ParkShuttle van Transdev:
Afbeelding

Op 21 april reisde ik dan weer door de provincie Groningen en was ik onder andere in het pittoreske Ulrum te vinden:
Afbeelding

Op 26 april reisde ik dan weer met de trein naar Mechelen om daarvandaan volledig per bus naar Maastricht te reizen, dwars door België. Zo kwam ik die dag onder meer in Leuven:
Afbeelding

Na een hotelovernachting in Maastricht, reisde ik de dag erna, op Koningsdag, weer naar huis via een leuke route door België waarbij ik onder andere Neerpelt aandeed:
Afbeelding

Op het vroegere Koninginnedag, oftewel 30 april, was ik dan weer in Zuid-Holland en Noord-Brabant te vinden en was ik onder andere in Barendrecht te vinden:
Afbeelding

Mei
Door met de maand mei! Op de derde dag van deze maand was ik weer in Zuid-Holland te vinden, ditmaal vanwege het extra busvervoer vanwege de afgesloten Heinenoordtunnel. Zo kon ik de extra vaak rijdende lijn 160 op de foto zetten met een Solaris op waterstof net buiten Goudswaard:
Afbeelding

Op 17 mei reisde ik dan weer eens naar België en reisde ik met de trein naar Kapellen om daarvandaan bijna volledig per bus naar Gent te reizen. Zo kwam ik die dag onder andere in Aalst dat hier toch echt in België ligt:
Afbeelding

De volgende dag deed ik het rustig aan in Gent om in de middag weer naar huis te reizen. Dat deed ik onder andere via Goes:
Afbeelding

Op 27 mei maakte ik een rondje door Noord-Holland en maakte ik net buiten Alkmaar dit plaatje van lijn 129 die vanwege werkzaamheden aan de N243 via de parallelweg reed:
Afbeelding

Een dag later ging de wekker akelig vroeg voor het Tram Feest in Antwerpen vanwege het 150-jarig bestaan van de trams aldaar:
Afbeelding

En op de laatste dag van de maand mei reisde ik dan weer door de regio Salland en de Noordoostpolder. Zo was in Heetveld OV Regio IJsselmond nog met Citea’s actief op lijn 71:
Afbeelding

Juni
Door met de maand juni! Na een gezellig avondje vanwege mijn verjaardag maakte ik de volgende dag een flinke wandeling door Amsterdam-Noord waar toen nog Connexxion actief was en zelfs met een drietal gelede Citaro’s reed:
Afbeelding

Drie dagen later reisde ik door Zeeland waar op dit moment nog bussen rijden. Geen idee of dat vanaf 2025 nog steeds zo is, maar goed. Op 7 juni 2023 reed er nog voldoende en was ik, na een klein ommetje door België, onder meer in de kleine straatjes van Borssele te vinden:
Afbeelding

Op 14 juni reisde ik door de provincie Noord-Brabant en kon ik in Nuenen nog een foto maken van de MAN’s die nog volop reden in afwachting van de elektrische VDL’s:
Afbeelding

Drie dagen later maakte ik dan weer een ronde door Gelderland en was ik onder meer in het pittoreske Heveadorp te vinden:
Afbeelding

Op 21 juni bleef ik dicht bij huis om de voor het eerst rijdende Ebusco 3.0’s te spotten. Er reden er twee op lijn 320 en een van deze bussen trof ik aan bij het busstation van Huizen:
Afbeelding

Op 24 juni reisde ik weer eens door Zuid-Limburg en maakte ik voor het eerst foto’s in de plaats waar enkel Belgische treinen stoppen, maar wel Nederlandse bussen komen oftewel Eijsden:
Afbeelding

Juli
Door met de tweede helft van 2023! Op zondag 2 juli vertrok ik voor een reis van twee weken lang door Duitsland. Ik deed het rustig aan, plande dag voor dag en keek telkens in de avond waar ik de volgende dag sowieso kon komen zodat ik daar alvast een hotel kon boeken. In sommige plaatsen bleef ik zelfs enkele dagen. Op 2 juli vertrok ik vanuit Almere en reisde ik via een niet alledaagse route, via Lelystad, Emmeloord, Kampen en Zwolle naar Hengelo om daarvandaan de grens over te steken! Nederland, tot over twee weken! Al aan het einde van de middag arriveerde ik in Osnabrück alwaar ik de eerste hotelovernachting had van de reis. In de avonduren liep ik dan nog even door de stad op jacht naar de vele bussen die er rijden:
Afbeelding

Op 3 juli reisde ik vanuit Osnabrück via Bremen, waar ik eerder ben geweest, naar Hamburg. Nadat het overdag helaas regelmatig flink regende, was het in de avond droog en kon ik in het centrum een van de vele vijfdeurs CapaCity’s op de foto zetten:
Afbeelding

Op 4 juli vertrok ik weer uit Hamburg om naar Berlin te reizen alwaar ik enkele dagen zou blijven. Onderweg naar Berlin maakte ik onder andere een tussenstop in Uelzen alwaar men naast hoge spoornummers als spoor 103 ook zeer hoge lijnnummers hanteert voor de bussen:
Afbeelding

Op 5 en 6 juli bleef ik dan weer in Berlin en reisde ik door de stad en in de omgeving aldaar. Zo was ik onder andere te vinden in Stahnsdorf bij busstation Waldschänke, bekend van Omsi:
Afbeelding

De volgende dag reisde ik dan weer door de typisch Oost-Duitse dorpjes zoals Woltersdorf alwaar tramlijn 87 nog met oude trammetjes rijdt en dit bovendien doet op een enkelsporig traject midden op de straat:
Afbeelding

Op 7 juli reisde ik dan weer door en wel naar Dresden met tussenstops in Frankfurt Oder (ken je Zoutelande van BLØF?) en Cottbus. Vanuit Frankfurt Oder kon ik het niet laten even de grens over te lopen naar Słubice in Polen, dat overigens wordt bediend door een stadslijn vanuit Frankfurt Oder dat je op de achtergrond ziet liggen:
Afbeelding

Op 8 juli bleef ik dan weer in Dresden. Het was die dag 32 graden, dus ik deed het rustig aan en liep een grote ronde door de stad:
Afbeelding

Op 9 juli ging de reis weer verder en reisde ik naar Nürnberg om daar in de avonduren wat ritjes te maken met de automatische metro. Eerst reisde ik daar naartoe met tussenstops in Leipzig en Jena:
Afbeelding

Op 10 juli reisde ik vanuit Nürnberg naar Stuttgart, met tussenstops in Ansbach en Würzburg alwaar je bij het Hauptbahnhof wel hele mooie achtergronden hebt:
Afbeelding

Een dag later reisde ik dan weer naar Kehl met onderweg weer diverse tussenstops zoals hier in Bad Wildbad:
Afbeelding

In Kehl had ik een hotel geboekt voor twee nachten, zodat ik op 12 juli een dagje kon reizen door de nabijgelegen stad Strasbourg in Frankrijk:
Afbeelding

Op 13 juli begon ik dan toch langzamerhand aan de terugreis naar huis, maar dat ging nog wel enkele dagen duren. Ik deed het immers rustig aan. Vanuit Kehl reisde ik naar Mainz en dat deed ik met tussenstops in onder meer Mannheim:
Afbeelding

Op 14 juli reisde ik vanuit Mainz via een leuke route langs de Rijn naar Essen voor de laatste hotelovernachting. Onderweg naar Essen maakte ik onder andere een tussenstop in Duisburg:
Afbeelding

De volgende dag reisde ik met hindernissen, iets met vertraagde en uitvallende treinen naar Nederland, weer naar huis met nog een laatste tussenstop in Oberhausen:
Afbeelding

Op 20 juli maakte ik dan weer een reisje door een deel van Noord-Holland en kon ik in Laren een foto maken van één van de zeven Ebusco’s in de reguliere kleuren van Transdev:
Afbeelding

Augustus
Door met augustus! Op de negende dag van deze maand reisde ik weer eens noordwaarts en wel naar Friesland. Zo was ik tegen de avond in het dorpje Woudsend te vinden:
Afbeelding

Vier dagen later maakte ik weer eens wat ritjes met de museumtrams die in Amsterdam rijden, zoals deze ex-Haagse tram die ik op de foto kon zetten nabij de busafrit langs de A10:
Afbeelding

Aangezien ik in 2023 het € 49,- abonnement voor Duitsland had aangeschaft, maakte ik hier naast mijn reis in juli nog wel vaker gebruik van. Zo was ik in augustus weer in Duitsland te vinden en kon ik in Dorsten een oer-Hollands product op de foto zetten, wat ik hier overigens niet had verwacht:
Afbeelding

Op 20 augustus maakte ik weer eens een reisje over de Veluwe en door de Achterhoek en kon ik onder meer deze ex-Zuid-Hollandse bus op de foto zetten in Zutphen:
Afbeelding

Drie dagen later was ik dan weer op jacht naar de rode bussen van Syntus in Twente, iets wat inmiddels verleden tijd is. Zo kon ik in Delden lijn 66 op de foto zetten die hier inmiddels is vervangen door lijn 98:
Afbeelding

September
September! Dat gaat hard! Ook deze maand ging het reizen weer vrolijk door. Op de derde dag van deze maand bevond ik mij langs de spoorlijn tussen Apeldoorn en Dieren alwaar de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij het evenement “Terug naar Toen” organiseerde. Samen met vele liefhebbers gingen we ondertussen op jacht naar de mooiste fotolocaties. Mijn laatste fotostop van deze dag werd in Apeldoorn langs het Kanaal Zuid:
Afbeelding

Drie dagen later ging ik wederom de grens over naar Duitsland en was ik onder andere in Mönchengladbach te vinden:
Afbeelding

Twee weken later deden mijn vader en ik mee met onze jaarlijkse traditie: de Rammelbakken Reis met als hoogtepunt de Bardenas Reales woestijn in het noorden van Spanje:
Afbeelding

Oktober
Ook in oktober werd veelal gereisd. Zo ging ik vanaf 5 oktober drie dagen reizen door Duitsland. Op 5 oktober reisde ik vanuit Almere via een toeristische route naar Aachen voor een hotelovernachting, waarbij ik onder andere langs Krefeld kwam:
Afbeelding

De volgende dag maakte ik vanuit Aachen een leuk rondje langs Simmerath, Monschau en Roetgen. Zo kon ik in Monschau een van de vele gelede Citaro’s op snelbus 66 vanuit Aachen op de foto zetten:
Afbeelding

De volgende dag reisde ik weer huiswaarts en reisde ik onder andere via Mülheim:
Afbeelding

Na een overnachting in hotel Thuis reisde ik de volgende dag door naar Brussel om daar enkele dagen de blijven. Zo bevond ik mij onder meer op het Paleizenplein:
Afbeelding

De volgende dag stond bezocht ik het tweejaarlijkse event Busworld wat door corona alweer vier jaar eerder voor het laatst werd gehouden. Ik nam onder meer een kijkje bij BYD:
Afbeelding

Aangezien mijn hotel zich in Ruisbroek bevond, reisde ik de volgende dag vooral in de dorpjes in diens omgeving. Zo was ik onder meer te vinden in Lot bij de eindhalte van buslijn 50 waarmee ik veelvuldig heb gereisd:
Afbeelding

De volgende dag maakte ik enkel nog wat foto’s in Ruisbroek alvorens met de Thalys/Eurostar weer huiswaarts te keren:
Afbeelding

Op 18 oktober reisde ik dan weer hier in de buurt en bezocht ik onder andere “remise Lekstraat” in Amsterdam alwaar tramlijn 12 momenteel door de remise heen rijdt om te kunnen keren zolang de Berlagebrug is gestremd voor de trams:
Afbeelding

Vijf dagen later werd het rijseizoen van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam afgesloten met de Amsterdamse Dag waarbij ook diverse bussen van stichtingen OVCN en BRAM aanwezig waren zoals hier bij de Louweshoek in de Amsterdamse wijk Slotervaart:
Afbeelding

November
Door met november! Vanwege het toch wel slechte weer de laatste twee maanden deed ik het met reizen wat rustiger aan. Helemaal stilzitten deed ik echter niet, want op 12 november maakte ik nog een leuke ronde door Noord-Holland, Friesland en Groningen en kwam ik onder andere bij het busstation nabij de Afsluitdijk in the middle of nowhere:
Afbeelding

December
En dan zijn we alweer bij de laatste maand van 2023! Ook deze maand hield ik het rustig vanwege de toch wel vele regen die we hadden. Op 10 december maakte ik tijdens een paar uurtjes zonder regen een klein rondje door de Zaanstreek alwaar EBS het stokje had overgenomen van Connexxion. In afwachting van de nieuwe elektrische VDL’s rijdt men daar met een vloot tijdelijke bussen waaronder een aantal ex-Berlinse bussen zoals ik er hier een van aantrof net buiten Oostzaan op de nieuwe lijn 111:
Afbeelding

Het laatste reisje van 2023 werd gemaakt op 17 december! Vanwege het mooie weer dat er in België werd voorspeld ging ik weer eens de grens over. Zo kwam ik weer eens in de geboorteplaats van “onze” Max Verstappen en dat is toch echt het Belgische Hasselt:
Afbeelding

Dit was mijn overzicht van het jaar 2023! Hopelijk hebben jullie genoten van het verslag. Wil je meer foto’s bekijken dan verwijs ik je door naar mijn website!

Bij deze wens ik iedereen nog fijne feestdagen en een goed uiteinde en laten we hopen dat 2024 een mooi jaar gaat worden! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Bericht door Daniel »

Leuk overzichtje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Bericht door Meltrain »

De foto's van trams, treinen en Parkshuttle zijn erg leuk. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Bericht door Gebruikersnaam »

Mooi overzicht! Terwijl de treinfapperts allemaal zitten te miepen over het slechte weer zie ik bij jou toch een berg aan zonfoto's.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Bericht door waldo79 »

De zon heeft ook zeker geschenen. Fraaie compilatie ;)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Bericht door ODRAIL »

Een leuk jaaroverzicht ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Milco’s jaaroverzicht van 2023 in 66 foto’s

Bericht door umbusko »

Het duurde even voor ik eraan toekwam, maar leuk verslag, mooie foto's! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten