In de maand januari heb ik vrijwel niks gedaan, dus ook geen foto’s gemaakt.
Begin februari was ik een weekje op vakantie in Drenthe. Helaas was dit precies tijdens de periode van grootschalige stakingen, dus de enige bus die ik gezien heb, is deze taxibus die als lijn 59 van Gieten naar Exloo rijdt:
In maart en april heb ik wederom geen interessante foto’s gemaakt, maar in mei was ik in de Efteling, alwaar ik locomotief Moortje (weer eens) op de foto kon zetten:
Eind mei was het Hemelvaartsdag en dat betekent natuurlijk Nationale Stoomtreindag. Dit jaar ging ik op bezoek bij de MBS en kon ik tussen Boekelo en Zoutindustrie locomotief 8107 fotograferen:
In Boekelo zelf kon ik dan weer locomotief 6 op de foto zetten:
Aangezien stoomlocomotieven op stoom rijden, moeten ze af en toe water nemen. In Haaksbergen kon ik de 8107 fotograferen nadat ze net weer gevuld was:
In juni was ik in Beekse Bergen en daar rijden enkele oude bussen over de savanne:
Op 2 juli was ik even in Hoorn en daar kon ik loc LTM 26 van de SHM fotograferen terwijl ze het Wijzend kruist:
Eind augustus was ik een weekend naar London. Op de heenweg gingen we met de Stena Line naar Harwich en daarvandaan per trein naar London. Tijdens de overstap in Manningtree kon ik de Class 745 fotograferen waar we even later in zouden stappen:
Wie aan London denkt, denkt aan rode dubbeldeksbussen, dus daar heb ik ook een foto van gemaakt:
Veel leuker is echter de London Underground en dan vooral als die net bovengronds komt, zoals bij Paddington:
Op vrijdagmiddag maakten we een stadswandeling en kwamen we ook langs het in 1994 gesloten station
Ons hotel lag vlak bij King’s Cross en daar heb ik dan ook meerdere malen rondgekeken. Zo zag ik onder andere 2x een Intercity 225 in een (in mijn ogen) zeer geslaagde kleurstelling:
Op zaterdag bezocht ik het London Transport Museum en daar zag ik onder andere stoomlocomotief 23 van de Metropolitan Railway uit 1866:
Ook staat in het museum elektrische locomotief 13 van de City and South London Railway, de eerste diepe ondergrondse spoorlijn ter wereld:
Op 30 september was de jaarlijkse donateursdag van de RTM, die ditmaal in het teken stond van de herindienststelling van loc 56:
De andere personentram die dag werd gereden door loc 54:
Bij de remise stonden alle stoomlocomotieven in de juiste volgorde naast elkaar (50, 54, 56 en 57):
Daarnaast was het voor het eerste sinds heel lange tijd weer eens mogelijk om mee te rijden met het Sperwer-stel:
Op 22 oktober vond bij de Stoomtram Hoorn – Medemblik het Bello Festival plaats. Dit jaar was het thema “NS materieel uit de jaren 20”.
Als gasten waren loc 8107 van de MBS en de omC’s van de SGB uitgenodigd, die ik naast elkaar kon fotograferen in Opperdoes:
Ook de (niet originele) locomotief 6513 was van de partij:
De naamgever van het festival kon ik dan weer in Twisk op de foto zetten:
Met de (op dat moment nog aanstaande) verdwijning van OV Regio IJsselmond, wilde ik op 25 november nog eenmaal met de oude bussen in dat gebied reizen. In Harderwijk trof ik twee Iveco’s, waarvan de voorste al een beetje bleekjes zag:
Tot slot was ik in december een week in en rond Glasgow te vinden.
Glasgow heeft een metro (Glasgow Subway) die bestaat uit één ringlijn die in beide richtingen bereden wordt. Op station Buchanan Street kon ik een metro uit 1977 fotograferen:
Deze metro’s worden in de komende jaren vervangen door nieuwe metro’s van Stadler. Ik heb er op één dag twee zien rijden, maar het is niet gelukt om ermee te reizen of ze te fotograferen.
Naast metrostation Buchanan Street ligt treinstation Glasgow Queen Street, één van de twee grote stations van Glasgow. Hier kon een Class 43 Inter7City van ScotRail op de foto:
Op station Dumbarton Central zag ik dan weer een Class 334 van ScotRail:
Op station Glasgow Central stonden een Class 802 van Transpennine Express en een Class 380 van ScotRail naast elkaar:
En ik beëindig dit verslag met een foto van de kerstboom die op station Glasgow Central stond:
Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden en ik wens jullie alleen een mooi 2024 toe!