Voor de gelegenheid is de tramlijn die via De Merode en Montgomery rijdt, ingekort. Als vervanging rijdt er deze dag een pendelbus.
In deze post zal ik foto's behandelen van het "rangeerwerk" om de juiste volgorde van trams te genereren, van oud naar nieuw, of van nieuw naar oud. Net aan welke kant je begon.
Net nadat ik aankwam, kwam eerst dit trammetje voorbij. Er waren al enkelen voorgegaan.
MIVB-STIB 5025, 1428+aanhangwagen
MIVB-STIB 7065
Het werk werd door divers personeel goed gecoördineerd. Hier staat één van de coördinatoren te wachten op groen sein van zijn collega, om de volgende tram in de opstelling te plaatsen.
MIVB-STIB Renault 4 CV nr. 13
Geen tram of bus, maar wel een noodzakelijk item. Dit voertuig werd gebruikt door de chef Elektriciteit, wanneer een tram problemen had met elektriciteit, doordat bijvoorbeeld het touw van de sleeppanto gebroken was.
MIVB-STIB 7065 en 5018
Even later heeft de 5018 zich in de rij aangesloten om naar het andere spoortje om te lopen, en wacht de 7065 op groen sein, die hij nu ook kreeg.
MIVB-STIB 7047
Nadat de 7047 was omgelopen naar het juiste spoortje, mocht hij niet direct doorrijden. Om de opstelling zo snel mogelijk gereed te krijgen, werd door het personeel regelmatig "rood" genegeerd, gezien er personeel op de weg liep om het autoverkeer tegen te houden. Inmiddels waren er al steeds meer mensen aanwezig, om dit te aanschouwen.
MIVB-STIB 5001
Als enige van zijn serie heeft de 5001 een middendeur.
MIVB-STIB 7047 en 5008
Inmiddels zijn de meeste trams al in de rij aangesloten, maar het veranderen van spoor kan niet snel. Hierdoor moeten er regelmatig trams wachten, en staat achter de fotograaf ook een file.
MIVB-STIB 428 en 1259
MIVB-STIB 1428+aanhangwagen en 846
MIVB-STIB 428 en 984
Nadat de 984 vertrokken is, mag één na oudste tram die deelneemt aan deze parade, aansluiten.
MIVB-STIB 346 en 428
Nadat de 428 van het kopspoortje is vertrokken, vertrekt de 346 daar direct heen, maar moet de 984 eerst nog laten vertrekken. Eerst moet het wissel handmatig omgelegd worden. Handmatig omleggen van dit wissel gebeurt altijd, gezien het Trammuseum enkel dit spoortje gebruikt.
Het is niet centraal bediend.
MIVB-STIB 830
De 830 is net vertrokken vanaf het kopspoortje, en mag als laatste in de rij aansluiten. Hiermee was de parade gereed.
Volgend deel: "Statische Opstelling", word vervolgd