Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)
Geplaatst: vr 18 apr 2008, 21:33
Nijmegen - Kleve deel 2/2 (Kranenburg - Kleve)
Heden een verslag van het stuk Kranenburg - Kleve van de lijn Nijmegen - Kleve, dat ik maakte op 16 april 2008. Vorig week deed ik al het eerste gedeelte. Omdat eind april het railfietsgeweld los gaat barsten, moest ik nog tijdig de rest van deze lijn vastleggen. Hoewel er al zichtbaar voorbereidingen zijn getroffen, toch nog op het nippertje van de verlatenheid een verslag van deze lijn.
We starten in Kranenburg waar we de vorige keer gestopt zijn. Ik heb vanuit Nijmegen de bus naar Kranenburg genomen. Het was even zoeken om het oude station te vinden, maar het ging gelukkig toch nog redelijk snel.
Hier zien we de 'schuur' waar de railfietsen in komen te staan. De jeep lijkt me een soort hulpmiddel bij pechgevallen tijdens het fietsen.
Nog een laatste terugblik op het emplacement van Kranenburg. Op de achtergrond de 'schuur' met de jeep en railfiets.
Typisch emplacementseinde: een uithaalspoor dat nog even meeloopt met het doorgaande spoor. Hier is het spoor en het juk echter geheel overwoekerd.
Bij de overwegen zijn de voorbereidingen voor het railfietsen het best terug te zien. De nog afgedekte stoplichten voor het wegverkeer en de opnieuw geasfalteerde overwegen verraden dat deze lijn niet lang meer verlaten zal zijn...
Eigenlijk is het tracé tussen Kranenburg en Kleve (lengte: ongeveer 10 kilometer) best saai. Op een enkele bocht na, loop het grotendeels eindeloos rechtdoor.
Kilometerpaal 128 met een trekdraadpaaltje dat met zichzelf in de knoop is geraakt
Close-up van een trekdraadpaaltje. Ik blijf ze schattig vinden! ;)
Viaduct over het spoor.
Restanten van het voorsein voor Kranenburg, gezien richting Kranenburg. Het inrijdsein was helaas verdwenen.
Kilometerpaal 127 in een bocht van het tracé.
Voorbereide overweg waar de stoplichten nog geplaatst moeten worden.
Zo nu en dan stonden deze relaiskasten (neem aan dat het dat zijn) langs het spoor.
Inhoud van de opengevallen/vernielde kast.
Hectometerpaal 126,5
Opeens kwam ik twee mensen tegen. Het bleken reporters te zijn van een Duitse krant die het traject Kleve-Kranenburg vast aan het leggen waren voor een artikel over de railfietsen. Ze vonden het wel interessant dat ik geïnteresseerd was in oude spoorlijnen, waarop ik ze een 'visitekaartje' van mijn site heb gegeven. Ze vroegen of ze een foto van me mochten maken terwijl ik op de rails zat en net deed alsof ik een foto maakte. Ik heb ze gevraagd om me een leuke foto te mailen, maar hier heb ik helaas nog niets van teruggezien.
Terwijl ik net moest doen alsof ik een foto maakte, zette ik de fotograaf echt op de foto :)
Tracé bij 124,7
Sommige overwegen waren ook voorzien van slagbomen, echter voor het spoorverkeer en niet voor de weggebruikers.
Even later vond ik een stoomloc in de greppel!
Haltegebouw van het voormalige station Donsbrüggen.
Bord aan de zijkant van het gebouw, een soort voorganger van een CTA zullen we maar zeggen ;)
De begroeide perrons van station Donsbrüggen. Dit station heeft echter niet tot het laatst van de lijn bestaan, net als Groesbeek was het al eerder gesloten.
Eén van de weinig nog overgebleven andreaskruisen bij een overweg.
We komen in de buurt van Kleve. Let op de dradenspanner, het hectometerpaaltje en de bakens die het voorsein aankondigen. Tegenvaller was dat dit sein niet meer aanwezig was.
Baken 3 met nummer 2 op de achtergrond. Bij de lentezon die even doorkwam en de al groen wordende bomen zorgde dit voor een leuk plaatje!
Het bord stamt uit 1964!
Even later een fraai uitzicht vanuit het spoor. Geen idee wat dit was. Als de zon even door was gekomen, was het plaatje mooier geweest...
Tot mijn grote vreugde was het inrijdsein van Kleve nog aanwezig. Dit sein was elektronisch uitgevoerd, in tegenstelling tot de voorseinen en de inrijder van Kranenburg.
Close-up van het (vernielde) inrijdsein.
Hoewel zo'n sein maar een paar lampjes heeft, zijn er toch heel wat kabeltjes en aansluitingen nodig om zo'n ding te laten werken!
We komen Kleve binnen. We zijn nog niet bij het station, maar het railfietsgebeuren houdt hier op.
In de 'schuur' in Kleve tref ik een groepsfiets aan.
Waarbij er maar twee mensen hoeven te trappen!
Aan de achterkant van de 'schuur' houdt het spoor abrupt op. Even later start het weer om over de brug te gaan. Daarna is het echt voorbij. Een groot plein is op de plaats van het spoor gelegd. Er is dus geen directe verbinding met het Duitse spoor meer.
Van het opbreken van het spoor heeft men gebruik gemaakt door een omloopspoortje te creëren.
In de verte station Kleve, dat blijkbaar ook wel als 'Cleve' geschreven wordt. Nijmegen noemen ze 'Nimwegen', dus de Duitsers nemen het niet zo nauw ;)
Duits dwergseintje.
De trein uit (en naar) Düsseldorf Hbf kwam zojuist binnen.
In tegenstelling tot de voorkant van de trein, stond op de zijkant nog Kleve vermeld. Uw reporter komt zichzelf tegen op deze foto! :D
Tot zover dit tweede gedeelte van dit verslag. Ik hoop jullie hiermee een goede impressie van de lijn Nijmegen-Kleve gegeven te hebben. Van 1991 tot 2008 is deze lijn verlaten geweest, eind deze maand komt er weer activiteit. Niet in de vorm van treinverkeer, maar railfietsexploitatie. Jammer dat hierdoor vervallen elementen verdwenen zijn, maar wanneer de lijn op deze manier behouden blijft, is dat misschien wel meer waard...
Normaalgesproken verschijnen verslagen ook altijd op mijn site 'Verlaten Spoor'. Omdat ik echter bezig ben met het bouwen van een nieuwe site, komen er geen verslagen meer op de oude. Ik verwacht dat, als alles meezit, de nieuwe site in de loop van komende week online komt. Het domein is al geregistreerd! :D
Verslag 11 (station Eijsden) is ook al gemaakt en zal ergens dit weekend/begin van de volgende week hier verschijnen en verder ook pas op de nieuwe site.
Heden een verslag van het stuk Kranenburg - Kleve van de lijn Nijmegen - Kleve, dat ik maakte op 16 april 2008. Vorig week deed ik al het eerste gedeelte. Omdat eind april het railfietsgeweld los gaat barsten, moest ik nog tijdig de rest van deze lijn vastleggen. Hoewel er al zichtbaar voorbereidingen zijn getroffen, toch nog op het nippertje van de verlatenheid een verslag van deze lijn.
We starten in Kranenburg waar we de vorige keer gestopt zijn. Ik heb vanuit Nijmegen de bus naar Kranenburg genomen. Het was even zoeken om het oude station te vinden, maar het ging gelukkig toch nog redelijk snel.
Hier zien we de 'schuur' waar de railfietsen in komen te staan. De jeep lijkt me een soort hulpmiddel bij pechgevallen tijdens het fietsen.
Nog een laatste terugblik op het emplacement van Kranenburg. Op de achtergrond de 'schuur' met de jeep en railfiets.
Typisch emplacementseinde: een uithaalspoor dat nog even meeloopt met het doorgaande spoor. Hier is het spoor en het juk echter geheel overwoekerd.
Bij de overwegen zijn de voorbereidingen voor het railfietsen het best terug te zien. De nog afgedekte stoplichten voor het wegverkeer en de opnieuw geasfalteerde overwegen verraden dat deze lijn niet lang meer verlaten zal zijn...
Eigenlijk is het tracé tussen Kranenburg en Kleve (lengte: ongeveer 10 kilometer) best saai. Op een enkele bocht na, loop het grotendeels eindeloos rechtdoor.
Kilometerpaal 128 met een trekdraadpaaltje dat met zichzelf in de knoop is geraakt
Close-up van een trekdraadpaaltje. Ik blijf ze schattig vinden! ;)
Viaduct over het spoor.
Restanten van het voorsein voor Kranenburg, gezien richting Kranenburg. Het inrijdsein was helaas verdwenen.
Kilometerpaal 127 in een bocht van het tracé.
Voorbereide overweg waar de stoplichten nog geplaatst moeten worden.
Zo nu en dan stonden deze relaiskasten (neem aan dat het dat zijn) langs het spoor.
Inhoud van de opengevallen/vernielde kast.
Hectometerpaal 126,5
Opeens kwam ik twee mensen tegen. Het bleken reporters te zijn van een Duitse krant die het traject Kleve-Kranenburg vast aan het leggen waren voor een artikel over de railfietsen. Ze vonden het wel interessant dat ik geïnteresseerd was in oude spoorlijnen, waarop ik ze een 'visitekaartje' van mijn site heb gegeven. Ze vroegen of ze een foto van me mochten maken terwijl ik op de rails zat en net deed alsof ik een foto maakte. Ik heb ze gevraagd om me een leuke foto te mailen, maar hier heb ik helaas nog niets van teruggezien.
Terwijl ik net moest doen alsof ik een foto maakte, zette ik de fotograaf echt op de foto :)
Tracé bij 124,7
Sommige overwegen waren ook voorzien van slagbomen, echter voor het spoorverkeer en niet voor de weggebruikers.
Even later vond ik een stoomloc in de greppel!
Haltegebouw van het voormalige station Donsbrüggen.
Bord aan de zijkant van het gebouw, een soort voorganger van een CTA zullen we maar zeggen ;)
De begroeide perrons van station Donsbrüggen. Dit station heeft echter niet tot het laatst van de lijn bestaan, net als Groesbeek was het al eerder gesloten.
Eén van de weinig nog overgebleven andreaskruisen bij een overweg.
We komen in de buurt van Kleve. Let op de dradenspanner, het hectometerpaaltje en de bakens die het voorsein aankondigen. Tegenvaller was dat dit sein niet meer aanwezig was.
Baken 3 met nummer 2 op de achtergrond. Bij de lentezon die even doorkwam en de al groen wordende bomen zorgde dit voor een leuk plaatje!
Het bord stamt uit 1964!
Even later een fraai uitzicht vanuit het spoor. Geen idee wat dit was. Als de zon even door was gekomen, was het plaatje mooier geweest...
Tot mijn grote vreugde was het inrijdsein van Kleve nog aanwezig. Dit sein was elektronisch uitgevoerd, in tegenstelling tot de voorseinen en de inrijder van Kranenburg.
Close-up van het (vernielde) inrijdsein.
Hoewel zo'n sein maar een paar lampjes heeft, zijn er toch heel wat kabeltjes en aansluitingen nodig om zo'n ding te laten werken!
We komen Kleve binnen. We zijn nog niet bij het station, maar het railfietsgebeuren houdt hier op.
In de 'schuur' in Kleve tref ik een groepsfiets aan.
Waarbij er maar twee mensen hoeven te trappen!
Aan de achterkant van de 'schuur' houdt het spoor abrupt op. Even later start het weer om over de brug te gaan. Daarna is het echt voorbij. Een groot plein is op de plaats van het spoor gelegd. Er is dus geen directe verbinding met het Duitse spoor meer.
Van het opbreken van het spoor heeft men gebruik gemaakt door een omloopspoortje te creëren.
In de verte station Kleve, dat blijkbaar ook wel als 'Cleve' geschreven wordt. Nijmegen noemen ze 'Nimwegen', dus de Duitsers nemen het niet zo nauw ;)
Duits dwergseintje.
De trein uit (en naar) Düsseldorf Hbf kwam zojuist binnen.
In tegenstelling tot de voorkant van de trein, stond op de zijkant nog Kleve vermeld. Uw reporter komt zichzelf tegen op deze foto! :D
Tot zover dit tweede gedeelte van dit verslag. Ik hoop jullie hiermee een goede impressie van de lijn Nijmegen-Kleve gegeven te hebben. Van 1991 tot 2008 is deze lijn verlaten geweest, eind deze maand komt er weer activiteit. Niet in de vorm van treinverkeer, maar railfietsexploitatie. Jammer dat hierdoor vervallen elementen verdwenen zijn, maar wanneer de lijn op deze manier behouden blijft, is dat misschien wel meer waard...
Normaalgesproken verschijnen verslagen ook altijd op mijn site 'Verlaten Spoor'. Omdat ik echter bezig ben met het bouwen van een nieuwe site, komen er geen verslagen meer op de oude. Ik verwacht dat, als alles meezit, de nieuwe site in de loop van komende week online komt. Het domein is al geregistreerd! :D
Verslag 11 (station Eijsden) is ook al gemaakt en zal ergens dit weekend/begin van de volgende week hier verschijnen en verder ook pas op de nieuwe site.