75 jaar PCC in Den Haag (23 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

75 jaar PCC in Den Haag (23 foto’s)

Bericht door Milco »

Vanwege het feit dat het 75 jaar geleden is dat de eerste tram van het type PCC in Den Haag arriveerde, reden er vandaag historische trams van dit type op lijn 11, die vanaf station Den Haag Hollands Spoor naar Scheveningen rijdt. Terwijl de reguliere trams hun gewone diensten reden, waren de PCC’s bovendien gratis voor iedereen!

Nadat ik met de trein bij station Den Haag HS was gearriveerd, besloot ik mij uit de menigte spotters te wurmen om langs de baan wat rustigere locaties te zoeken. Op de Oranjelaan wachtte ik de eerste tram af die mij zou passeren en dat werd de 1304 uit 1971:
Afbeelding

De volgende tram besloot ik ook maar hier af te wachten en dat werd de 1022 die beduidend ouder is met bouwjaar 1952:
Afbeelding

Ook reden er enkele andere bijzondere trams mee, die overigens niet toegankelijk waren, zoals dit “Tramrestaurant” in de vorm van deze zwarte GTL:
Afbeelding

Nadat ik nog wat foto’s maakte van de hierna volgende trams, deze foto’s toon ik hier niet en de trams volgen verderop in dit verslag, besloot ik de tramroute van lijn 11 af te gaan lopen. Terug bij station Hollands Spoor was de 1304 weer in aantocht en deze kon ik dan weer mooi op de foto zetten:
Afbeelding

Hierna liep ik verder en wel naar de halte Jacob Catsstraat. Hier kon ik de 1304 weer op de foto zetten, inmiddels weer onderweg naar Scheveningen:
Afbeelding

Ook de reguliere trams was ik overigens niet vergeten. Zo trof ik de 5033 aan in zijn nieuwe kleuren op lijn 9:
Afbeelding

Na nog even wachten kwam de 1022 weer langs op weg naar Scheveningen:
Afbeelding

Ik liep weer een stuk verder en kwam daarbij langs het Haags Openbaar Vervoer Museum. Hoewel ik er niet binnen ben geweest, kon ik wel deze Brusselse PCC uit 1956 op de foto zetten…:
Afbeelding

…net als deze RET 446, een Berkhof Duvedec uit 1991:
Afbeelding

Nabij de kruising met de Fruitweg, nabij halte Wouwermanstraat, kon ik museumtram 1210 op de foto zetten die uit 1963 komt:
Afbeelding

Ik bleef daarna de route al lopend volgen en kwam onder andere langs de Haagse Markt. Het was er een drukte van jewelste, maar ik kon wel mooi de 1022 weer op de foto zetten:
Afbeelding

Bij de halte Hobbemaplein pakte ik tussendoor ook was bussen mee. Nadat een vertraagde lijn 25 was vertrokken, kwam direct de volgende al de hoek om met deze 1007, een van de aardgasbussen die toch wel binnenkort vervangen worden door elektrische Mercedessen:
Afbeelding

Ik was inmiddels weer doorgelopen naar de Conradkade alwaar lijn 11 een stuk langs het water rijdt. Ondanks het hoge gras, er liepen enkele spotters het gras aan te stampen omdat ze het te hoog vonden, kon ik er leuke foto’s maken zoals van de 1193 die uit 1957 komt:
Afbeelding

Een bruggetje verder, bij de halte Weimarstraat, besloot ik weer wat trams af te wachten zoals deze 1101 die uit 1957 komt:
Afbeelding

Ook vanaf de rand van deze halte konden leuke plaatjes worden geschoten, zoals van deze 1210 die weer onderweg is naar station Hollands Spoor:
Afbeelding

Ook de Pekeltram van de HTM reed mee, hoewel deze niet toegankelijk was. Ook deze trof ik aan langs de Conradkade:
Afbeelding

Ik liep uiteraard hierna weer verder tot ik weer een leuk plekje tegenkwam. Dit betrof de kruising met de Groot Hertoginnelaan alwaar ik de 1210 weer spotte, inmiddels onderweg naar Scheveningen:
Afbeeldingpicture upload

Weer een stuk verder, parallel aan de Van Boetzelaerlaan, kon ik deze tram weer op de foto zetten terwijl hij weer onderweg was naar station Hollands Spoor:
Afbeelding

Ik liep daarna weer verder richting de kust. Op de kruising met de Westduinweg, de zee was bijna te ruiken, kon ik de gele 1304 weer op de foto zetten:
Afbeelding

De 1193 kon ik iets verderop dan weer mooi op de foto zetten in de tegenrichting:
Afbeelding

Aangezien de keertijd in Scheveningen best ruim was, kon ik de 1193 even later nog mooi op de foto zetten, halterend aan de halte Strandweg met de Noordzee op de achtergrond:
Afbeelding

’s Middags reed ook de tot Partytram verbouwde 1302 mee die uit 1971 stamt. Deze tram kon ik hier op de foto zetten in de keerlus bij de halte Strandweg met trambestuurder Erik de Zwart:
Afbeelding

En terwijl Erik nog even stond uit te rusten, kwam de 1210 weer aanrijden:
Afbeelding

Hiermee reisde ik even later naar station Hollands Spoor. Daarna besloot ik door te lopen naar het centrum voor een schuitje van Bram om daarna vanaf het Centraal Station per trein huiswaarts te keren na een leuk dagje spotten, reizen én ruim 15 kilometer wandelen! :)

Bedankt voor het kijken. Deze foto’s en meer verschijnen binnenkort op mijn website! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
umbusko
Donateur

Re: 75 jaar PCC in Den Haag (23 foto’s)

Bericht door umbusko »

Leuke foto's! *O*
Milco schreef: zo 02 jun 2024, 22:11 er liepen enkele spotters het gras aan te stampen omdat ze het te hoog vonden
:')
Anne

Bericht door Anne »

Leuk verslag. Vandaag een paar ritjes meegereden; kon gelukkig mee met de 1302 waarin geen staanplaatsen zijn toegestaan.
Stond overal vol met fotografen. Zelf alleen aan de eindpunten een paar foto's gemaakt.

Kleine correctie:
De 1193 is uit 1958.
De 1302 is uit 1971 en in 1989 tot Partytram verbouwd.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :D
Zoals je weet, was ik ook aanwezig, maar ik heb slechts op twee plaatsen langs de route foto's gemaakt.

Ik had ook wel graag met de P1/1304 mee willen rijden, maar Erik stopte niet bij de tussengelegen haltes. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie