Toen ik vanmiddag bij Amsterdam CS aankwam zag ik een bovenleidingautootje staan op de Prins Hendrikkade op de Nieuwe Brug. Mijn vermoeden bleek te kloppen: er was wat stuk, dus reden de Damraklijnen via de Nieuwezijds Voorburgwal en Martelaarsgracht naar CS-Westzijde. Door de NZL-bouwput zijn de wissels van CS-Westzijde naar het Damrak helaas niet te berijden, wat de chaos aanzienlijk zou hebben verminderd. Doordat het middagspits was reden er namelijk nogal veel trams: te veel voor de capaciteit van de Nieuwezijds en CS-Westzijde, en al helemaal voor het sowieso al chaotische kruispunt Martelaarsgracht/Prins Hendrikkade. Op een gegeven moment stond er een tramfile vanaf de Dam totaan het CS...
Op de Martelaarsgracht en de Nieuwezijds Voorburgwal waren nu wel 10 van de 16 Amsterdamse tramlijnen te zien

Naast de gebruikelijke lijnen 1,

2,

5,

13

en 17

waren nu ook de lijnen 4,

9,

16,

24,

en 25 te bewonderen.

Lijn 26 zal wel ingekort zijn geweest tot Zeeburg (met of zonder pendelbus

). Ik blijf het dus in dit soort situaties stom vinden dat de PTA-lus maar in