1. Na een paar heerlijk relaxte dagen aan het strand en in de omgeving van Sarandë gingen we via dezelfde weg terug naar het noorden, met de bus naar Tiranë. Hier zijn we net de bergpas ten oosten van Sarandë over en komen we de extreem droge vallei van Gjirokastër binnen. Hier heeft het al een paar maanden niet meer geregend en de rivier door de vallei staat extreem laag. Bosbrandjes hebben we onderweg genoeg gezien.
Valley of Gjirokastër, Albania by Timon91, on Flickr
2. De bus tijdens de stop onderweg. Dit keer hadden we wel een gewone touringcar.
On the road in Albania by Timon91, on Flickr
3. Niet heel scenic, maar dit is het straatje waar onze hostel zat in Tiranë. Het ziet er erger uit dan het is, het is een prima buurt. Toen we de hostel maar niet konden vinden stonden er binnen twee minuten vijf mensen om ons heen die wel wilden helpen. Albanezen zijn heel erg vriendelijk en ze vinden het heel erg leuk dat jij als toerist de moeite neemt om hun land te bekijken :)
Backstreet in Tiranë by Timon91, on Flickr
In Tiranë bleven we twee nachten en hadden we één volledige dag. Dat is wel genoeg om de hoogtepunten van de stad te zien. Een leuke bijkomstigheid was de inauguratie van de nieuwe Albanese president op de dag dat wij er waren. Het was best interessant om die hele show eens te bekijken. Vroeg naar bed moesten we echter wel, want om 6 uur 's ochtends vertrok onze bus naar Prizren, Kosovo. Waar de 280 km lange reis van Sarandë naar Tiranë nog zo'n 7 uur duurt, duurt de 200 km lange reis van Tiranë naar Prizren slechts 2,5 uur - inclusief grenscontrole. In Albanië ligt er nu een prachtige snelweg door de bergen naar Kosovo toe. Veel verkeer was er niet. Hoogtepunt van de snelweg is een tunnel van 6,5 km die qua uiterlijk een stuk mooier is dan menig tunnel in het rijkere deel van Europa. Nog een saillaint detail: volgens onze reisgids, die gedrukt is vóór dat de snelweg open ging, duurt de busrit van Tiranë naar Prizren maar liefst 10 uur.
4. Hier een plaatje van de snelweg onderweg. Wegen fotograferen vanuit een bus is niet makkelijk, maar het gaat om het idee
Albanian A1 to Kosovo by Timon91, on Flickr
5. Een stuwmeer tijdens een koffiestop net voorbij Kukës. Een geweldige espresso kost maar liefst €0,30.
Lake near Kukës by Timon91, on Flickr
6. Onze bus. Hij was ongeveer voor de helft gevuld. Een enkele reis Tiranë-Prizren kost overigens €10. Leuke bijkomstigheid: de bus was vroeger Nederlands, alle bordjes waren dus in het Nederlands

Bus Tiranë-Prishtinë by Timon91, on Flickr
7. Na een snelle grenscontrole (Kosovo stempeltje!) werden we, samen met wat andere reizigers, langs de snelweg afgezet. Hier zou "a Mercedes" ons op komen halen om ons naar Prizren zelf te brengen. Dat zat allemaal ingebrepen bij het busticket. De bus vervolgde zijn weg naar Prishtinë.
Motorway in Kosovo by Timon91, on Flickr
Na een paar minuten kwam er inderdaad een Mercedes opdagen die ons naar het centrum van Prizren ging brengen. De auto had geen werkende snelheidsmeter/kilometerteller, die stond stil op 350.000 km. Volgens de chauffeur was dat al 8 jaar zo, dus die auto heeft inmiddels heel wat meer kilometers gemaakt. We zaten met vier passagiers in de auto: twee Albanese vrouwen, mijn reisgenoot en ik. In Prizren hadden we geen idee waar we heen moesten (routes plannen in Google Maps gaat niet in Kosovo), maar de Albanese vrouwen zouden ons wel even brengen. Eerst moesten we per se een museum in over Albanese tradities en heritage, wat speciaal voor ons werd open gemaakt. Daarna was de hostel snel gevonden en konden we de stad in. Prizren is een heel leuk stadje, echt een aanrader! Een dag later zijn we met de bus naar Prishtinë gegaan (2 uur rijden), maar dat is al een stuk minder leuk. Wel is het een echte hoofdstad. Verder hebben we nog op het treinstation uitgezocht hoe laat de trein naar Skopje zou vertrekken de volgende ochtend.
8. Toen we net wegliepen van het station kwam er een trein aan, deze zou een half uurtje later terug rijden naar Pejë (Peć). Aangezien er maar drie treinen per dag rijden vanaf station Prishtinë was het wel leuk om deze even te zien :)
Train at Prishtina train station by Timon91, on Flickr
9. 's Nachts kreeg ik helaas last van een kleine voedselvergiftiging, met als resultaat dat ik 's ochtends vroeg, zonder enige energie, 2,5 km mocht lopen naar het station. Gelukkig was het wel heuvel af en de twee dextrotjes deden hun werk goed. Dit is station Prishtinë van de straatzijde gezien. Heel groot is het niet.
Prishtina train station by Timon91, on Flickr
10. Stationsbordje.
Prishtina train station by Timon91, on Flickr
11. De dienstregeling van Kosovo. Het grootste station van het land is Fushë Kosovë (Kosovo Polje). Vroeger, in de Joegoslavische tijd, reden er nog nachttreinen van Beograd naar Kosovo Polje, iets van nu ondenkbaar is.
Kosovan timetable at Prishtina train station by Timon91, on Flickr
12. Het perron.
Prishtina train station by Timon91, on Flickr
13. De trein naar Skopje, een oude Zweedse DMU. We hadden gehoopt op een oude Noorse trein zoals in foto 8, maar helaas.
Train to Skopje in Prishtina by Timon91, on Flickr
14. Het interieur, comfortabel genoeg :)
Train interior by Timon91, on Flickr
15. En nog maar even de voorkant van de trein op de foto gezet.
Train to Skopje in Prishtina by Timon91, on Flickr
16. Na bijna anderhalf uur rijden werden we de trein uitgeschopt in Kaçanik en moesten we in een oude Duitse stadsbus gaan zitten. Schijnbaar waren er werkzaamheden. In Hani i Elezit, de Kosovaarse grensplaats, konden we een andere trein in. Ditmaal was het een diesellok met één (Macedonisch) rijtuig.
Train to Skopje in Hani i Elezit by Timon91, on Flickr
17. Stationsbordje. Toen ze zeker wisten dat iedereen die mee moest in de trein zat begon de grenscontrole welke ongeveer 10 minuten duurde.
Hani i Elezit train station by Timon91, on Flickr
18. Daarna verlieten we Hani i Elezit, op weg naar Macedonië!
Leaving Hani i Elezit train station by Timon91, on Flickr
19. Het grensbaanvak, door de achterruit gezien. Of dit ook de echte grens is is lastig te zeggen, maar als ik zo op Google Maps kijk zou het best wel eens zo kunnen zijn.
Kosovan-Macedonian border by Timon91, on Flickr
20. In Macedonië volgde opnieuw een grenscontrole, ditmaal werden de paspoorten ingenomen (geen stempeltje

Macedonian border station by Timon91, on Flickr
21. De trein bij aankomst in Skopje. Station Skopje is trouwens het lelijkste station ooit, dat je het maar even weet
Skopje train station by Timon91, on Flickr
22. Na een dagje Skopje, waar we door mijn voedselvergiftiging niet zoveel gezien hebben als we hadden gehoopt, vertrokken we alweer. Links staat de stoptrein naar Bitola gereed, wij wachten op onze nachttrein.
Skopje train station by Timon91, on Flickr
23. Prachtig, die ondergaande zon! :)
Skopje train station by Timon91, on Flickr
Naast de trein naar Kosovo is de enige andere internationale trein die vanuit Macedonië rijdt de nachttrein naar Beograd (en inmiddels ook één keer per weer een treintje naar Thessaloniki). De dagtrein naar Beograd is pas geleden opgeheven. Echter, éénmaal per week in de zomer, op vrijdagavond, rijdt er een couchetterijtuig naar Sofia (en Burgas) mee, welke in Niš aan de nachttrein Beograd-Sofia gehangen wordt. Dit rijtuig staat in de Thomas Cook European Rail Timetable als kleine voetnoot genoemd en ook vagonweb.cz laat het zien. Volgens het World On Rails forum konden we er vanuit gaan dat het bestond. Bij het loket in Skopje hadden ze nog nooit van dat rijtuig gehoord, dus we waren er eigenlijk al vanuit gegaan dat we een hele fijne nachtelijke overstap in Niš mochten gaan maken....
24. ....maar het rijtuig bleek wel degelijk te bestaan! De conducteur was lichtelijk verbaasd dat er mensen mee wilden, naast ons was er nog een groepje van vijf Deense jongens die ook naar Sofia gingen. Hier het koersrijtuig Skopje-Niš-Sofia-Burgas.
Train to Sofia at Skopje train station by Timon91, on Flickr
Er volgen nog 11 foto's, maar om wat voor reden dan ook kan ik die niet hierbij plaatsen (dan krijg ik een leeg bericht)....