Pagina 1 van 1

Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 21:33
door Dubbele P
Nijmegen - Kleve deel 2/2 (Kranenburg - Kleve)

Heden een verslag van het stuk Kranenburg - Kleve van de lijn Nijmegen - Kleve, dat ik maakte op 16 april 2008. Vorig week deed ik al het eerste gedeelte. Omdat eind april het railfietsgeweld los gaat barsten, moest ik nog tijdig de rest van deze lijn vastleggen. Hoewel er al zichtbaar voorbereidingen zijn getroffen, toch nog op het nippertje van de verlatenheid een verslag van deze lijn.

Afbeelding
We starten in Kranenburg waar we de vorige keer gestopt zijn. Ik heb vanuit Nijmegen de bus naar Kranenburg genomen. Het was even zoeken om het oude station te vinden, maar het ging gelukkig toch nog redelijk snel.
Hier zien we de 'schuur' waar de railfietsen in komen te staan. De jeep lijkt me een soort hulpmiddel bij pechgevallen tijdens het fietsen.


Afbeelding
Nog een laatste terugblik op het emplacement van Kranenburg. Op de achtergrond de 'schuur' met de jeep en railfiets.


Afbeelding
Typisch emplacementseinde: een uithaalspoor dat nog even meeloopt met het doorgaande spoor. Hier is het spoor en het juk echter geheel overwoekerd.


Afbeelding
Bij de overwegen zijn de voorbereidingen voor het railfietsen het best terug te zien. De nog afgedekte stoplichten voor het wegverkeer en de opnieuw geasfalteerde overwegen verraden dat deze lijn niet lang meer verlaten zal zijn...


Afbeelding
Eigenlijk is het tracé tussen Kranenburg en Kleve (lengte: ongeveer 10 kilometer) best saai. Op een enkele bocht na, loop het grotendeels eindeloos rechtdoor.


Afbeelding
Kilometerpaal 128 met een trekdraadpaaltje dat met zichzelf in de knoop is geraakt :P


Afbeelding
Close-up van een trekdraadpaaltje. Ik blijf ze schattig vinden! ;)


Afbeelding
Viaduct over het spoor.


Afbeelding
Restanten van het voorsein voor Kranenburg, gezien richting Kranenburg. Het inrijdsein was helaas verdwenen.


Afbeelding
Kilometerpaal 127 in een bocht van het tracé.


Afbeelding
Voorbereide overweg waar de stoplichten nog geplaatst moeten worden.


Afbeelding
Zo nu en dan stonden deze relaiskasten (neem aan dat het dat zijn) langs het spoor.


Afbeelding
Inhoud van de opengevallen/vernielde kast.


Afbeelding
Hectometerpaal 126,5


Opeens kwam ik twee mensen tegen. Het bleken reporters te zijn van een Duitse krant die het traject Kleve-Kranenburg vast aan het leggen waren voor een artikel over de railfietsen. Ze vonden het wel interessant dat ik geïnteresseerd was in oude spoorlijnen, waarop ik ze een 'visitekaartje' van mijn site heb gegeven. Ze vroegen of ze een foto van me mochten maken terwijl ik op de rails zat en net deed alsof ik een foto maakte. Ik heb ze gevraagd om me een leuke foto te mailen, maar hier heb ik helaas nog niets van teruggezien.

Afbeelding
Terwijl ik net moest doen alsof ik een foto maakte, zette ik de fotograaf echt op de foto :)


Afbeelding


Afbeelding
Tracé bij 124,7


Afbeelding
Sommige overwegen waren ook voorzien van slagbomen, echter voor het spoorverkeer en niet voor de weggebruikers.


Afbeelding
Even later vond ik een stoomloc in de greppel! :P


Afbeelding
Haltegebouw van het voormalige station Donsbrüggen.


Afbeelding
Bord aan de zijkant van het gebouw, een soort voorganger van een CTA zullen we maar zeggen ;)


Afbeelding
De begroeide perrons van station Donsbrüggen. Dit station heeft echter niet tot het laatst van de lijn bestaan, net als Groesbeek was het al eerder gesloten.


Afbeelding
Eén van de weinig nog overgebleven andreaskruisen bij een overweg.


Afbeelding
We komen in de buurt van Kleve. Let op de dradenspanner, het hectometerpaaltje en de bakens die het voorsein aankondigen. Tegenvaller was dat dit sein niet meer aanwezig was.


Afbeelding
Baken 3 met nummer 2 op de achtergrond. Bij de lentezon die even doorkwam en de al groen wordende bomen zorgde dit voor een leuk plaatje!


Afbeelding
Het bord stamt uit 1964!


Afbeelding
Even later een fraai uitzicht vanuit het spoor. Geen idee wat dit was. Als de zon even door was gekomen, was het plaatje mooier geweest...


Afbeelding
Tot mijn grote vreugde was het inrijdsein van Kleve nog aanwezig. Dit sein was elektronisch uitgevoerd, in tegenstelling tot de voorseinen en de inrijder van Kranenburg.


Afbeelding
Close-up van het (vernielde) inrijdsein.


Afbeelding
Hoewel zo'n sein maar een paar lampjes heeft, zijn er toch heel wat kabeltjes en aansluitingen nodig om zo'n ding te laten werken! :shock:


Afbeelding
We komen Kleve binnen. We zijn nog niet bij het station, maar het railfietsgebeuren houdt hier op.


Afbeelding
In de 'schuur' in Kleve tref ik een groepsfiets aan.


Afbeelding
Waarbij er maar twee mensen hoeven te trappen!


Afbeelding
Aan de achterkant van de 'schuur' houdt het spoor abrupt op. Even later start het weer om over de brug te gaan. Daarna is het echt voorbij. Een groot plein is op de plaats van het spoor gelegd. Er is dus geen directe verbinding met het Duitse spoor meer.


Afbeelding
Van het opbreken van het spoor heeft men gebruik gemaakt door een omloopspoortje te creëren.


Afbeelding
In de verte station Kleve, dat blijkbaar ook wel als 'Cleve' geschreven wordt. Nijmegen noemen ze 'Nimwegen', dus de Duitsers nemen het niet zo nauw ;)


Afbeelding
Duits dwergseintje.


Afbeelding
De trein uit (en naar) Düsseldorf Hbf kwam zojuist binnen.


Afbeelding
In tegenstelling tot de voorkant van de trein, stond op de zijkant nog Kleve vermeld. Uw reporter komt zichzelf tegen op deze foto! :D


Tot zover dit tweede gedeelte van dit verslag. Ik hoop jullie hiermee een goede impressie van de lijn Nijmegen-Kleve gegeven te hebben. Van 1991 tot 2008 is deze lijn verlaten geweest, eind deze maand komt er weer activiteit. Niet in de vorm van treinverkeer, maar railfietsexploitatie. Jammer dat hierdoor vervallen elementen verdwenen zijn, maar wanneer de lijn op deze manier behouden blijft, is dat misschien wel meer waard...

Normaalgesproken verschijnen verslagen ook altijd op mijn site 'Verlaten Spoor'. Omdat ik echter bezig ben met het bouwen van een nieuwe site, komen er geen verslagen meer op de oude. Ik verwacht dat, als alles meezit, de nieuwe site in de loop van komende week online komt. Het domein is al geregistreerd! :D

Verslag 11 (station Eijsden) is ook al gemaakt en zal ergens dit weekend/begin van de volgende week hier verschijnen en verder ook pas op de nieuwe site.

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 21:43
door Fles
Gaaf verhaal wel, ik hoop dat ze niet alles afbreken voordat die railfietsenboel van start gaat....

Geen bordjes meer @Donsbrüggen? :idea:

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 21:59
door IC3
Fles schreef:Geen bordjes meer @Donsbrüggen? :idea:
Dat station was al geruime tijd voor de sluiting van deze spoorlijn gesloten. Ik denk niet dat er nog een bordje hangt. :(

@ PP We zijn elkaar net misgelopen dan. Ik kwam op 16 april om 14.40 aan op station Kleve, ook met een BR628. 8-)
Het fraaie uitzicht waar je het over hebt is de tuin van Museum Kurhaus, een museum voor hedendaagse kunst.

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 23:45
door Fles
IC3 schreef:
Fles schreef:Geen bordjes meer @Donsbrüggen? :idea:
Dat station was al geruime tijd voor de sluiting van deze spoorlijn gesloten. Ik denk niet dat er nog een bordje hangt. :(
Nou, dat staat meestal anders compleet los van elkaar hoor ;)

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: za 19 apr 2008, 02:04
door STF
Leuk verslagje weer!

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: za 19 apr 2008, 10:52
door Geert
Leuk verslag weer! :D
Dubbele P schreef:http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... 500044.jpg
Tot mijn grote vreugde was het inrijdsein van Kleve nog aanwezig. Dit sein was elektronisch uitgevoerd, in tegenstelling tot de voorseinen en de inrijder van Kranenburg.
Volgens mij is dit een Duits voorsein, maar ik ben niet heel erg into het Duitse seinstelsel hoor. ;-)
http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... 500046.jpg
Hoewel zo'n sein maar een paar lampjes heeft, zijn er toch heel wat kabeltjes en aansluitingen nodig om zo'n ding te laten werken! :shock:
Tja, die lampjes moeten natuurlijk niet zomaar gaan branden... daar zit ook nog een compleet systeem achter wat de spoorbezetting, ingestelde rijwegen e.d. bewaakt en bij een storing moet het sein terugvallen naar een onveilig seinbeeld. Daar zijn wel wat kabeltjes voor nodig :P

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: za 19 apr 2008, 11:07
door Cookie
Wederom een gaaf verslag! :) Ga zo door, lees ze altijd met veel plezier :pos: .

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: za 19 apr 2008, 13:22
door Justin
Haha humor, die foto met de fotograaf en de foto met de greppeltrein :p!

Leuk verslagje hoor!

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: za 19 apr 2008, 15:07
door Daan
Geert schreef:
Dubbele P schreef:http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... 500044.jpg
Tot mijn grote vreugde was het inrijdsein van Kleve nog aanwezig. Dit sein was elektronisch uitgevoerd, in tegenstelling tot de voorseinen en de inrijder van Kranenburg.
Volgens mij is dit een Duits voorsein, maar ik ben niet heel erg into het Duitse seinstelsel hoor. ;-)
Is inderdaad een voorsein :)
Is een huisje waarin de electronica voor de overweg heeft gezeten. Bü = Bahnübergang ;)

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: zo 20 apr 2008, 07:30
door dvdhoven
Daan schreef: Bü = Bahnübergang ;)
Nee, Blinklicht überwachung. :)

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: zo 20 apr 2008, 12:57
door JeePee
Wederom erg leuk verslag PP! Ik ben benieuwd naar de volgende verslagen :)

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: zo 20 apr 2008, 13:53
door Meltrain
Cool verslagje weer. 8-)
Vraagje over de railfiesten: Deze gaan toch rijden tussen Nijmegen en Kleef?
Maar hoe zit het dan met kruisen onderweg? Moeten mensen echt wachten bij de kruisingsplaatsen of wordt de lijn maar in één richting bereden? E zo ja, hoe kom je dan terug?

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: zo 20 apr 2008, 14:57
door STF
Er wordt ECTS en een dodeman op gemonteerd, de armseinen worden vervangen door moderne seinen en hop rijden maar :P

Nee maar ik vroeg me ook al af hoe ze dat gaan doen, misschien maar in 1 richting fietsen en dan met de bus terug, dat doe je bij een kanotocht tenslotte ook.

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: zo 20 apr 2008, 20:46
door Dubbele P
In ieder geval kan er gereden worden tussen Groesbeek en Kranenburg en Kranenburg en Kleve. Het hele traject Groesbeek - Kleve of andersom kan dus niet in één keer. Bij alle overwegen staan stoplichten voor het wegverkeer en waarschuwingsborden voor railfietsers. In de paal met de stoplichten zit een sleutelschakelaar, waarmee het geheel bediend kan worden. Daarnaast zijn er op bepaalde plaatsen langs de lijn een soort van perrons gelegd, waar er mogelijk gewisseld kan worden met trappen en dergelijke. Ik vermoed dat er per traject hooguit 2-3 fietsen zullen komen, meer lijkt me namelijk niet praktisch op een enkelsporige lijn.

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: wo 23 apr 2008, 23:05
door math1985
Nee, er komt een dienstregeling, waarbij je alleen op bepaalde momenten kan vertrekken.

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: do 24 apr 2008, 04:01
door STF
Dan mogen ze die dienstregeling wel ruim opzetten, want niet iedereen fietst even snel ;)
En misschien trekt er iemand tijdens de rit wel aan de noodrem :P

Re: Fotoverslag 10b: Nijmegen - Kleve deel 2/2 (tot Kleve)

Geplaatst: do 24 apr 2008, 13:21
door math1985
Hun website is http://www.grenzland-draisine.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

De dienstregeling staat hier: http://www.grenzlanddraisine.eu/nl/abfa ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;