OV in en rond Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door tsov »

Ah, het is zo'n oud Java-eiland ding dus :)
Die nummering bij GVB Veren is verre van logisch, dus ik vroeg me al af welk type het was :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Marco007
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 20:48
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Marco007 »

Leuk om een GVB-tje in Rotterdam te zien varen. :D
En het was te verwachten dat dat veer weer eens vervangen moest worden, want er zullen wel weer de nodige kinderziektes opgedoken zijn... :wink:
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Vandaag had station Rotterdam Stadion bezoek van een Belgische kindertrein vanuit Brussel. Om precies te zijn eentje met de mooie loc 2552 met daarbij 10 l10 rijtuigen. Na school ging ik daarom even wat foto's van deze trein maken vanaf het nabijgelegen Stadionviaduct. Jammergenoeg stond de trein niet zo dicht bij dit viaduct, zoals op de onderstaande ingezoomde foto wel te zien is met links ernaast een VIRM als IC t2157 naar Vlissingen:
Afbeelding

Een stukje verderop is de hele trein wel te zien. Het was alleen onmogelijk om er geen bovenleidingspalen voor te krijgen (of ik moest ergens een plekje langs de baan zoeken, maar daar had ik geen tijd voor):
Afbeelding

En tot slot een overzicht van het station met links de trein en rechts het stadion waar vermoedelijk de kinderen heen gebracht zijn (dat zou tenminste een goede keuze zijn :P):
Afbeelding
Wilco

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Wilco »

Ik heb de trein vanavond in Arnhem voorbij zien rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Geert »

Dat lijkt me sterk, hij reed van Brussel Zuid naar Rotterdam Stadion en weer terug. Dan kom je niet langs Arnhem :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Of hij moet een gigantische omweg rijden via Dordrecht-Geldermalsen-Tiel-Arnhem(kopmaken)-Nijmegen-Roermond-Sittard-Maastricht-Luik-Brussel Zuid. :lol:
Maar aangezien me dat niet echt logisch lijkt, is hij waarschijnlijk niet in Arnhem geweest. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Gisteren kwam ik erachter dat ik van de Rotterdamse buslijnen nog een foto mis van Buslijn 33. Dat moest ik dan maar eens goed maken en dat deed ik vanmiddag. Om de Airport Shuttle eer aan te doen ging ik naar Rotterdam Airport voor de foto. Hier viel me op dat er geen bussen met de stickers voor deze Shuttle meer op de 33 rijden. Of alle bussen zijn stickerloos of ze zijn allemaal verdwaald. Ik gok op het eerste.
Ik ging dus naar Rotterdam Airport en daar zag ik deze 285 als Buslijn 33 naar Centraal Station op de Rotterdam Airportbaan:
Afbeelding

Met Buslijn 33 ging het weer terug naar het Centraal Station. Daar wilde ik de testtrein voor de HSL naar Amsterdam op de foto zetten, maar toen ik aankwam ging deze (trein 1045) net weg. Daarom alleen een foto van de loc, de 186.115:
Afbeelding

Daarna ging Banaan 2003 weg als trein t14154 naar Vlaardingen Centrum. Van de planmatige Plan V is geen spoor te bekennen, maar banaantjes zijn ook zeker leuk. :) Van de 2003 maakte ik deze foto, die later historisch zal zijn en dan niet alleen door de trein:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Van de planmatige Plan V is geen spoor te bekennen, maar banaantjes zijn ook zeker leuk. :)
D'r rijdt toch wel degelijk af en toe een Plan V hoor, maar inderdaad vaker een banaantje :wink: Ik zou zeggen, houd de "opvallende dingen"-topics op Somda in de gaten. Daar zet ik tegenwoordig elke ochtend even de actuele inzet voor de s14100 neer :wink:
Toch handig, als ik 's ochtends aankom in Rotterdam staan beide stellen voor die serie nog op inzet te wachten op spoor 2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door tsov »

Leuke foto's :) En ik meen inderdaad gelezen te hebben dat de Airport Shuttle-bestickering inmiddels weer verleden tijd is... Gelukkig heb ik nog een foto van zo'n ding op Zuid :P
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Vanmiddag nog wat foto's gemaakt op de Spaanseweg in Rotterdam-West om mijn fotoverzameling van de 800-serie bussen nog wat aan te vullen, zolang het nog kan. Vanaf 14 december is het namelijk zo goed als over. Misschien dat er nog enkele overblijven als reserve, maar dat denk ik niet. Een paar 800-tjes die ik op de foto gezet heb:

De 814 als Buslijn 38 naar Station Schiedam Centrum:
Afbeelding

De 806 als Buslijn 42 naar Marconiplein (de nieuwe bestemming staat er alleen alvast op):
Afbeelding

De 822 als Buslijn 38 naar Station Schiedam Centrum met een openstaand klepje bij de plek waar de chauffeur de voordeur van buiten kan openen:
Afbeelding

Tot slot een buitenbeentje. 1 van de 4 O405N'en die hier rondrijden. Ook deze 4 zullen na 14 december niet meer te zien zijn. Hier de 753 als Buslijn 42 naar Marconiplein:
Afbeelding
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Het lekker weer van vandaag zorgde ervoor dat ik na mijn werk in de ochtend, de middag ging vullen met een fietstochtje door Rotterdam om onderweg wat foto's te maken.

Eerst een stukje verderop even lunchen in de zon aan de Maas bij de Piekstraat. Daar komt Buslijn 66 ook langs, zoals hier met de 924:
Afbeelding

Vanaf hier ging het rustig naar station Hofplein. Hier kon ik goed het begroeide spoor vastleggen:
Afbeelding

Na even wachten en een rondje fietsen om de tijd te doden kwam om 13:30 uur WD 701 met de 5264 en de 5269 aan. De bestemming is alvast veranderd voor de volgende rit:
Afbeelding

Omdat ik nu bij de RandstadRail was, besloot ik om te gaan kijken bij de 2 stations in aanbouw. Eerst station Blijdorp. Hiervan is niet zo heel veel te zien. Alleen deze bouwput en alleen vanaf hier (de Stadhoudersweg) kun je dat goed bekijken:
Afbeelding

Het andere station is Meijersplein. Ook naar is nog niet zo heel veel te zien. Wel bouwmaterialen en de perrons zijn te zien, maar meer niet. Op het bouwbord staat dat het in het najaar klaar moet zijn, maar als ik het zo zie gaat dat niet gehaald worden:
Afbeelding

Een stukje verderop rijden de tramlijnen 20 en 25 over een enkelsporige route. Dat zie je niet vaak en daar ging ik dan even foto's maken. Eerst kwam Buslijn 35 naar Station Noord langs:
Afbeelding

En tot slot kwam dan Tramlijn 20 naar Lombardijen. Tot 14 december is deze lijn hier in Schiebroek te bewonderen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's, vooral die eerste en derde. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Vanmiddag was het eindelijk goed weer en had ik tijd voor een ritje met de pendelbus in Krimpen a/d IJssel tussen het busstation en Lansingh Zuid. Nu werd me ook duidelijk waarom deze pendelbus rijdt. Het pendelbusje wordt gereden door ex-Frysker (en nu Krimpener :P) 3713. Het werd ook gelijk mijn eerste rit met een ProCity. Ik had niet echt het gevoel dat ik in een bus zat, het zat ook behoorlijk hard en over het uiterlijk zal ik maar zwijgen.
Maar goed, deze pendelbus rijdt dus omdat een weg in de wijk Lansingh Zuid afgesloten is en de Buslijnen 97/98 daardoor een grote omleiding moeten rijden en daardoor de hele wijk niet aan kunnen doen. Toen ik dat hoorde begreep ik wel de logica van deze pendelbus. Bij alle haltes in de wijk is de dienstregeling van de pendelbus over die van de Buslijnen 97/98 geplakt. Voorderest moet je het maar weten dat de 97/98 hier niet komt:
Afbeelding

En dit is dus de 3713 die alle ritten rijdt:
Afbeelding

Toen ging het weer terug naar metrostation Capelsebrug, want ik wilde nog een bus op Buslijn 91 door het Rivium op de foto zetten. Hier rijdt een geel-witte Alliance op, dus dat maakt het nog beter. Wie overigens nog zo'n bus op de foto wilt of er een ritje mee wilt maken heeft hier genoeg keus. Vanmiddag reden de 2230, 2232 en de 2239 op Buslijn 98. Ik kon alleen van de 2232 een foto maken, zoals hier toen hij aankwam als Buslijn 98 vanuit Krimpen:
Afbeelding

En hier naast de andere bussen op de buffer. Een leuke line-up:
Afbeelding

Die 2232 ging daarna ook nog eens verder als Buslijn 91 naar het Rivium. Maar, omdat de display vaststond bleef de display op "98 Krimpen" staan. Dat schijnt vaker voor te komen volgens de chauffeur. Ze hebben nog 2 maanden te gaan. Ik ging met de 2232 naar de 1e straat in het Rivium en daar kwam 20 minuten later weer de 2232 langs. Nog steeds met "98 Krimpen", maar met jammergenoeg precies een grote wolk voor de zon die het nog wel probeerde:
Afbeelding

Toen ging het met de Parkshuttle naar metrostation Kralingse Zoom. De eigenlijke opvolger van Buslijn 91. Echt regelmatig reed het niet. De 5 voertuigen die er reden (eentje was defect) kwamen vlak achter elkaar langs en zo ontstond er soms een flink gat. In zo'n gat kwam ik precies terecht en zo mocht ik dus 10 minuten wachten op de shuttle. Normaal zou dit ongeveer 3 à 4 minuten moeten zijn. Op het schermpje om de shuttle aan te vragen is de wachttijd goed te volgen en het klopte ook nog:
Afbeelding

Uiteindelijk kon ik met een propvolle shuttle, die nog wat mensen moest laten staan, naar de Kralingse Zoom om vanaf daar met een drukke metro naar Beurs te gaan en om vanaf Beurs weer met een propvolle metro naar het Zuidplein en dus naar huis te gaan.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Speciaal voor de nieuwe vestiging van het Albeda College op het voormalige RDM-terrein en ook voor bewoners van Heijplaat vaart sinds een paar maanden de Aqualiner tussen de Willemskade en het RDM-terrein bij Heijplaat. Vandaag was ik toevallig in Heijplaat en kon ik de mooie catamaran voor de Aqualiner op de foto zetten:
Afbeelding
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Vandaag is het de eerste dag voor Qbuzz. Na een eerste rit in de 1056 kon ik bij de Keizerswaard de 1046 vastleggen als vernieuwe lijn 183 naar de Kralingse Zoom. Eigenlijk nu de opvolger van RET-lijn 47:
Afbeelding

Daarna ging het met tramlijn 23 naar het Wilhelminaplein om de nieuwe Airport-express lijn 50 tussen Rotterdam Airport en de Wilhelminakade vast te leggen. Hier komt de 323 net van de Wilhelminakade af:
Afbeelding

En met -16 (ja echt waar) kwam de 325 al aan bij de Wilhelminakade. Het is dus duidelijk dat lijn 50 zwemt in zijn rijtijden:
Afbeelding

Tot slot ging het weer terug naar het Zuidplein. Daar kon ik nog net de nieuwe lijn 71 vastleggen met de oude bestemming MCRZ Clara, terwijl het ziekenhuis al 2 maanden Maasstad Ziekenhuis Clara heet:
Afbeelding

En als allerlaatste Qbuzz 1050 die als lijn 145 naar Ridderkerk Spinozastraat (eindelijk geen vaag Ridderkerk via Ridderkerk zoals bij Connexxion) de Zuiderparkweg op draait:
Afbeelding
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door leeca »

Die grijze bussen van Qbuzz zijn eigenlijk best lelijk.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door webguy »

Het ziet er idd erg onprofessioneel uit dat grijs op zilver. Lijkt niet echt alsof daar lang over nagedacht is. Zelfs oranje Qbuzz stickers waren veel en veel mooier geweest.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Stefan »

Die stickers komen later nog. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

Huh, ze waren wel in 't grijs en niet in het oranje leverbaar ofzo? Viel me zowiezo wel op dat de bussen op de site van Qbuzz inderdaad wel in 't grijs met oranje logo's worden weergegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door tsov »

Maar dat zijn dacht ik gefotoshopte Cxx-MAN's :wink:
Die logo's zien er erg gefotoshopt uit en bovendien heeft de bus het nummertje 3813 en het kenteken BT-GH-37. Zou het geheel toevallig zijn dat de Connexxion 3813 het kenteken BT-GH-37 heeft? :wink:
Bovendien past het lijnnummer 171 ook wonderwel in Amstel/Meerlanden :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

Vanmiddag nog maar even een afscheidsritje wezen maken met de oude metrostelletjes op RandstadRail. De nieuwe stellen rijden helaas niet in het weekend (vijf stuks stonden aan de kant in Leidschendam), dus die proberen we later nog wel een keertje uit :wink:

Op de foto stelletje 5261, wat nodig aan vervanging toe is gezien het gerammel en geschud onderweg (dat was de laatste keer dat ik hier gereisd had nog 'n stuk minder) , bij binnenkomst op station Hofplein. Aan deze kant is de bestemming vast aangepast, aan de andere kant was'ie dat na binnenkomst echter nog niet...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door webguy »

Ik heb vrijdag avond nog effe een ritje gemaakt, k was toch in Den Haag en moest 3 uur tussendoor wat gaan doen. Ik had de pech dat het nieuwe setje twee ritten later in de omloop zat: wel dus 2x langs zien komen toen ik Den Haag - Rotterdam Hoflplein - Den Haag deed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef: Aan deze kant is de bestemming vast aangepast, aan de andere kant was'ie dat na binnenkomst echter nog niet...
Klopt. Het wisselen van bestemming gebeurt namelijk handmatig.
En je kunt niet van de bestuurder verwachten om tijdens het rijden even naar de andere kant te lopen om de bestemming om te zetten, is het wel? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:En je kunt niet van de bestuurder verwachten om tijdens het rijden even naar de andere kant te lopen om de bestemming om te zetten, is het wel? :wink:
Tuurlijk wel :mrgreen:

Ligt er maar net aan op welke manier het handmatig gebeurd, als je een code in moet typen dan is dat ook handmatig maar kan je het wel overal tegelijk aanpassen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door STF »

Zijn die dingen al net zo ouderwets als het LHB materieel van GVB? Daar moeten ook alle cabines apart op de juiste bestemming ingesteld worden. De tussencabines staan daarom vrijwel altijd maar gewoon op blanco ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten