Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Alle delen van het verslag op een rijtje:
Deel 1 Söldener gletschers (dit deel)
Deel 2 Zillertal/Mayrhofen
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee
Deel 5 Brixental/Kitzbühel
-----------------------------------------------------------
De streek van jodelen, lederhosen en schnitzels: dat moet natuurlijk Tirol zijn . Afgezien van het feit dat ik me aan de eerste twee niet heb gewaagd, heb ik me in ieder geval wel een weekje vermaakt met een aantal tripjes met het OV in dit Oostenrijkse "Bundesland".
Van 2 t/m 8 september heb ik een hotelletje geboekt tegenover het station van Kufstein. Mooi centraal gelegen dus om iedere dag wat uitstapjes te maken.
Tirol heeft geen bijzonder uitgebreid spoornetwerk, maar de belangrijkste plaatsen zijn wel vrij snel en regelmatig te bereiken. Bergspoorlijnen zoals in Zwitserland zijn er niet, als je hoog de bergen in wilt dan ben je al snel aangewezen op de bus.
Hieronder een kaartje met de spoorlijnen die Tirol doorkruisen:
De belangrijkste spoorverbinding is de oost-west-verbinding door het Inndal die bij Kufstein aan de Duitse grens begint en via Wörgl en Jenbach naar Innsbruck loopt. De Arlbergbahn loopt verder door naar het westen via de Arlbergtunnel naar Vorarlberg (Bregenz); vanuit Innsbruck loopt de Brennerbahn zuidwaarts richting Italië. Vooral op het gedeelte tussen Kufstein en Landeck-Zams/Steinach in Tirol rijden vrijwel ieder uur stoptreinen (S-Bahn), aangevuld met diverse Intercity's, Eurocity's, ICE's en "Railjets" (het snelste type trein van de Oostenrijkse spoorwegen).
De zijtak van Wörgl via Kitzbühel naar Zell am See wordt eigenlijk alleen bereden door de S-bahn, meestal één keer per uur maar in het weekend minder vaak. Verder is er nog de Karwendelbahn naar Garmisch Partenkirchen en het smalspoorbaantje door het Zillertal naar Mayrhofen (Zillertalbahn). Dan heb je het dus wel zo'n beetje gehad.
Wil je verder (en vooral hoger de bergen in), dan ben je aangewezen op het busvervoer. Mijn ervaring is dat je wel vrijwel overal kan komen, maar dat de bussen erg onregelmatig rijden (soms twee bussen in een half uur, daarna twee uur niets bijvoorbeeld. Het begrip "taktfahrplan": nooit van gehoord). Ook zijn de frequenties meestal niet al te hoog, een uurdienst is vaak al een luxe. Zorgvuldig plannen dus, maar dan kun je zoals gezegd de meeste plaatsen wel bereiken.
Een weekje rondreizen is in ieder geval niet duur, voor €53 koop je een Tirol-ticket, goed voor een week onbeperkt reizen per trein (ook Intercity's) en bus in heel Tirol :pos: . Een koopje dus, alhoewel je voor sommige bergtrajecten wel extra moet betalen en ik me ook een enkele keer buiten Tirol heb begeven. Maar goed, voor die prijs is dat niet zo erg.
Uitvalsbasis is dus Kufstein, een gezellig stadje met ongeveer 15.000 inwoners. Bekend is Kufstein o.a. van de vesting:
Ook stroomt de grootste rivier van Tirol, de Inn, dwars door het stadje:
De eerste dag, vrijdag 3 september, ben ik van plan richting Sölden te gaan. In ieder geval een flinke rit dwars door Tirol naar het westen.
Op het volgende kaartje is de afgelegde route van vandaag te volgen (heen en terug afgelegd uiteraard):
(Bron kaartmateriaal: © OpenStreetMap-auteurs, CC-BY-SA, http://www.openstreetmap.org)
En een overzicht van alle gebruikte vervoermiddelen:
De eerste trein van vandaag is de "REX" (RegionalExpress) naar Landeck-Zams, gereden door een Talent. Op alle S-bahnroutes in Tirol rijden de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) met dit type materieel dat erg comfortabel is.
De rit gaat door het Inndal richting Innsbruck, en daarna verder naar het westen tot het station Ötztal, dat aan het begin van het gelijknamige dal ligt. Om exact 10:30 uur komt de trein daar aan, met een mooie aansluiting op de bus welke verder het Ötztal in rijdt, richting Sölden en eindbestemming Obergurgl. Deze buslijn wordt gereden door een lokale busonderneming met de naam "Ötztaler" (hoe kan het ook anders...).
Mooi op tijd vertrekt de bus welke door diverse fraaie dorpjes richting Sölden rijdt. Vanzelfsprekend zijn er onderweg mooie uitzichten op het omliggende berglandschap.
Na een uurtje komen we uiteindelijk aan in Sölden dat op een hoogte van 1360 meter ligt. De bus is voorzien van een fietsenaanhangertje, waar een aantal mountainbikers gebruik van maken. Alleen een beetje jammer dat de bus al wegrijdt terwijl er nog iemand op het aanhangertje staat om z'n fiets te pakken -o- Maar na een flinke ram op de busruit wordt het de chauffeur vrij snel duidelijk dat hij voortaan wat beter op moet letten :N .
Vanuit Sölden wil ik de bus nemen naar de Tiefenbachgletscher. Voor dat deze bus vertrekt, heb ik nog een uurtje de tijd om het wintersportplaatsje te bekijken. Maar dit is precies drie kwartier te lang. Het lijkt wel of het hele dorp wordt verbouwd, je wordt bijna ondersteboven gereden door werkvoertuigen en asfalteermachines :? , ook de kabelbaan naar de Gaislager Kogel is deze zomer buiten dienst.
Niet alleen de "Ötztaler" rijdt hier trouwens de lijndiensten, sommige ritten worden gereden door de "ÖBB-Postbus", die met 15-meter Citaro's rijdt.
Mooi op tijd komt de "Gletscherbus" aangereden. Op deze bus (ook van de firma Ötztaler trouwens) is mijn Tirol-Ticket niet geldig, dus moet ik een los retourtje kopen voor €15 (inclusief €5 "maut"; OV-reizigers betalen dus ook gewoon tol voor de "Gletscherstraße).
Linksaf dus naar de gletschers.
De route gaat eerst een eind door het bos, boven de boomgrens klimmen we verder over een smal, slingerend weggetje.
Bocht 5...
Bocht 6...
Het dal achter ons wordt steeds dieper...
De "poedersuikersneeuw" is trouwens een paar dagen eerder gevallen, ook naast de weg zijn nog sneeuwresten te vinden, niet van afgelopen winter dus maar van een paar dagen geleden. Het grootste deel is nu wel weer weggesmolten.
Door een smal tunneltje...
...klimmen we nog wat verder, waarna na een goed half uur klimmen en slingeren het eindpunt wordt bereikt, het dalstation van de Tiefenbachbahn op een hoogte van 2795 meter.
De bus is eigenlijk een gewoon stadsbusje, maar dan met een wat sterkere motor. Leuk quizvraagje: weet er iemand een nog hoger gelegen bushalte
De bus gaat hier niet verder, maar met de gondelbaan kun je nog wel een stukje hoger komen. Onder het motto "hoe hoger hoe mooier" laat ik deze kans niet lopen en koop een retourtje voor de kabelbaan.
De kabelbaan"rit" duurt een kwartiertje, het uitzicht heeft weinig toelichting nodig .
Het eindpunt ligt op 3249 m hoogte en geeft een schitterend 360-graden uitzicht. Het is wel bewolkt, maar desondanks
is het uitzicht geweldig *O* .
Uitzicht richting het noorden over het Pitztal:
Dit zou dan de Tiefenbachgletscher moeten zijn, alleen onzichtbaar door de verse sneeuw:
Deze jongen heeft het ook hogerop gezocht:
Je zakt hier tot je knieën weg in de sneeuw:
Een soort uitkijk-loopplank hangt over de diepte. Niet geschikt voor hoogtevreespatiënten (maar die komen evengoed al niet zo hoog denk ik zo ).
Nog even een laatste foto voordat we weer beginnen aan de kabelbaan-rit naar beneden.
Eenmaal beneden komt tegen half vier de bus voor de terugrit weer aangereden. Hetzelfde Solaris-busje als de heenweg trouwens.
Na weer een halfuurtje slingeren over het smalle weggetje wordt ik weer keurig afgezet in de dorppstraat van Sölden:
Omdat ik nog even wat tijd over heb (en geen zin heb in ruim een uur wachten in dit oord) ga ik nog even met de bus verder het dal in, naar het eindpunt Obergurgl. Dit ritje duurt 20 minuten voordat dit wintersportdorp op 1930 meter hoogte (het hoogste kerkdorp van Oostenrijk volgens de wiki) wordt bereikt.
De drie kwartier voordat de bus weer teruggaat vul ik op met wat rondwandelen en foto's maken in dit zonnige dorpje.
Tegen kwart over vijf wordt het weer tijd voor de terugreis. Met dezelfde bus als op de heenweg beginnen we weer aan de anderhalfuur-durende rit door het Ötztal, waar ik tegen zeven uur keurig op tijd wordt afgezet op het gelijknamige stationnetje.
De S-bahn naar Innsbruck wordt weer gereden door een Talent.
Na een rit door het schemerig wordende Inndal...
...stap ik in Innsbruck over op de laaste trein van vandaag. Ditmaal een getrokken trein onder de noemer van "Citypendel".
Even na negen uur kom ik tenslotte weer aan in het inmiddels donker geworden Kufstein na een lange dag treinen, bussen en kabelbanen.
Het vervolg kun je lezen in deel 2.
Deel 1 Söldener gletschers (dit deel)
Deel 2 Zillertal/Mayrhofen
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee
Deel 5 Brixental/Kitzbühel
-----------------------------------------------------------
De streek van jodelen, lederhosen en schnitzels: dat moet natuurlijk Tirol zijn . Afgezien van het feit dat ik me aan de eerste twee niet heb gewaagd, heb ik me in ieder geval wel een weekje vermaakt met een aantal tripjes met het OV in dit Oostenrijkse "Bundesland".
Van 2 t/m 8 september heb ik een hotelletje geboekt tegenover het station van Kufstein. Mooi centraal gelegen dus om iedere dag wat uitstapjes te maken.
Tirol heeft geen bijzonder uitgebreid spoornetwerk, maar de belangrijkste plaatsen zijn wel vrij snel en regelmatig te bereiken. Bergspoorlijnen zoals in Zwitserland zijn er niet, als je hoog de bergen in wilt dan ben je al snel aangewezen op de bus.
Hieronder een kaartje met de spoorlijnen die Tirol doorkruisen:
De belangrijkste spoorverbinding is de oost-west-verbinding door het Inndal die bij Kufstein aan de Duitse grens begint en via Wörgl en Jenbach naar Innsbruck loopt. De Arlbergbahn loopt verder door naar het westen via de Arlbergtunnel naar Vorarlberg (Bregenz); vanuit Innsbruck loopt de Brennerbahn zuidwaarts richting Italië. Vooral op het gedeelte tussen Kufstein en Landeck-Zams/Steinach in Tirol rijden vrijwel ieder uur stoptreinen (S-Bahn), aangevuld met diverse Intercity's, Eurocity's, ICE's en "Railjets" (het snelste type trein van de Oostenrijkse spoorwegen).
De zijtak van Wörgl via Kitzbühel naar Zell am See wordt eigenlijk alleen bereden door de S-bahn, meestal één keer per uur maar in het weekend minder vaak. Verder is er nog de Karwendelbahn naar Garmisch Partenkirchen en het smalspoorbaantje door het Zillertal naar Mayrhofen (Zillertalbahn). Dan heb je het dus wel zo'n beetje gehad.
Wil je verder (en vooral hoger de bergen in), dan ben je aangewezen op het busvervoer. Mijn ervaring is dat je wel vrijwel overal kan komen, maar dat de bussen erg onregelmatig rijden (soms twee bussen in een half uur, daarna twee uur niets bijvoorbeeld. Het begrip "taktfahrplan": nooit van gehoord). Ook zijn de frequenties meestal niet al te hoog, een uurdienst is vaak al een luxe. Zorgvuldig plannen dus, maar dan kun je zoals gezegd de meeste plaatsen wel bereiken.
Een weekje rondreizen is in ieder geval niet duur, voor €53 koop je een Tirol-ticket, goed voor een week onbeperkt reizen per trein (ook Intercity's) en bus in heel Tirol :pos: . Een koopje dus, alhoewel je voor sommige bergtrajecten wel extra moet betalen en ik me ook een enkele keer buiten Tirol heb begeven. Maar goed, voor die prijs is dat niet zo erg.
Uitvalsbasis is dus Kufstein, een gezellig stadje met ongeveer 15.000 inwoners. Bekend is Kufstein o.a. van de vesting:
Ook stroomt de grootste rivier van Tirol, de Inn, dwars door het stadje:
De eerste dag, vrijdag 3 september, ben ik van plan richting Sölden te gaan. In ieder geval een flinke rit dwars door Tirol naar het westen.
Op het volgende kaartje is de afgelegde route van vandaag te volgen (heen en terug afgelegd uiteraard):
(Bron kaartmateriaal: © OpenStreetMap-auteurs, CC-BY-SA, http://www.openstreetmap.org)
En een overzicht van alle gebruikte vervoermiddelen:
De eerste trein van vandaag is de "REX" (RegionalExpress) naar Landeck-Zams, gereden door een Talent. Op alle S-bahnroutes in Tirol rijden de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) met dit type materieel dat erg comfortabel is.
De rit gaat door het Inndal richting Innsbruck, en daarna verder naar het westen tot het station Ötztal, dat aan het begin van het gelijknamige dal ligt. Om exact 10:30 uur komt de trein daar aan, met een mooie aansluiting op de bus welke verder het Ötztal in rijdt, richting Sölden en eindbestemming Obergurgl. Deze buslijn wordt gereden door een lokale busonderneming met de naam "Ötztaler" (hoe kan het ook anders...).
Mooi op tijd vertrekt de bus welke door diverse fraaie dorpjes richting Sölden rijdt. Vanzelfsprekend zijn er onderweg mooie uitzichten op het omliggende berglandschap.
Na een uurtje komen we uiteindelijk aan in Sölden dat op een hoogte van 1360 meter ligt. De bus is voorzien van een fietsenaanhangertje, waar een aantal mountainbikers gebruik van maken. Alleen een beetje jammer dat de bus al wegrijdt terwijl er nog iemand op het aanhangertje staat om z'n fiets te pakken -o- Maar na een flinke ram op de busruit wordt het de chauffeur vrij snel duidelijk dat hij voortaan wat beter op moet letten :N .
Vanuit Sölden wil ik de bus nemen naar de Tiefenbachgletscher. Voor dat deze bus vertrekt, heb ik nog een uurtje de tijd om het wintersportplaatsje te bekijken. Maar dit is precies drie kwartier te lang. Het lijkt wel of het hele dorp wordt verbouwd, je wordt bijna ondersteboven gereden door werkvoertuigen en asfalteermachines :? , ook de kabelbaan naar de Gaislager Kogel is deze zomer buiten dienst.
Niet alleen de "Ötztaler" rijdt hier trouwens de lijndiensten, sommige ritten worden gereden door de "ÖBB-Postbus", die met 15-meter Citaro's rijdt.
Mooi op tijd komt de "Gletscherbus" aangereden. Op deze bus (ook van de firma Ötztaler trouwens) is mijn Tirol-Ticket niet geldig, dus moet ik een los retourtje kopen voor €15 (inclusief €5 "maut"; OV-reizigers betalen dus ook gewoon tol voor de "Gletscherstraße).
Linksaf dus naar de gletschers.
De route gaat eerst een eind door het bos, boven de boomgrens klimmen we verder over een smal, slingerend weggetje.
Bocht 5...
Bocht 6...
Het dal achter ons wordt steeds dieper...
De "poedersuikersneeuw" is trouwens een paar dagen eerder gevallen, ook naast de weg zijn nog sneeuwresten te vinden, niet van afgelopen winter dus maar van een paar dagen geleden. Het grootste deel is nu wel weer weggesmolten.
Door een smal tunneltje...
...klimmen we nog wat verder, waarna na een goed half uur klimmen en slingeren het eindpunt wordt bereikt, het dalstation van de Tiefenbachbahn op een hoogte van 2795 meter.
De bus is eigenlijk een gewoon stadsbusje, maar dan met een wat sterkere motor. Leuk quizvraagje: weet er iemand een nog hoger gelegen bushalte
De bus gaat hier niet verder, maar met de gondelbaan kun je nog wel een stukje hoger komen. Onder het motto "hoe hoger hoe mooier" laat ik deze kans niet lopen en koop een retourtje voor de kabelbaan.
De kabelbaan"rit" duurt een kwartiertje, het uitzicht heeft weinig toelichting nodig .
Het eindpunt ligt op 3249 m hoogte en geeft een schitterend 360-graden uitzicht. Het is wel bewolkt, maar desondanks
is het uitzicht geweldig *O* .
Uitzicht richting het noorden over het Pitztal:
Dit zou dan de Tiefenbachgletscher moeten zijn, alleen onzichtbaar door de verse sneeuw:
Deze jongen heeft het ook hogerop gezocht:
Je zakt hier tot je knieën weg in de sneeuw:
Een soort uitkijk-loopplank hangt over de diepte. Niet geschikt voor hoogtevreespatiënten (maar die komen evengoed al niet zo hoog denk ik zo ).
Nog even een laatste foto voordat we weer beginnen aan de kabelbaan-rit naar beneden.
Eenmaal beneden komt tegen half vier de bus voor de terugrit weer aangereden. Hetzelfde Solaris-busje als de heenweg trouwens.
Na weer een halfuurtje slingeren over het smalle weggetje wordt ik weer keurig afgezet in de dorppstraat van Sölden:
Omdat ik nog even wat tijd over heb (en geen zin heb in ruim een uur wachten in dit oord) ga ik nog even met de bus verder het dal in, naar het eindpunt Obergurgl. Dit ritje duurt 20 minuten voordat dit wintersportdorp op 1930 meter hoogte (het hoogste kerkdorp van Oostenrijk volgens de wiki) wordt bereikt.
De drie kwartier voordat de bus weer teruggaat vul ik op met wat rondwandelen en foto's maken in dit zonnige dorpje.
Tegen kwart over vijf wordt het weer tijd voor de terugreis. Met dezelfde bus als op de heenweg beginnen we weer aan de anderhalfuur-durende rit door het Ötztal, waar ik tegen zeven uur keurig op tijd wordt afgezet op het gelijknamige stationnetje.
De S-bahn naar Innsbruck wordt weer gereden door een Talent.
Na een rit door het schemerig wordende Inndal...
...stap ik in Innsbruck over op de laaste trein van vandaag. Ditmaal een getrokken trein onder de noemer van "Citypendel".
Even na negen uur kom ik tenslotte weer aan in het inmiddels donker geworden Kufstein na een lange dag treinen, bussen en kabelbanen.
Het vervolg kun je lezen in deel 2.
Laatst gewijzigd door Ronald op za 25 sep 2010, 21:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Leuk verslagje, ben benieuwd naar de rest! Vond het zelf trouwens jammer dat het tussen Wörgl en Innsbruck een behoorlijke bouwput is voor de Neue Unterinntalbahn (tenminste, dat was begin dit jaar het geval), maar verder is het een prachtig traject!
Volgens mij wordt de Großglockner ook aangedaan met de ÖBB Postbus, vermoed dat die haltes nog iets hoger liggen.Leuk quizvraagje: weet er iemand een nog hoger gelegen bushalte
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Inderdaad is het traject Wörgl-Innsbruck nog steeds een bouwput, ze leggen er een groot aantal tunnels en omleidingen aan. Verder wel een mooi traject, maar wel steeds een beetje hetzelfde uitzicht.
Het hoogste punt van de Großglockner is trouwens 2502 meter, dus dat wordt ´m niet.
Het hoogste punt van de Großglockner is trouwens 2502 meter, dus dat wordt ´m niet.
Alstublieft!Cookie-O-Fiel schreef:ben benieuwd naar de rest!
-
- Berichten: 755
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Apart dat een weekkaart door Tirol nu nog maar € 45,90 kost. 10 jaar later en ruim € 7,-- goedkoper, waar maak je dat nog mee...
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Holy scheiß! Das een goeie bump :o
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Alles om 7 euro te besparen toch?
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Wereldschokkend nieuws tien jaar na dato! *O*
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Ik krijg meteen vakantiekriebels
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Niet zolang ik een mondkapje op moet. :N
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Leuk is dat de kaart ook geldig is op de corridor trajecten:henrivanderweijden schreef:Apart dat een weekkaart door Tirol nu nog maar € 45,90 kost. 10 jaar later en ruim € 7,-- goedkoper, waar maak je dat nog mee...
Innsbruck-Lienz via brenner/italie (per bus of trein)
Innsbrick- Kitzbuhl-Lienz via Felbertauern Strasse (door salzburger land)
Reutte-Insbruck via Garmisch (D) per trein
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Jeetje, dat dit er nog op staat :') Wel leuk om weer eens te zien trouwens :Y
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Staan nog een paar mooie platen tussen ook. Op zich wel de moeite waard om opnieuw te uploaden naar imgur o.i.d.
🍉
Re: Tirol september 2010 (deel 1/5): Söldener gletschers
Dat Photobucket is een beetje kreupel geworden geloof ik, al heel lang niets meer mee gedaan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten