Fotoverslag 4: Roermond - Dalheim (IJzeren Rijn)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 4: Roermond - Dalheim (IJzeren Rijn)

Bericht door Dubbele P »

Fotoverslag 4: Roermond - Dalheim (IJzeren Rijn)

Vanwege de hoeveelheid foto's (bijna 150!) heb ik ervoor gekozen om hier enkel een selectie te posten. Wel staat deze in chronologische volgorde en geven deze de belangrijkste zaken weer. Zie het als een vereenvoudigde versie van het verslag.
Het complete fotoverslag is terug te vinden op mijn site 'Verlaten Spoor' (zie signature)

Afbeelding
Het startpunt van de fototocht: station Roermond. Van maandag t/m vrijdag mijn 'thuisbasis' als ik naar school ga (Roermond-Heerlen v.v.). Rechts de stoptrein naar Maastricht Randwyck en links de intercity naar Maastricht/Heerlen.

Afbeelding
De IJzeren Rijn mag niet bereden worden, zo laat dit bordje weten. Wat verderop liggen 2 gekruiste biels in het spoor.

Afbeelding
Gezien richting Roermond: inrijder die al heel wat jaren op rood staat.

Afbeelding
Dat men tegen reactivering van de lijn is, mag duidelijk zijn. Op tal van plaatsen langs het spoor is er simpelweg sprake van sabotage! Zo ook op deze foto waar de kabels overduidelijk doorgesneden zijn :evil:

Afbeelding
Viaduct over de Karel Doormanstraat

Afbeelding
Creatie op het spoor. Draad met daartussen hout, zelfs vastgespijkerd op de biel! Of dit van de lokale jeugd afkomstig is? Het zou me niets verbazen als men hier een kampvuur/barbecue had willen organiseren... :?

Afbeelding
Zicht op de bijna voltooide werkzaamheden van de A73. Deze werkzaamheden zijn ook de reden dat het spoor zometeen opgebroken is.

Afbeelding
Zie hier. Enkele meters spoor ontbreken nog. Mijn geplande toeristische tochtje met een wadlopertje richting Dalheim kan dus nog even niet doorgaan :cry: :wink:
Onlangs was in het nieuws dat er een trein over het traject heeft gereden. Hij kwam spoor brengen om deze aansluiting weer te voltooien.

Afbeelding
Hier gaat de rails weer verder en onze tocht dus ook.

Afbeelding
Deze vreemde afwateringsinstallatie heb ik hier op het forum al eens laten zien. Wat precies de functie is, is me niet duidelijk. Wel waren het afstapje en het rooster een half jaar geleden nog niet aanwezig.

Afbeelding
Vlak na de overweg, achter het industrieterrein Roerstreek, duiken opeens een tweede en derde spoor op! Het derde spoor loopt langs een verhoogde losweg. Dit spoor loopt ook dood in een stootjuk. Het tweede spoor blijft nu enkele kilometers (tot Herkenbosch) meelopen.

Afbeelding
Hoe vet is dit! Een dikke berkenboom tussen het overgangswissel! Eigenlijk zou je de boom om moeten zagen en de jaarringen moeten tellen om een indicatie te krijgen van de tijd dat het spoor al niet meer gebruikt is...

Afbeelding
In de bosjes treffen we de omzetstoel aan, die in uitzonderlijk goede staat verkeert!

Afbeelding
Dit is toch nog niet vaak vertoond! Het wissel klemmen is overbodig, dit doen de bomen al :D

Afbeelding
Tracé bij Km 93. Het spoor kent plotseling behoorlijke begroeiing.

Afbeelding
Sporen in de herfst...

Afbeelding
De twee sporen komen hier bij elkaar. We bevinden ons inmiddels in Herkenbosch. Hier lag vroeger het station Melick/Herkenbosch (zie Stationsweb)

Afbeelding
Het tweede spoor is voorzien van een stop/ontspoorblok...

Afbeelding
...dat bij testen nog blijkt te werken! 8-)

Afbeelding
Bord 'R': Rangeergrens. Een trein mag hier alleen doorrijden na toestemming.

Afbeelding
Wisselvergrendeling? Meer info hierover zou ik graag van jullie horen :)

Afbeelding
Bij het overgangswissel aan de andere kant ontbreekt de stang tussen de omzetstoel en de spoortong. Als ik niet beter wist, zou ik zeggen dat dit het werk is van koperdieven. Maarja dat zal geen koper zijn. Misschien had men een golfstick nodig voor het naastgelegen golfterrein?

Afbeelding
Gevandaliseerd sleutelkastje. Mogelijk voor het verwijderen van de wisselbeveiliging?

Afbeelding
We zijn aangekomen bij het Elfenmeer. Dit is dezelfde plaats waar dvdhoven ook een foto van maakte. De betekenis van het bord lijkt me duidelijk. Overigens grappig dat in het verleden ontelbare keren de 'g' van 'geen' verwijderd en weer teruggeplaatst is... :P

Afbeelding
Wildrooster bij de overweg. Links op de foto een relaiskast van de overwegbeveiliging.

Afbeelding
Stuk verderop: vreemd plaatje op de biel.

Afbeelding
Het spoor is hier flink begroeid met mos. Dit loopt zich overigens wel erg fijn want de biels waren over het algemeen glad en over ballast lopen, is ook niet alles.

Afbeelding
Midden op de Meinweg. Mooie, bosrijke omgeving, zeker in de herfst!

Afbeelding
Zicht vanuit de spoorstaaf.

Afbeelding
De mooiste foto van de tocht! Geweldige omgeving!

Afbeelding
Het gehucht behorende bij mijn woonplaats: Vlodrop-Station. Vlodrop had vroeger een groot station met een stuk of 15 sporen.

Afbeelding
Grensovergang met Duitsland. Meteen achter deze overgang verdwijnt het spoor onder fikse begroeiing! Links op de foto een telefoonkast met brievenbus voor berichten.

Afbeelding
Overgang van het Nederlandse naar het Duitse spoor.

Afbeelding
Een snoeischaar had ik niet bij me, al was dat hier wel handig geweest...

Afbeelding
Wat dit voor een vreemde lasplaatconstructie is, weet ik ook niet. Ook meer info hierover is welkom!

Afbeelding
Voorseinbord en PZB-magneet.

Afbeelding
Station Dalheim. Het enige aanwezig spoor waar eens in de twee uur een trein stopt, loopt dood in een stootjuk. Vroeger sloot dit spoor met een wissel aan op de IJzeren Rijn.

Afbeelding
Mooi klassiek armsein als inrijder voor station Dalheim!

Afbeelding
Het sein wordt bediend door draden. In noodgevallen kan men het ook bedienen met een zwengel.

Afbeelding
Het seinhuis van Dalheim. Bij het voorbijlopen ging er opeens een raam open en vroeg de medewerker van het seinhuis wat we kwamen doen (bij dit gedeelte van de tocht is mijn vader meegegaan). Het blijkt dus dagelijks van 6 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds bemand te zijn voor één keer in de twee uur een trein! In Nederland zou zoiets ondenkbaar zijn...

Afbeelding
Contragewicht voor het op spanning houden van de draden voor de wissels en seinen.

Afbeelding
Overgangwissel. De IJzeren Rijn gaat hier over in de lijn naar Mönchengladbach en verder het Ruhrgebied in. Einde van deze fototocht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten