Belgische treinen op een brugdag
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 01:04
Ah, brugdag. Een ander woord voor een extra vrije dag tussen een feestdag en het daaropvolgende weekend. Afgelopen vrijdag was het zo'n geval. Men had wel in de P-treinen gesneden (natuurlijk zonder aan te geven welke, zoek het maar uit op Railtime) maar voor de normale treinen werd de weekdienst gehanteerd. Aangezien mijn werk ook een brugdag had ingelast het ideale moment om de Belgen eens te bezoeken voor wat spoorlijnen die in het weekend gesloten zijn.
Vanaf Schiphol namen Ronald en ik de IC naar Mechelen, waar onder andere een Key Pass werd aangeschaft om wat korte stukjes te overbruggen.

In Mechelen namen we de L-trein naar Halle via Muizen en Delta. Vanwege het feit dat Merode een tunnelstation was, en omdat de Key Pass ingevuld moest worden en we ook nog twee Jump-rittenkaarten p.p. nodig hadden, stapten we daar uit voor een tussenstop van 32 minuten. Merode is een oergezellig station. Zo gezellig dat we maar geen foto's plaatsen

Na aankomst in Halle.

Een trein uit Brussel in Halle.

Na een flatertje kwamen we uiteindelijk aan in Brussel-Centraal. Na een korte bordjesronde, waarbij de hoofdingang een waar kermis was geworden, namen we de L-trein voor het volgende station, Brussel-Congres. Dit station was omgebouwd tot een meubelzaak, nadat we van het perron in de stationshal keken hingen er gordijnen aan de muur. Omdat er buiten ook even snel een foto genomen moest worden slalomden we langs een bankstel, een tapijt en een aantal kledingrekken naar een trap. Eenmaal buiten ging het bord boven de ingang even op de foto en daarna was het weer in galop naar beneden voor de volgende trein naar Brussel-Noord. Het viel mij trouwens op dat spoor 3/4 van Brussel-Congres wel een perron heeft en er brandschoon uitziet, maar er geen enkele trein stopt.

In Brussel-Noord konden we er weer uit. We zullen het maar niet hebben over de taferelen die zich in de stationshal afspelen, volgens mij worden daar wat internationale verdragen met voeten getreden... We beklommen na een bezoek aan de zuurstokken buiten maar snel de trap naar perron 1. Voordat onze trein zou komen nog even een blik over het station...

Er kwam toevallig een P-trein binnenrijden met M4-rijtuigen. We namen de trein via Bockstael naar Jette.

Wijsheid uit Jette.

In Jette namen we de trein naar Brussel-Zuid via Brussel-West. Eerst reden we door het al decennia gesloten station Pannenhuis, waarvan de borden overigens nog stonden. Na een tussenstop op Simonis en Brussel-West waar niemand echt in- of uitstapte kwamen we uit op Brussel-Zuid.

De trein kwam aan op spoor 3, dus in het hippe gedeelte van het station. De trein ging bijna direct weer weg, want zo'n binnenlandse trein op die mooie perrons, dat kan echt niet natuurlijk :')

Op het perron waar de L-trein naar Antwerpen zou vertrekken stond aan de andere kant deze mooie combinatie :)

Onze Varkensneuzen komt binnen.

In Mortsel maakten we een uitstapje naar Mortsel-Deurnesteenweg, zodat we daar geen moeite meer voor hoeven te doen in een weekend.
Na een ronde rond het station om alle borden te bekijken gingen we naar het perron voor de L-trein naar Mortsel.
Tot zover.
Vanaf Schiphol namen Ronald en ik de IC naar Mechelen, waar onder andere een Key Pass werd aangeschaft om wat korte stukjes te overbruggen.
In Mechelen namen we de L-trein naar Halle via Muizen en Delta. Vanwege het feit dat Merode een tunnelstation was, en omdat de Key Pass ingevuld moest worden en we ook nog twee Jump-rittenkaarten p.p. nodig hadden, stapten we daar uit voor een tussenstop van 32 minuten. Merode is een oergezellig station. Zo gezellig dat we maar geen foto's plaatsen
Na aankomst in Halle.
Een trein uit Brussel in Halle.
Na een flatertje kwamen we uiteindelijk aan in Brussel-Centraal. Na een korte bordjesronde, waarbij de hoofdingang een waar kermis was geworden, namen we de L-trein voor het volgende station, Brussel-Congres. Dit station was omgebouwd tot een meubelzaak, nadat we van het perron in de stationshal keken hingen er gordijnen aan de muur. Omdat er buiten ook even snel een foto genomen moest worden slalomden we langs een bankstel, een tapijt en een aantal kledingrekken naar een trap. Eenmaal buiten ging het bord boven de ingang even op de foto en daarna was het weer in galop naar beneden voor de volgende trein naar Brussel-Noord. Het viel mij trouwens op dat spoor 3/4 van Brussel-Congres wel een perron heeft en er brandschoon uitziet, maar er geen enkele trein stopt.
In Brussel-Noord konden we er weer uit. We zullen het maar niet hebben over de taferelen die zich in de stationshal afspelen, volgens mij worden daar wat internationale verdragen met voeten getreden... We beklommen na een bezoek aan de zuurstokken buiten maar snel de trap naar perron 1. Voordat onze trein zou komen nog even een blik over het station...
Er kwam toevallig een P-trein binnenrijden met M4-rijtuigen. We namen de trein via Bockstael naar Jette.

Wijsheid uit Jette.
In Jette namen we de trein naar Brussel-Zuid via Brussel-West. Eerst reden we door het al decennia gesloten station Pannenhuis, waarvan de borden overigens nog stonden. Na een tussenstop op Simonis en Brussel-West waar niemand echt in- of uitstapte kwamen we uit op Brussel-Zuid.
De trein kwam aan op spoor 3, dus in het hippe gedeelte van het station. De trein ging bijna direct weer weg, want zo'n binnenlandse trein op die mooie perrons, dat kan echt niet natuurlijk :')
Op het perron waar de L-trein naar Antwerpen zou vertrekken stond aan de andere kant deze mooie combinatie :)
Onze Varkensneuzen komt binnen.
In Mortsel maakten we een uitstapje naar Mortsel-Deurnesteenweg, zodat we daar geen moeite meer voor hoeven te doen in een weekend.
Na een ronde rond het station om alle borden te bekijken gingen we naar het perron voor de L-trein naar Mortsel.
Tot zover.