Interrail 2012 deel 3: van Istanbul naar Nederland (62 foto)
Geplaatst: vr 10 aug 2012, 17:06
Deel 3, het laatste deel alweer! Dit is wel het langste deel en bestaat uit 62 foto's. Logisch ook, dit was immers het langste stuk van de reis. Vanuit Istanbul zijn we "tegen de klok in" om voormalig Joegoslavië heen gereisd om vervolgens in Italië uit te komen. Vanuit Italië zijn we weer teruggereisd naar Nederland.
1. We beginnen echter nog gewoon in Turkije. Om half 10 's avonds staat de treinvervangende bus naar Kapıkule klaar op Istanbul Sirkeci.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/85fe089590307b3e24d99361197fa6d2b7f01b72/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373236362f373735323432363537305f343363633637613430355f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Bus Istanbul-Kapıkule by Timon91, on Flickr
2. Na een rit van 3,5 uur zijn we dan in het altijd gezellige Kapıkule. Eerst moeten we weer met z'n allen langs één loketje om een stempel te halen, daarna is het wachten op het perron. Er waren ook genoeg smokkelvrouwtjes te vinden die allerlei waar de EU in willen smokkelen.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/76cd9a32f4111bafff39367545914e0470907d02/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373235352f373735323432383238325f666334613637386566325f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Kapıkule railway station by Timon91, on Flickr
3. Ditmaal gingen we niet naar Sofia, maar naar Bucureşti. Helaas zijn er in Bulgarije nog meer werkzaamheden, dus konden we ook hier nog niet onze couchette in. Eerst moesten we nog een paar uur in een oud zitrijtuig zitten, tot Dimitrovgrad. Slapen konden we dus wel vergeten. Hier een onscherpe en scheve foto van het interieur, wat opzich nog best intact was. De buitenkant van het rijtuig was er een stuk slechter aan toe.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/a9ae28a7d5ecd0ad64be1a6e16292157f455eee6/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383432382f373735323432393930345f323565653638363064385f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Seater in the Balkan Express by Timon91, on Flickr
Na een paar uur waren we dan in Dimitrovgrad. De Bulgaarse grenscontrole in Svilengrad liep om wat voor reden dan ook een uur uit dus vertraging hadden we ook al te pakken. Vanaf Dimitrovgrad moesten we met de bus naar Stara Zagora, zo'n 50 km verderop. Vanaf Stara Zagora konden we weer verder met de trein en konden we ook eindelijk onze couchette in.
4. Het interieur van onze couchette. Excuses voor de scheve foto.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/26879b5c538328d1ac94579199b98a51741b2479/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383433372f373735323433313332325f336434646562623266355f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Turkish couchette by Timon91, on Flickr
5. Station Stara Zagora in het ochtendlicht.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/8e303bbf0961e3262c4065a90f54977c5f055d58/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330352f373735323433323736305f363061626465373833305f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Stara Zagora railway station by Timon91, on Flickr
6. Stationsbordje. Het voordeel van het busritje was dat de vertraging weer helemaal goedgemaakt was, aangezien de bus in dit deel van Europa meestal een stuk sneller is dan de trein. Op tijd reden we weg uit Stara Zagora.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/86ea75bc402c98c9b2d4989e730a824e181b78e6/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383432392f373735323433343130305f666337303163666363395f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Stara Zagora railway station by Timon91, on Flickr
7. Na een paar uur slapen waren we al iets bijgekomen en werd het weer ouderwets raamhangen :) Hier rijden we Veliko Tarnovo binnen.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/68b234151fd8a57e60dd4347f109109338950dea/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373133382f373735323433353630365f396138613534636231335f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Bosphor Express in Bulgaria by Timon91, on Flickr
8. Na nog een uurtje rijden waren we in Gorna Orjahovitsa, waar de trein een planmatige stop van bijna 2 uur maakt. Tijd genoeg voor wat plaatjes! Hier het koersbordje van de Bosphor Express.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/b35fbbad0bda8fcfc1ed95b06ea24473adad69cd/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330372f373735323433373132365f643638626366316166635f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Bosphor Express in Bulgaria by Timon91, on Flickr
9. Het Roemeense slaaprijtuig reed achteraan. In het couchetterijtuig waren wij de enige reizigers, het slaaprijtuig was volgens mij helemaal leeg. In het zitrijtuig, wat meereed tot Gorna Orjahovica, zaten een stuk of tien mensen. Daarvan kwamen er echter maar een paar uit Istanbul, de rest waren lokale reizigers. Wij hadden de reservering al vanuit Nederland gemaakt, anders hadden we misschien voor het zitrijtuig gekozen omdat je alleen overdag in je couchette kon. Die paar uur slaap waren echter wel heel fijn, dus die 9 euro voor de reservering was zeker geen weggegooid geld. Bovendien is het best apart om een keer zo'n couchetterijtuig helemaal voor jezelf te hebben :) Het toont echter wel aan hoe goed het met deze trein gaat :(
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/386f0a0b234702f2c1184b1f5e1f70202ff75cda/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330352f373735323433383733365f303235616166353437305f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Bosphor Express in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
10. De trein naar Varna staat al op het bord. Je kan bij het couchetterijtuig (het middelste rijtuig) goed zien dat er maar één coupétje bezet was. Het andere geopende raam was het coupétje wat door de rijtuigbegeleider bezet werd.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/a399db2c009e00938b43707c6b4602d705a7dd6c/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373235392f373735323434303235345f376332636236393138645f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Bosphor Express in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
11. De trein van de andere kant gezien.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/cc4eabcb8de26e3ebdaf27c59c8980e0596f5137/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383432382f373735323434313830365f656336666263373362335f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Bosphor Express in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
12. Het stationsgebouw. Niet veel bijzonders verder, wel lekker rustig. De lange stop werkte heel erg rustgevend voor mij. De melodie van het nummer "Serenity" van Godsmack paste heel goed bij de setting vond ik (de songtekst gaat wel over vrij serieuze zaken).
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/967fb5234d23d9738ac131677c8e09c0b28d417e/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383432322f373735323434333430345f316637363862363233625f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
13. De reden van de lange stop is dat de Bosphor vanaf Gorna Orjahovica aan de trein Sofia-Bucureşti gehangen wordt. Het zitrijtuig blijft achter, het couchetterijtuig en het slaaprijtuig worden achteraan gekoppeld. Hier komt de trein Sofia-Bucureşti (op tijd) station Gorna Orjahovica binnengereden.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/d89f93fca50a0c4a3a1896d79a9d9386fd917402/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383433352f373735323434353034305f633331333537383562365f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Train Sofia-Bucureşti in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
14. Dus toen stonden we opeens aan de andere kant van het perron.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/aec828ef1a4067cbdcfa89c215f3ec52f3789f72/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373236352f373735323434363631345f653036613062343332345f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
15. Een stop onderweg.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/360eb17e8b7f10e5ce84817ed16d2efc5ac1cb21/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383238392f373735323434383139385f366237666635616139365f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Railway station in Bulgaria by Timon91, on Flickr
16. De trein vervolgt rustig zijn weg, tussen Ivanovo en Ruse.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/da21b0bc5176b289bc394aa591e44fd43b4454f8/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383238312f373735323435303030345f386566356437373836325f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Railway in Bulgaria by Timon91, on Flickr
17. Om kwart over 3 waren we in Ruse, waar de Bulgaarse grenscontrole plaatsvindt. Veel geluk hadden we niet, ook deze liep een uur uit.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/351a2b6b3407f310a1163d69a3249a650c6429d8/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383432332f373735323435313535325f633837353034393465615f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Ruse train station by Timon91, on Flickr
18. Vanaf station Ruse is het nog een kilometer of tien tot je bij de grensbrug over de Donau bent. Onderweg veel rangeerterreinen, zoals hier.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/85f3de4e81f9a18d69e09dddc495eaf708644763/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373235352f373735323435333130325f616661363030616561315f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Leaving Ruse by Timon91, on Flickr
19. De grensbrug zelf is een dubbeldeksbrug: boven wegverkeer, onder het spoor. Hier kun je mooi zien dat de trein onder de weg komt te rijden.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/71f6113d080da9e1df56775e0852116ae24a025f/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330382f373735323435343835365f643139656265333532615f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Danube bridge near Ruse by Timon91, on Flickr
20. De trein op de brug.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/3473f60dade56e6b3fdcb37d9550c4b31a440a50/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373236322f373735323435363330305f376538333237353664635f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Bosphor Express on the bridge near Ruse by Timon91, on Flickr
21. De Donau is breeeeeeeed hier.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/84d23eb5f5e49b0eab500df07b7d71d6ee2bdf90/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330322f373735323435373834305f616233666333343063355f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
The Danube seen from the train by Timon91, on Flickr
In Giurgiu Nord, net over de grens, vindt de Roemeense grenscontrole plaats. De eerste indruk van Roemenië was niet heel best: in Giurgiu werden we door zigeunerkinderen begroet met middelvingers en "f*ck you"s, station Giurgiu Nord was vergeven van straathonden. Ook de Roemeense controle liep wat uit, zodat we met anderhalf uur vertraging verder reden. Het eerste stuk, naar Videle toe, was erg mooi. Er was noodweer op komst dus de wind trok hard aan en overal in de verte kon je stortbuien zien. De struiken staan heel dicht langs het spoor soms, dus het was oppassen om geen tak in je gezicht te krijgen als je door de gang liep. Wel zijn ze weer mooi gesnoeid, al waaiden er overal blaadjes door het rijtuig heen.
22. Hier zie je een paar van die stortbuien in de verte. De conducteur zei dat hij heel erg blij was met die regenbuien, aangezien het hier al een paar maanden kurkdroog was geweest.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/fe87afbaeb570cf78ab4a2238c62fa6c38cadd61/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373236362f373735323435393537385f653962386638383434615f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Rain storms in southern Romania by Timon91, on Flickr
Met bijna twee uur vertraging kwamen we aan op Bucureşti Nord. Bucureşti voelde opeens weer heel "gewoon" aan. Een station wat veel gebruikt wordt, mooie treinen die er vrij verzorgd uitzien en een metro om je naar de hostel te brengen. Bucureşti doet ook al een stuk Europeser aan dan Istanbul. In Bucureşti zijn we twee nachten gebleven. Graag zou ik hier nog eens terugkomen, ik vond het een hele fijne stad.
23. Station Bucureşti Nord, wachtend op onze volgende trein.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/68cee591cff38f0d9ba4773fa417fda1f730aa10/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383239362f373735323436303935305f326165353266653638665f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Bucureşti Nord train station by Timon91, on Flickr
24. Ik vond het een mooi station. Lekker levendig, goeie faciliteiten en genoeg te doen. Het is een kopstation, zoals je hier kunt zien.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/c15f063a810410addef92b190154171dc2334e55/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383238322f373735323436323335305f363864313634336634615f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Bucureşti Nord train station by Timon91, on Flickr
25. Onze volgende trein staat er al op: de EN naar Wien Westbahnhof. We waren vroeg aanwezig, we moesten nog lunchen.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/90a4ff29b0e1a2af1de36d05e5cfec1fce49afa0/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373133302f373735323436333833325f643961363838633235655f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Bucureşti Nord train station by Timon91, on Flickr
26. Onze trein wordt het station binnengesleept.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/56579465ed94f80d09c0b187488f33faddd55a2a/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383432332f373735323436353139305f343533646637363939325f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia in Bucureşti Nord by Timon91, on Flickr
27. Het interieur van ons rijtuig, het Roemeense couchetterijtuig. Prachtig rijtuig, met zowel airco als ramen die open kunnen. Kun je tenminste toch nog fatsoenlijk foto's nemen vanuit de trein.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/634931a29b1f4b5569870242c5990c86807feed1/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330382f373735323436363633385f623462333035623364655f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia interior by Timon91, on Flickr
28. Beetje donker fotootje van een coupétje.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/aad5323326b1f848560b693efb4ea5194468d758/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330362f373735323436373932385f333966326234366235335f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia interior by Timon91, on Flickr
29. Een probleem voor menig treinreiziger: hoe houd je je bier koud? Vaak gaat dat niet, maar met airco is er altijd wel iets te bedenken. Dit werkte verbazingwekkend goed!
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/c2aeb6e88c4930e601a167438b30b79072c183d8/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383238312f373735323436393331385f376136633735346533315f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Beer fridge in the train by Timon91, on Flickr
30. We gaan de bergen in.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/26b8f50550f47a1e3b626a1e58e2f88f7c8d21b4/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383432312f373735323437303637345f633363363437633066665f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia in Romania by Timon91, on Flickr
31. Stop in Sinaia.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/1a58eddf7a575135c8024a0e202ad9fc21208c1b/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373236312f373735323437323132365f353731323364373231635f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Sinaia railway station by Timon91, on Flickr
32. In een bocht.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/0f33378a09b8ae691be4775a17a82379595ebef3/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383238332f373735323437333437345f626233623630613834635f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia in Romania by Timon91, on Flickr
33. Een paar uur na Bucureşti volgt Braşov.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/67154519a51fa3640b5626ffed999c5c397870a3/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330302f373735323437343936345f353939386536376234635f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Braşov railway station by Timon91, on Flickr
34. Na Braşov gaat de snelheid terug naar 40-50 km/h. Mooie snelheid om een akker/bermbrandje op de foto te zetten. Je ziet in dit deel van Europa nog vrij vaak dat akkers in brand worden gestoken om de grond vruchtbaar te maken.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/a35ca8548d76ccb8092c5792dae348fbf32c6b47/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330302f373735323437363539385f316264626532356165335f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Fire near the railway, Romania by Timon91, on Flickr
35. Transsylvanië is schitterend! Hier het glooiende landschap met avondlicht.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/0c16efe17b4c97db576f3933d0448710cbeeb80a/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383238362f373735323437383134385f306338323064303236345f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Transsylvania in the evening by Timon91, on Flickr
36. In een bocht, niet ver voor Sighişoara.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/af15a61b7576fa95d3c2d7c07320939359b4cb06/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383238342f373735323437393630325f323934333362386661315f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia in Romania by Timon91, on Flickr
37. En de stop in Sighişoara.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/14be9f7cfddf2019b295c8b0bd4ecc89a139ce9e/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373131392f373735323438313130365f323366663037316138625f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Sighişoara railway station by Timon91, on Flickr
We hadden een volle coupé en we hebben leuke gesprekken gevoerd 's avonds. De avond werd afgesloten met Ice Age 4, die iemand op z'n laptop had staan. Deze hebben we met de hele coupé bekeken, leuke film! Vlak voor het slapen gaan heb ik nog mijn kettingslot gebruikt om de deur extra op slot te doen. Er was namelijk maar één slotje wat van buitenaf open gemaakt kan worden, niet heel veilig. Ik had m'n kettingslot heel strak vastgemaakt, de deur kon in ieder geval niet meer open. 's Nachts moest hij nog los voor de grenscontrole. Later in de nacht, tussen Lőkösháza en Budapest, hoorde ik wat gemorrel aan de deur. Toen ik in Budapest de deur open maakte om iemand eruit te laten bleek inderdaad dat het bovenste slotje los was. De Hongaarse treinbendes zijn schijnbaar nog steeds actief, ik was in ieder geval erg blij dat ik het op tijd gelezen had op het World On Rails forum en mijn fietsslot had meegenomen.
38. Na een lange rit zijn we dan weer in Oostenrijk. Dit is nog in Hongarije, slechts een paar honderd meter voor de grens.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/148193ccf3f8dc04169a7d44de220b8e44ad8c28/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373131312f373735323438323532345f306130396634333862615f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Austria seen from Hungary by Timon91, on Flickr
39. En dan ben je opeens in Wien. De trein was keurig op tijd.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/3416e1978e9839af71a55ae3809894429e5bce61/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383433342f373735323438343132365f626532633638616631305f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia at Wien Westbahnhof by Timon91, on Flickr
40. CTA.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/78235a0fbe152d08583c6cffa818f04f9dab46ff/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330382f373735323438353532345f636231626638366166375f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia at Wien Westbahnhof by Timon91, on Flickr
41. In plaats van verkrotte Bulgaarse treinen zie je opeens weer ICE's.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/9a4fc23cf383df38b04e0f6fbf3ec5c0eb20d709/687474703a2f2f6661726d392e737461746963666c69636b722e636f6d2f383330362f373735323438363737345f316333383462356335625f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
EuroNight Dacia and a ICE at Wien Westbahnhof by Timon91, on Flickr
42. En ook de stationshal is strak, schoon, glanzend en zeer netjes: het moge duidelijk zijn, het was voor ons wel weer een overgang na die ruime twee weken in Zuidoost-Europa.
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/0d85e3533f62d0ccf65a5b7f2347c3f7b399a59b/687474703a2f2f6661726d382e737461746963666c69636b722e636f6d2f373236362f373735323438383237365f333232333765333964365f7a2e6a7067?sid=3db43966c82f7395d9c790a4429710fe)
Wien Westbahnhof train station by Timon91, on Flickr
1. We beginnen echter nog gewoon in Turkije. Om half 10 's avonds staat de treinvervangende bus naar Kapıkule klaar op Istanbul Sirkeci.
Bus Istanbul-Kapıkule by Timon91, on Flickr
2. Na een rit van 3,5 uur zijn we dan in het altijd gezellige Kapıkule. Eerst moeten we weer met z'n allen langs één loketje om een stempel te halen, daarna is het wachten op het perron. Er waren ook genoeg smokkelvrouwtjes te vinden die allerlei waar de EU in willen smokkelen.
Kapıkule railway station by Timon91, on Flickr
3. Ditmaal gingen we niet naar Sofia, maar naar Bucureşti. Helaas zijn er in Bulgarije nog meer werkzaamheden, dus konden we ook hier nog niet onze couchette in. Eerst moesten we nog een paar uur in een oud zitrijtuig zitten, tot Dimitrovgrad. Slapen konden we dus wel vergeten. Hier een onscherpe en scheve foto van het interieur, wat opzich nog best intact was. De buitenkant van het rijtuig was er een stuk slechter aan toe.
Seater in the Balkan Express by Timon91, on Flickr
Na een paar uur waren we dan in Dimitrovgrad. De Bulgaarse grenscontrole in Svilengrad liep om wat voor reden dan ook een uur uit dus vertraging hadden we ook al te pakken. Vanaf Dimitrovgrad moesten we met de bus naar Stara Zagora, zo'n 50 km verderop. Vanaf Stara Zagora konden we weer verder met de trein en konden we ook eindelijk onze couchette in.
4. Het interieur van onze couchette. Excuses voor de scheve foto.
Turkish couchette by Timon91, on Flickr
5. Station Stara Zagora in het ochtendlicht.
Stara Zagora railway station by Timon91, on Flickr
6. Stationsbordje. Het voordeel van het busritje was dat de vertraging weer helemaal goedgemaakt was, aangezien de bus in dit deel van Europa meestal een stuk sneller is dan de trein. Op tijd reden we weg uit Stara Zagora.
Stara Zagora railway station by Timon91, on Flickr
7. Na een paar uur slapen waren we al iets bijgekomen en werd het weer ouderwets raamhangen :) Hier rijden we Veliko Tarnovo binnen.
The Bosphor Express in Bulgaria by Timon91, on Flickr
8. Na nog een uurtje rijden waren we in Gorna Orjahovitsa, waar de trein een planmatige stop van bijna 2 uur maakt. Tijd genoeg voor wat plaatjes! Hier het koersbordje van de Bosphor Express.
The Bosphor Express in Bulgaria by Timon91, on Flickr
9. Het Roemeense slaaprijtuig reed achteraan. In het couchetterijtuig waren wij de enige reizigers, het slaaprijtuig was volgens mij helemaal leeg. In het zitrijtuig, wat meereed tot Gorna Orjahovica, zaten een stuk of tien mensen. Daarvan kwamen er echter maar een paar uit Istanbul, de rest waren lokale reizigers. Wij hadden de reservering al vanuit Nederland gemaakt, anders hadden we misschien voor het zitrijtuig gekozen omdat je alleen overdag in je couchette kon. Die paar uur slaap waren echter wel heel fijn, dus die 9 euro voor de reservering was zeker geen weggegooid geld. Bovendien is het best apart om een keer zo'n couchetterijtuig helemaal voor jezelf te hebben :) Het toont echter wel aan hoe goed het met deze trein gaat :(
The Bosphor Express in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
10. De trein naar Varna staat al op het bord. Je kan bij het couchetterijtuig (het middelste rijtuig) goed zien dat er maar één coupétje bezet was. Het andere geopende raam was het coupétje wat door de rijtuigbegeleider bezet werd.
The Bosphor Express in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
11. De trein van de andere kant gezien.
The Bosphor Express in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
12. Het stationsgebouw. Niet veel bijzonders verder, wel lekker rustig. De lange stop werkte heel erg rustgevend voor mij. De melodie van het nummer "Serenity" van Godsmack paste heel goed bij de setting vond ik (de songtekst gaat wel over vrij serieuze zaken).
Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
13. De reden van de lange stop is dat de Bosphor vanaf Gorna Orjahovica aan de trein Sofia-Bucureşti gehangen wordt. Het zitrijtuig blijft achter, het couchetterijtuig en het slaaprijtuig worden achteraan gekoppeld. Hier komt de trein Sofia-Bucureşti (op tijd) station Gorna Orjahovica binnengereden.
Train Sofia-Bucureşti in Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
14. Dus toen stonden we opeens aan de andere kant van het perron.
Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
15. Een stop onderweg.
Railway station in Bulgaria by Timon91, on Flickr
16. De trein vervolgt rustig zijn weg, tussen Ivanovo en Ruse.
Railway in Bulgaria by Timon91, on Flickr
17. Om kwart over 3 waren we in Ruse, waar de Bulgaarse grenscontrole plaatsvindt. Veel geluk hadden we niet, ook deze liep een uur uit.
Ruse train station by Timon91, on Flickr
18. Vanaf station Ruse is het nog een kilometer of tien tot je bij de grensbrug over de Donau bent. Onderweg veel rangeerterreinen, zoals hier.
Leaving Ruse by Timon91, on Flickr
19. De grensbrug zelf is een dubbeldeksbrug: boven wegverkeer, onder het spoor. Hier kun je mooi zien dat de trein onder de weg komt te rijden.
The Danube bridge near Ruse by Timon91, on Flickr
20. De trein op de brug.
The Bosphor Express on the bridge near Ruse by Timon91, on Flickr
21. De Donau is breeeeeeeed hier.
The Danube seen from the train by Timon91, on Flickr
In Giurgiu Nord, net over de grens, vindt de Roemeense grenscontrole plaats. De eerste indruk van Roemenië was niet heel best: in Giurgiu werden we door zigeunerkinderen begroet met middelvingers en "f*ck you"s, station Giurgiu Nord was vergeven van straathonden. Ook de Roemeense controle liep wat uit, zodat we met anderhalf uur vertraging verder reden. Het eerste stuk, naar Videle toe, was erg mooi. Er was noodweer op komst dus de wind trok hard aan en overal in de verte kon je stortbuien zien. De struiken staan heel dicht langs het spoor soms, dus het was oppassen om geen tak in je gezicht te krijgen als je door de gang liep. Wel zijn ze weer mooi gesnoeid, al waaiden er overal blaadjes door het rijtuig heen.
22. Hier zie je een paar van die stortbuien in de verte. De conducteur zei dat hij heel erg blij was met die regenbuien, aangezien het hier al een paar maanden kurkdroog was geweest.
Rain storms in southern Romania by Timon91, on Flickr
Met bijna twee uur vertraging kwamen we aan op Bucureşti Nord. Bucureşti voelde opeens weer heel "gewoon" aan. Een station wat veel gebruikt wordt, mooie treinen die er vrij verzorgd uitzien en een metro om je naar de hostel te brengen. Bucureşti doet ook al een stuk Europeser aan dan Istanbul. In Bucureşti zijn we twee nachten gebleven. Graag zou ik hier nog eens terugkomen, ik vond het een hele fijne stad.
23. Station Bucureşti Nord, wachtend op onze volgende trein.
Bucureşti Nord train station by Timon91, on Flickr
24. Ik vond het een mooi station. Lekker levendig, goeie faciliteiten en genoeg te doen. Het is een kopstation, zoals je hier kunt zien.
Bucureşti Nord train station by Timon91, on Flickr
25. Onze volgende trein staat er al op: de EN naar Wien Westbahnhof. We waren vroeg aanwezig, we moesten nog lunchen.
Bucureşti Nord train station by Timon91, on Flickr
26. Onze trein wordt het station binnengesleept.
EuroNight Dacia in Bucureşti Nord by Timon91, on Flickr
27. Het interieur van ons rijtuig, het Roemeense couchetterijtuig. Prachtig rijtuig, met zowel airco als ramen die open kunnen. Kun je tenminste toch nog fatsoenlijk foto's nemen vanuit de trein.
EuroNight Dacia interior by Timon91, on Flickr
28. Beetje donker fotootje van een coupétje.
EuroNight Dacia interior by Timon91, on Flickr
29. Een probleem voor menig treinreiziger: hoe houd je je bier koud? Vaak gaat dat niet, maar met airco is er altijd wel iets te bedenken. Dit werkte verbazingwekkend goed!
Beer fridge in the train by Timon91, on Flickr
30. We gaan de bergen in.
EuroNight Dacia in Romania by Timon91, on Flickr
31. Stop in Sinaia.
Sinaia railway station by Timon91, on Flickr
32. In een bocht.
EuroNight Dacia in Romania by Timon91, on Flickr
33. Een paar uur na Bucureşti volgt Braşov.
Braşov railway station by Timon91, on Flickr
34. Na Braşov gaat de snelheid terug naar 40-50 km/h. Mooie snelheid om een akker/bermbrandje op de foto te zetten. Je ziet in dit deel van Europa nog vrij vaak dat akkers in brand worden gestoken om de grond vruchtbaar te maken.
Fire near the railway, Romania by Timon91, on Flickr
35. Transsylvanië is schitterend! Hier het glooiende landschap met avondlicht.
Transsylvania in the evening by Timon91, on Flickr
36. In een bocht, niet ver voor Sighişoara.
EuroNight Dacia in Romania by Timon91, on Flickr
37. En de stop in Sighişoara.
Sighişoara railway station by Timon91, on Flickr
We hadden een volle coupé en we hebben leuke gesprekken gevoerd 's avonds. De avond werd afgesloten met Ice Age 4, die iemand op z'n laptop had staan. Deze hebben we met de hele coupé bekeken, leuke film! Vlak voor het slapen gaan heb ik nog mijn kettingslot gebruikt om de deur extra op slot te doen. Er was namelijk maar één slotje wat van buitenaf open gemaakt kan worden, niet heel veilig. Ik had m'n kettingslot heel strak vastgemaakt, de deur kon in ieder geval niet meer open. 's Nachts moest hij nog los voor de grenscontrole. Later in de nacht, tussen Lőkösháza en Budapest, hoorde ik wat gemorrel aan de deur. Toen ik in Budapest de deur open maakte om iemand eruit te laten bleek inderdaad dat het bovenste slotje los was. De Hongaarse treinbendes zijn schijnbaar nog steeds actief, ik was in ieder geval erg blij dat ik het op tijd gelezen had op het World On Rails forum en mijn fietsslot had meegenomen.
38. Na een lange rit zijn we dan weer in Oostenrijk. Dit is nog in Hongarije, slechts een paar honderd meter voor de grens.
Austria seen from Hungary by Timon91, on Flickr
39. En dan ben je opeens in Wien. De trein was keurig op tijd.
EuroNight Dacia at Wien Westbahnhof by Timon91, on Flickr
40. CTA.
EuroNight Dacia at Wien Westbahnhof by Timon91, on Flickr
41. In plaats van verkrotte Bulgaarse treinen zie je opeens weer ICE's.
EuroNight Dacia and a ICE at Wien Westbahnhof by Timon91, on Flickr
42. En ook de stationshal is strak, schoon, glanzend en zeer netjes: het moge duidelijk zijn, het was voor ons wel weer een overgang na die ruime twee weken in Zuidoost-Europa.
Wien Westbahnhof train station by Timon91, on Flickr