
Deel 1: Arnhem-Berlin
We vertrekken op vrijdag 20 december en we gaan met de laatste IC Berlin van de dag naar Berlin Hbf toe. De tickets hiervoor zijn halverwege oktober geboekt, waarna er enkele weken later een weliswaar te verwachten, maar toch vervelend mailtje kwam van de DB:

Wie het mailtje zo ziet verwacht dat je de pot op kunt en niet meer naar Berlin kunt komen, maar het blijkt gelukkig te gaan om een kleine wijziging waardoor de IC Berlin niet naar Hbf en Ostbahnhof rijdt, maar naar Gesundbrunnen. Voor ons betekent het een keertje extra overstappen in Spandau en that's it. Ik snap dat dit soort mailtjes automatisch verstuurd worden en er altijd hetzelfde uitzien, maar bij dit soort kleine wijzigingen is deze toon niet heel handig, dit veroorzaakt alleen maar paniek

Op de dag van vertrek hebben we eerst nog een groot deel van de dag gewerkt. Rond half 4 pakken we de trolleybus naar het station en om 16:11 nemen we de IC richting Deventer. Na een half uurtje vertoeven in de stationshuiskamer aldaar - een heel fijne plek om te wachten en ontzettend jammer dat die in Arnhem gaat sluiten - komt de IC Berlin opdagen. Op tijd vertrekken we, met 4 minuten vertraging bereiken we Bad Bentheim. Daarna gaat het op z'n DB's: er gebeurt eigenlijk niks noemenswaardigs onderweg, maar toch arriveren we een kwartier te laat in Hannover. Daar staan we om onduidelijke redenen en zonder mededelingen van het personeel lang stil, met +50 vervolgen we onze weg. Het enige wat van de omroep kwam, toen we al bijna in Berlin-Spandau waren, is "Polizeieinsatz". Goed, we hoeven toch nergens meer heen vandaag


Met +47 bereiken we uiteindelijk Spandau, waar we niet lang hoeven te wachten op een stoptrein richting het Hbf. We slapen in het Ibis naast het station, qua ligging ideaal.
Deel 2: Berlin-Szczecin
De volgende ochtend gaat de reis verder, alleen niet richting zuidoosten, maar het noordoosten. In Szczecin woont namelijk ook een deel van de familie en die gaan we eerst bezoeken. Omdat de spoorlijn Angermünde-Szczecin momenteel omgebouwd wordt, is de FlixBus de makkelijkste manier om Szczecin te bereiken. De halte bij het Hbf is zowat naast het hotel, dus voor ons ideaal. Normaal kost een enkele reis Berlin-Szczecin €11 p.p., maar toen ik halverwege oktober ging kijken was dit voor alle data rond de kerst al €32




FlixBus from Berlin at Szczecin bus station by Timon91, on Flickr
Overigens valt de grote hoeveelheid bussen richting Oekraïne wel op. In het kwartiertje dat we op het busstation wachten, zien we drie bussen van/naar Oekraïne aankomen/vertrekken.
Deel 3: Szczecin-Przeworsk
Na twee dagen in Szczecin gaan we weer verder richting schoonfamilie. Aangezien wij in Arnhem dichter bij Szczecin wonen dan de schoonfamilie bij hun familie in Szczecin woont, moeten we nog een heel eind reizen. Gelukkig is er een nachttrein die diagonaal Polen doorkruist, namelijk de "Przemyślanin" Świnoujście-Przemyśl. Voor ons ideaal om zoveel mogelijk tijd met familie door te kunnen brengen, alleen willen we dan wel in een slaaprijtuig kunnen reizen. In Polen mogen (net als in Oostenrijk) onbekenden alleen een slaapcoupé delen met iemand van hetzelfde geslacht, dus alleen in een T2/double kunnen we samen reizen. Nu valt die qua prijs best mee in Polen. Probleem: er is maar één slaaprijtuig en zoals gezegd is half Polen op reis rond deze dagen. De slaapplaatsen zijn dus in een razend tempo uitverkocht. In Polen is er een boekingstermijn van 30 dagen voor binnenlandse treinen, daarnaast is het vaak maar de vraag hoe lang (of vooral: hoe kort) van te voren de boeking voor de nieuwe dienstregeling geopend wordt. Gelukkig waren ze dit jaar redelijk op tijd en kon ik gewoon 30 dagen van te voren een poging wagen. Datum van vertrek is 22 december, dus op 22 november gaat de boeking dan open. Op 21 november heb ik bij het ontbijt al gekeken voor 21 december, en toen waren alle slaapplaatsen al weg. Gelukkig heb ik op 22 november een afspraak waar ik vroeg voor op pad moet, dus dan ben ik nog wat eerder. Als ik 's nachts echter wakker wordt en even op de wekker kijk blijkt het kwart over 12 te zijn, en als ik dan toch al wakker ben.... Na het inloggen blijkt dat er elke dag een technische pauze is tussen 23:45 en 00:30, dus ik moet nog even wachten. Om 00:31 ingelogd, tickets geboekt, gelukt!

We hebben een ticket vanaf Szczecin Główny, maar station Szczecin Dąbie is voor ons makkelijker. De trein stopt hier twee keer, namelijk eerst rond kwart over 8 komend vanuit Świnoujście, dan stopt-ie om half 9 op station Szczecin Główny en vervolgens kwart voor 9 nog een keer op Szczecin Dąbie op weg richting Poznań. De route door Szczecin (gokje, het kan ook zijn dat de lus met de klok mee gereden wordt):

Wij stappen bij de tweede stop op Szczecin Dąbie in. De trein komt mooi op tijd opdagen en ons coupeetje is prima in orde. Qua uitstraling zijn de gemoderniseerde Poolse slaaprijtuigen vrij klinisch, maar verder zijn ze prima in orde. Anders dan bij de ÖBB is bij een tweepersoonsbezetting, de coupé hier ook daadwerkelijk op aangepast. Beide personen hebben dan ongeveer evenveel ruimte boven zich en dat is wel zo prettig. Mijn bed voor de nacht:

Bed on board sleeper train "Przemyślanin" Świnoujście-Przemyśl by Timon91, on Flickr
Ondanks mijn lengte kan ik wel gestrekt in het bed liggen en de klimaatbeheersing is top. De kussens zijn helaas wel matig (klein en dun) en verder is er nog een ander minpunt: de blauwe LED-lampjes achter de bedieningsknoppen en het schermpje ernaast zijn echt heel erg fel. Donkerder dan dit wordt het dus niet:

Bright lights on board sleeper train "Przemyślanin" Świnoujście-Przemyśl by Timon91, on Flickr
De nacht is prima, over het algemeen ligt het spoor er glad bij. Alleen tussen Kędzierzyn-Koźle en Mysłowice volgen we een omleiding onder Katowice langs, over een aantal zeer oude goederensporen. Die voel je wel


We ontwaken in een wit landschap, wat helaas geen voorbode is voor een witte Kerst. De dag erna is het meeste alweer verdwenen:

White landscape near Łańcut by Timon91, on Flickr
In Przeworsk, wat we om 07:47 bereiken, worden we opgehaald en om 9 uur zijn we al thuis. Ging mooi zo!
Deel 4: Przeworsk-Arnhem
Op 28 december is het alweer tijd voor de terugreis. Voorheen was er één directe EuroCity Przemyśl-Berlin, de Wawel, waarna je in theorie nog wel in Arnhem kon komen maar er dan niks fout mocht gaan. Sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling is er een tweede EuroCity bijgekomen die deze route bedient, genaamd "Galicja". Deze rijdt grofweg twee uur later dan de Wawel vorig jaar reed, terwijl de Wawel juist twee uur vervroegd is. Samen met de vorig jaar ingevoerde EC "Odra" is er dan een soort vieruurstakt tussen Kraków en Berlin, waarbij er twee treinen vanuit Przemyśl komen. Dit houdt in dat het al een stuk beter te doen is om in één keer naar huis te reizen! In Berlin heb je vanaf de Wawel nu een uurtje overstaptijd op de laatste IC Berlin richting Amsterdam, maar als je die mist zijn er ook nog opties via Duisburg en de RE19. Voor de prijs hoeven we het niet te laten: we hebben €132 betaald voor 2 personen enkele reis, in de 1e klasse. Echt geen geld, want het is een reis van bijna 1400 km! Een reservering voor de Wawel zit hierbij, voor de IC Berlin-Deventer heb ik een losse reservering gehaald bij de ÖBB, aangezien de DB hier tegenwoordig grof geld voor vraagt.
Goed, vertrek. De wekker staat op half 4, 4 uur vertrekken we met de auto. Eerst nog iemand ophalen en dan door naar Przeworsk. Het is glad, maar we hebben gelukkig ruim de tijd genomen. 20 minuten voor vertrek zijn we op het station. Onze trein vertrekt om 05:42, de Galicja (om 09:55) staat er ook al op:

Departure screen at Przeworsk train station by Timon91, on Flickr
Op tijd komt de trein opdagen, de eerste uurtjes proberen we nog wat te slapen. Vanaf Kraków is het vol, maar rijden we mooi op tijd. Eigenlijk gaat dit iets té goed, en dat blijkt helaas te kloppen. In Lubin, op 3 uur van Berlin, moeten we de Galicja de andere kant op kruisen. Als we hier staan, komt deze echter maar steeds niet aan. Het perron staat vol met wachtenden, ik schat ca. 50-60 mensen. Dan horen we de omroep op het perron: "dodelijk ongeval, al het treinverkeer is tot nader order stilgelegd". Op dit moment weten we eigenlijk al wel dat we vandaag helaas niet meer thuis gaan komen, er is blijkbaar zojuist iemand voor de Galicja gesprongen die een kilometer verderop staat. Omdat het zaterdag is gaat het wel even duren voordat de autoriteiten aanwezig zijn om het ongeval te onderzoeken, dus we vrezen ervoor hoe lang dit gaat duren. De conducteur die sinds Wrocław op de trein zit houdt ons in drie talen redelijk op de hoogte, uiteindelijk wordt er besloten om ons terug te sturen naar Wrocław. Vanaf daar worden we via een andere route naar Berlin gestuurd. Nadat dit is omgeroepen duurt het nog zeker een uur om de lok te laten omlopen, geen idee waarom. De lok staat lange tijd een stukje voor de trein, waardoor er ook geen stroom is:

EuroCity "Wawel" Przemyśl-Berlin at Lubin train station by Timon91, on Flickr
Wij hebben een plekje gevonden in het restauratierijtuig, wat vol zit met mensen zonder reservering die verder niks eten. Het WARS-personeel kan het niks schelen, ondanks dat er meerdere mensen die wat willen eten teleurgesteld terugkeren naar hun plaats. Omdat er geen stroom is, kan er ook niet worden gekookt. Onze pierogi krijgen we gelukkig wel redelijk snel nadat de lok is omgelopen en weer is aangekoppeld. Twee uur na aankomst in Lubin keren we terug naar Wrocław, in een over-overvolle trein. Iedereen die vanuit Lubin op de tegentrein stond te wachten, gaat mee naar Wrocław. Op station Wrocław moeten we weer kopmaken, hier komen we de Galicja richting Berlin tegen: de trein van 4 uur later. Ik denk dat deze foto niet vaak gemaakt kan worden, met de EuroCity "Wawel" en EuroCity "Galicja" naast elkaar op station Wrocław Główny


EuroCity "Wawel" and EuroCity "Galicja" (Przemyśl-Berlin) at Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
Het omlopen kost nog een half uur, daarna gaan we via Ścinawa weer door. Een kaartje van het hele gebeuren voor het idee:

De omleidingsroute is qua kilometers korter, maar is duidelijk van mindere kwaliteit. We rijden veel stukjes langzaam en er zijn veel stukken enkelspoor, omdat er wel gemoderniseerd wordt. Veel verkeer is er niet, want tot we weer op de oorspronkelijke route komen, zien we namelijk geen enkele tegentrein. De Galicja die we in Wrocław tegenkwamen is via de normale route gestuurd en die is schijnbaar net weer open, want die komt er zonder vertraging doorheen. De trein die bij het ongeval betrokken was, heeft inmiddels ook de reis hervat en is met +260 onderweg. Omdat de omleidingsroute trager is belanden we uiteindelijk achter de Galicja. Daarnaast stoppen we onderweg vaak zodat we ook hier nog veel tijd verliezen. Voor ons maakt het toch niets meer uit, maar in een volle trein waar je al de hele dag in zit, is dat best frustrerend. Aan de andere kant zijn we allang blij dat we nog steeds op weg zijn naar Berlin en de trein niet opgeheven is. De NS had iedereen in Lubin uit de trein geschopt en vanwege personeelsgebrek helaas geen bussen ingezet

Uiteindelijk bereiken we dan eindelijk Duitsland, met een vertraging van 5 uur:

Delayed EuroCity "Wawel" Przemyśl-Berlin at Frankurt (Oder) train station by Timon91, on Flickr
De PKP-conducteurs hebben iedereen voor inlichtingen over aansluitingen en overige doorverwezen naar het Duitse personeel, dus er staat een immens lange rij voor het conducteurshokje na vertrek uit Frankfurt (Oder). Wij weten dat we toch niet meer thuis kunnen komen, want ook de laatste ICE richting Ruhrgebiet is bij aankomst in Berlin Ostbahnhof al ruim 20 minuten weg. Als we die gehaald hadden, dan hadden we nog in Duisburg kunnen komen en was er wellicht nog een taxirit naar Arnhem mogelijk geweest. Ik vermoed dat we niet de enige zijn die een overnachting nodig gaan hebben en ik schat in dat het op Ostbahnhof rustiger is dan op Hbf, dus we stappen op Ostbahnhof uit en snellen naar het InfoPoint in de stationshal. Er staat niemand te wachten en er zit een medewerker die er bijster ongemotiveerd uitziet, maar die gelukkig het tegendeel bewijst. Hij moet er een paar telefoontjes voor plegen voordat hij een hotel met een vrije kamer te pakken heeft, maar het lukt. Na een kwartiertje lopen we met een Hotelgutschein en een bevestiging van de vertraging van 300 minuten richting Moxy Ostbahnhof. We hadden Hannover nog kunnen bereiken om morgen iets minder te hoeven reizen, maar na 14 uur en 13 minuten in ons coupeetje hebben we er echt genoeg van


Het inchecken bij Moxy gaat traag, de medewerker heeft nog nooit een DB Hotelgutschein gezien. Gelukkig lukt het uiteindelijk wel. Bij Moxy-hotels krijg je een welkomstdrankje, dus deze cocktail is ook op kosten van de DB:

Cocktail at Moxy Ostbahnhof by Timon91, on Flickr
We staan om half 7 op, ontbijten en gaan dan weer naar station. Om 07:53 nemen we dan de tweede IC van de dag richting Nederland, die van twee uur eerder was ons echt te vroeg




Dat was het voor deze keer, een iets ander verslagje dan normaal

