Zomervakantie 2009 (Bayern)
Geplaatst: ma 11 jan 2010, 19:21
Tijdens het sorteren van foto's kwam ik weer eens wat materiaal van de afgelopen zomer tegen. En ach, waarom geen reisverslagje erbij? 
Begin juli heb ik bijna 2 week doorgebracht in Bayern, in de buurt van Ruhpolding (zelfde park als het jaar daarvoor). Mijn bungalow ligt ook in de buurt van de Trauntalbahn, waar ik in 2008 al een verslagje aan heb besteed.
Kort samengevat: de lijn loopt van Traunstein naar Ruhpolding, en volgt grotendeels het riviertje de Traun. Vele haltes zijn er Bedarfhalt: er wordt alleen gestopt als er passagiers willen uitstappen/instappen daar. Op onderstaande foto heeft een trein zojuist zo'n Bedarfshalt verlaten:
Op 17 juli 2009 verlaat de 426 034 het station van Hopfling
Op bovenstaande foto is ook een 'P' en een 2 te zien: de P is van het Duitse pfeifen (claxoneren) vanwege de overweg, de 2 geeft de grandioos hoge snelheid aan die vanaf daar geldt (20 km/h). Links stroomt de Traun, met helder water en veel forel. Ze eten zelfs uit de hand
.

Ruhpolding, een van de vele exemplaren
BR 426 voldoet ruim tijdens de daluren, in de spits rijdt er 2x BR 426. En alhoewel het zeker niet mijn favoriete materieel is, doet het 't toch goed in het landschap:

Vlak voor EIsenärzt, 8 juli 2009
Tijdens de vakantie helaas veel regen gehad, maar dat mocht de pret niet drukken. Tijdens 1 van de mindere dagen ook een tripje door Bayern ondernomen: Traunstein - München Hbf - Regensburg - Schwandorf - Fürth im Wald - Ceska Kubice - Fürth im Wald - Schwandorf - Regensburg - Landshut - Salzburg Hbf - Traunstein.
Arriva rijdt in Bayern diverse lijnen, waaronder de Vogtlandbahn tussen Regensburg en Schwandorf - Hof Hbf met Desirotreinstellen:

Regensburg Hbf, 14 juli 2009
Te Schwandorf stap ik over op een Regioshuttle naar Fürth im Wald. 't Zijn net trams, trein durf ik het nauwelijks meer te noemen. Het ongeelektrificeerde lijntje kent nog klassieke beveiliging, ondanks dat het als een Hauptstrecke wordt aangeduid.
In Fürth im Wald staat een Tsjechisch treintje klaar, dat nog het meest op een Schienenbus lijkt. Een kaartje is verkrijgbaar bij de conducteur voor omgerekend minder dan 50 eurocent. Ook in euro's betalen is mogelijk, maar met een kleine toeslag (50 cent ofzo). De conductrice sprak echter nauwelijks Engels of Duits, er moest een Tsjech aan te pas komen om mijn kaartjesverzoek te vertalen.
Overigens staat er in Fürth im Wald ook een Tsjechische dieselloc gereed, welke de ALEX-treinen vanuit München naar Praag overneemt:

En alhoewel Tsjechië als oud bekend staat, wordt er zeer modern een kaartje met een mobiele thermoprinter geprint (zelfde idee als de kaartjes van DB-conducteurs). Het treintje brengt me keurig op tijd in Ceska Kubice, net over de grens.
Als je denkt dat je daar wel even Tsjechisch geld kunt pinnen: forget it. Het is een afgelegen dorp met slechts de basisvoorzieningen. Aan de rand is daarentegen een groots casino te vinden. Uiteindelijk kan ik geld wisselen bij de lokale winkel, zodat ik toch eventjes wat te eten kan halen aldaar.
En vooroordelen kloppen voor dit dorpje zeker, het is behoorlijk verpauperd:

Het station heeft nog een stationschef, maar kaartjes worden er niet meer verkocht: dat gebeurt gewoon op de trein. Uiteindelijk brengt dit treintje me weer terug naar Fürth im Wald. Ben blij dat ik 'm had gehaald, anders had ik 4 uur mogen wachten op een volgende in dit gehucht...

Interieur:

Uiteindelijk reis ik weer terug naar Regensburg Hbf, om ook nog even de stad te bekijken. Deze telt circa 131.000 inwoners en is gelegen aan de Donau.

Stadspoort, foto genomen vanaf de brug over de Donau
Regensburg Hbf is een station waar allerlei materieel komt: Nahverkehr en Fernverkehr, diesel en elektrisch, DB en Arriva. Onder de loopbrug is zojuist een set n-wagens met een BR 143 binnengekomen:
Uiteindelijk reis ik met ALEX in een comfortabel rijtuig naar Landshut, waar ik overstap op een BR 628 naar Salzburg Hbf via Mühldorf. Om vervolgens weer op mijn eindstation, Traunstein te belanden :) .

Begin juli heb ik bijna 2 week doorgebracht in Bayern, in de buurt van Ruhpolding (zelfde park als het jaar daarvoor). Mijn bungalow ligt ook in de buurt van de Trauntalbahn, waar ik in 2008 al een verslagje aan heb besteed.
Kort samengevat: de lijn loopt van Traunstein naar Ruhpolding, en volgt grotendeels het riviertje de Traun. Vele haltes zijn er Bedarfhalt: er wordt alleen gestopt als er passagiers willen uitstappen/instappen daar. Op onderstaande foto heeft een trein zojuist zo'n Bedarfshalt verlaten:
Op 17 juli 2009 verlaat de 426 034 het station van Hopfling
Op bovenstaande foto is ook een 'P' en een 2 te zien: de P is van het Duitse pfeifen (claxoneren) vanwege de overweg, de 2 geeft de grandioos hoge snelheid aan die vanaf daar geldt (20 km/h). Links stroomt de Traun, met helder water en veel forel. Ze eten zelfs uit de hand

Ruhpolding, een van de vele exemplaren
BR 426 voldoet ruim tijdens de daluren, in de spits rijdt er 2x BR 426. En alhoewel het zeker niet mijn favoriete materieel is, doet het 't toch goed in het landschap:
Vlak voor EIsenärzt, 8 juli 2009
Tijdens de vakantie helaas veel regen gehad, maar dat mocht de pret niet drukken. Tijdens 1 van de mindere dagen ook een tripje door Bayern ondernomen: Traunstein - München Hbf - Regensburg - Schwandorf - Fürth im Wald - Ceska Kubice - Fürth im Wald - Schwandorf - Regensburg - Landshut - Salzburg Hbf - Traunstein.
Arriva rijdt in Bayern diverse lijnen, waaronder de Vogtlandbahn tussen Regensburg en Schwandorf - Hof Hbf met Desirotreinstellen:
Regensburg Hbf, 14 juli 2009
Te Schwandorf stap ik over op een Regioshuttle naar Fürth im Wald. 't Zijn net trams, trein durf ik het nauwelijks meer te noemen. Het ongeelektrificeerde lijntje kent nog klassieke beveiliging, ondanks dat het als een Hauptstrecke wordt aangeduid.
In Fürth im Wald staat een Tsjechisch treintje klaar, dat nog het meest op een Schienenbus lijkt. Een kaartje is verkrijgbaar bij de conducteur voor omgerekend minder dan 50 eurocent. Ook in euro's betalen is mogelijk, maar met een kleine toeslag (50 cent ofzo). De conductrice sprak echter nauwelijks Engels of Duits, er moest een Tsjech aan te pas komen om mijn kaartjesverzoek te vertalen.
Overigens staat er in Fürth im Wald ook een Tsjechische dieselloc gereed, welke de ALEX-treinen vanuit München naar Praag overneemt:
En alhoewel Tsjechië als oud bekend staat, wordt er zeer modern een kaartje met een mobiele thermoprinter geprint (zelfde idee als de kaartjes van DB-conducteurs). Het treintje brengt me keurig op tijd in Ceska Kubice, net over de grens.
Als je denkt dat je daar wel even Tsjechisch geld kunt pinnen: forget it. Het is een afgelegen dorp met slechts de basisvoorzieningen. Aan de rand is daarentegen een groots casino te vinden. Uiteindelijk kan ik geld wisselen bij de lokale winkel, zodat ik toch eventjes wat te eten kan halen aldaar.
En vooroordelen kloppen voor dit dorpje zeker, het is behoorlijk verpauperd:
Het station heeft nog een stationschef, maar kaartjes worden er niet meer verkocht: dat gebeurt gewoon op de trein. Uiteindelijk brengt dit treintje me weer terug naar Fürth im Wald. Ben blij dat ik 'm had gehaald, anders had ik 4 uur mogen wachten op een volgende in dit gehucht...
Interieur:
Uiteindelijk reis ik weer terug naar Regensburg Hbf, om ook nog even de stad te bekijken. Deze telt circa 131.000 inwoners en is gelegen aan de Donau.
Stadspoort, foto genomen vanaf de brug over de Donau
Regensburg Hbf is een station waar allerlei materieel komt: Nahverkehr en Fernverkehr, diesel en elektrisch, DB en Arriva. Onder de loopbrug is zojuist een set n-wagens met een BR 143 binnengekomen:
Uiteindelijk reis ik met ALEX in een comfortabel rijtuig naar Landshut, waar ik overstap op een BR 628 naar Salzburg Hbf via Mühldorf. Om vervolgens weer op mijn eindstation, Traunstein te belanden :) .