Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken
Geplaatst: zo 13 dec 2009, 16:56
Gisteren kwam ik op mijn rondje o.a. ook langs het nieuwe station van Liège Guillemins, het prestigeproject van architect Santiago Calatrava, wat eindelijk min of meer klaar is. In elk geval is het in gebruik genomen. Voor de mensen met claustrofobie is de onderdoorgang bepaald geen aanrader:

Vreemd toch, als je ziet hoe megalomaan het station verder is opgezet. Dit is de voorkant van het gebouw.

De glazen vensters boven de ingangsdeuren worden gebruikt om actuele vertrekinformatie te tonen. Overigens kan daar nog wel wat verbeterd worden: De klokken lopen niet gelijk. Eenmaal binnen blijkt dat dit geheel niet wordt aangestuurd door ultra-hippe en ultra-dunne displays, maar door een zootje beamers aan het plafond :)



Aan de achterkant van het gebouw bevindt zich een parkeergarage, bereikbaar met een serie roltrappen, die uiteindelijk bij de achteringang uitkomt. Deze roltrappen dus.

Het overstekende deel van de overkapping wat uitsteekt boven de achteringang:

Iets verder naar "binnen" is een soort panoramadek voorzien, waar je een goed beeld krijgt van de enorme omvang van het gebouw. Je zou bijna vergeten dat er helemaal in de diepte ook nog treinen stoppen :D

Best een mooi gebouw geworden, hoewel niet erg functioneel, en zeker niet berekend op het verstouwen van grote reizigersstromen.
Vreemd toch, als je ziet hoe megalomaan het station verder is opgezet. Dit is de voorkant van het gebouw.
De glazen vensters boven de ingangsdeuren worden gebruikt om actuele vertrekinformatie te tonen. Overigens kan daar nog wel wat verbeterd worden: De klokken lopen niet gelijk. Eenmaal binnen blijkt dat dit geheel niet wordt aangestuurd door ultra-hippe en ultra-dunne displays, maar door een zootje beamers aan het plafond :)
Aan de achterkant van het gebouw bevindt zich een parkeergarage, bereikbaar met een serie roltrappen, die uiteindelijk bij de achteringang uitkomt. Deze roltrappen dus.
Het overstekende deel van de overkapping wat uitsteekt boven de achteringang:
Iets verder naar "binnen" is een soort panoramadek voorzien, waar je een goed beeld krijgt van de enorme omvang van het gebouw. Je zou bijna vergeten dat er helemaal in de diepte ook nog treinen stoppen :D
Best een mooi gebouw geworden, hoewel niet erg functioneel, en zeker niet berekend op het verstouwen van grote reizigersstromen.