Erato Railtrips: Rügen or Bust (40f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erato
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 00:27

Erato Railtrips: Rügen or Bust (40f)

Bericht door Erato »

Mijn interesse in treinen begon met magneetzweeftreinen. In 2017 ben ik zelfs (niet wetende dat de Transrapid 09 een week later afgevoerd zou worden) naar Lathen gefietst, waar ik mijn huidige profielfoto ook heb gemaakt. Waar ik nu als een ouder en volwassener persoon wel beter weet dat staal op staal superieur is, vind ik de magneettreinen nog altijd wel cool. En als ouder en volwassener persoon heb ik nu voort een inkomen, dus wat zit er anders op dan om m'n eerste echte contract te vieren door een interrail ticket te kopen, en om een magneettrein op te zoeken.

Het doelwit vandaag: de Berliner M-Bahn. Deze magneetzweeftrein heeft een heel kort dienst gedaan nabij de Branderburger Tor om een gat op te vullen in het U-Bahn netwerk van West-Berlijn. Officieel heeft de M-Bahn maar 13 dagen gereden, waarna het in 1991 is opgedoekt om het U-Bahn netwerk te herstellen. Een van de treinen heeft jarenlang in het spoorwegmuseum in Nürnberg gezeten, waarna het is overgekocht door het Oldtimermuseum Rügen in Prora.

Ik reis graag licht, dus ik heb alleen noodzakelijke dingen bij, zo ook Blep.
Afbeelding

Voor de eerste nacht heb ik een hostel geboekt in Lübeck, dus op naar Lübeck. We beginnen op 3 November met de IC naar Venlo,
Afbeelding

gevolgd door de RE13 naar Düsseldorf Hbf.
Afbeelding

Hier wordt ik gegroet door een slapende trein, en heb ik ruim voldoende tijd om een beetje rond te kijken. Ik realiseerde me niet dat dit direct naast de Volkshochschule Düsseldorf is, waar al twee keer ben geweest om Japans toetsen te maken toen ik nog dacht ooit bij RTRI te kunnen werken aan magneetzweeftreinen in Japan.
Afbeelding
Afbeelding

10 minuten te laat vertrek ik met een hele mooie ICE-1 naar Lübeck, rechtstreeks naar mijn eindbestemming. Niets beter dan dat. Wanneer de conducteur mijn ticket checkt zegt 'ie zelfs "Dankuwel meneer" in het Nederlands. Kan niet kapot.
Afbeelding
Deze zeer geëerde reiziger mocht zelfs z'n benen strekken in Wanne-Eikel Hbf. Er was een spoorloper, de grap schrijft zichzelf.
Afbeelding

En zodoende komt de trein aan op de eindbestemming Hamburg-Harburg. Uhh, dat klopt niet.
Afbeelding
"Sehr geehrte Fahrgäste, deze trein houdt hier op. De reisplanner zegt pak de trein van metronom naar Hbf, die rijdt niet. Pak de S-bahn maar, en zoek het vanaf Hbf maar uit."

Oké dan, tijd voor de S3. Altijd fijn, die Deutsche Bahn.
Afbeelding

Dus een overvolle S-Bahn later kom ik aan op Hamburg Hbf. De laatste keer dat ik hier ronddwaalde was ik onderweg naar Kopenhagen, nu ben ik onvrijwillig hier gedropt. De RE8 naar Lübeck is gelukkig een stuk rustiger dan die S-Bahn, en is verder keurig op tijd.
Afbeelding

Lübeck is echt een prachtige stad en echt een aanrader, al zou ik wel graag een paar uur extra zonlicht willen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Lübeck heb ik het Europäisches Hansemuseum bezocht vlak voor sluitingstijd. Ik heb echt veel geleerd, en het is een heel interessant museum om te bezoeken. Toen ik weer buiten kwam was het inmiddels donker, dus op naar mijn hostel, om weer vroeg met de trein verder te kunnen.
Afbeelding

Lübeck Hbf is van binnen een best bijzonder station. Ze hebben de steunpilaren van het dak verwijdert zodat er een extra spoor bij kon, maar om het dak te ondersteunen hebben ze metalen bogen aangebracht om het dak te dragen.
Afbeelding

In Lübeck neem ik de RE4 naar Bad Kleinen.
Afbeelding

Ook Blep had er weer zin in.
Afbeelding

In Bad Kleinen koop ik een best slechte koffie bij een tentje dat echt net open was. Die koffie kon ik echt goed gebruiken, maar ik kreeg ook een chocolaatje van de meneer. Vanuit hier kunnen we verder met de RE1 naar Rostock Hbf.
Afbeelding

In Rostock heb ik vervolgens de RE9 van Rostock naar Prora genomen. Waarom staat er Lietzow als eindstation? Een medereiziger zegt dat ik vanaf daar een bus moet hebben en de trein doorrijdt naar Sassnitz. Volgens de conducteur rijdt de RE9 naar Lietzow volledig volgens de reisplanner door als RE9 naar Binz.
Afbeelding

Deze zelfde reiziger stapte tevens uit in Prora, en vroeg of ik tevreden was. Maar natuurlijk; ik heb m'n bestemming bereikt; Oldtimermuseum Rügen. Ticketverkoop vindt plaats in een boemeltje. Deze rijdt in Simpelveld naar Vetschau, mocht je 'm herkennen.
Afbeelding

En ja hoor, daar was 'ie dan! De Berliner M-Bahn.
Afbeelding
Afbeelding

Er stonden twee bordjes bij met niets wat ik nog niet eerder wist. Alleen dat het plan bij Kobe toch echt serieus was.
Afbeelding
Afbeelding

Zowaar het museum een oldtimermuseum was had het heel veel auto's van zowel Oost als West Berlijn. Een echte aanrader voor een oldtimer fan.
Afbeelding

Er waren ook een hele hoop locomotieven en "een van de grootste N-schaal verzamelingen in Duitsland." Het is een echte flinke verzameling en heel leuk om te zien.
Afbeelding

Na alles te hebben gezien dat ik wilde zien en meer, ging ik nog even langs het strand. Je kent Prora misschien omdat de Nazi's hier een heel groot strandresort wilde bouwen, die ze nooit af hebben gemaakt. De renovatie van het complex verloopt echter voorspoedig, dus dat is een droom die misschien toch uit komt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik had voor de tweede nacht een hostel in Leipzig, dus tijd om weer terug te gaan. We zijn natuurlijk in Duitsland dus natuurlijk is mijn trein, de RE9 naar Stralsund, te laat en ga ik mijn aansluiting missen.
Afbeelding

En dan hoor ik de beste woorden die je in Duitsland kan horen "Anschluss wartet," en zo stap ik in de RE5 naar Berlin Hbf, waar ik de volgende 3 uur spendeer.
Afbeelding

Eenmaal aangekomen in Berlin Hbf pak ik de ICE naar Leipzig Hbf, en zonder in Leipzig-Messe Bf gedropt te worden kom ik in Leipzig aan.
Afbeelding

Het is al donker, dus morgenochtend zal ik de stad wat meer verkennen, al kan ik je nu al vertellen dat Leipzich Hbf echt een pracht van een station is, en de rest van de stad trouwens ook. De volgende ochtend regent het heel lichtjes. Het is bovendien zondagochtend, dus heel de stad is nagenoeg uitgestorven. Wel typisch dat ik door een blaffende mevrouw wordt benaderd die duidelijk teveel heeft gedronken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Altijd fijn om te weten wat de bank met je geld doet.
Afbeelding

Een half uur te laat vertrekt mijn ICE naar Frankfurt Hbf.
Afbeelding

Anschluss warter NICHT, maar met een flink sprintje toch net gehaald. Ik heb geen foto van de ICE naar Aachen, gemiste kans, natuurlijk. Deze trein kwam redelijk op tijd aan in Keulen, waar er een "technische storing" met de deuren is. Precies tijdens die omroep komt een politieagent langsgelopen. Uiteindelijk hebben ze 3 kwartier nodig gehad om de boef te vangen, waarna de trein niet meer verder reed, en ik met de RE1 naar Aachen verder mocht.
Afbeelding

In Aachen pak ik de RE18 naar Heerlen,
Afbeelding

waarna de IC naar Eindhoven me de juiste kant op stuurt.
Afbeelding
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Erato Railtrips: Rügen or Bust (40f)

Bericht door waldo79 »

Dat was wel maximaal kilometers maken in weinig tijd, leuke collage.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Erato Railtrips: Rügen or Bust (40f)

Bericht door Gebruikersnaam »

Gebruikersnaam waardeert deze post
Leuk tripje! En zo te lezen ook een typische DB-ervaring rijker :')
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Erato Railtrips: Rügen or Bust (40f)

Bericht door waldo79 »

Ik had gisteren na ruim 500 km met de ICE zelfs geen vertraging. Dat is een mirakel :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Erato Railtrips: Rügen or Bust (40f)

Bericht door Daniel »

Leuk tripje zo!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Erato Railtrips: Rügen or Bust (40f)

Bericht door jjasloot »

Leuke trip!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 72 gasten