Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Zondag 13 juni is het nieuwe station Heerlen Woonboulevard geopend, gelegen tussen de stations Voerendaal en Heerlen. De halte is geopend om de naastgelegen woonboulevard aantrekkelijk te maken. Afgelopen donderdag ben ik eens gaan kijken op het nieuwe station.
Een overzicht vanaf de perrons. De opbouw is gelijk aan de stations Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt.
Nog een overzichtje. Leuk is de trap/hellingbaan aan de linkerkant: de trap van/naar het perron loopt door het midden van de hellingbaan (die op het kruisende deel van de trap een vlak deel heeft).
Uiteraard hangt er ook een bordje
Het viel me op dat de stopplaats van de trein wordt aangegeven met bordjes die normaal worden gebruikt als er een wissel bij het perron ligt (en dat is hier zeker niet van toepassing). Zo te zien is het witte getal voor NS-treinen (die hier niet komen) en het blauwe getal voor Veolia treinen. Op zich slim, omdat de GTW een stukje kleiner zijn dan bijvoorbeeld een V'tje van NS.
Hier gaat het natuurlijk om, de Woonboulevard van Heerlen.
Vanaf het perron kun je makkelijk de NS-treinen spotten die bij Heerlen aansluiting passeren.
Ook de treinen die Heerlen Woonboulevard passeren zijn nog een tijdje te volgen, zoals hier de sneltrein die onderweg is naar Heerlen. Voor de oriëntatie: het CBS-gebouw op de achtergrond ligt achter het opstelterrein van Heerlen.
Tot slot een plaatje met een trein: GTW 2/6 (7)503 als stoptrein naar Maastricht Randwyck. Het treinstel draagt de afbeelding van Beppie Kraft.
Marc schreef:Het viel me op dat de stopplaats van de trein wordt aangegeven met bordjes die normaal worden gebruikt als er een wissel bij het perron ligt (en dat is hier zeker niet van toepassing). Zo te zien is het witte getal voor NS-treinen (die hier niet komen) en het blauwe getal voor Veolia treinen. Op zich slim, omdat de GTW een stukje kleiner zijn dan bijvoorbeeld een V'tje van NS.
Als het de reden is die je aangeeft, denk ik juist dat het witte gedeelte voor Veolia is. ;)
Hoe had je dan willen noemen? Het is wel zo duidelijk waar het in de buurt is en bij welk station je uit moet stappen als je naar het Science Park respectievelijk de woonboulevard wil.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ik vraag me alleen af of zo'n station buiten de winkelopeningstijden ook nog een functie heeft, of liggen er ook woonwijken in de buurt? Leuke reportage, ik zal er niet snel in de buurt komen, maar nu heb ik toch het nieuwe station gezien! :pos:
Ik vraag me af of het station überhaupt nuttig is, ik vind een woonboulevard niet de locatie bij uitstek waar je met het OV heen gaat of wil. Heerlen Woonwijk had ik toegejuicht, als mooie opstapplaats voor forensen. Nu zadel je forensen juist op met extra stops voor wat sofakijkgrut buiten de spits en in het weekend?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Arnhem heeft een buslijn naar de Woonboulevaard die alleen doordeweeks rijdt: functioneel is dat niet bepaald. Verder zijn bussen of treinen niet handig om grote dingen in te vervoeren, maar wel om te gaan kijken en voor de funshopping...
Daarom vind ik het een groot gemis dat bv veel Ikea's helemaal niet, niet goed of niet handig met het OV bereikbaar zijn. Ik ben eens vanuit Dordrecht naar de Ikea in Barendrecht-Carnisselande gegaan en dat was een hele ov-marathon. Per bus naar Ddr, met de trein naar Rtd, vervolgens met tramlijn 25 naar Carnisselande en dan nog 15 minuten lopen.
En ja ik weet dat dat vast wel ietsje sneller zal kunnen, maar ik vertrouw liever niet op buslijntjes die 1x per uur rijden en hou niet van de hassle om van Rlb via Zuidplein naar Carnisselande met 2 verschillende buslijnen te reizen.
Tja, vanaf station Barendrecht is (of was) de IKEA aldaar wel redelijk goed per bus te bereiken. In Sliedrecht, toen er daar nog eentje zat, was het ook nog wel 'n eindje lopen vanaf het station. Al heeft er in de laatste jaren van die vestiging daar wel een bus langs gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Haarlem zit naast een station
Delft wordt bediend door de stadsdienst, al zou het mij niets verbazen als bezoekers eerst nog Tanthof zien...
Amsterdam is tien minuten lopen vanaf de metro of een paar minuten vanaf de bushalte van diverse streekbussen
Utrecht is bereikbaar met stadsbus en sneltram
Breda is bereikbaar met de Volans
Duiven is "slechts" bereikbaar met één streekbus
Maar:
Leiderdorp krijgt een eigen tramverbinding :)
In het buitenland zie je dat IKEA een bijdrage doet aan een vervoersbedrijf om een betere aansluiting te krijgen op het OV. Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
De IKEA van Keulen die er echt toe doet voor de bewoners (Keulen heeft er twee) heeft alleen een buspendel die aansluit op het eindpunt van Stadtbahnlijn 5 in Ossendorf. Ongetwijfeld gesponsord door IKEA en inderdaad ook heel gemakkelijk.
En er waren inderdaad plannen om die lijn 5verder door te trekken, waaraan de IKEA zou willen meebetalen.
@Bee: Dat reizigers naar de IKEA in Delft eerst nog langs Tanthof komen lijkt me sterk, want er staat gewoon 'Delft IKEA' of 'Delft Tanthof' op de bussen. Het enige verschil is of ze óm het centrum of dóór het centerum gaan (normaal gesproken dan, want de route door het centrum is tijdelijk versperd).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Bee schreef:Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
De IKEA van Keulen die er echt toe doet voor de bewoners (Keulen heeft er twee) heeft alleen een buspendel die aansluit op het eindpunt van Stadtbahnlijn 5 in Ossendorf. Ongetwijfeld gesponsord door IKEA en inderdaad ook heel gemakkelijk.
De IKEA betaalt het KVB voor een verlenging van lijn 5 naar de IKEA en Butzweilerhof, dat zou dit najaar open moeten gaan :pos:
In Hannover betaalt IKEA de Üstra voor een verlenging van lijn 6 (D-Süd) met één halte. Dat gaat open in 2013 omdat de prioriteit ligt bij de verlenging van lijn 7
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Volgens mij is het bestaansrecht van Haarlem Spaarnwoude ook voornamelijk te danken aan de IKEA daar. De keren dat ik daar in of uit stapte gingen van de pakweg 10 medereizigers er 8 naar de IKEA.
En inderdaad is er daar in Heerlen geen woonwijk nabij, maar wel een redelijk groot bedrijventerrein en Hotel van der Valk etc, wat misschien ook wat reizigers trekt.
Zo is er ook: Station Futuroscope, wat gewoon een naam is van een pretpark, dus ook een merk. Stoppen ook TGV's.
Verder schiet me even niet zo veel te binnen.
Ow er is ook een station vernoemd naar een treinbouwer:
Semeac Alsthom Porte Sud ligt in Zuid Frankrijk. Dit is dus een station bij een Alsthom fabriek.
Ardan schreef:Bochum-Nokia heet inmiddels Bochum-Riemke. Blijkbaar is Nokia verhuisd of zo ;)
Nokia kondigde aan weg te gaan, en de overheid was toen zo boos dat ze al hun subsidie terug vroegen en een prijsvraag uitschreven voor een nieuwe naam voor die spoorlijn.
Er zijn ook nog een of twee haltes die Bayerwerk heten, naar de medicijnenfabrikant. En in München heb je een station Siemenswerke, eenmaal raden wat daar in de buurt staat
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.