Es lebe in Berlin! ein/zwei
Geplaatst: zo 02 aug 2009, 13:50
Afgelopen week mar weer eens een weekje Berlin gedaan! Niets bijzonders, aangezien het zeker al de 6e keer is voor mij, maar vorige keren begaf ik me vooral in de underground scene, en deze keer wat meer foto's gemaakt van de dingen waar berlijn om bekend staat. Afijn, ik heb wat OV-geretaleerde dingen eruit gepikt:

Uiteraard, als hoofdstad van Duitsland komen er ICE-treinen in Berlijn. Echter, op de bovenverdieping van het Hauptbahnhof en over de "Berliner Speckgürtel" heb ik enkel nog ICE-2 treinen opgemerkt, en ICE-T's (diesel!). De ICE-3 stellen (vergelijkbaar met de ICE 3M's die we in Nederland hebben) heb ik enkel nog op de benedenverdieping van het Hauptbahnhof gezien (richting Gesundbrunnen).

Over de Speckgürtel komen ook RB's en RE's, hier passeert een BR143 met Dopfeldeckers uit Dessau naar Berlin Schönefeld, één der Berlijnse luchthavens als "AirportExpress Schönefeld".

Voor menig busliefhebber een bekend logo.

In Berlijn zijn diverse bustypes aanwezig, allemaal Duitse merken, uiteraard. Met name MAN, Solaris en Mercedes voeren de boventoon. Er rijden zelfs nog wat oude O405'jes rond, hoewel die toch wel in de minderheid zijn. Hier één op de Schönhauser Allee, ter hoogte van U Eberswalderstraße.

S-bahn-voertuig op de S3 van Erkner naar Ostbahnhof, hier net vertrokken uit Warschauerstraße.

DDR bouwstijl.

Terrein bij Warschauerstraße waar met name AutoZug-treinen gerangeerd worden, onderhouden worden, en in goeie rijtuigvolgorde gezet worden. Een V60 (we kennen ze van ACTS, serie 6001-6005) is daar zojuist mee bezig.

Een close-upje van de 346 995.

Een 232-er, de 232 704, staat ook even te rusten, terwijl de rijtuigen in goede volgorde gerangeerd worden door het V60'je.

Het Bistro-rijtuig van de ICE-2 heeft een soort van panorama raampjes, bovenin, geinig. Ostbahnhof.

Vanwege gebroken wielen was er geen S-bahn-Verkehr tussen Zoolog. Garten en Ostbahnhof (en enkele uitlopers ervan). DB had enkele regio-treinen ingezet, waaronder dit type rijtuigen, Dosto's en de wat oudere dubbeldekkers welke o.a. een verbinding onderhielden van Potsdam Hbf naar Ostbahnhof v.v. en van Hennigsdorf naar Gesundbrunnen. Speciaal aan deze rijtuigen is dat ze uitgedost zijn als Nachtexpress, en he tis nogal een kort stammetje. Over het algemeen reden er langere stammen, en in normale Regio DB huisstijl.

De SLT-treinen van NS zijn afgeleid van dit Duitse type trein, de Et425. Hier te Westhafen op weg naar Südkreuz.


Een dubbeldekker-MAN voor de Bundestag.

Dosto's in de RE naar Magdeburg! Ostbahnhof.

Trammetje M5 naar Hakescher Markt te Alexeanderplatz. Doordat het hotel vlakbij diverse trams (M4 en M2) en de U2/U8 was het eenvoudig om zonder teveel over te stappen op vele plaatsen te komen.

Met wat Berliners (ja, na zo vaak er te komen ga je ook nog mensen kennen) afgesproken effe een tochtje over het water te maken, ze hadden en boot, dus waarom niet. Gekoppelde ICE2's, maken lange, erg lange treinen. Bepaald geen "kurzzug".

Het nieuwe Hauptbahnhof, dat pas in 2007 voltooid is. Heeft het Lehrter Bahnhof vervangen. Het heeft meerder verdieping een een schat aan winkels. Enorm gebouw!

M1 naar Eberswalderstraße, nadat hij net vertrokken is bij beginhalte Am Kupfergraben.

U2 naar Schönhauser Allee (Schönhauser Allee - Pankow is dicht tot en met oktober
) te Alexanderplatz.
Uiteraard, als hoofdstad van Duitsland komen er ICE-treinen in Berlijn. Echter, op de bovenverdieping van het Hauptbahnhof en over de "Berliner Speckgürtel" heb ik enkel nog ICE-2 treinen opgemerkt, en ICE-T's (diesel!). De ICE-3 stellen (vergelijkbaar met de ICE 3M's die we in Nederland hebben) heb ik enkel nog op de benedenverdieping van het Hauptbahnhof gezien (richting Gesundbrunnen).
Over de Speckgürtel komen ook RB's en RE's, hier passeert een BR143 met Dopfeldeckers uit Dessau naar Berlin Schönefeld, één der Berlijnse luchthavens als "AirportExpress Schönefeld".
Voor menig busliefhebber een bekend logo.
In Berlijn zijn diverse bustypes aanwezig, allemaal Duitse merken, uiteraard. Met name MAN, Solaris en Mercedes voeren de boventoon. Er rijden zelfs nog wat oude O405'jes rond, hoewel die toch wel in de minderheid zijn. Hier één op de Schönhauser Allee, ter hoogte van U Eberswalderstraße.
S-bahn-voertuig op de S3 van Erkner naar Ostbahnhof, hier net vertrokken uit Warschauerstraße.
DDR bouwstijl.
Terrein bij Warschauerstraße waar met name AutoZug-treinen gerangeerd worden, onderhouden worden, en in goeie rijtuigvolgorde gezet worden. Een V60 (we kennen ze van ACTS, serie 6001-6005) is daar zojuist mee bezig.
Een close-upje van de 346 995.
Een 232-er, de 232 704, staat ook even te rusten, terwijl de rijtuigen in goede volgorde gerangeerd worden door het V60'je.
Het Bistro-rijtuig van de ICE-2 heeft een soort van panorama raampjes, bovenin, geinig. Ostbahnhof.
Vanwege gebroken wielen was er geen S-bahn-Verkehr tussen Zoolog. Garten en Ostbahnhof (en enkele uitlopers ervan). DB had enkele regio-treinen ingezet, waaronder dit type rijtuigen, Dosto's en de wat oudere dubbeldekkers welke o.a. een verbinding onderhielden van Potsdam Hbf naar Ostbahnhof v.v. en van Hennigsdorf naar Gesundbrunnen. Speciaal aan deze rijtuigen is dat ze uitgedost zijn als Nachtexpress, en he tis nogal een kort stammetje. Over het algemeen reden er langere stammen, en in normale Regio DB huisstijl.
De SLT-treinen van NS zijn afgeleid van dit Duitse type trein, de Et425. Hier te Westhafen op weg naar Südkreuz.
Een dubbeldekker-MAN voor de Bundestag.
Dosto's in de RE naar Magdeburg! Ostbahnhof.
Trammetje M5 naar Hakescher Markt te Alexeanderplatz. Doordat het hotel vlakbij diverse trams (M4 en M2) en de U2/U8 was het eenvoudig om zonder teveel over te stappen op vele plaatsen te komen.
Met wat Berliners (ja, na zo vaak er te komen ga je ook nog mensen kennen) afgesproken effe een tochtje over het water te maken, ze hadden en boot, dus waarom niet. Gekoppelde ICE2's, maken lange, erg lange treinen. Bepaald geen "kurzzug".
Het nieuwe Hauptbahnhof, dat pas in 2007 voltooid is. Heeft het Lehrter Bahnhof vervangen. Het heeft meerder verdieping een een schat aan winkels. Enorm gebouw!
M1 naar Eberswalderstraße, nadat hij net vertrokken is bij beginhalte Am Kupfergraben.
U2 naar Schönhauser Allee (Schönhauser Allee - Pankow is dicht tot en met oktober
