Kerst 2024: toch een kort reisverslag

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Donateur

Kerst 2024: toch een kort reisverslag

Bericht door Timon91 »

Voor de kerstdagen van dit jaar is de schoonfamilie weer bezocht, woonachtig in het zuidoosten van Polen. Gezien de weersomstandigheden, de drukte op de weg en het gebrek aan winterbanden gaan we dan meestal met de trein. Veel bezoeken doen we verder niet, een reisverslag heb ik aan dit soort bezoekjes nog niet eerder geweid. Deze keer was er echter te veel voor een berichtje in "Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland", zodat ik er toch maar een klein verslagje voor gemaakt heb. Er zitten een paar foto's bij, die een kleine impressie dienen te geven maar waar absoluut niet op de kwaliteit gelet moet worden, want die is er namelijk niet :') Alle foto's zijn met een aardappel gemaakt met grijs winterlicht. Ook zitten er hier en daar wat screenshots bij voor de volledigheid. Veel leesplezier!

Deel 1: Arnhem-Berlin

We vertrekken op vrijdag 20 december en we gaan met de laatste IC Berlin van de dag naar Berlin Hbf toe. De tickets hiervoor zijn halverwege oktober geboekt, waarna er enkele weken later een weliswaar te verwachten, maar toch vervelend mailtje kwam van de DB:

Afbeelding

Wie het mailtje zo ziet verwacht dat je de pot op kunt en niet meer naar Berlin kunt komen, maar het blijkt gelukkig te gaan om een kleine wijziging waardoor de IC Berlin niet naar Hbf en Ostbahnhof rijdt, maar naar Gesundbrunnen. Voor ons betekent het een keertje extra overstappen in Spandau en that's it. Ik snap dat dit soort mailtjes automatisch verstuurd worden en er altijd hetzelfde uitzien, maar bij dit soort kleine wijzigingen is deze toon niet heel handig, dit veroorzaakt alleen maar paniek :')

Op de dag van vertrek hebben we eerst nog een groot deel van de dag gewerkt. Rond half 4 pakken we de trolleybus naar het station en om 16:11 nemen we de IC richting Deventer. Na een half uurtje vertoeven in de stationshuiskamer aldaar - een heel fijne plek om te wachten en ontzettend jammer dat die in Arnhem gaat sluiten - komt de IC Berlin opdagen. Op tijd vertrekken we, met 4 minuten vertraging bereiken we Bad Bentheim. Daarna gaat het op z'n DB's: er gebeurt eigenlijk niks noemenswaardigs onderweg, maar toch arriveren we een kwartier te laat in Hannover. Daar staan we om onduidelijke redenen en zonder mededelingen van het personeel lang stil, met +50 vervolgen we onze weg. Het enige wat van de omroep kwam, toen we al bijna in Berlin-Spandau waren, is "Polizeieinsatz". Goed, we hoeven toch nergens meer heen vandaag :')

Afbeelding

Met +47 bereiken we uiteindelijk Spandau, waar we niet lang hoeven te wachten op een stoptrein richting het Hbf. We slapen in het Ibis naast het station, qua ligging ideaal.

Deel 2: Berlin-Szczecin

De volgende ochtend gaat de reis verder, alleen niet richting zuidoosten, maar het noordoosten. In Szczecin woont namelijk ook een deel van de familie en die gaan we eerst bezoeken. Omdat de spoorlijn Angermünde-Szczecin momenteel omgebouwd wordt, is de FlixBus de makkelijkste manier om Szczecin te bereiken. De halte bij het Hbf is zowat naast het hotel, dus voor ons ideaal. Normaal kost een enkele reis Berlin-Szczecin €11 p.p., maar toen ik halverwege oktober ging kijken was dit voor alle data rond de kerst al €32 :') Tsja, niet zo gek zo vlak voor de feestdagen als zo ongeveer elke Pool die in het buitenland woont, terug naar huis gaat :') Ik heb het voorgevoel dat de prijzen nog wel iets gaan dalen en zo niet, dan gaan we alsnog wel met de trein en SEV-bus via Angermünde (€15 p.p. uit de automaat). Een weekje voor vertrek blijkt m'n gevoel te kloppen, uiteindelijk betalen we ieder €18 voor de enkele reis. 8:25 vertrek, 10:40 aankomst in Szczecin, prima qua tijden. In de bus blijken onze stoelen niet te bestaan - rij 7 gaat over in rij 10, rij 8 bestaat niet :') - maar het zit niet helemaal vol dus vinden we elders een plekje. De reis is verder niet spannend en Szczecin bereiken we mooi op tijd, het busstation is niet een heel florissante plek. Hier een impressie, links de FlixBus vanuit Berlin:

Afbeelding
FlixBus from Berlin at Szczecin bus station by Timon91, on Flickr

Overigens valt de grote hoeveelheid bussen richting Oekraïne wel op. In het kwartiertje dat we op het busstation wachten, zien we drie bussen van/naar Oekraïne aankomen/vertrekken.

Deel 3: Szczecin-Przeworsk

Na twee dagen in Szczecin gaan we weer verder richting schoonfamilie. Aangezien wij in Arnhem dichter bij Szczecin wonen dan de schoonfamilie bij hun familie in Szczecin woont, moeten we nog een heel eind reizen. Gelukkig is er een nachttrein die diagonaal Polen doorkruist, namelijk de "Przemyślanin" Świnoujście-Przemyśl. Voor ons ideaal om zoveel mogelijk tijd met familie door te kunnen brengen, alleen willen we dan wel in een slaaprijtuig kunnen reizen. In Polen mogen (net als in Oostenrijk) onbekenden alleen een slaapcoupé delen met iemand van hetzelfde geslacht, dus alleen in een T2/double kunnen we samen reizen. Nu valt die qua prijs best mee in Polen. Probleem: er is maar één slaaprijtuig en zoals gezegd is half Polen op reis rond deze dagen. De slaapplaatsen zijn dus in een razend tempo uitverkocht. In Polen is er een boekingstermijn van 30 dagen voor binnenlandse treinen, daarnaast is het vaak maar de vraag hoe lang (of vooral: hoe kort) van te voren de boeking voor de nieuwe dienstregeling geopend wordt. Gelukkig waren ze dit jaar redelijk op tijd en kon ik gewoon 30 dagen van te voren een poging wagen. Datum van vertrek is 22 december, dus op 22 november gaat de boeking dan open. Op 21 november heb ik bij het ontbijt al gekeken voor 21 december, en toen waren alle slaapplaatsen al weg. Gelukkig heb ik op 22 november een afspraak waar ik vroeg voor op pad moet, dus dan ben ik nog wat eerder. Als ik 's nachts echter wakker wordt en even op de wekker kijk blijkt het kwart over 12 te zijn, en als ik dan toch al wakker ben.... Na het inloggen blijkt dat er elke dag een technische pauze is tussen 23:45 en 00:30, dus ik moet nog even wachten. Om 00:31 ingelogd, tickets geboekt, gelukt! :D Uit nieuwsgierigheid kijk ik nog een keer voor een nieuwe boeking en ja hoor, om 00:37 zijn alle bedplaatsen al uitverkocht - ongelooflijk!

We hebben een ticket vanaf Szczecin Główny, maar station Szczecin Dąbie is voor ons makkelijker. De trein stopt hier twee keer, namelijk eerst rond kwart over 8 komend vanuit Świnoujście, dan stopt-ie om half 9 op station Szczecin Główny en vervolgens kwart voor 9 nog een keer op Szczecin Dąbie op weg richting Poznań. De route door Szczecin (gokje, het kan ook zijn dat de lus met de klok mee gereden wordt):

Afbeelding

Wij stappen bij de tweede stop op Szczecin Dąbie in. De trein komt mooi op tijd opdagen en ons coupeetje is prima in orde. Qua uitstraling zijn de gemoderniseerde Poolse slaaprijtuigen vrij klinisch, maar verder zijn ze prima in orde. Anders dan bij de ÖBB is bij een tweepersoonsbezetting, de coupé hier ook daadwerkelijk op aangepast. Beide personen hebben dan ongeveer evenveel ruimte boven zich en dat is wel zo prettig. Mijn bed voor de nacht:

Afbeelding
Bed on board sleeper train "Przemyślanin" Świnoujście-Przemyśl by Timon91, on Flickr

Ondanks mijn lengte kan ik wel gestrekt in het bed liggen en de klimaatbeheersing is top. De kussens zijn helaas wel matig (klein en dun) en verder is er nog een ander minpunt: de blauwe LED-lampjes achter de bedieningsknoppen en het schermpje ernaast zijn echt heel erg fel. Donkerder dan dit wordt het dus niet:

Afbeelding
Bright lights on board sleeper train "Przemyślanin" Świnoujście-Przemyśl by Timon91, on Flickr

De nacht is prima, over het algemeen ligt het spoor er glad bij. Alleen tussen Kędzierzyn-Koźle en Mysłowice volgen we een omleiding onder Katowice langs, over een aantal zeer oude goederensporen. Die voel je wel :') De onmogelijkheid om een nachttrein op tijd te laten rijden wordt vandaag weerlegd door de PKP, want we zijn overal op de minuut op tijd:

Afbeelding

We ontwaken in een wit landschap, wat helaas geen voorbode is voor een witte Kerst. De dag erna is het meeste alweer verdwenen:

Afbeelding
White landscape near Łańcut by Timon91, on Flickr

In Przeworsk, wat we om 07:47 bereiken, worden we opgehaald en om 9 uur zijn we al thuis. Ging mooi zo!

Deel 4: Przeworsk-Arnhem

Op 28 december is het alweer tijd voor de terugreis. Voorheen was er één directe EuroCity Przemyśl-Berlin, de Wawel, waarna je in theorie nog wel in Arnhem kon komen maar er dan niks fout mocht gaan. Sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling is er een tweede EuroCity bijgekomen die deze route bedient, genaamd "Galicja". Deze rijdt grofweg twee uur later dan de Wawel vorig jaar reed, terwijl de Wawel juist twee uur vervroegd is. Samen met de vorig jaar ingevoerde EC "Odra" is er dan een soort vieruurstakt tussen Kraków en Berlin, waarbij er twee treinen vanuit Przemyśl komen. Dit houdt in dat het al een stuk beter te doen is om in één keer naar huis te reizen! In Berlin heb je vanaf de Wawel nu een uurtje overstaptijd op de laatste IC Berlin richting Amsterdam, maar als je die mist zijn er ook nog opties via Duisburg en de RE19. Voor de prijs hoeven we het niet te laten: we hebben €132 betaald voor 2 personen enkele reis, in de 1e klasse. Echt geen geld, want het is een reis van bijna 1400 km! Een reservering voor de Wawel zit hierbij, voor de IC Berlin-Deventer heb ik een losse reservering gehaald bij de ÖBB, aangezien de DB hier tegenwoordig grof geld voor vraagt.

Goed, vertrek. De wekker staat op half 4, 4 uur vertrekken we met de auto. Eerst nog iemand ophalen en dan door naar Przeworsk. Het is glad, maar we hebben gelukkig ruim de tijd genomen. 20 minuten voor vertrek zijn we op het station. Onze trein vertrekt om 05:42, de Galicja (om 09:55) staat er ook al op:

Afbeelding
Departure screen at Przeworsk train station by Timon91, on Flickr

Op tijd komt de trein opdagen, de eerste uurtjes proberen we nog wat te slapen. Vanaf Kraków is het vol, maar rijden we mooi op tijd. Eigenlijk gaat dit iets té goed, en dat blijkt helaas te kloppen. In Lubin, op 3 uur van Berlin, moeten we de Galicja de andere kant op kruisen. Als we hier staan, komt deze echter maar steeds niet aan. Het perron staat vol met wachtenden, ik schat ca. 50-60 mensen. Dan horen we de omroep op het perron: "dodelijk ongeval, al het treinverkeer is tot nader order stilgelegd". Op dit moment weten we eigenlijk al wel dat we vandaag helaas niet meer thuis gaan komen, er is blijkbaar zojuist iemand voor de Galicja gesprongen die een kilometer verderop staat. Omdat het zaterdag is gaat het wel even duren voordat de autoriteiten aanwezig zijn om het ongeval te onderzoeken, dus we vrezen ervoor hoe lang dit gaat duren. De conducteur die sinds Wrocław op de trein zit houdt ons in drie talen redelijk op de hoogte, uiteindelijk wordt er besloten om ons terug te sturen naar Wrocław. Vanaf daar worden we via een andere route naar Berlin gestuurd. Nadat dit is omgeroepen duurt het nog zeker een uur om de lok te laten omlopen, geen idee waarom. De lok staat lange tijd een stukje voor de trein, waardoor er ook geen stroom is:

Afbeelding
EuroCity "Wawel" Przemyśl-Berlin at Lubin train station by Timon91, on Flickr

Wij hebben een plekje gevonden in het restauratierijtuig, wat vol zit met mensen zonder reservering die verder niks eten. Het WARS-personeel kan het niks schelen, ondanks dat er meerdere mensen die wat willen eten teleurgesteld terugkeren naar hun plaats. Omdat er geen stroom is, kan er ook niet worden gekookt. Onze pierogi krijgen we gelukkig wel redelijk snel nadat de lok is omgelopen en weer is aangekoppeld. Twee uur na aankomst in Lubin keren we terug naar Wrocław, in een over-overvolle trein. Iedereen die vanuit Lubin op de tegentrein stond te wachten, gaat mee naar Wrocław. Op station Wrocław moeten we weer kopmaken, hier komen we de Galicja richting Berlin tegen: de trein van 4 uur later. Ik denk dat deze foto niet vaak gemaakt kan worden, met de EuroCity "Wawel" en EuroCity "Galicja" naast elkaar op station Wrocław Główny :')

Afbeelding
EuroCity "Wawel" and EuroCity "Galicja" (Przemyśl-Berlin) at Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr

Het omlopen kost nog een half uur, daarna gaan we via Ścinawa weer door. Een kaartje van het hele gebeuren voor het idee:

Afbeelding

De omleidingsroute is qua kilometers korter, maar is duidelijk van mindere kwaliteit. We rijden veel stukjes langzaam en er zijn veel stukken enkelspoor, omdat er wel gemoderniseerd wordt. Veel verkeer is er niet, want tot we weer op de oorspronkelijke route komen, zien we namelijk geen enkele tegentrein. De Galicja die we in Wrocław tegenkwamen is via de normale route gestuurd en die is schijnbaar net weer open, want die komt er zonder vertraging doorheen. De trein die bij het ongeval betrokken was, heeft inmiddels ook de reis hervat en is met +260 onderweg. Omdat de omleidingsroute trager is belanden we uiteindelijk achter de Galicja. Daarnaast stoppen we onderweg vaak zodat we ook hier nog veel tijd verliezen. Voor ons maakt het toch niets meer uit, maar in een volle trein waar je al de hele dag in zit, is dat best frustrerend. Aan de andere kant zijn we allang blij dat we nog steeds op weg zijn naar Berlin en de trein niet opgeheven is. De NS had iedereen in Lubin uit de trein geschopt en vanwege personeelsgebrek helaas geen bussen ingezet :')

Uiteindelijk bereiken we dan eindelijk Duitsland, met een vertraging van 5 uur:

Afbeelding
Delayed EuroCity "Wawel" Przemyśl-Berlin at Frankurt (Oder) train station by Timon91, on Flickr

De PKP-conducteurs hebben iedereen voor inlichtingen over aansluitingen en overige doorverwezen naar het Duitse personeel, dus er staat een immens lange rij voor het conducteurshokje na vertrek uit Frankfurt (Oder). Wij weten dat we toch niet meer thuis kunnen komen, want ook de laatste ICE richting Ruhrgebiet is bij aankomst in Berlin Ostbahnhof al ruim 20 minuten weg. Als we die gehaald hadden, dan hadden we nog in Duisburg kunnen komen en was er wellicht nog een taxirit naar Arnhem mogelijk geweest. Ik vermoed dat we niet de enige zijn die een overnachting nodig gaan hebben en ik schat in dat het op Ostbahnhof rustiger is dan op Hbf, dus we stappen op Ostbahnhof uit en snellen naar het InfoPoint in de stationshal. Er staat niemand te wachten en er zit een medewerker die er bijster ongemotiveerd uitziet, maar die gelukkig het tegendeel bewijst. Hij moet er een paar telefoontjes voor plegen voordat hij een hotel met een vrije kamer te pakken heeft, maar het lukt. Na een kwartiertje lopen we met een Hotelgutschein en een bevestiging van de vertraging van 300 minuten richting Moxy Ostbahnhof. We hadden Hannover nog kunnen bereiken om morgen iets minder te hoeven reizen, maar na 14 uur en 13 minuten in ons coupeetje hebben we er echt genoeg van :')

Afbeelding

Het inchecken bij Moxy gaat traag, de medewerker heeft nog nooit een DB Hotelgutschein gezien. Gelukkig lukt het uiteindelijk wel. Bij Moxy-hotels krijg je een welkomstdrankje, dus deze cocktail is ook op kosten van de DB:

Afbeelding
Cocktail at Moxy Ostbahnhof by Timon91, on Flickr

We staan om half 7 op, ontbijten en gaan dan weer naar station. Om 07:53 nemen we dan de tweede IC van de dag richting Nederland, die van twee uur eerder was ons echt te vroeg :') Met +5 vertrekken we in een ijskoude trein, pas bij Spandau gaat de verwarming aan en eigenlijk wordt het nooit helemaal warm genoeg. Verder is de reis zeer on-Duits: we vertrekken overal binnen 2 minuten op tijd, het personeel is vriendelijk en we hebben de hele reis een coupeetje voor onszelf. Voor het eerst in vele jaren lukt het zowaar om de waardeloze 4 minuten overstap in Deventer te halen, al moeten we er flink voor sprinten. Terwijl we wegrijden zien we een stuk of 20 andere overstappers net het perron oplopen. Kan die trein nou echt niet een minuut wachten? :') Om 13:19 zijn we weer in Arnhem, 16 uur later dan gepland. Inmiddels is het Fahrgastrechte-Formular ingevuld en samen met het oorspronkelijke ticket, de vertragingsbevestiging, de extra bonnetjes voor de lunch gisteren en de niet-gebruikte reservering per post naar Frankfurt gestuurd - we zullen wel zien :') PKP en DB konden beiden natuurlijk niks aan dit relaas doen, en algemeen hebben ze het netjes opgelost en niet moeilijk gedaan. Ik was er nog even bang voor dat ze zouden proberen ons in de nacht-ICE richting Ruhrgebiet te forceren, maar dat hebben ze gelukkig niet gedaan. We zullen zien wat ervan terechtkomt. Achteraf heb ik het idee dat onze trein "geslachtofferd" is om de ca. 60 reizigers uit Lubin weg te krijgen, omdat het niet duidelijk was hoe lang het zou gaan duren. Aangezien de Galicja achter ons wel via de oorspronkelijke route is gestuurd, vermoed ik dat ze wisten dat die gewoon door kon. Goed, we zijn uiteindelijk thuis gekomen :')

Dat was het voor deze keer, een iets ander verslagje dan normaal ;) Hopelijk vonden jullie het wat! Rest mij nog jullie een goede jaarwisseling en een vrolijk 2025 te wensen! :D
Mijn Flickr account.
waldo79

Re: Kerst 2024: toch een kort reisverslag

Bericht door waldo79 »

Fijne jaarwisseling ;)
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Weer een boeiend reisverslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ondanks het relatief "simpele" reisje toch een heel leuk verslagje geworden :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Zo, eindelijk ben ik eraan toegekomen om dit verslag eens goed te lezen. Geen goed verhaal zonder avontuur, zullen we maar zeggen. :D

Ik vermoed dat de pijlen die je in Szczecin hebt getekend kloppen. Vorig jaar heb ik zelf één keer de Uznam genomen en die kwam inderdaad op die manier Szczecin Główny binnenrijden vanuit Świnoujście, maar keerde daar vervolgens ook, omdat je anders niet op het spoor richting Rzepin uitkomt. En dat dan ook maar meteen met een locwissel. Dus heb ik nog wat verder gezocht. Ik heb dit filmpje uit 2021 gevonden waar de Przemyślanin inderdaad uit het noorden aankomt. In deze video uit 2023 ook, al ben ik niet helemaal zeker of het de trein van of naar Świnoujście betreft, wat op zich wel essentieel is. :mrgreen:
isadora

Bericht door isadora »

Dank Timon, toch weer een boeiend verhaal. :pos: :pos: :pos:

Volgende keer Katowice met vliegtuig? :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Timon91
Donateur

Bericht door Timon91 »

Nee, met het vliegtuig is het ook niet een heel relaxte reis - gewoon hopen dat er niemand voor de trein springt :X
umbusko schreef: di 28 jan 2025, 01:28 Zo, eindelijk ben ik eraan toegekomen om dit verslag eens goed te lezen. Geen goed verhaal zonder avontuur, zullen we maar zeggen. :D

Ik vermoed dat de pijlen die je in Szczecin hebt getekend kloppen. Vorig jaar heb ik zelf één keer de Uznam genomen en die kwam inderdaad op die manier Szczecin Główny binnenrijden vanuit Świnoujście, maar keerde daar vervolgens ook, omdat je anders niet op het spoor richting Rzepin uitkomt. En dat dan ook maar meteen met een locwissel. Dus heb ik nog wat verder gezocht. Ik heb dit filmpje uit 2021 gevonden waar de Przemyślanin inderdaad uit het noorden aankomt. In deze video uit 2023 ook, al ben ik niet helemaal zeker of het de trein van of naar Świnoujście betreft, wat op zich wel essentieel is. :mrgreen:
Komend vanuit/gaand naar Świnoujście en Poznań kan het rondje beide kanten op gereden worden, alleen richting Rzepin maakt het inderdaad uit. Die laatste route moet ik overigens nog steeds een keer doen :p

Dank voor de reacties verder! :D
Mijn Flickr account.
Plaats reactie