Je portemonnee achterna reizen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
MaartenD

Je portemonnee achterna reizen

Bericht door MaartenD »

Ik heb een leuk spelletje: laat je portemonnee in de trein liggen en probeer hem daarna achterna te reizen.
Eh ja, zondag gedaan. Niet met opzet.

Een reisverslag.

Ik heb momenteel een 3-maanden Interrail (1e klas), dus er moet gereisd worden. Omdat ik geen 3 maanden vrij kan nemen ga ik dus wel wat weekenden weg. Probleem is dat ik alles wat "dichtbij" is wel al gehad heb. D.w.z., heel Duitsland heb ik al gehad met SWT. En verder weg kost best wel wat tijd, dus eens gekeken of de nacht ICE een optie kan zijn (meh).

Doel was Oostenrijk, Mengen - Stockach en Ulm - Weißenhorn (er zijn nog een paar lijntjes in Duitsland die ik niet afgestreept heb).
Plan:

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+
 | Köln Hbf                |        |  23:55 | ICE  619 |
 | München Hbf             |  06:03 |  06:22 | RJX  265 |
 | Salzburg Hbf            |  07:58 |  08:12 | IC   898 |
 | Villach Hbf             |  10:44 |  11:18 | S      4 |
 | Hermagor                |  12:18 |  12:44 | S      4 |
 | Villach Hbf             |  13:42 |  13:50 | S      1 |
 | Spittal-Millstättersee  |  14:26 |  15:37 | S      1 |
 | Lienz in Osttirol       |  16:37 |  16:50 | S      2 |
 | Fortezza/Franzensfeste  |  19:10 |  19:15 | EC  1280 |
 | Innsbruck Hbf           |  20:36 |  20:47 | RJX  866 |
 | Feldkirch               |  22:42 |  23:00 | S      1 |
 | Hohenems                |  23:19 |        |          |
Met de nacht-ICE naar München, wat zou dat zijn. In Keulen zag ik eerst de nacht-ICE 100 naar Berlijn voorbij komen, die zat in de 2e klas echt heel goed vol. Zal ook wel een echte Interrailverbinding zijn, 19:13 uit Basel weg, 5:37 in Berlijn.

Afbeelding
Köln Hbf by night

Mijn ICE was wat vertraagd dus de gok genomen om naar Solingen Hbf te gaan en daar wat eerder in te stappen. Dat ging helemaal goed, materieel was een ICE 4, mezelf geïnstalleerd op nummer 73 in de Ruhezone en proberen te slapen. Nou, de stoelen zijn daar niet echt geschikt voor (goh) en omdat ik een raamplaats had kun je ook niet echt je hoofd schuin leggen. Ik denk dat zitplaats 93 een betere optie zou zijn.
Na een wat doorwaakte nacht (soms wel weggedommeld) komen we in München aan met veel van dezelfde reizigers die in Solingen en Keulen ook in de trein zaten en waarvan ik er een aantal zelfs in de Railjet naar Salzburg weer zie. Maar eerst een thee en croissant gescoord op het Hbf dat nog altijd in de verbouwing is.
Geen grenscontrole vandaag, dus op tijd in Salzburg waar de prut-IC naar Klagenfurt klaar stond. 5 bakjes, een paar Cityshuttle rijtuigen, een paar IC rijtuigen en een ADbmpsz als 1e klasse die goed vol stond met fietsen en goed vol zat met reizigers. Mooie reis over de Tauern naar Villach.

Daar heb ik even de tijd gelopen om door de stad naar het Westbahnhof te lopen.
Afbeelding
ÖBB Talent in Villach West

Van daar via de Gailtalbahn naar Hermagor. De lijn ging nog niet eens zo lang geleden verder naar Kötschach, maar dat is helaas verleden tijd. Tegenwoordig wel elektrisch en met een half uur kering in Hermagor zou je denken dat ze ook nog wel een paar stations verder zouden kunnen rijden met hetzelfde materieel. Even naar het dorp gelopen want er moest wat eten gehaald worden, maar 12:30 op zaterdag in Oostenrijk is wat lastig. De ene bakker was om 12 uur dicht, de tweede ging om 13 uur dicht en had alleen nog droog brood, maar gelukkig was er nog een pleintje met een conditorei waar nog wat zoete broodjes te krijgen waren.

Afbeelding
ÖBB Talent in Hermagor

Terug naar Villach werden we op spoor 8 aan de Gütserschleife gezet, geen idee of dit normaal is, maar wel een leuke bonus omdat je dan een andere boog neemt als naar Villach Hbf.
Via Spittal naar Lienz waar een ETR 170 (Südtirol FLIRT) stond te wachten voor de reis naar Fortezza. Waar in Duitsland tegenwoordig dit soort treinen altijd wel éénmansbediening is is dat hier niet zo. De conductrice heeft geen fluitje maar bij elk station moet ze de deuren dichtsleutelen en een vertrekbevel geven. Dit wordt ook overgenomen door het Italiaanse personeel dat in Innichen kwam aflossen. Met een twist. Want zij hebben drie man nodig waar de Oostenrijkers het met twee doen, en de vertrekprocedure van de conducteur was erg laissez-faire. Sowieso had de man geen interesse in kaartcontrole, zijn hele houding was van "ik moet hier zijn maar wil het eigenlijk niet" en het vertrekbevel werd gegeven door het achteloos zwaaien met een groene zakdoek die waarschijnlijk ook voor zijn neus gebruikt werd terwijl hij de trein instapte.

Afbeelding
Afbeelding
Südtirol Bahn ETR 170 in Lienz

Afbeelding
San Candido/Innichen
Afbeelding
De bar in Fortezza lijkt gesloten

In de Eurocity nog een kleine aanvaring met een entitelde grootmoeder. Twee koters waren naast onze coupé met een bal aan het overgooien. En dat ging natuurlijk niet altijd goed, die bal valt, die bal komt tegen het raam en dan roepen ze entschuldigung. Maar ja, het stoort wel nogal, dus gevraagd of ze dat niet misschien voor hun eigen coupé konden doen. Komt grootmoeder aan, vindt dat ik niet zo moet zeuren en dat er overal mensen zitten "dus waar moeten ze het dan doen". Nou, voor je eigen coupé dus. Als je mensen wil irriteren, irriteer dan je eigen oma. Of als zij er geen probleem mee heeft, dan is het toch ook goed om het daar te doen? Maar nee. Ze stopten dus maar met ballen.
In Innsbruck kreeg de bistro van de Railjet nachschub, gelukkig want ik begon toch wel wat honger te krijgen en in Fortezza en op de Brenner waar we 12 minuten stonden was niet echt wat te krijgen. Dus met uitzicht op de oostelijke Alpen van een lekker bord eten zitten genieten.

Zondag vroeg begonnen om op tijd in Stockach te kunnen zijn voor de zondagstrein naar Mengen. Het plan (waar weinig van terecht zou komen) was als volgt:

| Bregenz                 |        |  06:47 | S      3 |
 | St. Margrethen SG       |  07:04 |  07:13 | IR  3258 |
 | Rorschach               |  07:21 |  07:24 | S      7 |
 | Romanshorn              |  07:43 |  07:48 | S      1 |
 | Kreuzlingen             |  08:14 |  08:17 | S     14 |
 | Konstanz                |  08:20 |  08:23 | SBB   S6 |
 | Radolfzell              |  08:44 |  08:51 | S     61 |
 | Stockach                |  09:10 |  09:14 | RB 74301 |
 | Mengen                  |  10:29 |  10:39 | RE  3213 |
 | Ulm Hbf                 |  11:41 |  11:57 | 57459    |
 | Weißenhorn              |  12:23 |  12:31 | 57464    |
 | Ulm Hbf                 |  13:01 |  14:01 | ICE  596 |
 | Mannheim Hbf            |  15:28 |  15:35 | ICE  106 |
 | Köln Hbf                |  17:04 |  17:25 | RB 10624 |
 | Mönchengladbach Hbf     |  18:19 |  18:26 | RE 20086 |
 | Viersen                 |  18:33 |        |          |
Een aantal korte erg korte overstappen om in Stockach te komen maar kom op, het is Zwitserland, geen Duitsland. Ik vraag me wel af waarom er niet een doorgande trein van bijvoorbeeld Bregenz naar Konstanz rijdt in plaats van allemaal die korte stukjes.
Ik had een optie om een half uur eerder met twee overstappen minder via St. Gallen te reizen, gelukkig dat ik dat niet gedaan had want daar bleek een aardverschuiving te zijn geweest en er reed niks van Rorschach naar St. Gallen.
Maar, het is Zwitserland, dus hier ging gewoon niets mis. In St. Margrethen bij de Avec een thee en croissant gescoord. Ik ben niet zo van de contactloze dingen, maar het is toch wel handig om te vermijden dat je geen devaluerende valuta moet kopen. De CHF is tegenwoordig minder waard dan de EUR. Zullen ze blij mee zijn bij de koekoeksklokken. En de croissant was heel erg goed. Een stuk beter als wat er in Duitsland meestal verkocht wordt.

Afbeelding
THURBO THURBO in Romanshorn
Afbeelding
En nog een keer THURBO in Kreuzlingen

Die laatste trein is toch echt geweldig. Rijdt elk uur of zo de 3 minuten van Kreuzlingen naar Konstanz.

Afbeelding
Seehas in Konstanz en links de RE naar Karlsruhe

Verder met de Seehas naar Radolfzell. Het was die morgen fris dus ik had de lange mouwen aangedaan, maar het warmde snel op, dus in de trein snel omgekleed. Ben ik mijn rugzak aan het inpakken, mis ik iets. Mijn portemonnee. WAT! :o Ja, ik was mijn portemonnee kwijt. Dan neemt je brein even een afslag. Alle pasjes zitten in de portomonne, het meeste van mijn geld (ik hou toch altijd wel een paar euro ergens anders), je bent toch opeens heel veel kwijt wat je eigenlijk nodig hebt en wat gewoon heel vervelend is om te moeten vervangen.
Maar de volgende actie is toch om de rugzak even ondersteboven te houden en tot de conclusie te komen dat die portemonnee er toch echt niet is.
Wat nu.
Die moet ergens in een trein liggen. Maar welke. Denk na, ik had nog thee en croissant gekocht in St. Margrethen. Maar eerst uitstappen, ondertussen waren we in Konstanz-Wollmatingen, eruit en de volgende trein terug.
Daar nog een keer mijn rugzak doorzocht, want op een bepaald niveau accepteer je niet dat je dit overkomt. Maar nee, echt weg.
Goed, stappen nagaan. Na St. Margrethen in de SBB IR gezeten voor 8 minuten. Daar toch niks geks gedaan, dat was zo kort dat ik de croissant niet aangeraakt heb en alleen van de thee gesipt heb. Daar had ik twee handen voor nodig (croissant in de ene, thee in de andere) dus die portemonnee heb ik daar niet aangeraakt. Trein naar Romanshorn dan? Of die naar Kreuzlingen die door gaat naar Schaffhausen? Als het die laatste is, dan teruggaan en kijken of ik de tegentrein kan opvangen.

| Konstanz-Wollmatingen   |  08:29 |  08:57 | SBB   S6 |
 | Konstanz                |  09:05 |  09:09 | IR  2114 |
 | Kreuzlingen             |  09:12 |        |          |
Inmiddels kwam de Seehas terug en bij aankomst in Konstanz even de machiniste aangesproken. Ook hier weer een kleine twist in het brein, dat het een GTW is betekent niet dat ze van THURBO zijn, dus zij kon uiteraard niets voor mij doen.
In Konstanz stond een SBB-trein naar Kreuzlingen, zonder ID illegaal de grens over gegaan (je moet wat, maar zondag en er was geen politie of Zoll, zelfs als je aangifte moest doen dan moest dat via een zelf-ingevuld formuliertje) terug naar Kreuzlingen.
Daar kwam net weer de THURBO naar Konstanz voorrijden.

| Kreuzlingen             |        |  09:17 | S     14 |
 | Konstanz                |  09:20 |        |          |
Dus het probleem aan de machinist uitgelegd. Of hij misschien via zijn leitstelle in contact kan komen met de machinist van de trein naar Schaffhausen (die rond die tijd daar aan moest komen) of die misschien door de trein kon lopen om te kijken of de portemonnee er nog lag. "Hmm. Ja. Ok. Goed, ik zal kijken". Tijdens de lange rit terug naar Konstanz was hij aan het bellen en bij aankomst in Konstanz zei hij dat er gekeken ging worden en als er iets gevonden werd dan ging het naar het Fundburo. Ik zei nog "vergeten te zeggen dat het in de 1. klas is (hoef je niet zo veel te zoeken)" maar daar was hij verder niet meer in geïnteresseerd.
Ok, wat nu. Aangifte van vermissing doen? Even bij het loket kijken. Nee politie hebben we hier niet. Zoll? Ja, spoor 1B. Maar het was zondag. Geen fysieke Zoll vandaag. Dus maar weer terug en nog even bij de SBB gemeld, wie weet dat de portemonnee toch in de SBB trein ligt.

En wat nu. Nou, te laat voor Stockach - Mengen en eigenlijk was de leut er nu wel van af, dus de eerste verbinding naar huis en maar even een nachtje slapen. De Seehas reed net weg, niet erg want de RE was de snelste optie naar huis.

| Konstanz                |        |  09:39 | RE  4718 |
 | Baden-Baden             |  12:27 |  12:32 | ICE   74 |
 | Mannheim Hbf            |  13:15 |  13:21 | ICE  918 |
 | Duisburg Hbf            |  15:37 |  16:01 | RE 10142 |
 | Viersen                 |  16:27 |        |          |
Beuh. Bijna 3 uur in een dubbeldeks RE.
Conducteur kwam langs, interrail laten zien, wil hij natuurlijk mijn ID zien. Eh ja, verloren. Wat nu? Heb je een ander pasje of zo? Nee, niks. Oh, maar toevallig voor de overnachting in Hohenems via whatsapp gecommuniceerd en omdat ik daar op een onchristelijk tijdstip aankwam wilden ze graag een kopie van mijn ID zien. Die stond dus nog in de whatsapp. Ok, kan ik tenminste iets laten zien.

En toen opeens een berichtje in de Facebook messenger van een onbekend persoon. "Goedemorgen, bent u in Zwitserland en bent u uw portemonnee kwijt?".

Wat? Eh ja! Wie bent u? Heeft u die gevonden!?

Ja dus. Nederlanders die op reis waren in Zwitserland en ze hadden mijn portemonnee gevonden. Ze hadden ook al twee keer 1 cent overgemaakt met hun contactinformatie, maar ja, je checkt je overschrijvingen niet elk uur. Daar stond dus hun telefoonnummer in en gebeld.
Ja, hoi, geweldig, wat nu? Opsturen? Is dat handig met alle pasjes?
Oh wacht, ik ben in Singen, ik ga de trein uit. In het voorbijgaan de conducteur nog even gezegd dat mijn spullen gevonden zijn.

| Singen(Hohentwiel)      |  10:03 |        |          |
Ok, waar gaan jullie heen? Interlaken. Oh, daar kan ik komen, 14:55 in Interlaken Ost, 15:05 weer terug, zelfde dag nog in Viersen. Nee, wij gaan niet rechtstreeks, zijn pas om 17:00 in Interlaken. Ok, welke route, dan kijk ik wel of we elkaar ergens kunnen treffen.
Per slot van rekening kwamen zij dus via Schaffhausen en ok, een uur voorsprong maak je normaal niet goed op het spoor maar als je niet rechtstreeks gaat dan is er nog een kans.

"We zijn van 11:01 tot 12:05 in St. Gallen."

Reisplanner komt met een firing solution.

| Singen(Hohentwiel)      |        |  10:32 | SBB   S6 |
 | Konstanz                |  11:05 |  11:09 | RE  5222 |
 | St. Gallen(CH)          |  11:44 |        |          |
Weer terug naar Konstanz, wat is dat 4e keer?
De S6 uit Konstanz kwam aan met... de machiniste die ik die morgen aangesproken had. Hee, du wieder? Was los? Ja, portemonnee gevonden. Oh super!
In de RE naar St. Gallen (half Thurbo, half SBB) wilde de conductrice daar ook nog mijn ID zien, dus uitgelegd en dat ik nu op weg was om het weer op te halen, moest ik mevrouw toch even uitleggen hoe je met moderne communicatiemiddelen een totale onbekende in een uur tijd kunt contacteren.
Onderweg nog wat afgestemd over hoe te ontmoeten en rond kwart voor twaalf weer verenigd met mijn portemonnee. Pfew. *O*

Nog wat nagevraagd over het hoe en wat van het vinden en inderdaad, zij hadden de trein uit Schaffhausen en het was een Zwitsers koppel die de portemonnee gevonden had waar zij bij zaten en zij herkenden een Rabopas en zeiden dat ze het zouden overnemen. Hadden nog gebeld met mijn bank (PASJES VERNIETIGEN! NU! WIJ BLOKKEREN ALLES!) die totaal niet mee wilden werken om mij te contacteren. Ook de ANWB gebeld (wegenwacht kaart), maar dat alles werkte niet. Dus toen de overschrijving gedaan en mij op facebook gezocht (ik denk dat ik redelijk makkelijk te vinden ben op naam, zij vonden niet zo).

Goed, nu eind goed al goed is kunnen we weer terug naar huis. Aanvankelijk direkte route, maar omdat ik in de RS naar Ulm terecht kwam toch nog even via Weißenhorn gegaan:

| St. Gallen(CH)          |        |  12:25 | IR  3265 |
 | St. Margrethen SG       |  12:47 |  12:51 | EC   191 |
 | Memmingen               |  13:58 |  14:32 | 57780    |
 | Senden                  |  15:09 |  15:12 | 57467    |
 | Weißenhorn              |  15:23 |  15:31 | 57474    |
 | Ulm Hbf                 |  15:57 |  16:47 | ICE  514 |
 | Köln Hbf                |  20:04 |  20:25 | RB 10630 |
 | Mönchengladbach Hbf     |  21:20 |  21:38 | RB 10340 |
 | Viersen                 |  21:44 |        |          |
De reisplanner wist dat de EC niet via St. Gallen zou rijden. Die moet dan via Romanshorn gegaan zijn of zo. Ik wist dat dat was vanwege de aardverschuiving (die ik bij aankomst in St. Gallen heb gezien, was niet heel spannend) maar de reisplanner wist dus niet dat andere treinen naar Rorschach (IR 3265) ook niet zouden rijden. Dus mij bij het loket vervoegd, en de Zwitsers deden Zwitserse dingen, er was een ersatzbusverkehr met een dienstregeling en verschillende lijnen. EV4 werd de mijne.

| St. Gallen(CH)          |        |  12:17 | EV     4 |
 | St. Margrethen SG       |  12:47 |        |          |
Afbeelding
EV2 naar Rorschach
Afbeelding
EV4 naar St. Margrethen

De bus was snel en efficiënt, ruim op tijd in St. Margrethen en daar was het wachten op de EC. Die werd nog zonder vertraging aangekondig, maar dat veranderde snel, uiteraard vanwege de omleiding. Met +10 op weg naar Memmingen, dan zou de aansluitende RE naar Ulm al wel weg zijn. +10 werd +33 waardoor zelfs de RB nog krap werd. Dus efficient gepositioneerd in de trein (dacht ik), het personeel nog even verteld dat ze toch echt op spoor 2 aan zouden komen (wieso weißt du das und ich nicht?), veel te ver naar voren doorgereden (de trap was ter hoogte van de achterste bak) en een 1 minuut overstap op de RB nog gehaald.

Afbeelding
DB Lint in Weißenhorn

In Ulm nog even geprobeerd de ICE van van 16:01 te halen, hij reed voorbij toen wij met +3 in Neu-Ulm waren, maar nee, dat was net te krap, hij reed weg toen ik in Ulm de trap op liep.
Ik was een week eerder nog in Ulm, toen waren er al aanwijzingen dat er verbouwd ging worden (de Spar Express was half leeg), nu is er dus niets meer te krijgen en moet je de weg over voor een broodje.
Terugweg was niet spannend maar Keulen was weer de normale chaos. Kom je met +1 in Deutz aan het perron te staan, sta je met +8 in Hbf langs het perron. Van de voorstelling in de RB27 had ik al verteld. Uiteindelijk met +8 in Mönchengladbach, normaal geeft die aansluiting op de RE13 maar die had +30, dus met de RB33 naar Viersen.
Laatst gewijzigd door MaartenD op ma 27 mei 2024, 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Re: Je portomonnee achterna reizen

Bericht door TffpaA »

Past beter in 'OV in Beeld', me dunkt?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

En wat is een "portomonnee"? Een portemonnee ken ik wel; daar kun je o.a. je pinpas en geld in kwijt. :Y
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Past beter in het copulatie topic, me dunkt?
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Way ahead of you.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik heb wel eens mijn sporttas in de 3900 laten liggen. Die heeft toen een reisje naar zowel Enkhuizen als Heerlen gemaakt, waarna ik hem op Amsterdam Amstel alsnog uit de trein haalde. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Re: Je portemonnee achterna reizen

Bericht door Ardan »

Jemig, wat heb jij een geluk gehad zeg dat uitgerekend Nederlanders hem vonden en zulke moeite hebben gedaan voor je _O_
Gediplomeerd ongeluksmagneet
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Wat een verhaal! Leest ook lekker weg en gelukkig met een goede afloop! *O*
Karl

Bericht door Karl »

Eind goed, al goed. Kan me de paniek en de stress goed voorstellen. -0-
Het is een spectrum.
Plaats reactie