Oekriënt Express, deel 1: van Istanbul naar het midden van Bulgarije [75f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Oekriënt Express, deel 1: van Istanbul naar het midden van Bulgarije [75f]

Bericht door Polaroyd7 »

Ik ben in maart 2024 naar Turkije gevlogen om vanaf daar over land terug naar huis te gaan. De idee is dat ik in etappes de route volg van de Oriënt Express, maar ik ben daar al snel van afgeweken. In dit deel deel ik de tocht vanuit Istanbul naar Veliko Tarnovo in Bulgarije.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
Een eerdere post waarbij ik een paar uitstapjes naar Frankrijk, België en Duitsland in de winter deel is hier te vinden.

In hoeverre het geluk ons bepaalt
is niet eens een vraag: totaal.
Wij zijn niets dan ons geluk
en het geluk is waar wij zijn.

Almere Poort (Mark Boogs)

Toen ik een vlucht naar Istanbul boekte, ergens in augustus vorig jaar, deed ik dat met het idee dat de vlucht vijf euro kostte exclusief belastingen en dat ik İstanbul als beginpunt zou nemen voor een lange tocht terug naar huis over land. Ik zag het al voor me: een tocht door de Balkan, via Griekenland, Noord-Macedonië en weet ik waar nog meer naartoe. Wat volgde waren bosbranden in Trakia die het hele treinverkeer in de regio overhoop gooiden en omdat er toch al iets van werkzaamheden waren was ik Griekenland binnen de kortste keren alweer helemaal beu en besloot ik om het hele pokkeneind via Bulgarije en Roemenië af te leggen, alsof ik een route van de oude Orient Express aan het volgen was.

In plaats van dat ik in één ruk terugrijd in een paar dagen is het natuurlijk de bedoeling dat deze terugweg juist de reis zelf zou worden. Onderweg maak ik wat tussenstops, ontdek ik wat plekken, lekker eten en drinken, maar daarbij hanteer ik een deadline: ik wil voor mijn verjaardag terug thuis zijn.

Heel veel landen in Oost-Europa heb ik nog nooit bezocht. Om maar wat te noemen: Roemenië, Griekenland, Kroatië, Servië... nu is de kans daar om er een paar af te strepen. Een voor de hand liggende bestemming tussen Turkije en Nederland is Servië, maat dat land leek me op het moment van plannen helemaal niks, dus ja, met Griekenland een drama (pun intended) is de enige optie nog Roemenië en dat leek me wel wat, met een paar slaaptreinen die je daar kunt nemen... Als ik dan toch naar Roemenië zou gaan, overwoog ik zelfs om 'eventjes' naar Oekraïne te gaan.
Spoiler: show
Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Ik wist in elk geval al zeker dat ik deze tocht niet met Interrail zou gaan doen omdat alle tickets bij elkaar hier meer dan honderd euro goedkoper zouden gaan worden dan wanneer ik dit met een Global Pass zou gaan ‘aanvliegen’. Gewoon op het station ter plekke een ticket kopen, taalbarrières overwinnen… en waar mogelijk die tickets online regelen. Met Interrail is voor sommige langeafstandstreinen reserveren verplicht of platweg handig, maar als je een ticket koopt komt die reservering er vanzelf bij. Hoe dan ook: het is nog altijd een nachtmerrie voor niet-ingewijden om over grenzen van niet-Schengen-landen te reizen per trein, als je dat al überhaupt kunt. Ik maakte deze reis in maart, dus op grote drukte en volle treinen hoefde ik in elk geval niet te rekenen, maar in het hoogseizoen zou dat zomaar eens anders kunnen zijn.

Ik weet niet in hoeveel delen ik dit op ga delen, maar laat ik gewoon beginnen bij het begin: in 🇹🇷 İstanbul. Van daaruit per D-trein naar 🇧🇬 Plovdiv, om erna naar Veliko Tarnovo te gaan.


İstanbul, voornamelijk per boot


Ik vlieg naar Sabiha Gökçen en daar komt sinds een tijdje een metro. De bestaande metro M4 is doorgetrokken geweest naar de luchthaven en ik maak er dankbaar gebruik van. Voorheen moest je per se anderhalf uur met zo’n rammelende, afgetrapte stadsbus met continu tegen zichzelf aan het vechtende vering of zo, maar nu doe je een uur over die route in de metro en heb je tenminste sowieso plek.

Voor iemand die in 2019 nog nooit buiten Europa geweest was, was Turkije op het eerste oog een eng land met enge mensen, een enge taal en noem het maar op. Ik ben nog nooit op zo’n vakantieresort geweest, ook dat nog. Intussen is dit bezoek in 2024 de derde keer dat ik er ben en met de jaren ben ik de stad wel gaan appreciëren. Als je eenmaal die drukte daar leert tolereren, als je wat comfortabeler wordt met basiskreten zoals ‘ik spreek geen Turks’, ‘dank u wel’, ‘hallo’ enzovoort, is heel weinig eigenlijk nog eng. Ja ok, de Turkse grammatica is nog altijd eng en daar durf ik me nog niet aan te wagen, maar dat ter zijde. In het bezit zijn van een İstanbulkart maakt een groot verschil. Als je er bent: koop er een. Die dingen verlopen niet en je kunt zonder veel gezeik ermee reizen. Tot een paar jaar terug moest je echt contant geld bij je hebben om je saldo voor die kaart op te waarderen, omdat de automaten geen kaartlezers hadden, maar tegenwoordig hebben veel van die automaten een mogelijkheid om contactloos te betalen. Zalig. Ik heb wel iets van zeventig Turkse lira mee voor het geval dat, maar in de twee en een half dagen dat ik in İstanbul was heb ik dat niet nodig gehad. Dan nog: dat bedrag zou maar net aan genoeg zijn voor misschien twee ritjes met de metro.


1. Achter de touringcars heb je de bushaltes staan die door de stadsbussen van IETT worden aangedaan. In beeld is de E-3 die naar de metrohalte ‘4. Levent’ rijdt, over de Fatih Sultan Mehmet-brug. Voorheen zou ik de E-10 of E-11 genomen hebben, die ongeveer de route van de metrolijn M4 volgt tot aan Kadıköy.

Afbeelding


2. Dit keer voor het eerst de metro vanaf de luchthaven.

Afbeelding


3. Hoeveel metrohaltes kennen we met een massagestoel op het perron?

Afbeelding


4. In tegenstelling tot de ‘oorspronkelijke’ haltes (de haltes tussen Kadıköy en Tavşantepe) zijn de metrohaltes die in 2022 geopend zijn een stuk soberder en kaler in de vormgeving. De treinen zijn wel nog altijd dezelfde.

Afbeelding


5. Eens in Kadıköy neem ik de boot om aan de overkant te komen, terug in Europa, waar mijn verblijf is.

Afbeelding


6. Zichtbaar aan de andere kant van het water zijn de Yeni-moskee en de Rüstem Paşa-moskee,

Afbeelding


7. De boot heeft me afgezet in Eminönü en vanaf hier neem ik de treinvervangende bus (!) met lijnnummer BN1. Deze bus is in het leven gekomen vanaf het moment dat de oorspronkelijke Banliyö aan Europese zijde buiten dienst ging omdat er een nieuwe lijn aangelegd werd die ondergronds werd aangelegd om zo onder de Bosporus door een directe verbinding aan te bieden met Azië: de Marmaray. De bovengrondse spoorlijn ging buiten dienst en deze bus ging die spoorlijn volgen om toch die haltes op de één of andere manier aan te doen. Uiteindelijk besloot de stadsregering van İstanbul om weer treinen over de oude bovengrondse Banliyö-route te laten rijden.

Afbeelding


8. Het was vlak voordat ik in İstanbul landde dat precies die oude Banliyö-route weer in gebruik werd genomen. Tijdens een overstap aan de halte Kazlıçeşme trof ik een trein aan die op die route rijdt. In de dienstregeling zijn dit geen Banliyö-treinen meer, maar… trams. Of light rail. Deze route gaat nu als T6 of als U3 door het leven, het ligt er maar net aan hoe je ernaar kijkt. De gemeente vindt het een tram, terwijl het ministerie van infrastructuur er een gewone trein in ziet. Heropening van de spoorlijn in kwestie maakt het weer mogelijk voor (internationale) treinen om door te rijden van Halkalı naar Sirkeci, het historische eindpunt in het centrum van İstanbul. Los van het feit dat deze hernieuwde verbinding bestempeld is geworden als tram, heeft de huidige B1 (de Marmaray, waarbij de B nog altijd verwijst naar Banliyö) intussen toch een tweede route erbij gekregen: de B2, die slechts een paar keer tijdens de spits tussen Bahçeşehir en Halkalı rijdt, zonder stop in Ispartakule. Je kan zeggen wat je wilt, maar hier blijven ze wèl nieuwe routes voor het OV bouwen… Het is nu zelfs in theorie mogelijk dat je treinen krijgt die op de veerboot kunnen naar Haydarpaşa, maar dat zullen geen passagierstreinen worden en in plaats daarvan goederentreinen omdat die nu eenmaal niet de Marmaray-tunnel in mogen.

Afbeelding


9. Toerisme-modus geactiveerd.

Afbeelding


10. Na twee keer bezoeken zijn er nog altijd plekken in İstanbul waar ik nog niet geweest ben, wat op zich niet verwonderlijk is, maar één van die plekken is de Prinseneilanden. Je kunt er komen met een veerboten vanuit een paar aanlegsteigers en ik opteer voor een veerboot die vertrekt in de buurt bij Maltepe. De prijzen verschillen sterk peer vervoerder. De boten van Şehir Hatları zijn nog best frequent en voordelig.

Afbeelding


11. Met zo’n boot maken we de overtocht naar het grootste van de eilanden: Büyükada.

Afbeelding


12. Overal hangen vlaggen en zijn er posters geplakt. Enkele weken na mijn bezoek werden lokale verkiezingen gehouden in zowat heel het land.

Afbeelding


13. Heb je het over Turkije, dan heb je het over katten…

Afbeelding


14. Random kabelbanen die op de heuvels zijn aangelegd voor (en door?) de rijke inwoners.

Afbeelding


15, 16. Het was niet te warm, het regende ook niet, dus was dat een uitstekende gelegenheid om over het eiland te lopen naar de Sint-Joriskerk (Aya Yorgi kilisesi), een Grieks-Orthodoxe kerk aan het andere uiteinde van het eiland, op de top van een heuvel. Vanaf hier heb je een aardig uitzicht over de stad op het Aziatische vasteland.

Afbeelding

Afbeelding


17. Normaliter is het verboden om auto's te laten rijden op de eilanden, op ambulances en poliiteauto's na, maar er is wel degelijk openbaar vervoer aanwezig in de vorm van deze gekke elektrische golfkarretjes. Je İstanbulkart is er gewoon op geldig, al kosten de ritjes gemiddel wel wat meer, want tja... Enig nadeel: omdat de busjes zo klein zijn, zitten ze snel vol. Ik heb al twee busjes moeten laten gaan, maar ze rijden gelukkig best frequent. Het devies: desnoods tegen de richting in rijden, omdat de busjes toch altijd één vaste route volgen, dus je komt hoe dan ook aan op je bestemming...

Afbeelding


18. Op een andere dag besloot ik om nog eens met de boot te gaan en hoewel ik lopend naar de haven toe kon heb ik uit luiheid toch de tram genomen.

Afbeelding


19 - 21. Concreet wil ik de directe veerboot nemen die vaart tussen Eminönü en Rumeli Kavağı. Dit betreft een veerverbinding van een uur en drie kwartier die je van het noordelijke puntje van ‘Constantinopel’ tot bijna aan de Zwarte Zee brengt… voor slechts 23 lira (op het moment van schrijven zou dat 66 eurocent zijn). Onderweg passeren we Rumeli Hisarı (het kasteel van Roemelië, zie foto 21), zonder daar in de buurt aan te meren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


22. Na aankomst aan de haven van Sarıyer neem ik de bus naar de meest noordoostelijke bushalte van het net aan Europese zijde: Kale Caddesi in Rumelifeneri. Hier begint de Zwarte Zee.

Afbeelding


23. Een blik op de haven. In de achtergrond ligt Azië.

Afbeelding


24. De naam Rumelifeneri is vrij vertaald 'Griekse vuurtoren'. Ik denk dat dit de vuurtoren in kwestie is, maar wat hier nog zo Grieks aan is...

Afbeelding


25. Met één keer overstappen kan ik alweer in het zuiden van het Europese deel van İstanbul zijn, in Yenikapı. De overstap vindt ongeveer halverwege plaats bij de metrohalte Hacıosman, waar metrolijn M2 begint. Dit is de metrolijn die over de Gouden Hoorn gebouwd is, met die metrohalte die in het midden van die brug ligt (Halıç). Deze foto is genomen op het eindpunt in Yenikapı.

Afbeelding


D-trein Halkalı - Plovdiv


Laat ik direct ter zake komen met betrekking tot de trein naar Bulgarije. Online kun je die tickets nog altijd niet regelen en je zal tickets nog altijd aan het internationale loket in Sirkeci moeten (laten) regelen, ook al stopt die trein er al jaren niet meer, al zal dat in de toekomst misschien veranderen sinds de heropening van de 'oude' Banliyö-lijn. Omdat ik niet zeker was of de trein volgeboekt zou zijn op mijn dag van aankomst in İstanbul, had ik een vriendin aldaar gevraagd of die zo’n ticket voor mij kon regelen. Dat maakte alvast dat ik gegarandeerd een plek had aan boord van die trein.


26. Voordat de trein zou vertrekken had ik nog een aantal uur te doden. Inmiddels is de 'traditie' geworden om een paar haltes voor Halkalı uit te stappen, namelijk te Florya, want daar is een winkelcentrum en daar heb je een plek waar je een mooi uitzicht hebt op de Zee van Marmara waar de ondergaande zon te zien is met op de voorgrond vele goederenschepen. Dat was ook ditmaal weer zo allemaal allemachtig prachtig dat ik de tijd vergat en ik nog moest haasten om op tijd voor de trein te zijn in Halkalı. Met wat lichte paniek en halfslachtig rennen (als je dat zo moet noemen) heb ik alsnog de trein vrij eenvoudig kunnen halen.

Afbeelding


27. De trein in kwestie die me richting een zo goed als slapeloze nacht gaat brengen.

Afbeelding


Ik heb een ticket voor in een couchetterijtuig omdat ik geen zin heb om een slaaprijtuig te boeken voor een trein waar ik toch niet goed in ga slapen. Mijn coupégenoten bestaan uit een Japans koppel en een Marokkaanse. We delen snoepjes en eten en zijn nog best lang in gesprek, tot een paar uur voor de grenscontrole.


28. Ja. De grenscontrole. We bleven gezellig twee uur lang in Kapıkule staan, waarbij we zo’n drie keer onze paspoorten moesten laten zien en we een keertje de trein uit moesten om naar dat sfeervolle hok toe te gaan met de blauwe tralies. Het verschil met Turkije verlaten en Turkije binnenkomen met de trein is dat je je bagage niet door de scanner op het perron moet halen.

Afbeelding


29. Sfeervol. De locomotief die onze trein vanuit Halkalı trok werd op een gegeven moment zélf weer getrokken door een diesellocomotief. Waarom? Werkelijk geen idee.

Afbeelding


Op den duur werden we langzaam Bulgarije ingetrokken, kwamen er weer paspoortcontroles en pas tussen vier of vijf uur was het hele immigratiecircus klaar en kon ik nog één of twee uur proberen te maffen.


30. Goederen die wachten op wat komen gaat.

Afbeelding


Bulgaarse binnenlandse treinen zijn oud en vochtig


31. Ik bleef niet slapen tot Sofia, maar ik moest er in Plovdiv al uit. Gelukkig hadden we een uur of twee vertraging opgelopen waardoor ik toch nog een beetje kon uitslapen.

Afbeelding


32. Bulgaarse macht. De locomotief ziet er nog vers gerestaureerd uit.

Afbeelding


33. Het station is een bouwput. Het meerendeel van de sporen is al gesaneerd om er hoogwaardigere perrons bij aan te leggen.

Afbeelding


34. Ik neem een aantal uur om Plovdiv te verkennen. Je hebt uiteraard het deel waar je maar net van moet houden.

Afbeelding


35. maar hier is wel degelijk een oude kern te vinden…

Afbeelding


36 - 38. In de zomer zal hier de sfeer veel beter zijn dan nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


39. Met smoothies bedoel je alcohol zeker? Bier noemen we plaatselijk anders ook 'sappies'...

Afbeelding


40. Ik vervolg mijn weg naar mijn verblijf in Veliko Tarnovo. Aan een loket in het treinstation van Plovdiv koop ik in het Bulgaars een ticket naar het genoemde oord en dat ging zowaar best prima, al heb ik nog nooit van m’n leven Bulgaars gesproken. Schijnbaar heb ik genoeg geprobeerd in de talen van landen waar ik al eens geweest ben, dat het op de één of andere manier best prima ging.

Afbeelding


41. Er staan rare dingen in de stationshal die de indruk moeten wekken dat ze kaartautomaten zijn, maar je kunt er precies niks mee kopen. Wellicht kun je er in de toekomst wel iets mee, maar voorlopig staan ze voor Jan Joker.

Afbeelding


42. Veel treinen naar het noorden zijn er niet. Nu moet ik een stukje terug langs de route die de trein uit İstanbul ook al volgde, namelijk langs Dimitrovgrad, waarna ik eens moet overstappen in Stara Zagora. Niet eerder heb ik een binnenlandse trein genomen in Bulgarije, maar oef, het is wel een hele ervaring, in die hokjes met beslagen ramen. Je kunt er tenminste je telefoon opladen en daarmee zijn ze betwistbaar moderner dan een SLT.

Afbeelding


43. We raken op zeer hoog tempo in Dimitrovgrad en daar maken we kop. Ook al regent het, de halve trein heeft nu rookpauze.

Afbeelding


44. De aftakking richting het noorden mag je van mij een zijlijn noemen, want na de bloedgang tussen Plovdiv en Dimitrovgrad gaan we nu op een kassiemassie kadeng kadeng-tempo door een landschap dat stilaan heuvelachtiger begint te worden. We komen al met al 'op tijd' aan in Stara Zagora, waar ik over moet stappen.

Afbeelding


45, 46. Werkelijk alle treinen hier zijn beklad. Het station zelf is echter nog helemaal nieuw en fris.

Afbeelding

Afbeelding


47, 48. De rijtuigen hebben een leeftijd, maar het raam kan tenminste open.

Afbeelding

Afbeelding


49. Af en toe is het puzzelen om met een backpack door die gang heen te komen, maar alles loopt goed af.

Afbeelding


50, 51. Ik heb weinig foto’s gemaakt onderweg, zelfs wanneer de route het mooist wordt met de vele keerlussen etc. omdat ik in gesprek raakte met een Bulgaar met wie ik banitsa heb gegeten. Onderweg hadden we toch geen bereik, dus och. De taalbarrière was wel flink, want de beste kerel kon alleen maar Bulgaars, maar met mijn beperkte kennis van Tsjechopolskislovoekrorusslowakobulgaars en mijn kennis van het Cyrillisch alfabet kon ik er zowaar toch Balkankaas van maken.

Afbeelding

Afbeelding


52. Vlak voor het landschappelijke geweld moesten we wel nog een tegentrein voorlaten.

Afbeelding


53. Haltes met van die gekke ‘zwart-witte’ perrons.

Afbeelding


54. Het is lichtelijk zorgwekkend om zo'n vochtvlek op het dak van je coupé aan te treffen.

Afbeelding


55. In Tsareva Livada kun je overstappen op de trein naar Gabrovo en daar krijg je een heuse Sovjet-stoptrein voorgeschoteld.

Afbeelding


Veliko Tarnovo


56 - 58. Ik spendeer een dag in Veliko Tarnovo. Een mooi stadje, met Ottomaanse vibes, gevouwen om een meanderende rivier…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


59. Bovenin deze foto, ter hoogte van dat beige-gelige gebouw, loopt een drukke weg, maar dit weggetje hier onder waar ik loop, is het heerlijk rustig.

Afbeelding


60. Met de weinige treinen die hier rijden, probeerde ik wel wat momenten in te plannen waarbij ik een paar treinen kon ‘spotten’, als het ware. Het is nog best een uitdaging om een goede plek te vinden, maar ik kwam een paadje tegen die naar de spoorbrug toe loopt en zo kom je uit bij twee tunnelpoorten.

Afbeelding


61. Ik ben bovenop zo’n tunnelpoort gaan zitten en na een tijdje wachten komt er dan een trein voorbij.

Afbeelding


62 - 64. Als je in Veliko Tarnovo bent moet je eigenlijk ook een bezoek brengen aan Tsarevets, wat vroeger de plaatselijke vesting was. Voor een bedrag van 10 lev ben je binnen en kun je zo een beetje door het hele gebeuren lopen. Dit moest vroeger echt een enorm complex geweest zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


65. Ik wilde hier sowieso eens geweest zijn, want precies dit beeld is al langer dan een jaar mijn wallpaper, in aanloop naar deze reis…

Afbeelding


66. Ik heb het idee dat deze bus uit Zwitserland komt.

Afbeelding


67. Er moet gegeten worden. Tijdens mijn gesprek onderweg hier naartoe viel het woord 'tarator'. Ik had natuurlijk geen enkel idee wat 'ie daarmee bedoelde, maar terwijl ik de menukaart afspeurde trof ik opeens dat woord aan. Dan moet dat subiet geprobeerd worden ook! Het is een soort van koude komkommersoep.

Afbeelding


68. Daarna kwam er nog een gang met wat gegrilld vlees, aardappelpuree en dergelijke.

Afbeelding


69. Ik moest nog naar het treinstation toe om een kaartje te kopen voor morgen en onderweg kom ik dit tegen. Wil iemand nog traplopen?

Afbeelding


70. Het stationsgebouw van Veliko Tarnovo. In de buurt zijn er drie jonge vrouwen bezig om alle ramen die langs de weg liggen stuk te slaan wat een hoop herrie en wat geschreeuw oplevert.

Afbeelding


71. Stationskat! Het rood-witte bandje wat deze kat omheeft heeft een betekenis. De symboliek erachter heet hier ‘Martenitsa’ en het is een soort bijgeloof wat men hier heeft, dat als je dit draagt in de maand maart, dat je gezond blijft en geluk krijgt. Zoiets moet je dan dragen tot het moment dat je een ooievaar tegenkomt, of een ander soort vogel. Of gewoon totdat het april is. Van mijn hotel heb ik ook zo’n bandje gekregen die je dan om je linker pols zou moeten doen.

Afbeelding


72. Een blik op het perron. Hier was ik de avond ervoor ook al dus, maar toen was het donker en nu zie je tenminste nog iets in een zekere stemmige sfeer.

Afbeelding


73. Een mooie, oorspronkelijke stationsklok. Werken doet ‘ie al jaren niet meer, me dunkt.

Afbeelding


74. Een aparte gewoonte hier in Bulgarije is dat je papiertjes opplakt aan je raam van mensen die een jaar geleden (of langer) zijn gestorven. Opdat ze niet vergeten worden, moet de gedachte zijn.

Afbeelding


75. Ik zou niet zomaar op een willekeurig tijdstip naar het station toegegaan zijn als ik niet wist dat er een trein aan zou komen. Deze rakker is bezig met een tochtje naar Stara Zagora.

Afbeelding


Hier sluit ik dit eerste deel af. In het volgende deel ga ik naar Roemenië toe om op zoek te gaan naar onder meer Wadlopers, oude Franse treinen en allicht kom ik per toeval nog wat ex-Nederlandse bussen tegen.


Deel 2 is hier te vinden.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op di 07 mei 2024, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7967
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oekriënt Express, deel 1: van Istanbul naar het midden van Bulgarije [75f]

Bericht door Etienne »

Wat een verslag weer _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7680
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oekriënt Express, deel 1: van Istanbul naar het midden van Bulgarije [75f]

Bericht door waldo79 »

Smaakt naar meer :mrgreen:
April064
Berichten: 718
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Oekriënt Express, deel 1: van Istanbul naar het midden van Bulgarije [75f]

Bericht door April064 »

Ik heb op twitter al het een en ander gezien, maar leuk om hier ook nog een verslag te lezen. *O*
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39236
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oekriënt Express, deel 1: van Istanbul naar het midden van Bulgarije [75f]

Bericht door Daniel »

Prachtig verslag weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten