Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Dubbele P »

Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Waterhuizen is een klein plaatsje in de buurt van Groningen. Vroeger stond hier de blokpost Waterhuizen-aansluiting (Wha). Riekje van Waterhuizen (eigenlijk Riekje Buivinga) woont al vele jaren in deze voormalige blokpost. Ze groeide op langs rangeerterrein Onnen. Haar grote wens was machinist worden. Dit was echter onmogelijk in die tijd, omdat een vrouw op de bok echt niet kon. Sindsdien verzamelt ze alles wat maar met treinen en spoorwegen te maken heeft. Haar hele huis, tuin en diverse andere schuurtjes en bergingen staan helemaal vol met spullen. Ze heeft er een soort museum van gemaakt, dat misschien wel leuker en origineler is dan het spoorwegmuseum. Op afspraak is het voor iedereen toegankelijk.
Mijn interesse werd gewekt door de vele bloktoestellen en andere onderdelen van mechanische beveiliging die ze heeft. Afgelopen zaterdag reisde ik met twee andere vrijwilligers van het seinwezen van de ZLSM naar Waterhuizen en bracht een bezoek aan Riekje van Waterhuizen. Kijk mee naar de tocht door haar tuin en langs haar spullen.

Afbeelding
De ingang van haar landgoed. De overwegboom is bedienbaar met een windwerk in de buurt van haar huis.

Na enkele meters zien we een paar treinkoppen opduiken tussen de struiken:
Afbeelding
Kop van Mat 54 en DE-II 169.

Afbeelding

Afbeelding
Het interieur van de kop van het Mat 54-stel is nog helemaal compleet.

Afbeelding
Leuk aan de kop van de Blauwe Engel is dat de achterwand doorzichtig is gemaakt, waardoor er een leuk inkijkje ontstaat.

Afbeelding

We gaan weer verder in haar tuin:
Afbeelding
Aan de linkerkant duikt opeens een spoorlijntje op! Riekje heeft 41 meter spoor in haar tuin, maar daarop een (rijvaardige) sik en twee goederenwagons. Regelmatig wordt de sik gestart om er een stukje mee te rijden, zodat hij ook rijvaardig blijft.

Afbeelding
Kolen-/bietenwagon. Hierin lagen allemaal materialen om aan het spoor te werken.

Afbeelding
Sik 354.

Een stukje verder duikt haar huisje op tussen de struiken, met daarvoor een woud van armseinen:
Afbeelding
Het rechter hoofdsein is bedienbaar met het toestel vanuit haar woning.

Afbeelding
Niet veel verder staat een bijzondere bollenwagen. In het kader van het 150-jarig bestaan van de NS, eind jaren '80, heeft men deze bollenwagen beschilderd als de aarde en de maan.

Afbeelding
In de volgende bocht staan wat modernere seinen en een aantal borden.

Afbeelding

Afbeelding
Vertakkingsvoorsein.

Tijd voor het bewonderen van haar eerste museumpje. Voor de toegangsweg staan wederom oude NS-borden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oude stationsnaamborden (Fles: hint, hint! ;) )

Afbeelding
Overzicht van haar eerste museumruimte.

Iets verderop staat nog een schuur:
Afbeelding

Vervolgens is het tijd voor haar huis. In de berging is er geen vierkante centimeter meer te vinden waar niets hangt:
Afbeelding

Afbeelding
Het eerste bloktoestel.

Op de grond staat er nog eentje:
Afbeelding

En dan hier het beroemde toestel van Waterhuizen-aansluiting. Dit heeft hier dienstgedaan tot 1986. Diverse seinen in de tuin van Riekje zien hiermee bedienbaar.
Afbeelding

Normaalgesproken houdt ze haar keuken en kamer privé, maar voor ons maakte ze een uitzondering.

Afbeelding
Bloktoestel met de afkortingen van Apeldoorn en Deventer, dat naast het aanrecht en fornuis staat.

En dan de kamer...
Afbeelding
Hier woont Riekje met haar man en zoon. Wederom alles vol met treinspullen. Origineel, maar er zou wel eens gepoetst mogen worden ;)
Afbeelding
Toestel links naast de schouw.

Afbeelding

Afbeelding
De toestellen in de hoek van de kamer.

Tot zover het kijkje bij Riekje. Interesse gekregen en ook eens een bezoekje brengen aan Riekje? Dat kan! Haar adres is Waterhuizen 4, 9609 PA Waterhuizen. Ze heeft geen computer, internet en e-mail. Je moet je bezoek dus per brief kenbaar maken. Het museum is gesloten op donderdag. De entree is gratis, maar een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Fles »

Vet :D Ook een keer langs!! :pos: Ik wist wel dat er veel was daar, maar dit is echt wel erg overdreven :D Verkoopt ze die borden niet? :P
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door STF »

Misschien kun je bij de notaris een testament in elkaar zetten Fles; "bij het overlijden van Riekje gaan alle borden naar Fles" :wink:

Ziet er geinig uit zeg, had er nog nooit iets over gehoord.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Fles »

STF schreef:Misschien kun je bij de notaris een testament in elkaar zetten Fles; "bij het overlijden van Riekje gaan alle borden naar Fles" :wink:
Ho ho :shock: Alleen de stationsnaamborden he, al die andere troep mag ze houden :D
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Dubbele P »

Voor zover ik weet, verkoopt ze geen spullen. Ze is wel eens bereid om te ruilen als je iets interessants hebt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :pos:
volgens mij had ik ooit eens iets over deze dame gehoord, maar ik wist niet dat het zo uitgebreid was. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door JWM »

Hier kan man bijt hond een mooi item over maken 8-) .
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Justin »

Leuk, ik kende dit totaal niet!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door timtrein »

JWM schreef:Hier kan man bijt hond een mooi item over maken 8-) .
Uhm, dat hebben ze volgens mij al gedaan ;)
spoorbets
Berichten: 1
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 13:41

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door spoorbets »

kom regelmatig voorbij en als je toeterd zwaait zij terug

SPOORBETS
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door ODRAIL »

Via de site van Nico Spilt (met een link naar dit verslag) is te vernemen dat Riekje van Waterhuizen (eigenlijk Riekje Buivinga). Op 6 februari jongstleden is overleden. Riekje mocht slechts 65 jaar worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Wubbo »

Zie ook hier.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Op bezoek bij Riekje van Waterhuizen

Bericht door Erik1100 »

Erg jammer dat Riekje is overleden vorig jaar. Ik ben benieuwd wat er met haar collectie is gebeurd de afgelopen anderhalf jaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten