Pagina 1 van 1

De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Geplaatst: di 25 nov 2008, 20:31
door mb90
Zoals ik al in het reiservaringen-topic vermeldde zijn sinds maandag de nieuwe Citaro's van de RET ingestroomd. Dit is de 300-serie. Vandaag was de 302 de gelukkige om de eerste nieuwe Citaro te zien die op de foto mocht.

Het meest opvallende is de binnenkant en dan vooral de nieuwe stoelindeling achterin:
Afbeelding

Aan de buitenkant is het meest opvallende de extra zijfilm:
Afbeelding

Daarna vertrok de 302 naar een niet overdekte bufferplek. Het was inmiddels al donker en het regende. Dit alles resulteerde in deze foto:
Afbeelding

Na deze foto kwam ook de 305 aangereden. Deze ging daarna naast een oude Citaro staan. Zo is te zien dat de film van de 300-tjes net iets anders is als de 200-tjes:
Afbeelding


Maar, de komst van de nieuwe Citaro's heeft ook een andere kant. 3 busseries verdwijnen namelijk uit het Rotterdamse stadsbeeld. Dit zijn de Berkhofjes uit de 600-serie, de O405N'en (750 t/m 753) en de Alliance's uit de 800-serie. Of van de laatste serie alle Alliance's weggaan, weet ik overigens niet zeker.
Ik begin met de bussen die lang hier rondgereden hebben, de Berkhofjes. Hier de 612 op 20 mei van dit jaar:
Afbeelding

Dan 2 Berkhofjes naast elkaar, de 618 en de 616 eind vorige maand:
Afbeelding

Dan een Berkhofje op Zuid en wel op een lijn die niet meer rijdt op de plek van de foto, de 633 op lijn 69 op de Schulpweg:
Afbeelding

De kleinste serie die gaat verdwijnen zijn de 4 O405N'en. Hier de 752 op 08 april van dit jaar:
Afbeelding

Tot slot de Alliance's. Hier de 814 op de Spaansweg eind september dit jaar:
Afbeelding

En een Alliance uit deze serie op Zuid. Iets wat nooit in grote getale voor komt. Hier de 818 op de Zuiderparkweg:
Afbeelding

Als niet alle Alliance's weggaan, dan denk ik dat de 821 t/m de 835 nog zullen blijven. Als dit niet het geval is, is hier de 834 bij de Melanchthonweg:
Afbeelding

Re: De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Geplaatst: di 25 nov 2008, 20:46
door Karl
Jammer dat alles zo hetzelfde wordt, wat gaat er met de oude bussen gebeuren?

Ik las ergens op dit forum (in een post van jou?) dat er binnenin geen stoplampje meer is? Dat was in de andere bussen toch ook niet en die is toen later aangebracht? Dit heeft uiteindelijke vele duizenden euro's heeft gekost, omdat de bus weer naar de fabriek moest en het anders ongetwijfeld in een standaardpakket zit.

Verder, leuke impressie, nog een foto van de binnenkant?

Re: De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Geplaatst: di 25 nov 2008, 20:50
door mb90
Er is geen lampje meer inderdaad, maar de tekst STOP wordt dan verlicht. Je kunt dus wel makkelijker zien dat je gedrukt hebt, iets wat bij de oude Citaro's inderdaad pas later het geval was. Was inderdaad een post van mij.

Foto's van de binnenkant heb ik niet, daar was het wat te druk voor op lijn 44.

Re: De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Geplaatst: di 25 nov 2008, 23:51
door Geert
Karl schreef:Ik las ergens op dit forum (in een post van jou?) dat er binnenin geen stoplampje meer is? Dat was in de andere bussen toch ook niet en die is toen later aangebracht? Dit heeft uiteindelijke vele duizenden euro's heeft gekost, omdat de bus weer naar de fabriek moest en het anders ongetwijfeld in een standaardpakket zit.
Voordat die lampjes overal fatsoenlijk aangebracht waren zaten er ook een tijdje oude (reserve?)lampjes met tie-wraps vastgemaakt aan het frame van het TFT-scherm. Zag er een paar maanden bijzonder amateuristisch uit :lol: