In november kwam ik al een nagelnieuwe tweerichtingtram tegen:
http://farm9.staticflickr.com/8347/8232 ... 1471_z.jpg
Ze hebben ook moderne trams in Sint-Petersburg! Nouja, wel twee. Dit is een tweerichtingsexemplaar, de andere is een eenrichtingstram. Ik lees net op Wikipedia dat dit ding zelfs pas op 2 november in dienst is gekomen, dus ik was er vlot bij ;)
Inmiddels is op 1 maart een nieuwe lijn geopend in de binnenstad, met een kopeindpunt bij metrostation Sennaya Plosjad. Eigenlijk is het een heropening, want in 2007 was de tramlijn hier opgeheven. Maargoed, hiervoor zijn dus tweerichtingtrams nodig, waarvan er inmiddels 8 zijn, 5 van de fabriek KTM uit Oest-Katav (ergens in de Oeral), en 3 van BKM uit Minsk in Wit-Rusland.

Deze 5214 is van KTM en rijdt hier over het overloopwissel op Sennaya Plosjad (letterlijk: Hooiplein).

Deze LiAZ rijdt langs de zeemanskerk van Sint-Nicolaas met z'n stralend gouden koepels.

Het lijkt wel Amsterdam! Alleen is deze tram gebouwd in Wit-Rusland :)

De 8190 staat z'n vertrektijd af te wachten op het Plosjad Toergeneva.

Toen de tram werd heropend op dit traject zijn de marsjroetka's onder de prijs gedoken om reizigers weg te lokken... Ze hebben deze grote stickers op de ramen geplakt: "K7 - 20 roebel! Wij zijn goedkoper [dan de tram]"

Mooi taartpunt-gebouw met lelijke tram (type LM-2008)

Het mag geen verrassing heten dat met deze sporenligging de gemiddelde snelheid van een tramritje niet heel hoog ligt...

Ik heb eerder wel eens foto's getoond van Petersburgse halteborden die nog best wat info geven. Enkele haltes hebben echter alleen dit bordje hangen met de haltenaam, de lijnnummers en de intervallen.
Ik stapte eens in een lege tram, dus heb de gelegenheid genomen om eens wat interieurfoto's te maken. De tram is hetzelfde type als de 8190 enkele foto's hierboven.

Ohja, even voor de goede orde: het bouwjaar van deze tram is 1993...