Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

Ik had het al vermeld in het topic "Vergane glorie in het OV". Maar gisteren heb ik een nieuwe camera gekocht, vannacht volledig laten opladen en vandaag moest ik voor werk richting Veghel. Ik dacht laat ik op de terugweg maar het Duits Lijntje fotograferen en dat heb ik dus gedaan. Maar helaas niet het hele traject. Ik was pas om half 3 klaar met werken en pas om 5 uur in Schijndel. Het werd toen al te donker dus voor het tweede deel moet ik een andere dag op terug komen. Maar goed, ik begon dus in Veghel en ging vanaf het postkantoor (ja deze jongen is postbezorger ;)) richting het Spoorven. Ik fietste hierbij nog langs het busstation waar ik onder andere deze foto maakte.

Afbeelding

Na het busstation vervolgde ik mijn weg en zag ik in de verte een van de vele vergane glories en items die het Duitse Lijntje nog rijk is. Namelijk slagbomen en seinlichten. Overigens links van de foto staat een oud seinwachtershuisje (of het voormalige station) en als je naar rechts gaat kom je op zo'n 300m het einde van het spoorlijn tegen. Van iemand die in de buurt was kreeg ik te horen dat de slagbomen en seinlichten oorspronkelijk waren verwijderd, maar na protest zijn ze (al dan niet kapot) teruggeplaatst.

Afbeelding

Het einde van het spoor. Waar de vrouw met de hond loopt liep vroeger nog het spoor door. Dat is nog steeds zichtbaar door de verhoging in het landschap en door de vele kiezels/grind die er nog ligt.

Afbeelding

De andere kant op gekeken. En nee Schijndel is nog lang niet in zicht.

Afbeelding

Het spoor is overigens nog zichtbaar op veel kaarten. Zoals onder andere hieronder te zien is (linksonder, onder de wijk Spoorven). Overigens loopt naar mijn gevoel het spoor nog verder door dan staat aangegeven. Maar ik kan me ook vergissen.

Afbeelding

Maar goed, we gaan verder. Hier zie je het voormalig rangeerterrein dat nog best groot was. Er lagen vier spoorbanen (ik hoop dat ik het goed zeg) en veel wissels. Wat mij opviel was dat er twee verschillende wissels waren. Wat ijzeren en wat houten wissels. Daarnaast waren er op verschillende plaatsen gewoon stukken spoor er tussenuit gelast en/of geslepen of was er gewoon asfalt tegenaan gelegd. Terwijl op andere stukken er bijna niets is gewijzigd. De natuur deed ook goed zijn werk. Op veel stukken groeide gewoon planten en jonge bomen tussen de spoorstaven door.

Afbeelding

Voormalig seinwachtershuis of station (is voor mij nog onbekend).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links van het spoor lag nog een goed begaanbaar zandpad. Tussen het spoor zelf lag begroeiing. Op veel stukken kon je redelijk goed fietsen. Tenminste meer dan ik dacht. Maar na de spoorbrug werd dat een stuk minder en pas na de Scania Fabriek tot halverwege Eerde had ik een goed stuk om te fietsen. De rest was veel lopen of proberen (als dat mogelijk was) op een normaal fietspad te rijden.
Afbeelding

Afbeelding

Een van de vele bordjes die ik tegenkwam onderweg. Nog ruim 16km te gaan voor ik in Boxtel ben dus. Alhoewel ik dat vandaag niet had kunnen halen.
Afbeelding

Weet iemand wat dit vroeger was? Dit stukje betonnen plek kwam ik onderweg tegen (let niet op mijn fietsmand, daar kwam ik pas bij thuiskomst achter).

Afbeelding

Een van de wissels die ik tegen kwam. Deze kon ik gewoon nog omzetten. En dat had ik dus ook gedaan. Nu rijd de trein (tenminste vanaf Veghel/Uden gezien) recht tegen de bomen op :mrgreen: . Tenminste als hier nog uberhaupt ooit een trein komt.
Afbeelding

Het is moeilijk te zien, maar dit is of was eigenlijk een aftakking. Er ligt nog een klein stukje rails en het is ook goed zichtbaar in hoe de grond erbij ligt. Op de voorgrond zie je trouwens een houten wissel. In het verlengde van de aftakking ligt nu een fietspad. Bij dat fietspad staat (welliswaar achter een hek) nog steeds een bord "pas op, treinverkeer". Die ben ik vandaag overigens 3x tegen gekomen. Op Google Maps is het stukje spoor wat hier vroeger lag nog te zien. Inmiddels is dat dus verwijderd en ligt er een fietspad in plaats van.
Afbeelding

Afbeelding

Het fietspad met rechts het verkeersbord.
Afbeelding

Zeer goede vergane glorie in het OV. Een verkeersbord met een stoomtrein op een plek waar geen trein meer rijdt. Ook ligt op de overgang geen spoor meer. Dat is er tussenuit geslepen voor de aanleg van een fietspad. Overigens lag vroeger hier geen fietspad en ook geen weg of overgang. Dus waarom dat bord daar staat is mij onduidelijk. De dichtsbijzijnde overgang ligt pas bij de spoorbrug.
Afbeelding

Spoorbrug. Ook hier stonden nog kruizen bij de overgang.
Afbeelding

Nog een wachtershuisje dat vergeleken met de andere huisjes nog in redelijk originele staat oogde.
Afbeelding

Weer een spoorwegovergang met nog alle benodigdheden in originele staat.

Dit kwam ik een paar keer tegen, maar ik weet niet wat dit is. Weet iemand hier dat misschien? Ik dacht zelf dat het voor de slagbomen diende, maar ik weet het niet zeker.
Afbeelding

Dit vond ik wel toepasselijk. Alsof ze bij de aanleg van de A50 dachten dat er nog een trein onder door zou rijden. Alleen wel jammer van die betonblok.
Afbeelding

Dit vond ik best grappig. Nog een spoorwegovergang, alleen ik sta hier zelf op een zandpad, maar aan de andere kant ligt een weiland. Schijnbaar mag je hier ook maar met 20 km/h overheen rijden. Een eindje verderop stond nog een zo'n overgang. Alleen was die overgang meer gericht op voetgangers. Stukje terug richting de A50 (vanuit de foto naar links) en dan de weg op stonden nog twee verkeersborden die herinneren aan wat hier vroeger reed.
Afbeelding

Afbeelding

Uitzicht richting Eerde. Ik heb ver moeten inzoomen, maar kreeg toch een best mooie en vooral scherpe foto. Niet haarscherp, maar beter als mijn vorige camera.
Afbeelding

De overweg bij Eerde. Hier stonden tot een paar jaar geleden nog borden die aangaven tot welke afstand het spoor ligt. Dit zijn nadat de weg opnieuw werd geasfalteerd verwijderd. Net zoals de slagbomen. De grondplaten zijn nog steeds zichtbaar. Net zoals op een aantal andere plekken. De grondplaten hier staan tussen de paaltjes.
Afbeelding

Afbeelding

Een overzicht van hoe het Duitse Lijntje er nog bij ligt. Ik ben nu inmiddels vlakbij Eerde. Echter ligt dat infopunt gewoon recht langs het spoor en niet op de plek die de plattegrond aangeeft. Dus meer bij het cijfer 2,2 en het koffiekopje. Op dat infobord stond overigens nog wat interessante informatie over het Duitse Lijntje en over station Eerde.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlakbij de Duin in Schijndel stond nog een sein. Een eindje verderop stond er nog een.
Afbeelding

Ik kwam meerdere afstandsborden tegen, maar bij dit soort ronde borden lag iets waarvan ik niet weet wat het is. Weet iemand wat het voor dingen zijn? Ze staan op de foto onder deze en zijn ook al zichtbaar op deze foto (helemaal links).
Afbeelding

Afbeelding

Overgang over de structuurweg in Schijndel. Hier is goed te zien dat het asfalt er gewoon overheen is gelegd. De rails ligt er nog, maar is nu niet begaanbaar.
Afbeelding

Afbeelding

In Schijndel vlakbij het station staat nog een infobord. Dit keer gaat het over het station van Schijndel wat tegenwoordig een woonhuis is.
Afbeelding

Afbeelding

De voorkant, of eigenlijk de achterkant van station Schijndel. Ik denk dat ik met deel 2 ook hier zal verdergaan om het station met daglicht op de foto te zetten. Daarnaast was ik in feite ook hier geëindigd dus moet ik hier ook verder gaan.
Afbeelding

Deel 2 volgt nog. Ik weet niet wanneer, ik moet nog even kijken wanneer ik daar tijd voor heb. Maar voor de mensen die deze toch ook willen maken. Tussen het Spoorven en de spoorbrug kun je redelijk goed fietsen. Een mountainbike is wel een aanrader, maar met een gewone fiets kan ook. Na de spoorbrug wordt het wat lastiger. T/m het derde wachtershuisje heb ik bijna de hele tijd moeten lopen. Daarna ging ik de weg op en pas bij Scania kon ik weer fatsoenlijk langs het spoor fietsen. Op sommige stukken loopt wel een fietspad langs, maar het mooiste is toch om echt langs het spoor te fietsen. Tot ongeveer na de A50 kun je goed fietsen. Daarna wordt het iets lastiger en halverwege Veghel - Eerde raad ik aan om een andere route te nemen. Vanaf Eerde t/m de Duin in Schijndel kun je ook redelijk goed fietsen. Daarna raad ik aan om de weg op te gaan. Vanaf de Structuurweg t/m station Schijndel loopt een paralelweg en ik raad aan om die weg te volgen. Hoe het verder na station Schijndel zit met het zandpad weet ik niet. Ik eindigde vandaag bij station Schijndel, maar voor zover ik kon zien kon je wel redelijk goed fietsen daar. Let wel op, op de gehele weg liggen kuilen en grind. Wat voor mij redelijk is, kan voor een ander als minder prettig aanvoelen. Maar op de stukken wat ik niet prettig vond, kon ik ook echt moeilijk fietsen door de kuilen en grind. Vooral net na de spoorbrug t/m Scania ligt erg veel grind.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op ma 26 nov 2012, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door mijack1985 »

leuk Michael :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Cookie »

Leuk verslag! :)
Ik kwam meerdere afstandsborden tegen, maar bij dit soort ronde borden lag iets waarvan ik niet weet wat het is. Weet iemand wat het voor dingen zijn? Ze staan op de foto onder deze en zijn ook al zichtbaar op deze foto (helemaal links).
Aankondigingsbord overweg, waarbij de overweg zich bevindt op de locatie die door het bord wordt aangegeven ;) .
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

@Cookie, ik heb het over die ijzeren dingen die tegen de spoorstaven lagen. Het lijkt me sterk dat het aankondigingsborden voor de afstanden van overwegen zijn. Want de afstand was veel kleiner dan de afstand die op het bord stond. Of zijn dat soms van die detectoren voor overwegen?

@allebei
Bedankt voor de positieve reactie. Ik had in totaal 106 foto's (veelal foto's van de vele borden en overwegen die ik tegen kwam), maar heb de leukste er tussen uit gehaald en om niet al teveel in herhaling te vallen en dezelfde soort foto's te krijgen (wat saai kan overkomen). Vooral omdat veel overwegen niet echt bijzonder waren. Gewoon een paar borden en een paar kruizen aan weerszijden van het spoor (zoals al ergens op een foto is aangegeven).

Overigens was ik dit vergeten. Als ze deze spoorlijn weer open willen en gaan stellen. Op veel plekken is er de mogelijkheid voor dubbelspoor. Er moet dan welliswaar flink wat snoeiwerk en andere aanpassingen (extra wissels, verbreding spoorwegovergangen enz.) gedaan worden, maar de ruimte is er (naar mijn mening). Er moeten al veel aanpassingen gedaan worden willen ze dit mogelijk maken, dus waarom niet gelijk dubbelspoor over een groot deel van het traject (hoeft niet overal)? Daarnaast lijkt mij een spoorlijnverbinding Veghel - Boxtel - Tilburg rendabeler dan Veghel - Boxtel - Den Bosch. Er zijn al verschillende treinen en buslijnen vanaf Boxtel naar Den Bosch en tussen Schijndel en Den Bosch en Veghel en Den Bosch ben je volgens mij sneller met de bus dan met de trein. Tussen Schijndel en Veghel en Schijndel en Boxtel is naar mijn gevoel de bus ook sneller. Vooral voor de mensen die aan de noordkant van Schijndel wonen (waaronder ik). Je bent met de fiets al ongeveer 15 tot 20 minuten kwijt om bij het spoor te komen (afhankelijk van hoe je rijdt, waar je woont en hoe snel je fietst) en dan ben je nog niet eens in Veghel. Met lijn 160 ben je binnen 20 minuten in Veghel. Dan lijkt mij een verbinding tussen Veghel en Tilburg, via Schijndel beter. Vooral voor mensen die richting Breda en verder moeten of in Tilburg zelf moeten zijn is er een momenteel een trage verbinding. Je moet eerst richting Den Bosch om daar vervolgens de trein te pakken naar Tilburg waar je 15 tot 20 minuten mee onderweg bent. En dat is excl. overstaptijd en de tijd die je nodig hebt met de bus. Overigens is er ook een mogelijkheid om de verbinding door te trekken naar Uden. Het deel waar de spoor liep ligt er nog goed bij (op een paar opstakels na) en er is een mogelijkheid om het spoor tot de Lippstadtsingel te leggen. Daarna zal moeilijk gaan vanwege bebouwing.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Fles »

Awesome _O_ I Love this!
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Etienne »

Leuke reportage :pos: 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door fogeltje »

Ik heb genoten van deze reportage, erg fraai geschreven en mooie foto's :Y Ik hoop dat er nog meer komt *bus*
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Cookie »

Michael 1988 schreef:@Cookie, ik heb het over die ijzeren dingen die tegen de spoorstaven lagen. Het lijkt me sterk dat het aankondigingsborden voor de afstanden van overwegen zijn. Want de afstand was veel kleiner dan de afstand die op het bord stond. Of zijn dat soms van die detectoren voor overwegen?
Dat weet ik niet. Heb je vraag verkeerd gelezen (dacht dus dat het over de ronde borden ging), zal wel gekomen zijn door het late tijdstip :P .
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

Geen zin om te quoten dus dan maar @en.

@Fogeltje
Er komt nog meer. Ik hoop dat ik deel 2 al zondag kan gaan doen, maar ik weet niet of mijn moeder mijn verjaardag dan al wil gaan vieren. Ik wil het zelf gewoon op 5 december vieren. Anders wordt het pas zondag 9 december voordat ik het deel Schijndel - Boxtel kan gaan doen. Ik moet nu namelijk 6 dagen in de week post rond brengen en voordat ik daarmee klaar ben is het al 1 a 2 uur. Om dan nog richting Boxtel te fietsen is het al donker voordat ik in Liempde ben (als je nagaat dat ik op dit stuk al 2 uur over heb gedaan).

@Cookie
Dat maakt niet uit. De vraag was gewoon wat die ijzeren dingen waren die bij elk rond afstandsbord stonden. Er stonden ook op verschillende plekken rechthoekige afstandsborden en sommige hadden een oranje driehoek erboven zoals op onderstaande foto. Echter weet ik ook daarbij niet wat die driehoek betekent. Het lijkt een voorrangsbord. Maar ik ben niet zo echt in dat spoorwegengedoe.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Cookie »

Oranje driehoek: "Snelheid zodanig begrenzen om voor de aangegeven overweg(en) te kunnen stoppen. " Zie http://www.saferail.nl/NLW/spoorwegwet/ ... seinen.pdf , pagina 27.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door |Pim| »

Leuke Reportage. Ik kan hier in het dorp ook een aantal fotos maken van het Duits lijntje, aangezien hier in de oorlog een trein was onstpoort.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door M57 »

De infra is formeel nog eigendom van en in beheer bij ProRail :!:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Fles »

ja, in beheer ook echt :')
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

|Pim| schreef:Leuke Reportage. Ik kan hier in het dorp ook een aantal fotos maken van het Duits lijntje, aangezien hier in de oorlog een trein was onstpoort.
Van mij mag je. Je mag ze van mij hier onder plaatsen of als zijnde deel 2 of als zijnde een geheel eigen repo. Overigens wist ik niet dat er nog wat spoor en/of andere aandenken in Mill lagen. Ik kreeg zelf gisteren te horen dat er bij het Nonnenveld in Uden ook nog stukken spoor lagen. Maar dat vond ik voor gisteren te ver fietsen dus houdt me nu bezig met het deel tussen Veghel en Boxtel. Misschien dat ik Uden (en/of verder) ooit in deel 3 ga zetten. Maar daar moet ik eerst maar eens de tijd voor hebben en de zin om naar Uden toe te fietsen. Of ik moet met de bus daar naar toe gaan, maar dan moet ik weer de zin hebben om zoveel te gaan lopen ;). Loop nu al veel op een dag.
M57 schreef:De infra is formeel nog eigendom van en in beheer bij ProRail :!:
Wat wou je hiermee zeggen? Dat ik daar niet mocht fietsen of dat ik de wissel niet mocht omzetten? Dat laatste kan iedereen zo doen als ze dat willen. En dat eerste, ik zag al veel mensen langs het spoor lopen in Veghel. Dus ik was niet de enige. Overigens zie ik weinig van het beheer. Vanaf het einddeel van de lijn tot aan de spoorbrug stonden weet ik hoeveel planten, struiken en jonge bomen tussen de spoorstaven. Net na de spoorbrug viel het nog wel mee en groeide bijna niets. Dus van het beheer is er erg weinig van te merken. Zelfs sommige spoorkruizen vielen van roest en ellende bijna uit elkaar. Vooral de kruizen bij de spoorbrug aan de kant van de betoncentrale (niet aan de kant van de Rijksweg dus) waren helemaal ondergeroest. En verschillende bordjes langs het spoor en ook bij de overwegen lagen omver en waren verdwenen. Als je dat beheer noemt dan vraag ik me af hoe vaak ze langskomen en wat ze de afgelopen jaren daar hebben gedaan.

Voor iedereen. Misschien een interessant weetje. Via Google Maps kun je nog een groot deel van hoe het traject liep zien in het landschap. Op sommige stukken moet je een beetje gokken en vooral tussen Xanten en Wesel (een tip is om een van de foto's die ik maakte met het overzicht van de lijn te gebruiken), maar je kunt hem bijna helemaal volgen van Boxtel tot Wesel. Alleen ga ik natuurlijk niet op mijn fiets naar Duitsland toe ;). Dan moet ik er een hele week (of meer) vrij voor nemen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Overigens wist ik niet dat er nog wat spoor en/of andere aandenken in Mill lagen.
Op de plek waar in 1940 in Mill de trein ontspoorde is de aspergeversperring na de oorlog teruggezet. Dat is nu een rijksmonument. Daarom ligt daar dus nog een klein stukje spoor, de rest is weg volgens mij. Op Wikipedia staat een mooie foto van die versperring: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... kanaal.JPG
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

Ik had het al gelezen op een website speciaal over het lijntje. Maar even een update. Ik weet nog niet wanneer ik deel 2 ga doen. Afgelopen dagen had ik het behoorlijk druk met werk en privezaken dus is het uiteindelijk afgelopen zondag niet van gekomen. Als het aankomende zondag goed weer is dan wordt het zondag, zo niet dan wordt het op een andere dag. Of ik moet met de auto overal langs gaan rijden, maar dan mis ik de mooie stukje die ik bij deel 1 ook tegenkwam die je met de auto niet kunt zien of moeilijk bij kunt. Dus met de auto doe ik liever niet. Maar het wordt sowieso door mij nog vervolgd.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door M57 »

Michael 1988 schreef:
M57 schreef:De infra is formeel nog eigendom van en in beheer bij ProRail :!:
Wat wou je hiermee zeggen?
Rustig maar, ik bedoelde het alleen als wetenswaardigheid. En inderdaad gebeurt er niks mee, daarom leek het me nuttig om te vermelden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

Aah ok, ik dacht al. Ik vond het al zo vreemd dat je ineens met zoiets kwam. Maar goed even een update. Vanwege het ellendige weer van deze week wordt deel 2 uitgesteld tot nader order :(. Heb vandaag en gister al genoeg door sneeuw en ijs heen moeten fietsen en lopen en dat zal langs het spoor niet veel beter zijn.

Er zijn een paar dingen die ik haat en in de winter is het toch wel de kou, sneeuw en ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Meltrain »

Mooie reportage. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Daan »

Michael 1988 schreef:Dit kwam ik een paar keer tegen, maar ik weet niet wat dit is. Weet iemand hier dat misschien? Ik dacht zelf dat het voor de slagbomen diende, maar ik weet het niet zeker.
Dat kastje is inderdaad om een overweg in werking te stellen.
Michael 1988 schreef:Ik kwam meerdere afstandsborden tegen, maar bij dit soort ronde borden lag iets waarvan ik niet weet wat het is. Weet iemand wat het voor dingen zijn?
Dat zijn pedalen. Als er een trein over de pedalen rijdt, wordt de bijbehorende overweg in werking gesteld.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

Deel 2 is er eindelijk! Zie hier. Overigens sorry dat het zolang duurde, maar door tijdgebrek, slecht weer en door een botbreuk in de zomer kon het niet direct eerder.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Frans F »

Mooie foto's.
Michael 1988 schreef:Daarnaast lijkt mij een spoorlijnverbinding Veghel - Boxtel - Tilburg rendabeler dan Veghel - Boxtel - Den Bosch.
Veghel is op Den Bosch en Eindhoven gericht, niet op Tilburg. Dat is ook altijd het probleem geweest bij de discussie over heropening van de spoorlijn.
Er zijn al verschillende treinen en buslijnen vanaf Boxtel naar Den Bosch
Sinds de opheffing van lijn 154 ongeveer 10 jaar geleden komen er geen bussen meer in Boxtel, uitgezonderd een paar buurtbusjes.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

Ik ken enkele mensen die toch richting Tilburg gaan. Maar er zijn 3 verschillende buslijnen die van Veghel naar Den Bosch gaan en het onderzoek was vooral gericht op Den Bosch. Een trein van Veghel naar Tilburg via Boxtel leek mij daarop een betere alternatief om vanuit Veghel, Uden en Schijndel (en omgeving) sneller in Tilburg (en verder richting Breda, Antwerpen enz.) te kunnen zijn, i.p.v. via Den Bosch. Of dit ook daadwerkelijk rendabel is zal uit een onderzoek moeten blijken. Iets wat ik niet heb gedaan overigens.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door fogeltje »

Is het misschien handiger om hiervoor een topic in Zuid-Nederland gebruiken? Misschien dan meer mensen daar iets over willen zeggen of delen. In ieder geval hier lijkt me niet handig, dit topic is bedoelt om de reportage te lezen en erop te reageren. Dit soort discussies spreekt wellicht meer mensen aan die hier niet kijken. Mogelijk hebben we hier zelfs al een topic voor.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel

Bericht door Michael 1988 »

Ik zag dit net nog voordat ik de website afsloot en dit is het laatste bericht dat ik hier plaats. Je doet maar, het boeit me niet meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten