BUS:
De ex-RET Berkhofjes kwamen ondanks hun leeftijd toch nog in andere regio’s dan Rotterdam en Arriva Den Bosch. Deze ex-RET 679 (toen rijdend als Arriva 45) kwam bijvoorbeeld op 9 april op lijn 47 in Gorinchem richting Geldermalsen:
In april, mei en juni reden er ook 3 bij Qbuzz in Ridderkerk. Een daarvan was deze 676 die hier als lijn 140 op 8 juni in Dordrecht was:
Ook reed er in juni een ex-Connexxion bus bij Qbuzz. Zo was Connexxion toch nog even terug in de regio, want de kleuren waren nog goed te zien bij deze 3153 op lijn 146 op 02-06-09:
Vanaf 30 augustus verdween Connexxion uit de regio Haaglanden. Daardoor reden bijvoorbeeld de MAN Caetano’s nog vrolijk rond in Delft, zoals hier op lijn 130 op 24 augustus:
Na 30 augustus kwam hier Veolia voor terug en wel met hoofdzakelijk MAN Lion’s City’s op aardgas. Hier bijvoorbeeld de 6660 ook op lijn 130, maar dan op 22 september:
Vanaf oktober stroomde er langzaam een nieuwe naam in de Nederlandse buswereld, namelijk Breng. In een roze en een blauwe versie. Hier de roze voor Nijmegen op de Waalbrug op 23-10-09:
Voor de Arnhemse bussen wordt het dak blauw in plaats van roze. Alle trolley’s (incl. deze nieuwe van HESS) zijn nog steeds helemaal blauw:
Door de komst van Breng verdwijnt Hermes verdwijnt nu (net als Novio) uit het Nijmeegse straatbeeld. Lang nog niet alles is verdwenen, maar de Alliances van Hermes wel. Op 23 oktober reed de 8026 nog rond op lijn 11 in Nijmegen:
Arriva reed dit jaar voor het laatst in de stad Groningen. Op 20 augustus was er echter nog niks aan de hand en reed deze Arriva 164 bij de Grote Markt:
Qbuzz nam vanaf 13 december het stokje over van Arriva in Groningen. Zo zag het busstation van Groningen er bijvoorbeeld uit op 23-12-09:
Op Voorne-Putten won Connexxion totslot opnieuw de concessie en ging het rijden met een grijze Stadsregio Rotterdam huisstijl in plaats van het vertrouwde groen. Hier Amba 8328 in deze nieuwe kleuren als lijn 105 in Rozenburg op 20 oktober:
TRAM:
Sinds 13 december rijden er na wat vertraging een paar Weense trams op de sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein Zuid als lijn 260. Hier tram 4909 op 17-12-09:
METRO:
Bij de metro in Rotterdam is de vernieuwing toegeslagen. De oude Teetjes zijn van de RandstadRail Erasmuslijn (Metrolijn E) verdwenen. Op 1 april reden ze nog station Laan van NOI in Den Haag binnen:
Ook kwamen de SG3-tjes (serie 5600) langzaam in dienst op de Calandlijn (lijn A, B en C), zoals hier op de allereerste dag (30-11-09) op station Binnenhof:
TREIN (PERSONENVERVOER):
Dit jaar was het jaar van het afscheid van een aantal getrokken treinen, zoals ICK per 20 april. Op 9 april reed deze stam nog vrolijk rond in de IC 1956 te Horst:
Ook verdwenen de ICL-stammen uit beeld. Op 23 juni reed er nog een ICL-stam in de IC 1966 te Zwijndrecht:
Sinds 7 september is na jaren van uitstel de HSL deels in gebruik en werd de Fyra-trein voor het eerst gereden:
Ook stroomden er toen Traxx-en uit Belgie (serie 2800) in en hierdoor verdwenen langzamerhand de 11.8-jes van de NMBS, zoals deze 1182 met de eveneens sinds 7 september rijdende Belgische stam met I6 en I10-rijtuigen te Rotterdam Zuid: