Matt op reis | De langzame route naar Parijs [57]
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 23:37
Met de ingang van de dienstregeling van 2025 zijn er een aantal nieuwe treinverbindingen gekomen. In dit korte tripje neem ik er drie van: Ouigo Train Classique, Eurocity en Eurocity Direct. Stiekem had ik gewoon een reden nodig om weer een treinreis te maken.
Parijs heb ik 15 jaar geleden eens bezocht en ik ben er regelmatig op doorreis geweest. Nu kan ik deze stad weer eens met een andere bril bekijken en plekken zien waar ik de vorige keer niet ben geweest. Zoals de titel verklapt reis ik niet met de Eurostar naar Parijs, maar via de langzame routes. Op de heenreis neem ik de Ouigo Train Classique van Brussel naar Parijs. Op de terugweg reis ik via Charleville-Mézières - Givet - Dinant, een route die ik al een tijd een keer wilde bereizen.
18 januari 2025

1. - Na mijn werk reis ik af naar Rotterdam, waar ik eet bij de Vapiano. Ik blijf Rotterdam Centraal een prachtig, modern station vinden. Ik vind het altijd heerlijk om een internationale reis hier te beginnen.

2. - Ik neem de Eurocity Direct van 18:41. Gisteren gaf Treinposities aan dat dit een ICNG-B zou moeten zijn. Helaas hebben ze deze vandaag verwisseld voor een Traxx+ICR. Het is blijkbaar zo last-minute dat het vertrekbord nog aangeeft dat het een ICNG-B zou moeten zijn. Er rijdt vandaag maar één ICNG-B op deze route en ik heb geen zin om nog eens twee uur te wachten. Jammer, maar helaas. Ik heb hem binnen Nederland al genoeg gehad. Vanwege werkzaamheden stopt de Eurocity Direct vandaag niet op Antwerpen Centraal, maar rijdt hij via de Ringspoorlijn. Het kan je niet ontgaan zijn, want de conducteur roept wel zeker 10 keer om dat deze trein niet op Antwerpen Centraal stopt.

3. - Keurig op tijd aangekomen op station Moulinsart, ik bedoel Brussel-Zuid. Ik ben al vaak op Brussel-Zuid geweest, maar had deze mooie muurschildering van Hergé nog nooit gezien.
Ik ben blij dat ik een hotel heb gereserveerd, want er zijn vele zwervers rond het station. Zo 's avonds laat is dat toch wat minder prettig.

4. - Onderweg naar mijn hotel kom ik langs de Eurostar lounge. Deze zit buiten het station, wat het niet heel aantrekkelijk maakt ...
19 januari 2025

5. - Vanmorgen vroeg op want de Ouigo Train Classique vertrok al om 07:05. Ik heb € 13,00 betaald voor de rit van zo'n 3:30, een koopje!
(Ik merk overigens op dat mijn telefoon geen mooie foto's maakt van rijdende voertuigen. Misschien toch maar een keer investeren in een goede camera, zodat ik ook foto's met een kortere sluitertijd kan maken.)

6. - Belgische i11-rijtuigen met de opvallende Ouigo huisstijl.

7. - Een impressie: super comfortabele stoelen, omroep in het Frans door de conducteur en daarna door een AI-stem in het Nederlands. De AI-stem spreekt Ouigo uit als "oe-ie-choo"
Als ik kijk naar wat voor mensen er met deze trein reizen heb ik eerder het idee dat het een concurrent is van de bus dan van de Eurostar.
Helaas is het weer (of nog steeds?) dichte mist, dus ik zie vrij weinig van de omgeving. Het merendeel van deze route heb ik al eens bereisd, dus ik mis niet veel. Vanwege werkzaamheden rijden we via Charleroi; ook leuk om de verbindingsboog bij Marchienne-au-Pont eens te hebben gehad.
Stipt op tijd kom ik aan in Parijs.
In Parijs heb ik ruzie met de kaartautomaat. Ik besluit een Navigo pas te komen, aangezien ik zeker nog vaker (op doorreis) in Parijs zal komen. Helaas loopt de automaat steeds vast en kan ik niet betalen. Een nieuwere kaartautomaat werkte gelukkig veel sneller.

8. - Ik reis via een omweg naar mijn eerste stop. Ik neem metrolijn 2 naar Porte Dauphine. Een aantal stations van deze lijn liggen bovengronds en dat heeft altijd wel wat speciaals.

9. - De prachtige metro-uitgang van station Porte Dauphine van het type "Dragonfly". Dit is de enige van dit type die nog origineel is, gebouwd in 1900 en gerestaureerd in 1999.

10. - Er komt een people mover van Louis Vuitton voorbij; ik vermoed een pendeldienst van het centrum naar het Louis Vuitton museum.

11. - In Parijs heb je ook trams, hier bij halte Porte Dauphine.

12. - Ik neem deze metalen dubbeldekker, die dienst doet als RER B naar Invalides.

13. - Mijn eerste bestemming van vandaag: voormalig station Gare d'Orsay, nu het Museum d'Orsay. Op de façade vind je namen van bestemmingen waarnaar treinen vanaf dit station vertrokken: o.a. Orléans, Toulon, Bordeaux en Nantes. Hoewel het station een mooie centrale ligging had, heeft het niet lang dienst gedaan als station. Al na 39 jaar werd treinverkeer naar het zuiden omgeleid naar Gare d'Austerlitz. De treinen werden langer en door de beperkte ruimte konden de perrons niet worden verlengd. Sinds 1986 is hier nu een kunstmuseum gevestigd, die ik vandaag ga bezoeken. Ik had online een ticket gekocht, dus ik kon zo doorlopen.

14. - Zicht op de voormalige stationshal; hier lagen vroeger dus treinsporen vanwaar treinen naar het zuiden vertrokken.

15. - De voormalige stationshal vanaf een hoger uitzichtpunt.

16. - In de klokkentoren is nu een restaurant gevestigd en vanaf hier kan je als je goed kijkt de Sacré-Cœur zien.

17. - Ik kwam nog een bekende tegen. Ik had verwacht dat dit zelfportret in het Van Goghmuseum in Amsterdam te zien zou zijn. Overigens is Van Gogh natuurlijk een Nederlandse schilder, maar hij heeft wel een groot deel van zijn leven in Frankrijk doorgebracht. In het museum zijn verder werken van voornamelijk Franse kunstenaars te zien, zoals Monet, Rodin en Doré.

18. - In het station was/is ook een luxe hotel gevestigd, inclusief deze extravagante balzaal.

19. - In een bistro lunch ik met een heerlijke galette.
Nadat ik bij mijn hostel was ingecheckt maakte ik nog een klein rondje met de metro en bus.

20. - Bus op lijn 69 naar Gambetta.

21. - Een nieuwere metro-ingang met bus op lijn 68 op de achtergrond.

22. - Eén van de beroemde ingangen ontworpen door Hector Guimard, hier van station Colonel Fabien.

23. - Station Arts et Métiers

24. - Station Pont-Neuf met munten op het plafond omdat het vlakbij het Munthuis van Parijs ligt.
20 januari 2025

25. - Vandaag breng ik een bezoek aan de Notre Dame, die na een brand in 2019 sinds enkele weken weer open is. Er stond een lange rij, maar ik was zo binnen. Ik had eigenlijk eerder willen gaan, want het is nu gigantisch druk binnen. Alleen in de Sint Pieter in Rome heb ik het ooit zo druk gehad.

26. - De prachtig gerestaureerde binnenkant van de Notre Dame.

27. - Er worden in deze kathedraal drie relikwieën van Jezus bewaard: de doornenkroon, een stuk uit het kruis en een van de nagels waarmee Christus gekruisigd zou zijn.
Na een korte wandeling op de Île de la Cité neem ik de metro naar mijn volgende bestemming.

28. - Het enorme gangenstelsel van station Châtelet-les-Halles is toch echt flink verbeterd dan hoe ik het mij van 15 jaar geleden kan herinneren.

29. - In het Louvre ben ik niet geweest, maar de Venus van Milo heb ik wel gezien. Deze en nog andere replica's zijn te bewonderen op station Louvre-Rivoli.

30. - Volgend station: Gare de Lyon, waar in het station van metrolijn 14 een tropische tuin is gemaakt. Op foto's leek het allemaal mooier dan in het echt. Nu is het een kleine verzameling zielige tropische planten, die nooit daglicht zullen zien. Het ziet er allemaal maar sneu uit, maar vanaf deze hoek lijkt het nog wel wat. Maar goed, hiervoor ben ik dan ook niet naar Gare de Lyon gekomen.

31. - Dit is de plek van mijn lunchdiner: restaurant Train Bleu op station Gare de Lyon. Ik heb hier altijd al eens willen dineren, maar nooit echt de tijd gehad hiervoor. Toen ik hier vorig jaar was werd deze trap gerenoveerd, maar nu kan je gewoon weer via de hoofdingang naar binnen.

32. - Ik neem lamsbiefstuk, de specialiteit van het huis. Op een karretje aan tafel wordt de laatste finishing touch gedaan.

33. - Het wordt geserveerd met aardappelgratin en brood en ik neem een glas wijn erbij. We denken verder maar even niet na over wat dit heeft gekost. Heerlijk is het in ieder geval wel en de plek is ook erg bijzonder!

34. - Het restaurant, het is net of je in Versailles aan het dineren bent. Op de muren en het plafond zijn prachtige schilderingen van bestemmingen in Frankrijk die je per trein kan bereiken. Dit is misschien toch wel de mooiste stationsrestauratie ter wereld!
Na een uitgebreid diner loop ik naar mijn volgende bestemming. Mijn plan was om de historische leeszaal van de nationale bibliotheek te bezoeken. Helaas was ik én bij de verkeerde locatie én was de leeszaal op maandag gesloten. Ik besloot om nog een rondje met de metro te maken en in de avond een aantal bekende bezienswaardigheden te bezoeken.

35. - Een stadsbus op lijn 71.

36. - Metrolijn 5, die het merendeel onder de grond ligt, maar de Seine met een brug kruist.

37. - Een verzameling locomotieven op station Austerlitz.

38. - Prachtig, deze retro huisstijl

39. - Ik neem metrolijn 10 en heb deze heerlijk oude metro.

40.

41. - Op station Mirabeau stoppen de metro's maar in één richting. De andere richting rijdt wel door het station, maar er was geen ruimte voor een extra perron. In plaats daarvan stap je op Église d'Auteuil uit.

42. - De Eiffeltoren vind ik eigenlijk maar een lelijk gebouw, maar zo 's avonds is het wel een gaaf gezicht.

43. - Een bekende triomfboog
21 januari 2025

44. - En weer tijd om naar huis te gaan! Deze TGV brengt mij naar Charleville-Mézières. Ik heb een zitplaats in de tweedeklas helemaal vooraan in de trein en dat is de plek met zo'n vervelende balk die precies op ooghoogte zit. De rest van de tweedeklas zit een stuk verderop en ik heb geen zin om te verplaatsen.
Het is nog wat mistig als we Parijs uitrijden, maar zodra we de streek Champagne binnenrijden klaart het steeds meer op. Het is prachtig om de rijp op de velden en in bomen te zien en hier en daar wat mistflarden.

45. - Station Charleville-Mézières, hier heb ik een overstap van 1:15 gepland, genoeg tijd voor een bliksembezoek aan deze dubbelstad.

46. - Het centrale plein in Charleville

47. - Ondanks dat het een kleine stad is zijn er vele statige gebouwen.

48. - Het stadhuis in stadsdeel Mézières.

49.

50. - Ik reis verder met deze TER langs de Maas stroomafwaarts.

51. - Ik stap uit in Revin, waar ik een heuvel beklim met een mooi uitzicht over de meanderende Maas.

52. - Naar het noorden gekeken; als je goed kijkt kan je de trein over de spoorlijn zien rijden.

53. - Aankomst op station Givet, waar de spoorlijn tegenwoordig eindigt. De trein sluit helaas niet heel mooi aan op de bus naar DInant, dus ik besluit om een kort rondje door het stadje te maken.

54. - Het is nog een verrassend schattig stadje, met zelfs een burcht ...

55. - ... en een fraai stadhuis.

56. - Keurig volgens dienstregeling aangekomen in Dinant. Wat een prachtig stadje is dit toch eigenlijk. Ik ben al erg moe van het vele lopen van vandaag, dus ik heb geen energie meer om Dinant verder te bekijken. De kabelbaan naar de citadel is ook gesloten. Ik kom hier zeker nog eens terug als ik meer tijd heb!

57. - En weer terug in Rotterdam, we hebben het rondje compleet.
Bedankt voor het lezen!

Parijs heb ik 15 jaar geleden eens bezocht en ik ben er regelmatig op doorreis geweest. Nu kan ik deze stad weer eens met een andere bril bekijken en plekken zien waar ik de vorige keer niet ben geweest. Zoals de titel verklapt reis ik niet met de Eurostar naar Parijs, maar via de langzame routes. Op de heenreis neem ik de Ouigo Train Classique van Brussel naar Parijs. Op de terugweg reis ik via Charleville-Mézières - Givet - Dinant, een route die ik al een tijd een keer wilde bereizen.
18 januari 2025

1. - Na mijn werk reis ik af naar Rotterdam, waar ik eet bij de Vapiano. Ik blijf Rotterdam Centraal een prachtig, modern station vinden. Ik vind het altijd heerlijk om een internationale reis hier te beginnen.

2. - Ik neem de Eurocity Direct van 18:41. Gisteren gaf Treinposities aan dat dit een ICNG-B zou moeten zijn. Helaas hebben ze deze vandaag verwisseld voor een Traxx+ICR. Het is blijkbaar zo last-minute dat het vertrekbord nog aangeeft dat het een ICNG-B zou moeten zijn. Er rijdt vandaag maar één ICNG-B op deze route en ik heb geen zin om nog eens twee uur te wachten. Jammer, maar helaas. Ik heb hem binnen Nederland al genoeg gehad. Vanwege werkzaamheden stopt de Eurocity Direct vandaag niet op Antwerpen Centraal, maar rijdt hij via de Ringspoorlijn. Het kan je niet ontgaan zijn, want de conducteur roept wel zeker 10 keer om dat deze trein niet op Antwerpen Centraal stopt.


3. - Keurig op tijd aangekomen op station Moulinsart, ik bedoel Brussel-Zuid. Ik ben al vaak op Brussel-Zuid geweest, maar had deze mooie muurschildering van Hergé nog nooit gezien.
Ik ben blij dat ik een hotel heb gereserveerd, want er zijn vele zwervers rond het station. Zo 's avonds laat is dat toch wat minder prettig.

4. - Onderweg naar mijn hotel kom ik langs de Eurostar lounge. Deze zit buiten het station, wat het niet heel aantrekkelijk maakt ...
19 januari 2025

5. - Vanmorgen vroeg op want de Ouigo Train Classique vertrok al om 07:05. Ik heb € 13,00 betaald voor de rit van zo'n 3:30, een koopje!
(Ik merk overigens op dat mijn telefoon geen mooie foto's maakt van rijdende voertuigen. Misschien toch maar een keer investeren in een goede camera, zodat ik ook foto's met een kortere sluitertijd kan maken.)

6. - Belgische i11-rijtuigen met de opvallende Ouigo huisstijl.

7. - Een impressie: super comfortabele stoelen, omroep in het Frans door de conducteur en daarna door een AI-stem in het Nederlands. De AI-stem spreekt Ouigo uit als "oe-ie-choo"

Als ik kijk naar wat voor mensen er met deze trein reizen heb ik eerder het idee dat het een concurrent is van de bus dan van de Eurostar.
Helaas is het weer (of nog steeds?) dichte mist, dus ik zie vrij weinig van de omgeving. Het merendeel van deze route heb ik al eens bereisd, dus ik mis niet veel. Vanwege werkzaamheden rijden we via Charleroi; ook leuk om de verbindingsboog bij Marchienne-au-Pont eens te hebben gehad.

In Parijs heb ik ruzie met de kaartautomaat. Ik besluit een Navigo pas te komen, aangezien ik zeker nog vaker (op doorreis) in Parijs zal komen. Helaas loopt de automaat steeds vast en kan ik niet betalen. Een nieuwere kaartautomaat werkte gelukkig veel sneller.


8. - Ik reis via een omweg naar mijn eerste stop. Ik neem metrolijn 2 naar Porte Dauphine. Een aantal stations van deze lijn liggen bovengronds en dat heeft altijd wel wat speciaals.

9. - De prachtige metro-uitgang van station Porte Dauphine van het type "Dragonfly". Dit is de enige van dit type die nog origineel is, gebouwd in 1900 en gerestaureerd in 1999.

10. - Er komt een people mover van Louis Vuitton voorbij; ik vermoed een pendeldienst van het centrum naar het Louis Vuitton museum.

11. - In Parijs heb je ook trams, hier bij halte Porte Dauphine.

12. - Ik neem deze metalen dubbeldekker, die dienst doet als RER B naar Invalides.

13. - Mijn eerste bestemming van vandaag: voormalig station Gare d'Orsay, nu het Museum d'Orsay. Op de façade vind je namen van bestemmingen waarnaar treinen vanaf dit station vertrokken: o.a. Orléans, Toulon, Bordeaux en Nantes. Hoewel het station een mooie centrale ligging had, heeft het niet lang dienst gedaan als station. Al na 39 jaar werd treinverkeer naar het zuiden omgeleid naar Gare d'Austerlitz. De treinen werden langer en door de beperkte ruimte konden de perrons niet worden verlengd. Sinds 1986 is hier nu een kunstmuseum gevestigd, die ik vandaag ga bezoeken. Ik had online een ticket gekocht, dus ik kon zo doorlopen.

14. - Zicht op de voormalige stationshal; hier lagen vroeger dus treinsporen vanwaar treinen naar het zuiden vertrokken.

15. - De voormalige stationshal vanaf een hoger uitzichtpunt.

16. - In de klokkentoren is nu een restaurant gevestigd en vanaf hier kan je als je goed kijkt de Sacré-Cœur zien.

17. - Ik kwam nog een bekende tegen. Ik had verwacht dat dit zelfportret in het Van Goghmuseum in Amsterdam te zien zou zijn. Overigens is Van Gogh natuurlijk een Nederlandse schilder, maar hij heeft wel een groot deel van zijn leven in Frankrijk doorgebracht. In het museum zijn verder werken van voornamelijk Franse kunstenaars te zien, zoals Monet, Rodin en Doré.

18. - In het station was/is ook een luxe hotel gevestigd, inclusief deze extravagante balzaal.

19. - In een bistro lunch ik met een heerlijke galette.
Nadat ik bij mijn hostel was ingecheckt maakte ik nog een klein rondje met de metro en bus.

20. - Bus op lijn 69 naar Gambetta.

21. - Een nieuwere metro-ingang met bus op lijn 68 op de achtergrond.

22. - Eén van de beroemde ingangen ontworpen door Hector Guimard, hier van station Colonel Fabien.

23. - Station Arts et Métiers

24. - Station Pont-Neuf met munten op het plafond omdat het vlakbij het Munthuis van Parijs ligt.
20 januari 2025

25. - Vandaag breng ik een bezoek aan de Notre Dame, die na een brand in 2019 sinds enkele weken weer open is. Er stond een lange rij, maar ik was zo binnen. Ik had eigenlijk eerder willen gaan, want het is nu gigantisch druk binnen. Alleen in de Sint Pieter in Rome heb ik het ooit zo druk gehad.

26. - De prachtig gerestaureerde binnenkant van de Notre Dame.

27. - Er worden in deze kathedraal drie relikwieën van Jezus bewaard: de doornenkroon, een stuk uit het kruis en een van de nagels waarmee Christus gekruisigd zou zijn.
Na een korte wandeling op de Île de la Cité neem ik de metro naar mijn volgende bestemming.

28. - Het enorme gangenstelsel van station Châtelet-les-Halles is toch echt flink verbeterd dan hoe ik het mij van 15 jaar geleden kan herinneren.

29. - In het Louvre ben ik niet geweest, maar de Venus van Milo heb ik wel gezien. Deze en nog andere replica's zijn te bewonderen op station Louvre-Rivoli.

30. - Volgend station: Gare de Lyon, waar in het station van metrolijn 14 een tropische tuin is gemaakt. Op foto's leek het allemaal mooier dan in het echt. Nu is het een kleine verzameling zielige tropische planten, die nooit daglicht zullen zien. Het ziet er allemaal maar sneu uit, maar vanaf deze hoek lijkt het nog wel wat. Maar goed, hiervoor ben ik dan ook niet naar Gare de Lyon gekomen.

31. - Dit is de plek van mijn lunchdiner: restaurant Train Bleu op station Gare de Lyon. Ik heb hier altijd al eens willen dineren, maar nooit echt de tijd gehad hiervoor. Toen ik hier vorig jaar was werd deze trap gerenoveerd, maar nu kan je gewoon weer via de hoofdingang naar binnen.


32. - Ik neem lamsbiefstuk, de specialiteit van het huis. Op een karretje aan tafel wordt de laatste finishing touch gedaan.

33. - Het wordt geserveerd met aardappelgratin en brood en ik neem een glas wijn erbij. We denken verder maar even niet na over wat dit heeft gekost. Heerlijk is het in ieder geval wel en de plek is ook erg bijzonder!

34. - Het restaurant, het is net of je in Versailles aan het dineren bent. Op de muren en het plafond zijn prachtige schilderingen van bestemmingen in Frankrijk die je per trein kan bereiken. Dit is misschien toch wel de mooiste stationsrestauratie ter wereld!
Na een uitgebreid diner loop ik naar mijn volgende bestemming. Mijn plan was om de historische leeszaal van de nationale bibliotheek te bezoeken. Helaas was ik én bij de verkeerde locatie én was de leeszaal op maandag gesloten. Ik besloot om nog een rondje met de metro te maken en in de avond een aantal bekende bezienswaardigheden te bezoeken.

35. - Een stadsbus op lijn 71.

36. - Metrolijn 5, die het merendeel onder de grond ligt, maar de Seine met een brug kruist.

37. - Een verzameling locomotieven op station Austerlitz.

38. - Prachtig, deze retro huisstijl


39. - Ik neem metrolijn 10 en heb deze heerlijk oude metro.

40.

41. - Op station Mirabeau stoppen de metro's maar in één richting. De andere richting rijdt wel door het station, maar er was geen ruimte voor een extra perron. In plaats daarvan stap je op Église d'Auteuil uit.

42. - De Eiffeltoren vind ik eigenlijk maar een lelijk gebouw, maar zo 's avonds is het wel een gaaf gezicht.

43. - Een bekende triomfboog
21 januari 2025

44. - En weer tijd om naar huis te gaan! Deze TGV brengt mij naar Charleville-Mézières. Ik heb een zitplaats in de tweedeklas helemaal vooraan in de trein en dat is de plek met zo'n vervelende balk die precies op ooghoogte zit. De rest van de tweedeklas zit een stuk verderop en ik heb geen zin om te verplaatsen.
Het is nog wat mistig als we Parijs uitrijden, maar zodra we de streek Champagne binnenrijden klaart het steeds meer op. Het is prachtig om de rijp op de velden en in bomen te zien en hier en daar wat mistflarden.

45. - Station Charleville-Mézières, hier heb ik een overstap van 1:15 gepland, genoeg tijd voor een bliksembezoek aan deze dubbelstad.

46. - Het centrale plein in Charleville

47. - Ondanks dat het een kleine stad is zijn er vele statige gebouwen.

48. - Het stadhuis in stadsdeel Mézières.

49.

50. - Ik reis verder met deze TER langs de Maas stroomafwaarts.

51. - Ik stap uit in Revin, waar ik een heuvel beklim met een mooi uitzicht over de meanderende Maas.

52. - Naar het noorden gekeken; als je goed kijkt kan je de trein over de spoorlijn zien rijden.

53. - Aankomst op station Givet, waar de spoorlijn tegenwoordig eindigt. De trein sluit helaas niet heel mooi aan op de bus naar DInant, dus ik besluit om een kort rondje door het stadje te maken.

54. - Het is nog een verrassend schattig stadje, met zelfs een burcht ...

55. - ... en een fraai stadhuis.

56. - Keurig volgens dienstregeling aangekomen in Dinant. Wat een prachtig stadje is dit toch eigenlijk. Ik ben al erg moe van het vele lopen van vandaag, dus ik heb geen energie meer om Dinant verder te bekijken. De kabelbaan naar de citadel is ook gesloten. Ik kom hier zeker nog eens terug als ik meer tijd heb!

57. - En weer terug in Rotterdam, we hebben het rondje compleet.
Bedankt voor het lezen!