Begin dit jaar is het alweer langer dan vijf jaar geleden dat ik voor het eerst in Ierland te vinden was en dat was een kleine aanleiding voor een tripje terug. Terug in 2019 deed ik een rondje langs Sligo, Derry en Belfast, maar nu zou ik in een weekend richting Cork gaan.
De route is te vinden op Trainlog en al zelfs heb ik Dublin eerder gedaan, ik merk toch dat vijf jaar geleden toch wel degelijk erg lang geleden is, ook al is binnen Dublin (en wellicht de rest van Ierland) ogenschijnlijk niets veranderd.
1. We zijn in linksrijdend-dubbeldekkerbusterritorium terecht gekomen: Ierland. Iets specifieker: de luchthaven van Dublin (Baile Átha Cliath, wat een onbegrijpelijk andere naam ook), in Fingal/Fine Gall. Niet te verwarren met Findel, dat is het oord waar de luchthaven van Luxemburg ligt. Als je landt in Dublin en je wilt de bus nemen en daarna nog wat aan je dag hebben aan lokaal ov: koop een Leap Visitor Card in de Spar, mocht je in terminal 2 landen, of in de Wrights Food Fayre, recht tegenover terminal 1 als je richting de 'parkeergarage' loopt. Daar moet je ook doorheen lopen, wil je naar het busstation gaan.
2. Overdag is het bewolkt zoals wel vaker, in deze bus die van binnen helemaal beslagen is.
3. Vanuit de richting van de luchthaven kom je langs het station van Drumcondra/Droim Chondrach. Met die Leap Visitor Card kun je zelfs met treinen rijden binnen de hoofdstedelijke 'Hop'-zone. Zo maken we een boogje richting Connolly/Uí Chonghaile.
4. Zo typisch als Ierland is: brullende diesels onder de overkapping van Connolly, die de boel vol aan het blaffen zijn met zware rook. Als je je toch eens bedenkt, dat twee derde van Groot-Brittannië ook al geen bovenleiding heeft... Dan heeft op heel Ierland alleen het DART-netwerk een bovenleiding.
5. Dublin in de ochtend, met blik over de rivier de Liffey.
6. In de binnenstad is het een drukte van jewelste met stadsbussen.
7. Brunch in de pub: terwijl het stamvolk al aan het Guinness zit, is het voor ons tijd voor thee en toasties.
8, 9. Een paar kleine uitstapjes binnen de zone maken we vanaf Pearse/na bPiarsach: een halte van twee sporen, gelegen boven de straten, met een indrukwekkende overkapping. Daar we toch met de Dart mee kunnen, nemen we vanzelfsprekend de Dart...
10. We nemen een kijkje bij het station Lansdowne Road/Bóthar Lansdún, een halte die pal tegen het nationale stadion van Ierland aan ligt. Op de dag dat wij er zijn, speelt Ierland een rugbywedstrijd in het Zeslandentoernooi thuis tegen Frankrijk. Het maakt dat er niet alleen veel Fransen in de stad te vinden zijn, maar ook dat er rond dit station al veel volk te vinden is, al uren voor de wedstrijd begint. Binnen een zekere tijdspanne van de wedstrijd wordt de halte Grand Canal Dock/Dug na Canálach Móire, wat ten noorden van Lansdowne Road ligt, uit dienst gehaald, om de capaciteit richting Connolly stabieler te krijgen...
11. Een 'intercity'-trein, vanuit de richting Rosslare Europort/Calafort Ros Láir afkomstig, komt door Lansdowne Road gereden, zonder halte.
13. Een ander eindpunt van de Red Line is het treinstation van Connolly, waar driemaal per uur een tram naartoe rijdt. In de praktijk rijden er iedere 10 minuten een tram op de Red Line, buigen de helft van de trams af bij Busáras (het busstation). De andere helft rijdt naar The Point. De afstand tussen Busáras en Connolly is nog geeneens 150 meter, waardoor je evengoed wandelend dat afstandje afleggen kan.
14. Een trein van de Enterprise, van makelij De Dietrich, staat aan het perron in Connolly. Deze treinen rijden naar Belfast, in Noord-Ierland, al rijden er af en toe ook Translink-treinstellen naar Dublin.
15. Over Noord-Ierland gesproken: ik was daar al eens eerder en los van de trein kun je ook met de bus daar raken. Onder meer Bus Éireann en Translink bieden verbindingen aan tussen Dublin en Belfast/Bhéal Feirste en hier hebben we twee Translink-bussen.
17. Mooie mozaïeken sieren de perrons van station Bray Daly/Bré Uí Dhálaigh.
18. Achter die rots ligt Greystones en de spoorlijn loopt langs de wand. Die is hier misschien heel moeilijk nog te zien ook, vanaf het strand.
19. Terug in Connolly hebben we een trein te halen: een intercity met bestemming Cork Kent/Corcaigh Ceannt. Deze trein vertrekt echter vanuit Dublin Heuston, in het westen van het centrum, en om daar te raken kunnen we de tram nemen. Het treinticket voor de rit naar Cork is van tevoren gekocht en derhalve is er sprake van treinbinding. Het materieel in kwestie is deze Mark IV die alleen maar op de route Dublin - Cork ingezet wordt.
20. De route van deze trein. In iets van drie uur raken we in het zuiden, met slechts een paar haltes. Pas een uur na vertrek uit Dublin hebben we pas onze eerste halte: Thurles.
21. Het landschap wisselt een beetje. Vooral ver weg doemen er wat bergen op.
22, 23. Aangekomen in Cork Kent is het donker geworden. Aan de poortjes echter, hebben we wat gedoe met onze tickets. De poortjes slikken mijn kaartje niet, terwijl ik daar wel mee op het perron van Dublin Connolly raakte. Geen idee waarom, maar we raken uiteindelijk allemaal buiten.
24. Noord-Brabant, iemand?
27. We verblijven in Cobh en over het uitzicht kun je moeilijk klagen.
28. Enkele uren later is het weer bijna helemaal licht en de kleuren van de huizen sieren het beeld.
29. Een typisch Iers straatbeeld, zij het op een heuvel. Rolluiken, stroomkabels, een kakofonie aan kleuren/gevels, half afgemaakt schilderwerk. De bevolking vermaakt zich met alcohol, vapen en gokken. Op een zondag is de buurtsuper zowaar al vroeg open, zodat er koffie gehaald kan worden.
30. Dit is wel een leuk straatbeeld. Soortgelijke huizen op een helling in allerlei kleuren. Vanaf hier is de baai te zien (op deze afbeelding niet zo goed, maar 't is er wel).
31. De kathedraal van Cobh met ervoor die gekleurde huizen.
32. Onderweg naar het treinstation valt er wat te stappen langs de waterkant en een parkje, waar omwonenden het park schoon aan het maken zijn. De gemiddelde mens blijft een zondige vervuiler.
33. Het station van Cobh ligt wat verstopt aan de waterkant, heeft één spoor en heeft een gecadanceerde uurdienst. Het was nog even spannend: was de wisselstoring intussen al opgelost, reden de treinen weer? Er kwam intussen wel al wat volk naar het perron toe, waardoor ik wel vertrouwen heb gekregen dat er een trein aan zat te komen.
34. Daar zullen we de trein hebben.
35. Cobh ligt in een baai van de rivier de Lee, aan de monding van de Keltische Zee en vlak aan de overkant van de monding komen veerboten vanuit Roscoff in Frankrijk aan. Niet in Cobh zelf, maar in Ringaskiddy. Vanaf daar kun je dan verder per bus naar Cork, terwijl vanaf Ringaskiddy geen veerboot bestaat naar Cobh. Daar is Cobh wellicht zelf wel te niche voor. Om in Cobh te komen kun je met een bus vanuit Ringaskiddy naar Glenbrook toe gaan, hier weergegeven aan de overkant, om van daaruit een veerboot te pakken naar Carrigaloe aan de overkant.
36. Fenster auf, of oscail an fhuinneog!
37. Oude huisstijl is nog te bespeuren in de tweeledige diesel...
38. We stappen over in Glounthaune/An Gleanntán om de trein naar Midleton/Mainistir na Corann af te wachten. De overstap is ongeveer drie kwartier omdat in het weekend de treinen niet meer elk half uur rijden, maar elk uur en hoeveel mensen nemen nu de trein van Cobh naar Midleton?
[img]hhttps://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNeq93Zt6FQa6I4mGkmvRW5TkuVKVdBYdV0YMRMbuUHj0393iKHaD4r8MxgBaO_aNBWAVoyaW8FJ0AiYxHMQofuHeCGhkKc5LH8K7TQ_03LXYcM1eyetqYIzWCx18RXbUAtBW_nnGtt6HeQX9sZX2riTw=w2464-h1850-s-no-gm?authuser=0[/img]
39. Hier zijn we dan in Midleton, waar een hardloopevenement plaatsvindt.
40. Kijk uit, er kan nog een stoomtrein aankomen...
41. Het oogt zo wel rustig en kleurrijk, maar als je hier eenmaal staat heb je een druk autoverkeer, veel gokkantoren, bars... Een echt fijne sfeer heeft het niet en ik wil hier eigenlijk ook wel weer weg.
42. Daar komt de trein vanuit Cork - naar Cork aangereden.
43. Terug in Cork Kent staat een trein met bestemming Dublin weer aan het perron.
44. Links de trein naar Dublin, rechts een trein naar Tralee.
45, 46. Tijd om Cork wat te verkennen. De stad is gebouwd aan en op een heuvel en de heuvel die je ziet op foto 46 is er eentje die jaarlijks gebruikt wordt voor een plaatselijk evenement waar men balletjes naar beneden laat rollen: de Patricks Hill Ball Run.
47. Hoeveel verschillende kliko's wil je wel niet hebben als stad?
48. Een verdere impressie van de stad op de heuvel.
49. Een groot deel van de stad is een bouwput, maar vlak voor de City Council is er niets te bespeuren aan werkzaamheden.
50. Een bus op lijn 226, afkomstig van de luchthaven. De bussen rijden in tandem met lijn 225 ieder half uur naar de luchthaven maar vertragingen op deze lijnen zijn niet ongewoon. Ter hoogte van het busstation Parnell Place staat een halte aan de hoofdstraat met de naam Clontarf Street en die is doorgaans druk. Tickets voor de bus kun je contant aan boord kopen, maar ook van tevoren in het gebouw van het busstation, uit een automaat. 225 en 226 stoppen niet aan het busstation van Parnell Place.
51. Wij wachten de chaos aan de halte Clontarf Street niet af en lopen een stuk terug naar de bushaltes bij het treinstation, waar de 225 en 226 beginnen. We zijn net op tijd: hier staat een flink vertraagde 226 nog enkele passagiers op te pikken. De bus is nu nog rustig, maar eens we het verkeer hebben bedwongen (gelukkig heb je hier grotendeels busbanen) en we Clontarf Street hebben bereikt stroomt de bus vol en dat gaat tergend traag.
52. Wat de vorige keer bij mij niet echt werkte werkt hier wel: een beeldscherm die beelden van de camera voorop de bus uitzendt.
53. Blijkbaar rijdt Bus Éireann de lijnen 225 en 226 om en om met generieke TFI-bussen...
54. De luchthaven is bereikt, tijd om weer naar Amsterdam te gaan.
55. De Ierse kust...
Ik ben intussen halverwege met de weekendjes weg en wat als volgende op de lijst staat zijn (weer) Italië en Slovenië met een déjàvuutje in Treviso en een oude legende. Die post is intussen hier te vinden.