Zoals jullie in dit topic hebben kunnen lezen is er vanwege de metro-ontsporing bij Amsterdam CS een pendeltramlijn ingesteld onder het nummer 20. Ik was sowieso op pad om daar foto's van te maken toen ik bedacht dat ik er mooi verslagje numero 3 van kon maken. :)
Lijn 20 begint aan de Oostzijde van het CS en gaat dan via het Damrak
en de Dam
naar het Rokin.
Links voorsorteren op het Muntplein
en de Reguliersbreestraat in.
Op het Rembrandtplein begint het rondje, ik volg de route met de klok mee.
Via de Amstelstraat en de Blauwbrug komt lijn 20 op het Waterlooplein terecht; nog steeds rijdt de lijn samen met lijn 9. Hierna gaan we over TunFun op het Mr. Visserplein. Hieronder is tegenwoordig een soort kinderspeelparadijs ofzo, maar vroeger lag er een stadssnelweg onder die de IJtunnel verbond met de Weesperstraat. Het verkeer gaat tegenwoordig gewoon weer bovengronds over de rotonde.
De lijn gaat via de Muiderstraat en Hortusbrug de Plantage in, waar de andere kant op (en soms ook deze kant op) de Plantagelus wordt meegenomen. Dus vanaf de Plantage Middenlaan gaan we linksaf de Plantage Kerklaan op (die lekker smal is als je een grote vrachtwagen moet passeren
Daarna de smalle Plantage Doklaan in
om uit te komen op het oude eindpunt Plantage Parklaan. Tegenwoordig wordt het alleen nog gebruikt als calamiteiteneindpunt, maar vroeger hebben hier lijn 6 en lijn 7 hun eindpunt gehad. Ook Circletram 20 had hier zijn exploitatieve eindpunt, oftewel aflos- of koffieleutpunt.
We keren weer terug in de Plantage Kerklaan, ditmaal het zuidelijk deel.
Deze gaat vanzelf over in de Roetersstraat, sinds 28 mei 2006 een calamiteitenroute, maar vroeger een belangrijke schakel in het tramnet. Dit kwam ook doordat hier de aftakking naar een oude paardentramremise lag aan de Nieuwe Achtergracht (voor de UvA'ers: ongeveer op de plek waar nu gebouw A staat), die later dienst heeft gedaan als werkplaats, slooplocatie en opslagremise voor de mottenballenvloot.
Uit de Roetersstraat gaat het rechtsaf de Sarphatistraat in, waar bij het Weesperplein kon worden overgestapt op de metro. In de Sarphatistraat ligt het beruchte langzaamrijdpunt op de Hogesluis. Dit is sinds een aantal jaar zo, waarom weet ik niet precies. Wel weet ik dat de brug altijd nat wordt gehouden bij warm weer, vroeger met brandslangen, tegenwoordig met een ingebouwd systeem. Het schijnt namelijk wel eens voor te zijn gekomen dat de brug niet meer dicht wilde omdat de spoorstaven waren uitgezet en niet meer in elkaar 'haakten'
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Vervolgens gaan we rechtsaf het Frederiksplein op.
Op het Frederiksplein ging het nog bijna fout, doordat een lijn 7 geen erg had in de afslaande lijn 20 via de amper gebruikte boog. Dus moest lijn 7 even achteruit (je ziet de koplampen achterop branden en iemand bij het noodbedieningspaneeltje staan
![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)
Uiteindelijk kon lijn 20 er alsnog langs
en ging ik de smalle, enkelsporige Utrechtsestraat in
met wisselplaatsen op de bruggen.
Vervolgens komen we weer uit op het Rembrandtplein, waar de meneer rechts van de tram de paraplu opstak voor een plotselinge sneeuwbui
![Geschokt :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Het rondje werd ook andersom gereden, dus CS-Utrechtsestraat-Weesperplein-Roetersstraat-CS.