Gelukkig heb ik best veel 3 dagen weekenden dankzij mijn 36 uurscontract. Ideaal om interrail dagen op te maken als je verder niets gepland hebt. Plekken waar je in één dag kan komen zijn hier natuurlijk ideaal voor, zoals bijvoorbeeld Praag. Dagje touristische route heen, dagje Praag, dagje snellere/simpelere route terug.
De reis begint zoals alle andere op 's-Hertogenbosch, en zoals de meeste trips naar het oosten; met de IC richting Venlo.
In Venlo pak ik de RE18 naar Düsseldorf Hbf.
In Düsseldorf pak ik de ICE naar Nürnberg Hbf. Op zich wel een leuk stukje. Ik heb hier een hele nauwe overstap op Nürnberg, en de +2 die ik hier had was zeker niet welkom, maar heb de aansluiting toch gehaald.
Gelukkig heb ik de RE40 naar Schwandorf toch gehaald. Wait a minute... Zoom in... Enhance... Dit is niet de RE40 naar Schwandorf, al stond dat wel op de schermen. Blijkt dus, deze trein splitst op Hersbruck, waarbij alleen de achterste treinstellen naar Schwandorf gaan. Hier kom ik achter wanneer ik "Hauptbahnhof" hoor, terwijl die er geen zijn op de route. Helaas mis ik net de deur om de trein in Bayreuth te verlaten.
Dus in plaats van een directe trein naar Praag vanuit Schwandorf, zal ik om moeten keren, en met 4 extra boemeltjes naar Cheb.
Maar eerst; lekker genieten van Neuenmarkt-Wirtzberg.
De eerste stap is terug naar Bayreuth Hbf met de RE38.
Gevolgd door mijn kleinste trein ooit tot nu toe; de RB34 naar Kirchenlaibach.
Fotomaaksuccess kelderde vanaf dit punt een beetje. In Kirchenlaibach nam ik de RE31 naar Marktredwitz (afgebeeld). Van de volgende heb ik nauwelijks een foto; de RE33 naar Cheb.
De RE33 was 10 minuten vertraagd, waardoor ik eigenlijk de aansluiting met de IC naar Praag volledig zou missen. De volgende IC zou 2 uur later vertrekken, en dan zou ik pas na middernacht bij mijn hostel zijn, maar gelukkig: Anschluss wartet! Op naar Praha hl. n.
Tijd om te gaan slapen na een reis met een stuk meer treinen dan waar ik op gehoopt had. Blep is er ook klaar mee voor de rest van de dag.
Praag heeft 72h tickets voor al het OV voor maar 330Kr, of ongeveer €13,50, en het tramnetwerk is echt heel goed, dus ik heb het er zeker uit kunnen krijgen. Praag zelf was echt een prachtige stad, en ik ben blij dat ik er een hele dag voor uit heb getrokken. Ik heb zo'n beetje alles in de stad kunnen zien, al kan ik niet zeggen dat ik mijn tijd heb genomen. Mijn museumkeuze dit keer was het Museum of Communism, dat de fouten van het regime en Moskou afschoof op Marx, maar ik heb ook veel geleerd over Tsjechië tijdens de Koude Oorlog.
Ze hebben hier zelfs een Albert (Heijn)!
Het is echt heel jammer dat de hoofdingang van Praha hl. n. er heel treurig uitziet, en dat het stationsgebouw zelf achter een vierbaansweg is verstopt. Het is namelijk echt een heel mooi station.
Op Praha hl. n. neem ik de EC rechtstreeks naar Berlin Hbf.
Op Berlijn heb ik een ruime overstap op de IC Berlijn naar Deventer. De Bordbistro zou al opgedoekt moeten zijn geweest, maar ik had heel veel geluk; mission 200km/h raamhangen is a go.
Ik heb geen foto van de DDZ naar 's-Hertogenbosch, maar er was een Protos. Die hoort daar niet.
Erato Railtrips: Dragje Praha (20f)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Erato Railtrips: Dragje Praha (20f)
Leuk weer! Die Protossen schijnen tegenwoordig in Roosendaal in onderhoud te zijn, dan ligt Den Bosch wel op de route natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten