Koningsdag 2024

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iamthedutchdude
Berichten: 1035
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Koningsdag 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Laat ik de foto's die ik gisteren gemaakt heb eens in een verslagvorm gieten.

Gisteren vond Koningsdag 2024 plaats in Emmen. Reden genoeg om grote drukte te verwachten en vanwege de veiligheidsmaatregelen ook de nodige verkeersmaatregelen te treffen. Dit is door zowel de Gemeente Emmen als de lokale vervoerders (Arriva en Qbuzz) dan ook gedaan. Ik ben zelf maar niet in het ov gestapt, maar ben op de fiets even rond het centrum gereden: dat was toch echt de snelste manier om je te verplaatsen op zo'n dag.

De Gemeente Emmen heeft de nodige wegen afgesloten waar normaal gesproken bussen langsrijden. Hieronder is dan ook het door de Gemeente Emmen gemaakte kaartje te vinden, waarop de afsluitingen aangegeven staan en waar ik me dus ook op de fiets aan moest houden :D
Afbeelding

Om de verwachte drukte te faciliteren, werden twee extra lijnen gereden: per uur een extra trein vanuit Zwolle (13800) en daarnaast pendelbussen tussen P+R Meerdijk en het centrum onder lijnnummer 57. Op onderstaande foto zijn beide te zien: de pendelbus wacht bij de spoorwegovergang aan de Van Schaikweg, terwijl de extra trein daar juist passeert richting Emmen.
Afbeelding

Zoals in bovenstaande foto al te zien, werd de pendeldienst niet door Qbuzz zelf gereden: Drenthe Tours en Southwest Tours reden deze dienst. Helaas was daardoor het lijnnummer alleen in de reisinformatie aanwezig en niet op de bus te zien. Southwest Tours had een serie Mercedes-Benz Citaro G klaarstaan die eerder bij het GVB heeft gereden. Drenthe Tours sloot daar mooi bij aan, door ook een ex-GVB'er te sturen: een VDL Citea SLFA. Vreemde eend in de bijt was een voormalige R-Net Citaro G van Southwest Tours. Hieronder zie je achtereenvolgens een ex-GVB Citaro G op de eerder genoemde spoorwegovergang, de ex-GVB Citea SLFA die zojuist de daar vlakbij gelegen wegblokkade passeert en de vreemde eend in de bijt op de "buffer" bij P+R Meerdijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de afsluitingen reden de stadslijnen 3 en 4 naar het zuiden van Emmen een langere route langs het ziekenhuis. De Hondsrugweg door het centrum was immers afgesloten. Dit maakte dan ook dat lijn 4 aangetroffen kon worden op de Van Schaikweg of lijn 3 op de Boslaan, beide ter hoogte van de spoorwegovergang. Ook lijn 44 reed deze route, maar die is op die route al bekend: doordeweeks is dat namelijk de standaardroute voor deze lijn.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze route kwamen de pendelbussen en de stadsdiensten elkaar wel eens tegen, zoals hieronder: lijn 4 haalt hier de pendelbus in, welke zojuist afremt voor het halteren in het centrum.
Afbeelding

Met deze route moest er desondanks nog door de nodige wegblokkades gereden worden, zoals lijn 44 hieronder.
Afbeelding

Voor de pendeldienst was speciaal een tijdelijke halte aangelegd, welke overigens niet gebruikt werd op de tijd dat ik er was: de bussen halteerden ca. 50 meter na de halte t.h.v. de oprit van de parkeerplaats waar de vrijmarkt plaatsvond :X
Afbeelding

Even kort langs de treinen: Arriva had voor koningsdag alle Vechtdallijnen-GTW's ook op de Vechtdallijnen in gebruik: alle treinen werden met 6 bakken gereden. Daarvoor waren de drie GTW2/6-stellen aan elkaar gekoppeld en reden de GTW2/8-stellen in koppels van twee rond. Hieronder staan op station Emmen twee GTW2/8-stellen te wachten om de 8042 te rijden naar Zwolle.
Afbeelding

Terug naar Qbuzz: om voldoende capaciteit te kunnen bieden waren de nodige extra ritten ingelegd en waren tevens enkele gelede bussen vanuit (o.a.) Groningen naar Emmen gestuurd. Zo werd er op lijn 300 met een allegaartje aan bussen 6x/uur gereden. Naast de Van Hool dubbeldekkers heb ik op deze lijn ook (o.a.) een CapaCity zien rijden (maar helaas geen foto van kunnen schieten). Daarnaast was ook de reserve-Qlink 3420 aanwezig, welke ik bij P+R Meerdijk trof op lijn 93.
Afbeelding

Bij de aankomst van de koninklijke familie rond 11:00 moest tijdelijk de Weerdingerstraat afgesloten worden, zoals ook in de eerder getoonde kaart staat aangegeven. Bussen werden tijdelijk omgeleid door de wijk Emmermeer. Aangezien de Weerdingerstraat één van de belangrijkste wegen is voor de bussen, leverde dit in de Emmermeer de nodige bussen op: op de eerste foto zie je een gelede bus op lijn 300 (met de nodige vertraging: de omleiding moest al iets eerder ingezet worden dan gepland), lijn 75 (die normaal ook van deze route gebruikmaakt) en een van de dubbeldekkers op (alweer) lijn 300. Op de tweede foto (welke amper een minuut later genomen is) is vervolgens lijn 22 richting Emmen te zien (ook flink vertraagd vanwege de vervroegde omleiding. De lijnfilm was overigens al aan het omschakelen naar de volgende rit), gevolgd door een afgeladen lijn 74 (welke normaal ook deze route volgt). Die laatste is overigens de enige volle bus die ik gezien heb.
Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik zelf niet zo veel met drukte heb, vond ik het hierna wel genoeg geweest en ben ik weer terug huiswaarts gefietst. De koning was waarschijnlijk op de tv toch beter te volgen dan in het echt _O-
Herjanuitoverijssel
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Koningsdag 2024

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Leuke verslagje, Het was inderdaad stervens druk in het centrum, maargoed ik heb Willy wel gezien, al was het nog geen 30 seconden :Y
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5357
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Koningsdag 2024

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! :) Maar wat een afschuwelijk lelijk uitgelijnde g op de lijnfilm van de 4 zeg. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39218
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koningsdag 2024

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7664
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Koningsdag 2024

Bericht door VIRM »

Leuk verslagje! Kon je ook een beetje inschatten hoe vol de Arrivatreinen waren?
Beul van de blindegeleidelijn
iamthedutchdude
Berichten: 1035
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Koningsdag 2024

Bericht door iamthedutchdude »

umbusko schreef: zo 28 apr 2024, 16:31 Leuk verslag! :) Maar wat een afschuwelijk lelijk uitgelijnde g op de lijnfilm van de 4 zeg. :')
Gelukkig, ben ik dus niet de enige die dat vindt _O-
VIRM schreef: zo 28 apr 2024, 19:55 Leuk verslagje! Kon je ook een beetje inschatten hoe vol de Arrivatreinen waren?
Ik heb helaas niet veel aankomende treinen gezien, al waren overvolle treinen me waarschijnlijk wel opgevallen. Zo druk als het pre-corona in de hyperspits in die treinen was, is het gisteren dus vermoedelijk niet geweest.

De 13800 die ik gezien heb waren zeer rustig, al is dat ook te verklaren aangezien deze op Hardenberg en Zwolle geen aansluiting had op andere treinen (waar de 3800 en de 8000 wel in de knoop in Zwolle zaten en de aansluiting met de AlMaHa hadden). Ik schat in dat dubbele stellen op de 13800 alleen verdedigd kon worden wegens de koppeling aan de 3800 en 8000 en dat de materieelinzet verder passend was bij de drukte (dus dat er geen stellen tekort waren).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten