Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Dinsdag ochtend, het is veels te vroeg. Om 7 uur 55 sta ik op Hoek van Holland, en vertrek daar pas om 9 uur 37 met een groep van de Spoorwensdag, wens 23. Planning was om helemaal niet mee te gaan, maar het tij keerde later, en ging mee de Efteling in.
Wachten nu eerst. Nou, dan maar wat foto's maken
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Hoek van Holland Haven werd vroeger door veel treinen bediend, internationaal, nationaal en dergelijke. Het was een levend station. Maar nu is het uitgestorven en veel van de geschiedenis is al verdwenen.
Station Hoek van Holland Haven is tegenwoordig het domein van de SLT. Hier staat de SLT 2623 te wachten op de terugreis naar Rotterdam CS.
Zoals hier opvalt is dat het station (sporen 1 en 2) in een grote boog lopen. Dit zorgde in het begin van de SLT nogal voor problemen met de uitschuiftredes, maar dit hebben ze opgelost door het perron aan te passen in breedte. Je hebt nu wel hele gaten tussen de trede en het perron..
Hoek van Holland Haven word ook steeds door vele reizigers naar en van Engeland gebruikt. Stena Line zit er met de boot naar Harwich pal naast. Hier het bordje van het station met een paar vlaggen.
Vervolgens ben ik naar de buiten dienst zijnde sporen gelopen, sporen 4, 5 en 6. Spoor 3 word zo af en toe (volgens mij 1x per dag) gebruikt. Dit is het kopspoor voor het stationsgebouw.
Spoor 4, 5 en 6 zijn de kopsporen aan de linker zijde van het stationsgebouw. Zoals deze foto's al laten zien, is er niet veel meer van over. Er ligt spoor zo verroest als de neten, en er hangt bovenleiding.
Een overzicht op het perron leert dat er ook onkruid groeit. Nog niet zo erg, maar dit deel word dan ook niet meer gebruikt. De prullenbakken die daar nog wel staan zal je ook geen troep in vinden, en zitplaats is er niet meer op een bankje.
Een kleine terugblik richting het station geeft dit beeld:
Nu liep ik weer wat verder door, en deze lantaarnpaal is door roest en dergelijke gewoon omgevallen. Hier zie je de lading roest ook op het spoor.
Wederom een terugblik naar het zwaar verwaarloosde stuk geschiedenis van het vroegere grote, belangrijke (internationale) treinstation.
Ook vond ik nog een kastje voor Post T. Dit kastje zal echter niet meer gebruikt worden....
Nu had ik het perron al best ver uitgewandeld. Links van mij kwam ik nog een kopspoor tegen, met aan beide kanten een blokkade. Werd dat voorheen voor de loc omlopen gebruikt?
En een foto de andere kant op:
Okee, het einde van het perron. Hier zie je dat spoor 4 nog een bediend sein heeft ook (brandde rood), spoor 5 en 6 hadden dwergseinen
Van spoor 6 viel al helemaal de pet af... Volledig begroeid met van alles en nog wat:
De entree voor de boot valt nog meer op dan de sporen _O-
Op spoor 6 staat nog een verdwaald oud Post T kastje:
Maar het perron heeft nog wel vertrekseinen :Y
Door het boompje zie je het stootjuk niet meer:
Die ook al de benodigde begroeiing heeft:
Het stempel kastje voor ongedateerde kaartjes is weggehaald van spoor 3:
Tegenwoordig zit er een Japanse toko in het stationsgebouwtje:
Maar StenaLine zit er ook nog met een kantoortje.
En een bordje van de ANWB die de geschiedenis kort maar krachtig vertelt:
Ik hoop dat u genoten heeft *O* _O_
Wachten nu eerst. Nou, dan maar wat foto's maken
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Hoek van Holland Haven werd vroeger door veel treinen bediend, internationaal, nationaal en dergelijke. Het was een levend station. Maar nu is het uitgestorven en veel van de geschiedenis is al verdwenen.
Station Hoek van Holland Haven is tegenwoordig het domein van de SLT. Hier staat de SLT 2623 te wachten op de terugreis naar Rotterdam CS.
Zoals hier opvalt is dat het station (sporen 1 en 2) in een grote boog lopen. Dit zorgde in het begin van de SLT nogal voor problemen met de uitschuiftredes, maar dit hebben ze opgelost door het perron aan te passen in breedte. Je hebt nu wel hele gaten tussen de trede en het perron..
Hoek van Holland Haven word ook steeds door vele reizigers naar en van Engeland gebruikt. Stena Line zit er met de boot naar Harwich pal naast. Hier het bordje van het station met een paar vlaggen.
Vervolgens ben ik naar de buiten dienst zijnde sporen gelopen, sporen 4, 5 en 6. Spoor 3 word zo af en toe (volgens mij 1x per dag) gebruikt. Dit is het kopspoor voor het stationsgebouw.
Spoor 4, 5 en 6 zijn de kopsporen aan de linker zijde van het stationsgebouw. Zoals deze foto's al laten zien, is er niet veel meer van over. Er ligt spoor zo verroest als de neten, en er hangt bovenleiding.
Een overzicht op het perron leert dat er ook onkruid groeit. Nog niet zo erg, maar dit deel word dan ook niet meer gebruikt. De prullenbakken die daar nog wel staan zal je ook geen troep in vinden, en zitplaats is er niet meer op een bankje.
Een kleine terugblik richting het station geeft dit beeld:
Nu liep ik weer wat verder door, en deze lantaarnpaal is door roest en dergelijke gewoon omgevallen. Hier zie je de lading roest ook op het spoor.
Wederom een terugblik naar het zwaar verwaarloosde stuk geschiedenis van het vroegere grote, belangrijke (internationale) treinstation.
Ook vond ik nog een kastje voor Post T. Dit kastje zal echter niet meer gebruikt worden....
Nu had ik het perron al best ver uitgewandeld. Links van mij kwam ik nog een kopspoor tegen, met aan beide kanten een blokkade. Werd dat voorheen voor de loc omlopen gebruikt?
En een foto de andere kant op:
Okee, het einde van het perron. Hier zie je dat spoor 4 nog een bediend sein heeft ook (brandde rood), spoor 5 en 6 hadden dwergseinen
Van spoor 6 viel al helemaal de pet af... Volledig begroeid met van alles en nog wat:
De entree voor de boot valt nog meer op dan de sporen _O-
Op spoor 6 staat nog een verdwaald oud Post T kastje:
Maar het perron heeft nog wel vertrekseinen :Y
Door het boompje zie je het stootjuk niet meer:
Die ook al de benodigde begroeiing heeft:
Het stempel kastje voor ongedateerde kaartjes is weggehaald van spoor 3:
Tegenwoordig zit er een Japanse toko in het stationsgebouwtje:
Maar StenaLine zit er ook nog met een kantoortje.
En een bordje van de ANWB die de geschiedenis kort maar krachtig vertelt:
Ik hoop dat u genoten heeft *O* _O_
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Toen de Boottrein nog reed (London Express) ben ik wel eens naar het station geweest, toen zat er nog een café in. Het was eigenlijk best gezellig met nog aardig wat toeristen, ik denk dat het ergens in 2004 was...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Ja, toen. Nu is het een uitgestorven station. Zelf die Japanse toko is 's Avonds uitgestorven, toen ik daar anderhalf uur lang heb gewacht op mijn vervoer naar huis 's Avonds.
Je ziet er voornamelijk de reiziger die zo snel mogelijk weer verdwijnt met een SLT naar Rtd, of de reiziger die van- en af de boot uit Harwich komen.
En je hebt er ook een bus, een klein taxibusje ofzoiets van Veolia daar ri 's-Gravenzande ofzoiets
Je ziet er voornamelijk de reiziger die zo snel mogelijk weer verdwijnt met een SLT naar Rtd, of de reiziger die van- en af de boot uit Harwich komen.
En je hebt er ook een bus, een klein taxibusje ofzoiets van Veolia daar ri 's-Gravenzande ofzoiets
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Dat taxibusje zal in de avond zijn, overdag rijdt er gewoon een 12-meterbus naar 's-Gravenzande (en volgens mij nog verder ri. Den Haag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Was inderdaad in de avond. De 's-Ochtends heb ik er niet op gelet vanwege de fotoreportage waar ik alle tijd voor nam.
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Ik heb nog wel gebeld met zo'n telefoon naar de post een jaar of 3 terug. Zal me niets verbazen als ze het nog steeds doen.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Ga daar maar niet van uit ;) Nergens hangen meer van die telefoons in -o-
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Ik kan me nog goed herinneren dat ik met opa daar treinen (en boten) ging kijken en dan 's avonds kwam de internationale trein aan en konden de reizigers aanmonsteren. Inderdaad vergane glorie.
In Puttgarden en Rødby is het beeld praktisch hetzelfde trouwens.
In Puttgarden en Rødby is het beeld praktisch hetzelfde trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Jawel bij onder andere de Watergraafsmeer en nabij Diemen ZuidTheKnitter schreef:Ga daar maar niet van uit ;) Nergens hangen meer van die telefoons in -o-
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6478
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Taxibusje rijdt 's avonds (na 20.00 uur ofzo) en op zondag naar 's Gravezande. Op andere tijden gewoon een bus naar Den Haag Leyenburg. Is lijn 35 van Veolia.Daniel schreef:Dat taxibusje zal in de avond zijn, overdag rijdt er gewoon een 12-meterbus naar 's-Gravenzande (en volgens mij nog verder ri. Den Haag)
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Is die boottrein er ook uit? :odeadlock schreef:In Puttgarden en Rødby is het beeld praktisch hetzelfde trouwens.
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Nee, maar de laatste jaren hebben wel geslagen, al schijnt de bouw twee jaar vertraagd te zijn doordat de Denen op het laatste moment geen brug wilden maar een tunnel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Ok... En die bouw is dus ondertussen begonnen? Dan moet ik dr snel nog maar eens gaan kijken (is er ergens in 2002/2003 voor t laatst geweest)
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Nouja, als alle rechtzaken spoedig verlopen start de bouw in 2014 en is men in 2020 klaar. Dat was 2012 en 2018.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Nein, maar het grote goederenstation is niet meer omdat de vastelandverbinding er is.Aking schreef:Is die boottrein er ook uit? :odeadlock schreef:In Puttgarden en Rødby is het beeld praktisch hetzelfde trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
- Locatie: Almere
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Leuke reportage. Op stationsweb kun je ook nog goed zien hoe het er allemaal uitgezien heeft. http://www.stationsweb.nl/station.asp?s ... nd%20haven
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Ik doelde die kasten bij station Hoek van Holland.Caspar schreef:Jawel bij onder andere de Watergraafsmeer en nabij Diemen ZuidTheKnitter schreef:Ga daar maar niet van uit ;) Nergens hangen meer van die telefoons in -o-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten