Etienne on Tour #36: Het jaar 2023 in 52 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7946
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Etienne on Tour #36: Het jaar 2023 in 52 foto's

Bericht door Etienne »

Op de laatste dag van het jaar blik ik ook terug met een behoorlijke selectie foto's, die mijn inziens een goed overzicht geven.

1) Op zaterdag 28 januari werd een mini-excursie gehouden door de stichting Romeo met Citaro 231 door Rotterdam Oost en Krimpen a/d IJssel. Op de foto wordt de excursiebus gepasseerd door de reguliere lijn 97 van de RET.
Afbeelding

2) In datzelfde weekend lag ook het treinverkeer rondom Haarlem plat door werkzaamheden; op de treinvervangende diensten reden ook meerdere ex-lijnbussen mee, zoals deze ex GVB 306 die momenteel aanwezig is bij Hans Jagers Busvervoer.
Afbeelding

3) In februari ging ik op mijn vrije woensdagmiddag langs de scholen in Middelharnis, waar Next veelal op de schoolbussen rijdt. Sinds dit jaar zijn de oude ambassadors vervangen door nieuwere citea's van de BVG uit Berlijn. Op de foto de voormalige BVG 2442.
Afbeelding

4) Ook vindt in februari de huishoudbeurs plaats in de RAI in Amsterdam. De pendeldiensten naar parkeerplaatsen in de omgeving worden uitgevoerd door Oostenrijk en Next. Op de foto de Oostenrijk 601 in de keerlus voor de RAI; het betreft de voormalige GVB 355.
Afbeelding

5) Via Whattsapp kreeg ik een tip van deze voormalige ambassador die in Schiedam zou staan; de voormalige Connexxion 4186 is omgedoopt tot Escape-roombus en stond die dag bij het SG Spieringhoek.
Afbeelding

6) Omdat de concessie Zaanstreek in december overgaat naar EBS, werd deze concessie meermaals aangedaan. Op de foto de VDL Citea XLE 3494 naast Amsterdam Centraal, met een IJtram onderweg naar IJburg.
Afbeelding

7) In de concessie IJssel-Vecht heeft EBS schoolbus 660 naar Holten uitbesteed aan TGVia; zij hebben hiervoor een citea geïmporteerd vanuit Finland. Op een vrije woensdagmiddag in maart trok ik daarom naar Deventer en kon de bus fotograferen na vertrek richting Holten.
Afbeelding

8) Andere wagens die nog op de lijst stonden, waren de gelede MAN's in Breda. Dus op een vrije woensdagmiddag in april trok ik die kant op en fotografeerde o.a. deze 292 op weg richting Fijnaart.
Afbeelding

9) Ook de concessie Twente werd meerdere malen bezocht het afgelopen jaar. Zo kwam ik ook weer eens in Nijverdal en fotografeerde daar buurtbusje 321 achter het treinstation.
Afbeelding

10) In het voorjaar werden vanuit Zeeland een 7-tal MAN Lion's City's overgebracht naar de concessie Arnhem-Nijmegen en kregen aldaar de blauwe kleuren aangemeten. Doch van verre zijn de bussen te herkennen omdat ze niet geheel wit zijn, maar meer grijze tonen hebben. Op de foto bus 2978 op het Nieuwe Plein na een rit op lijn 14.
Afbeelding

11) En dan volgt ook weer de Keukenhof in het voorjaar. Wederom werden de bussen uit de serie 8200 overgebracht en in een bloemetjesuiterlijk gestoken. Op de foto bus 8227 bij vertrek vanaf de RAI op lijn 852.
Afbeelding

12) Op 16 april vond een excursie plaats met de Centraal Nederland 9229 van de stichting BRAM over de Utrechtse Heuvelrug. Op de oude route van lijn 50 in Wageningen wordt een fotostop gehouden.
Afbeelding

13) Een weekendtripje naar de Achterhoek bracht me in Lievelde, waar bus 9077 passeert. Inmiddels bestaat de lijn niet meer en is het nu weer bus 74 die hier komt, maar helaas is de treinaansluiting in Lievelde om zeep geholpen.
Afbeelding

14) Ook in Almere stond deze elektrische bus al lange tijd op de lijst om nog eens vast te leggen. Eind april kwam ik zo eens langs Almere en kon hem bij vertrek vastleggen op het Busplein.
Afbeelding

15) Op 30 april hield de stichting OVCN een excursie door Fryslân met de recent verworden Connexxion 9069, die hiervoor bij Pouw Vervoer reed. Later in het jaar kreeg de wagen de volledige Connexxionhuisstijl aangemeten. De foto werd gemaakt op de Veerdam in Holwerd.
Afbeelding

16) Tijdens Bevrijdingsdag is het altijd druk in Zwolle. Voor het festival Dance4Liberation in Wijthmen verzorgt South West Tours een pendeldiest; op de foto is de voormalige GVB 376 te zien op de Hanzelaan.
Afbeelding

17) Wederom twee bussen die nog op de lijst stonden, waren de beide Van Hool's van het pretpark Koningin Julianatoren. Op een zonnige meidag kon ik beide bussen vastleggen, zoals deze voormalige Connexxion 7843 voor de ingang.
Afbeelding

18) Een andere plaats die veel werd aangedaan dit jaar, was Ede in de concessie Veluwe-Zuid. De meeste ambassadors maken daar plaats voor de bussen die vanuit de concessie IJsselmond komen. Bus 4215 rijdt op de Tolhuislaan in Ede.
Afbeelding

19) Op een vrije woensdagmiddag trok ik naar Zaandam en fotografeerde bus 3587 bij nadering van busstation De Vlinder.
Afbeelding

20) De stichting 1698 bracht ook een bezoek aan het noorden van het land en deed daarbij de stalling van Leeuwarden aan. Achter op het terrein stond bus 8028 in een hoekje en leek terzijde gesteld. Later in de zomer werd de bus toch weer op de Afsluitdijk gezien.
Afbeelding

21) In Groningen werd een bezoek gebracht aan rijschool Oosterpoort die met de voormalige Arriva 8367 en de recent aangekochte Qbuzz 3293 rijschoollessen doet voor Qbuzz.
Afbeelding

22) Ten behoeve van de pendeldiensten vanuit Tilburg en 's-Hertogenbosch naar de efteling werd een 4-tal Citaro's van Next in een speciale huisstijl gestoken. Op de foto bus 502 op het busstation van de Efteling.
Afbeelding

23) De grote festivals staan vaak garant voor de komst van vele Partybussen, zoals 3 juni 2023, waar de ex Veolia 5810 een groep fotograferen passeert in het Brabantse Heukelom op weg richting Intents.
Afbeelding

24) Ook kwamen de prikbussen weer gedeeltelijk de straat op; nu voor een campagne tegen baarmoederhalskanker (?). Zo kon ik na mijn werk in Gouda de voormalige Veolia 5315 fotograferen voor het station.
Afbeelding

25) Op zaterdag 10 juni was het bloedheet in Nederland en uitgerekend op die dag bracht de stichting 1698 een bezoek aan alle garages in de concessie Veluwe Zuid. Op de stalling in Apeldoorn wordt de 2153 van de SVA gefotografeerd naast de 1698....
Afbeelding

26) ...en op de stalling in Ede werd een onderonsje gemaakt tussen Hermes en Syntus met deze line-up.
Afbeelding

27) Ook in het België was het warm en ik had een paar dagen vrij genomen om te gaan wandelen op het Streekpad Dijleland rondom Leuven. Ook ging de camera mee en in de ochtendspits kon ik wat fotograferen rondom het station, zoals deze 304801 van Coach Partners Brabant.
Afbeelding

28) Eind juni kon in Purmerend deze roestbak van een buurtbus op de foto gezet worden, bij vertrek vanaf het Waterlandziekenhuis. Doch het busje ging ook mee naar de nieuwe concessie en rijdt bij mijn weten nog steeds op deze lijn.
Afbeelding

29) Dezelfde groep fotograferen van foto 23 gingen ook naar Biddinghuizen op 24 juni. Als één van de laatste wagens kwam deze ex Connexxion 8101 voorbij, die tegenwoordig van The Pepcompany uit Eesveen is. Hiervoor de reed de bus o.a. bij Taxi Berkhout.
Afbeelding

30) Ook in de zomer van 2023 werden de Kustbussen in Noord-Holland Noord voortgezet; wederom waren deze uitbesteed aan Bak Reizen. Nieuw dit jaar was de inzet van lijnbussen in plaats van touringcars. Op de foto bus 138, voorheen EBS 5031, werd gefotografeerd nabij station Den Helder.
Afbeelding

31) Op 9 juli nog maar eens naar Leuven getrokken, nu voor een afscheidsrit met de Jonckheere Transit 2000 van De Lijn en de MB Citaro G bij onderaannemer Staca. Ook op deze zondag was het bloedheet in België en het ochtenddeel werd gereden met de 4534, de foto werd gemaakt in Lubbeek...
Afbeelding

32) ...en het middagdeel werd gereden met de 330334. Ondertussen is het wel afgekoeld na een flinke regenbui en de foto werd gemaakt in Everberg op lijn 351.
Afbeelding

33) In de week van 12 juli lag Almelo plat door werkzaamheden, waardoor in de wijde omgeving bussen reden. Voor Keolis tussen Wierden en Hengelo verzorgde diverse tourbedrijven uit de omgeving en de stichting OVCN de vervangende busdienst. Museumbus 7799 reed bijna dagelijks mee en fotografeerde ik in de middagspits in Hengelo.
Afbeelding

34) Ook naar Dominator in Eersel komen vele bussen partybussen feestgangers brengen. Kwibus kwam dit jaar o.a. met de voormalige Connexxion 5644 langs.
Afbeelding

35) Voor de Vierdaagse kwamen voor het eerst bussen vanuit Zeeland meerijden. Op de laatste dag fotografeerde ik o.a. deze Connexxion 9264 na vertrek op lijn 6.
Afbeelding

36) Tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel reed een tijdelijke buslijn tussen Oude-Tonge en Spijkenisse. Bus 5902 is, vanwege werkzaamheden via een andere route, bijna aangekomen bij metrostation Spijkenisse Centrum.
Afbeelding

37) Ook de Bizzliners stonden op de lijst om nog gefotografeerd te worden. In de middagspits bij station Holendrecht passeert de 3020 op weg naar Purmerend de bufferende 3026.
Afbeelding

38) Tussen Valkenburg en Heerlen konden in augustus enige tijd géén treinen rijden, nadat een dassenburcht de spoorlijn ondermijnd had. Een deel van de vervangende treindienst werd gereden door Hanrath Reisen uit het Duitse Heinsberg. Op een regenachtige zaterdag kon ik zodoende deze voormalige Arriva 241 vastleggen in Valkenburg.
Afbeelding

39) Voor de pendelbusdiensten door de afgesloten Heinenoordtunnel kwamen ook een aantal tijdelijke bussen naar de Hoekse Waard toe, zoals deze Volvo 8700 5745, die zojuist vertrokken is als lijn A naar het Zuidplein.
Afbeelding

40) Nadat ik weer uit het ziekenhuis kwam en thuis gerevalideerd was, kon ik na ruim 3 weken weer eens naar buiten. Op een zondag in Kampen kon deze OV Regio IJsselmond 5502 op de foto gezet worden.
Afbeelding

41) Begin oktober ging ik een dagje naar Zeeland, om de fotolijst wat korter te maken. In Zierikzee kon bijvoorbeeld deze 5554 op foto, op weg richting Goes.
Afbeelding

42) Op de laatste zondag van oktober werd in Twente een afscheidsexcursie gereden met een VDL Citea en een VDL Berkhof Ambassador. Vanaf de middag kwam OVCN ook acte de presence geven met bus 1451. Beide excursiebussen staan naast elkaar bij station Goor.
Afbeelding

43) En half november werden de MB Integro's van TCR voor het laatst ingezet. Op zondag 12 november werd een afscheidsrit gereden door West-Brabant en onderstaande foto werd gemaakt in een mistig Werkendam.
Afbeelding

44) Nog maar eens een vrije dag genomen om naar Twente te gaan. Zo kwam ik in Haaksbergen terecht en op de Zeedijk kon ik deze 3120 fotograferen op weg naar Enschede.
Afbeelding

45) In een regenachtige periode keren in een drassige berm is niet echt handig; zo ervaarde de chauffeur van deze 5741 ook, die een verkeerde afslag had genomen. Net buiten Hasselt maakte ik deze foto.
Afbeelding

46) En dan komen de concessie-wisselingen in december aan bod. De gelede Solarissen vanuit IJsselmond werden doorgestuurd naar de concessie Veluwe Zuid. De 9301 kwam echter op zaterdag al in dienst en fotografeerde ik in Ede.
Afbeelding

47) In de concessie Twente kwam Arriva met vele tijdelijke bussen aanzetten, omdat nog ca. 40 nieuwe bussen nog niet geleverd waren. Vanuit Leiden kwam deze 8782 de gelederen versterken en fotografeerde ik in Almelo op lijn 51.
Afbeelding

48) Vanuit de concessie Brabant kwamen ook enkele Citeas opdraven. De 8992 werd diezelfde middag in Enschede vastgelegd.
Afbeelding

49) In de concessie Zaanstreek-Waterland bleef een deel van de Connexxionbussen rijden onder EBS. Op busstation De Vlinder fotografeerde ik deze 4149, voorheen de Connexxion 3588, met links de 4153 (ex 3593) en erachter de 4131 (ex 3559)
Afbeelding

50) Wederom werd op zondag 17 december rond Leuven een afscheidsrit gereden, maar nu voor de Van Hool A300 Hybride en de tijdelijke bussen die bij Multiobus rijden. De eerste excursiebus was deze 5351 op de campus Arenberg in Heverlee...
Afbeelding

51) ...excursiebus nummer 2 was Van Hool NewAG300 550993, gefotografeerd in Willebringen....
Afbeelding

52) ...en ter afsluiting deze Mercedes-Benz Citaro 220150 in Boeslinter.
Afbeelding

Dat 2024 maar weer net zo'n rijk fotojaar mag worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Etienne on Tour #36: Het jaar 2023 in 52 foto's

Bericht door waldo79 »

Goed bezig geweest :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Etienne on Tour #36: Het jaar 2023 in 52 foto's

Bericht door Meltrain »

Leuk en gevarieerd verslag. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Etienne on Tour #36: Het jaar 2023 in 52 foto's

Bericht door ODRAIL »

Een leuk jaaroverzicht ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten