2023 door de lens van Meltrain [28 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

2023 door de lens van Meltrain [28 foto's]

Bericht door Meltrain »

Aan het einde van het jaar is het een mooi moment om terug te blikken op 2023.
In de maand januari heb ik vrijwel niks gedaan, dus ook geen foto’s gemaakt.

Begin februari was ik een weekje op vakantie in Drenthe. Helaas was dit precies tijdens de periode van grootschalige stakingen, dus de enige bus die ik gezien heb, is deze taxibus die als lijn 59 van Gieten naar Exloo rijdt:
Afbeelding

In maart en april heb ik wederom geen interessante foto’s gemaakt, maar in mei was ik in de Efteling, alwaar ik locomotief Moortje (weer eens) op de foto kon zetten:
Afbeelding

Eind mei was het Hemelvaartsdag en dat betekent natuurlijk Nationale Stoomtreindag. Dit jaar ging ik op bezoek bij de MBS en kon ik tussen Boekelo en Zoutindustrie locomotief 8107 fotograferen:
Afbeelding

In Boekelo zelf kon ik dan weer locomotief 6 op de foto zetten:
Afbeelding

Aangezien stoomlocomotieven op stoom rijden, moeten ze af en toe water nemen. In Haaksbergen kon ik de 8107 fotograferen nadat ze net weer gevuld was:
Afbeelding

In juni was ik in Beekse Bergen en daar rijden enkele oude bussen over de savanne:
Afbeelding
Afbeelding

Op 2 juli was ik even in Hoorn en daar kon ik loc LTM 26 van de SHM fotograferen terwijl ze het Wijzend kruist:
Afbeelding

Eind augustus was ik een weekend naar London. Op de heenweg gingen we met de Stena Line naar Harwich en daarvandaan per trein naar London. Tijdens de overstap in Manningtree kon ik de Class 745 fotograferen waar we even later in zouden stappen:
Afbeelding

Wie aan London denkt, denkt aan rode dubbeldeksbussen, dus daar heb ik ook een foto van gemaakt:
Afbeelding

Veel leuker is echter de London Underground en dan vooral als die net bovengronds komt, zoals bij Paddington:
Afbeelding

Op vrijdagmiddag maakten we een stadswandeling en kwamen we ook langs het in 1994 gesloten station Strand Aldwych:
Afbeelding

Ons hotel lag vlak bij King’s Cross en daar heb ik dan ook meerdere malen rondgekeken. Zo zag ik onder andere 2x een Intercity 225 in een (in mijn ogen) zeer geslaagde kleurstelling:
Afbeelding

Op zaterdag bezocht ik het London Transport Museum en daar zag ik onder andere stoomlocomotief 23 van de Metropolitan Railway uit 1866:
Afbeelding

Ook staat in het museum elektrische locomotief 13 van de City and South London Railway, de eerste diepe ondergrondse spoorlijn ter wereld:
Afbeelding

Op 30 september was de jaarlijkse donateursdag van de RTM, die ditmaal in het teken stond van de herindienststelling van loc 56:
Afbeelding

De andere personentram die dag werd gereden door loc 54:
Afbeelding

Bij de remise stonden alle stoomlocomotieven in de juiste volgorde naast elkaar (50, 54, 56 en 57):
Afbeelding

Daarnaast was het voor het eerste sinds heel lange tijd weer eens mogelijk om mee te rijden met het Sperwer-stel:
Afbeelding

Op 22 oktober vond bij de Stoomtram Hoorn – Medemblik het Bello Festival plaats. Dit jaar was het thema “NS materieel uit de jaren 20”.
Als gasten waren loc 8107 van de MBS en de omC’s van de SGB uitgenodigd, die ik naast elkaar kon fotograferen in Opperdoes:
Afbeelding

Ook de (niet originele) locomotief 6513 was van de partij:
Afbeelding

De naamgever van het festival kon ik dan weer in Twisk op de foto zetten:
Afbeelding

Met de (op dat moment nog aanstaande) verdwijning van OV Regio IJsselmond, wilde ik op 25 november nog eenmaal met de oude bussen in dat gebied reizen. In Harderwijk trof ik twee Iveco’s, waarvan de voorste al een beetje bleekjes zag:
Afbeelding

Tot slot was ik in december een week in en rond Glasgow te vinden.
Glasgow heeft een metro (Glasgow Subway) die bestaat uit één ringlijn die in beide richtingen bereden wordt. Op station Buchanan Street kon ik een metro uit 1977 fotograferen:
Afbeelding
Deze metro’s worden in de komende jaren vervangen door nieuwe metro’s van Stadler. Ik heb er op één dag twee zien rijden, maar het is niet gelukt om ermee te reizen of ze te fotograferen.

Naast metrostation Buchanan Street ligt treinstation Glasgow Queen Street, één van de twee grote stations van Glasgow. Hier kon een Class 43 Inter7City van ScotRail op de foto:
Afbeelding

Op station Dumbarton Central zag ik dan weer een Class 334 van ScotRail: Afbeelding

Op station Glasgow Central stonden een Class 802 van Transpennine Express en een Class 380 van ScotRail naast elkaar:
Afbeelding

En ik beëindig dit verslag met een foto van de kerstboom die op station Glasgow Central stond:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden en ik wens jullie alleen een mooi 2024 toe!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 2023 door de lens van Meltrain [28 foto's]

Bericht door waldo79 »

Gevarieerde serie. Fijne jaarwisseling :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 2023 door de lens van Meltrain [28 foto's]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk jaaroverzicht ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 2023 door de lens van Meltrain [28 foto's]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! En mooie stoomplaatjes! :trein:
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 2023 door de lens van Meltrain [28 foto's]

Bericht door Durashift »

Leuk verslag en mooie foto's van het historische materieel. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten